کاربر:Sayfe/۵صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی | |||
| نام = فرهاد مِهراد | |||
فرهاد مهراد | | تصویر = فرهاد.jpg | ||
| توضیح_تصویر | |||
| اندازه_تصویر = | |||
| نام_اصلی = فرهاد مِهراد | |||
| نام_مستعار = | |||
| تولد = ۲۹ دی ۱۳۲۲ در تهران | |||
| مرگ = ۹ شهریور ۱۳۸۱ پاریس | |||
|علت مرگ = بیماری کبدی | |||
| ملیت =ایرانی | |||
| ساز = گیتار پیانو | |||
| نوع_صوت = | |||
| سبک = پاپ- پاپ راک | |||
| حرفه = خواننده، آهنگساز، نوازندهٔ پیانو، گیتار و نخستین آلبوم راک اند رول ایران را منتشر کرد | |||
| زمینه فعالیت = | |||
| مدت = (۱۳۴۲-۱۳۵۷) – (۱۳۷۲-۱۳۸۱) | |||
| هنرمندان همکار = | |||
| تحصیلات = | |||
| دانشگاه = | |||
| شاگرد = | |||
| علت معروفشدن = | |||
| بنیانگذار = | |||
| آلبوم معروف = وحدت، خواب در بیداری، برف | |||
}} | |||
'''فرهاد مهراد (زاده''' ۲۹ دیماه ۱۳۲۲- درگذشته در 9 شهریور ۱۳۸۱) خواننده، آهنگساز و نوازنده پاپ راک بود. او در در تهران چشم به جهان گشود. ترانههای فرهاد در فضای سیاسی پیش از انقلاب و پس از آن به دلیل محتوای اشعار و سبک اجرا به ترانههای محبوب روشنفکران و فعالان سیاسی دههی ۶۰ تبدیل شد. فرهاد به دلیل اشعار سیاسی که در ترانههای استفاده میکرد مدتی را نیز در زندان به سر برد. از وی قعطههای بیادماندنی چون «جمعه» «کودکانه»، «وحدت» و «گنجشکک اشی مشی» و بسیاری ترانههای دیگر برجای مانده است.<ref>[https://www.tribunezamaneh.com/archives/66819 فرهاد مهراد]</ref> | |||
فرهاد مهراد در سالهای پس از انقلاب فعالیتهای کمتری داشت و تا سال ۱۳۶۹ رسما ممنوع الکار بود. سرانجام دو آلبوم وی یکی با نام خواب در بیداری (سال ۷۳) و دیگری آلبوم برف (سال ۷۶) توانست از سد سانسور عبور کند که ترانههایی چون «مرغ سحر»، «گل یخ»<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=4MeXKr0BpG8 ترانه گل یخ]</ref> ، «کوچ بنفشهها»<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=YXLZcOEnRoU کوچ بنفشهها - فرهاد]</ref> با شعر استاد شفعیی کدکنی از جملهی ترانههای منتشر در این آلبومهاست. فرهاد مهراد در ۹ شهریور ۱۳۸۱ بر اثر بیماری کبد درگذشت. جمهوری اسلامی اجازه انتقال جسد وی به ایران و دفن وی در ایران را نداد. وی در گورستانی در پاریس دفن شد.<ref>[https://bekhoun.com/farhad-mehrad/ بیوگرافی فرهاد]</ref> | |||
==دوران کودکی و نوجوانی فرهاد == | ==دوران کودکی و نوجوانی فرهاد == | ||
فرهاد مهراد روز بیست و نهم دیماه ۱۳۲۲ در تهران دیده به جهان گشود. وی نهمین فرزند شاد روان رضا مهراد، کاردار وزارت امورخارجهی دولت ایران در کشورهای عربی بود، خانوادهاش تا ۸ سالگی فرهاد درعراق زندگی میکردند و پس از آن به تهران بازگشتند. | فرهاد مهراد روز بیست و نهم دیماه ۱۳۲۲ در تهران دیده به جهان گشود. وی نهمین فرزند شاد روان رضا مهراد، کاردار وزارت امورخارجهی دولت ایران در کشورهای عربی بود، خانوادهاش تا ۸ سالگی فرهاد درعراق زندگی میکردند و پس از آن به تهران بازگشتند. | ||
برادر بزرگتر فرهاد ویولن مینواخت، همین موضوع زمینهی بروز استعدادهای هنری فرهاد شد. او همواره به تمرینات هنری برادرش گوش میکرد و تحت تأثیر آن قرار داشت. | |||
برادر | یکی از دوستان برادر فرهاد متوجه علاقهی زیاد وی به موسیقی میشود و از خانوادهاش درخواست میکنند که سازی برای فرهاد تهیه نمایند، برادر بزرگترش نیز این موضوع را بهصورت جدی دنبال کرده و برایش یک ویلون سل تهیه میکنند فرهاد مهراد با آن ساز تمریناتش را شروع میکند اما ساز او در اثر یک حادثه شکست و بهقول فرهاد: «ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد.» | ||
پس از آن داشتن ساز برای فرهاد تبدیل به یک رویا شد. او در دوران تحصیل به ادبیات و شعر علاقه زیادی داشت ولی در غیاب پدر، مخالفت عموی بزرگش او را وادار به ادامه دادن به تحصیل در رشته طبیعی کرد. سرانجام بیعلاقهگی به رشته مورد نظر عمویش از یکسو و دلبستهگیاش به ادبیات از سوی دیگر باعث ترک تحصیل وی در کلاس یازدهم شد.<ref>[https://www.imna.ir/news/406358/%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C فرهاد مهراد، مرد تنها در هفته خاکستری - خبرگزاری ایمنا]</ref> | |||
== همسر فرهاد مهراد == | |||
پس از آن داشتن ساز برای فرهاد تبدیل به یک رویا | فرهاد در سرآغاز دههی ۱۳۵۰ با دختری به نام مونیکا آشنا شد و با او ازدواج کرد ولی سرانجام این پیوند جدایی بود. مهراد در پایانههای دههی هفتاد با پوران گلفام ازدواج و تا پایان عمر خویش با او زندگی کرد. | ||
== فعالیتهای هنری == | == فعالیتهای هنری == | ||
[[پرونده:Mehrdad, Farhad.jpg|بندانگشتی|فرهاد مهراد]] | [[پرونده:Mehrdad, Farhad.jpg|بندانگشتی|فرهاد مهراد|جایگزین=|225x225پیکسل]] | ||
پس از ترک تحصیل، فرهاد با یک گروه نوازندهی ارمنی آشنا میشود و آموزش | پس از ترک تحصیل، فرهاد با یک گروه نوازندهی ارمنی آشنا میشود و آموزش | ||
نواختن با سازهای | نواختن با سازهای آنها را در عمل تجربه میکند. پس از مدتی در همان گروه بهعنوان نوازندهی گیتار کارش را شروع کرد. گروه برای اجرای برنامه در باشگاه شرکت نفت روانهی جنوب شد. به علت غیبت خوانندهی گروه در اولین شب اجرای برنامه، رهبر گروه از فرهاد میخواهد که جای خالی خواننده را پر کند. آشنایی فرهاد با ادبیات ملل و وسواس و حساسیت شدید وی در ادای درست کلمات باعث درخشش گروه و تمدید برنامه کار گروه هنری ارمنی شد. | ||
فرهاد پس از گذشت مدتی بهصورت انفرادی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۴۲ برای نخستین بار برای اجرای چند ترانهی انگلیسی به برنامهی تلویزیونی «واریته استودیو ب» رفت و مخاطبان بیشتری پیدا کرد. | فرهاد پس از گذشت مدتی بهصورت انفرادی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۴۲ برای نخستین بار برای اجرای چند ترانهی انگلیسی به برنامهی تلویزیونی «واریته استودیو ب» رفت و مخاطبان بیشتری پیدا کرد. | ||
در سال ۱۳۴۵ کار مشترک خود را با گروه بلاک کتس آغاز کرد و در آن گروه به نغمهسرایی آوازهایی از گروههای معروف موسیقی آن دوران روی آورد. آوازهایی چون: بیتلها، انیمالز، بیجیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا و بسیاری دیگر. در آن بود که از مخاطبانش لقب «ری چارلز» ایران را گرفت. | در سال ۱۳۴۵ کار مشترک خود را با گروه بلاک کتس آغاز کرد و در آن گروه به نغمهسرایی آوازهایی از گروههای معروف موسیقی آن دوران روی آورد. آوازهایی چون: بیتلها، انیمالز، بیجیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا و بسیاری دیگر. در آن بود که از مخاطبانش لقب «ری چارلز» ایران را گرفت.[[پرونده:دوران فعالیت سیاسی فرهاد.jpg|بندانگشتی|دوران فعالیت سیاسی مهراد|جایگزین=|226x226پیکسل]]فرهاد در سال ۱۳۴۸ جهت اجرای ترانهی «مرد تنها» (با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم رضا موتوری (به کارگردانی مسعود کیمیایی) انتخاب شد. | ||
فرهاد در سال ۱۳۴۸ جهت اجرای ترانهی «مرد تنها» (با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم رضا موتوری (به کارگردانی مسعود کیمیایی) انتخاب شد. | |||
در سال۱۳۵۰ ترانهی «جمعه»، (کار منفردزاده و قنبری) را برای فیلم «خداحافظ رفیق»، (به کارگردانی امیر نادری) را خواند. «مرد تنها» آنچنان پرطرفدار شد که فرهاد را تبدیل به یک ستاره کرد. | در سال۱۳۵۰ ترانهی «جمعه»، (کار منفردزاده و قنبری) را برای فیلم «خداحافظ رفیق»، (به کارگردانی امیر نادری) را خواند. «مرد تنها» آنچنان پرطرفدار شد که فرهاد را تبدیل به یک ستاره کرد. | ||
=== فعالیتهای سیاسی === | === فعالیتهای سیاسی === | ||
همزمان با بالا گرفتن تنشهای سیاسی ایران در دههی پنجاه، ترانههایی چون: شبانه۱، خسته، سقف، گنجشگک اشی مشی، آوار و شبانه۲ با اشعاری از احمد شاملو، شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی و صدای فرهاد منتشر | همزمان با بالا گرفتن تنشهای سیاسی ایران در دههی پنجاه، ترانههایی چون: شبانه۱، خسته، سقف، گنجشگک اشی مشی، آوار و شبانه۲ با اشعاری از احمد شاملو، شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی و صدای فرهاد منتشر شد. | ||
فرهاد تا سال ۱۳۵۷ و | فرهاد تا سال ۱۳۵۷ ترانههای بسیاری منتشر کرد. او همچنین مدتی به خاطر اجرای ترانههای سیاسیاش دستگیر و روانه زندان شد. در بهمن ۱۳۵۷ همزمان با انقلاب ترانهی معروفش با عنوان «وحدت» با عبارت مشهور «والا پیمامدار محمد »، (آهنگ از منفردزاده، شعر از سیاوش کسرایی) را ضبط کرد. | ||
===ترانه آینه فرهاد مهراد=== | |||
تمامی اشعاری که فرهاد مهراد اجرا کردهاست دارای محتوای عمیق اجتماعی، سیاسی و گاه فلسفی است. از جمله میتوان از ترانهی آینه نام برد. | |||
شعر این ترانه چنین است | |||
می بینم صورتمو تو آینه | |||
با لبی خسته می پرسم از خودم | |||
این غریبه کیه از من چی می خواد | |||
اون به من یا من به اون خیره شدم | |||
باورم نمی شه هر چی می بینم | |||
چشمامو یه لحظه رو هم می ذارم | |||
بخودم می گم که این صورتکه | |||
می تونم از صورتم ورش دارم | |||
می کشم دستمو روی صورتم | |||
هر چی باید بدونم دستم می گه | |||
منو توی آیینه نشون می ده | |||
می گه این تویی نه هیچ کس دیگه | |||
جای پاهای تموم قصه ها | |||
رنگ غربت تو تموم لحظه ها | |||
مونده روی صورتت تا بدونی | |||
حالا امروز چی ازت مونده به جا | |||
آینه می گه تو همونی که یه روز | |||
می خواستی خورشید و با دست بگیری | |||
ولی امروز شهر شب خونت شده | |||
داری بی صدا تو قلبت می میری | |||
می شکنم آینه رو تا دوباره | |||
نخواد از گذشته ها حرف بزنه | |||
آینه می شکنه هزار تیکه می شه | |||
اما باز تو هر تیکش عکس منه | |||
عکس ها با دهن کجی بهم می گن | |||
چشم امیدو ببر از آسمون | |||
روزا با هم دیگه فرقی ندارن | |||
بوی کهنگی میدن تمومشون | |||
== سالهای انزوا == | == سالهای انزوا == | ||
[[پرونده:94C71EF4-97DA-445C-8345-D78F87246484 cx0 cy7 cw0 w1080 h608 s.jpg|بندانگشتی|فرهاد و همسرش]] | |||
فرهاد پس از انقلاب از ادامه کارش منع و تقاضای چندبارهاش برای بازنشر دوبارهی آثارش با مخالفت رو به رو شد. | فرهاد پس از انقلاب از ادامه کارش منع و تقاضای چندبارهاش برای بازنشر دوبارهی آثارش با مخالفت رو به رو شد. | ||
بالاخره پس از چندین سال در سال ۱۳۷۳ آلبوم «خواب در بیداری» از فرهاد به انتشار رسید، این آلبوم چند ترانه فارسی-انگلیسی را شامل میشد. او آهنگسازی این آلبوم را تنها با نواختن پیانو بر عهده گرفته بود. | بالاخره پس از چندین سال در سال ۱۳۷۳ آلبوم «خواب در بیداری» از فرهاد به انتشار رسید، این آلبوم چند ترانه فارسی-انگلیسی را شامل میشد. او آهنگسازی این آلبوم را تنها با نواختن پیانو بر عهده گرفته بود. | ||
=== حضور دوباره === | |||
فرهاد مهراد نخستین کنسرت بعد از انقلاب خود را در سال ۱۳۷۴ در شهر کلن آلمان به اجرا در آورد. این اولین کنسرت پاپ به شمار میرفت که بعد از انقلاب در خارج از کشور از او اجرا شد. آلبوم «وحدت» که شامل ترانههای دهه ۱۳۵۰ فرهاد بود نیز در سال ۱۳۷۶ توسط فرد ناشناسی انتشار یافت. | |||
مهراد در سال ۱۳۷۷ در یکی از هتلهای شرق تهران ضمن اجرای کنسرتی، انتشار آلبوم «برف» را نیز اعلام کرد. | |||
مهراد در سال ۱۳۷۷ در یکی از هتلهای شرق تهران ضمن اجرای کنسرتی، آلبوم «برف» را | |||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
فرهاد به بیماری هپاتیت نوع سی مبتلا بود و از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او شدت پیدا کرد. | فرهاد به بیماری هپاتیت نوع سی مبتلا بود و از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او شدت پیدا کرد. | ||
وی در بهار سال ۱۳۸۱ درنتیجه عوارض کبدی ، برای مداوا به شهر لیل فرانسه رفت و در نهم شهریور همان سال، در سن ۵۹ سالهگی در پاریس درگذشت. پس از درگذشت جمهوری اسلامی اجازه انتقال پیکر او به ایران را نداد و لاجرم خانوادهی وی فرهاد را در گورستان تیه در پاریس بهخاک سپردند. | |||
[[پرونده: | |||
[[پرونده:1617591.jpg|بندانگشتی|موزه خانه فرهاد]] | |||
=== موزه خانهی فرهاد === | === موزه خانهی فرهاد === | ||
با تلاش و کوشش پوران گلفام (همسر آن هنرمند) در سال ۱۳۹۱ موزهای از وسایل شخصی فرهاد مهراد زیر نام خانه فرهاد در موزه خانه سینما واقع در خیابان ولیعصر تهران به گردش درآمد. | با تلاش و کوشش پوران گلفام (همسر آن هنرمند) در سال ۱۳۹۱ موزهای از وسایل شخصی فرهاد مهراد زیر نام خانه فرهاد در موزه خانه سینما واقع در خیابان ولیعصر تهران به گردش درآمد. | ||
[[ | |||
== | == ترانه شناسی فرهاد مهراد == | ||
=== فارسی === | |||
{| class="wikitable sortable" style="margin: 1em auto 1em auto" | |||
! سال | |||
! نام اثر | |||
! ترانه سرا یا شاعر | |||
! آهنگساز | |||
! موسیقی متن فیلم | |||
|- | |||
||۱۳۴۸|| مرد تنها||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده||رضا موتوری | |||
|- | |||
||۱۳۴۹|| جمعه ||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده||خداحافظ رفیق (فیلم ۱۳۵۰) | |||
|- | |||
||۱۳۵۰|| آینهها ||اردلان سرفراز||حسن شماعی زاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۱|| خسته||تورج نگهبان||محمد اوشال||زنجیری | |||
|- | |||
||۱۳۵۲|| اسیر شب ||عباس صفاری||محمد اوشال|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۲|| شبانه ۱ ||[[احمد شاملو]]||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۳|| هفته خاکستری ||شهیار قنبری||واروژان|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۵|| گنجشکک اشی مشی ||متلی به جا مانده از قدیم||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۵|| بوی عیدی ||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۵|| کودکانه ||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۶|| شبانه ۲||احمد شاملو||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۶|| جمعه برای جمعه (۲)||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۶|| سقف ||ایرج جنتی عطایی||اسفندیار منفردزاده||ماهیها در خاک میمیرند|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۶|| آوار||شهیار قنبری||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۷|| وحدت ||سیاوش کسرایی||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۵۸|| نجواها ||شهیار قنبری||اسفندیار منفردزاده|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۲|| خواب در بیداری ||خوآن رامون خیمنس||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۲|| کوچ بنفشهها||محمد رضا شفیعی کدکنی(با تغییراتی از فرهاد)||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۲|| خیال خوشی||ویلیام شکسپیر||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۲|| تو را دوست دارم ||مهدی اخوان ثالث(با تغییراتی از فرهاد)||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| برف ||نیمایوشیج (با تغییراتی از فرهاد)||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| گاندی ||گاندی||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| رباعیات ||ابوسعید ابوالخیر||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| وقتی که بچه بودم ||اسماعیل خویی (با تغییراتی از فرهاد)||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| کتیبه ||فریدون رهنما||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| شب تیره ||ولادیمیر آگادُو||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| مرغ سحر ||ملک الشعرای بهار||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| بانوی گیسو حنایی||ناظم حکمت (با تغییراتی از فرهاد)||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
||۱۳۷۶|| گل یخ||اسکار همرستاین دوم||فرهاد مهراد|| | |||
|- | |||
|} | |||
* همچنین وی دکلمه دو غزل از [[حافظ]] و شعر آواز کرک از [[مهدی اخوان ثالث]] را نیز به صورت ضبط خانگی اجرا کرده بود که بعد از درگذشت او برای علاقهمندانش منتشر شد. | |||
=== انگلیسی === | |||
{| class="wikitable sortable" style="margin: 1em auto 1em auto" | |||
! توضیحات | |||
! به فارسی | |||
! نام آهنگ | |||
|+فرهاد مهراد آهنگهای فراوانی را به زبانهای غیرفارسی بازخوانی کرده بود که تنها این مقدار از آهنگها به صورت ضبط شده در دسترس میباشد. | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||پنج دقیقه فرصت بگیر||{{چپچین}}Take five | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||من جادویت میکنم||{{چپچین}}I put a spell on you | |||
|- | |||
||تک آهنگ استودیویی قبل از [[انقلاب ۱۳۵۷ ایران|انقلاب ایران]]||رمانسِ عشق||{{چپچین}}Romance of love | |||
|- | |||
||اجرای زنده در شو تلویزیونی رنگارنگ، دهه ۵۰||اگر تو بروی||{{چپچین}}If you go away | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۷۰||مسیح پایین بیا||{{چپچین}}Come down Jesus | |||
|- | |||
||ضبط خانگی||طبیعتاً دوباره تنها||{{چپچین}}Alone again naturally | |||
|- | |||
||از آلبوم برف، سال انتشار ۱۳۷۹ ||گل یخ||{{چپچین}}Edelweiss | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||روز تعطیل||{{چپچین}}Holiday | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰||قلبم را رها کن||{{چپچین}}Unchain my heart | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||هفت اتاق دلتنگی||{{چپچین}}7rooms of gloom | |||
|- | |||
||ضبط استودیویی در دهه ۶۰||آهنگ مستر||{{چپچین}}Master song | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||آن روزها وقتی جوان بودم||{{چپچین}}Yesterday when I was young | |||
|- | |||
||تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب||آرژانتین برایم گریه نکن||{{چپچین}}Don't cry for me Argentina | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||دنیایی که ما میشناختیم||{{چپچین}}The world we knew | |||
|- | |||
||تک آهنگ استودیویی||طلوع و غروب خورشید||{{چپچین}}Sunrise/Sunset | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||دوباره با هم||{{چپچین}}Together again | |||
|- | |||
||ضبط خانگی در دهه ۶۰||مرد تنها||{{چپچین}}Solitary man | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰ و از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||دیروز||{{چپچین}}Yesterday | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||آسیابهای بادی ذهن تو||{{چپچین}}Windmills of your mind | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||عشق برایم خوب بود||{{چپچین}}Love's been good to me | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۶۰||لیزای غمگین||{{چپچین}}Sad Lisa | |||
|- | |||
||تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب||رویای کالیفرنیا||{{چپچین}}California dreamin | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||خونه خورشیدِ در حال طلوع||{{چپچین}}The House of the rising Sun | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰||بگذار باشد||{{چپچین}}Let it be | |||
|- | |||
||تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب||تو یک دوست داشتی||{{چپچین}}You have got a friend | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||آنجا خواهم بود||{{چپچین}}I'll be there (Damita Jo) | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||اجازه نده دچار سوءتفاهم شوم||{{چپچین}}Don't let me be misunderstood | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۷۰||مثل یک آهنگ غمگین||{{چپچین}}Like a sad song | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۶۰||سوزان||{{چپچین}}Suzanne | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||به روحم باور دارم||{{چپچین}}I believe to my soul | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها||تو را صدا میکنم||{{چپچین}}I call you | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||هی، این راهش نیست که خداحافظی کنی||{{چپچین}}Hey,that's no way to say goodbye | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۶۰||کارگر||{{چپچین}}Handyman | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||بدون تو کجا میتوانم بروم||{{چپچین}}Where can I go without you | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها||درد||{{چپچین}}Hurt | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها||تنها قدم زدن||{{چپچین}}Walking alone | |||
|- | |||
||اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰||||{{چپچین}} You're just about to lose your clown | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۶۰||همه با من صحبت میکنند||{{چپچین}}Everybody's talking at me | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||همدردی||{{چپچین}}Sympathy | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری با دکلمهای فارسی، سال انتشار ۱۳۷۲||خیال خوشی||{{چپچین}}Good fantasies | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||لحظه به لحظه||{{چپچین}}Moment to moment | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||وقتی خورشید پایین بیاید||{{چپچین}}When the Sun comes down | |||
|- | |||
||ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها||اِلِنُر ریگبی/نام فامیلی انگلیسی||{{چپچین}}Eleanor rigby | |||
|- | |||
||از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲||ملودی از بند رها شده||{{چپچین}}Unchained melody | |||
|- | |||
||اجرای زنده در کوچینی||تو عاشقم نبودی||{{چپچین}}You won't love me | |||
|- | |||
||به فرانسوی، تکآهنگ استودیویی قبل از انقلاب||بله||{{چپچین}}Qui | |||
|- | |||
||به اسپانیایی، ضبط خانگی در دهه ۴۰ و از آلبوم از دورها||هیچکس مرا دوست ندارد ||{{چپچین}}Nadie me quiere | |||
|- | |||
||به آلمانی، اجرای زنده در کنسرت کلن آلمان در دهه ۷۰ ||شادی برای همه ||{{چپچین}}An die freude | |||
|- | |||
||به ارمنی، ضبط خانگی در دهه ۶۰|| بدون رفیق ||{{چپچین}} ոչ ընկեր | |||
|- | |||
||به روسی و دکلمهای فارسی، ضبط خانگی در دهه ۶۰||شب تیره ||{{چپچین}}темная ночь | |||
|- | |||
||آهنگ رومانیایی بدون کلام، تنها با اجرای سوتی دشوار||آهنگ رومانیایی ||{{چپچین}}Romanian song | |||
|- | |||
||به فرانسوی، ضبط خانگی در دهه ۴۰ و از آلبوم از دورها||اینجا زندگی میکنم||{{چپچین}}Ci je vivrai | |||
|- | |||
|} | |||
== منابع == | == منابع == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۲۱
فرهاد مِهراد | |
---|---|
اطلاعات | |
نام اصلی | فرهاد مِهراد |
تولد | ۲۹ دی ۱۳۲۲ در تهران |
ملیت | ایرانی |
مرگ | ۹ شهریور ۱۳۸۱ پاریس |
علت مرگ | بیماری کبدی |
سبک(ها) | پاپ- پاپ راک |
حرفه(ها) | خواننده، آهنگساز، نوازندهٔ پیانو، گیتار و نخستین آلبوم راک اند رول ایران را منتشر کرد |
ساز(ها) | گیتار پیانو |
سالهای فعالیت | (۱۳۴۲-۱۳۵۷) – (۱۳۷۲-۱۳۸۱) |
آلبوم معروف | وحدت، خواب در بیداری، برف |
فرهاد مهراد (زاده ۲۹ دیماه ۱۳۲۲- درگذشته در 9 شهریور ۱۳۸۱) خواننده، آهنگساز و نوازنده پاپ راک بود. او در در تهران چشم به جهان گشود. ترانههای فرهاد در فضای سیاسی پیش از انقلاب و پس از آن به دلیل محتوای اشعار و سبک اجرا به ترانههای محبوب روشنفکران و فعالان سیاسی دههی ۶۰ تبدیل شد. فرهاد به دلیل اشعار سیاسی که در ترانههای استفاده میکرد مدتی را نیز در زندان به سر برد. از وی قعطههای بیادماندنی چون «جمعه» «کودکانه»، «وحدت» و «گنجشکک اشی مشی» و بسیاری ترانههای دیگر برجای مانده است.[۱]
فرهاد مهراد در سالهای پس از انقلاب فعالیتهای کمتری داشت و تا سال ۱۳۶۹ رسما ممنوع الکار بود. سرانجام دو آلبوم وی یکی با نام خواب در بیداری (سال ۷۳) و دیگری آلبوم برف (سال ۷۶) توانست از سد سانسور عبور کند که ترانههایی چون «مرغ سحر»، «گل یخ»[۲] ، «کوچ بنفشهها»[۳] با شعر استاد شفعیی کدکنی از جملهی ترانههای منتشر در این آلبومهاست. فرهاد مهراد در ۹ شهریور ۱۳۸۱ بر اثر بیماری کبد درگذشت. جمهوری اسلامی اجازه انتقال جسد وی به ایران و دفن وی در ایران را نداد. وی در گورستانی در پاریس دفن شد.[۴]
دوران کودکی و نوجوانی فرهاد
فرهاد مهراد روز بیست و نهم دیماه ۱۳۲۲ در تهران دیده به جهان گشود. وی نهمین فرزند شاد روان رضا مهراد، کاردار وزارت امورخارجهی دولت ایران در کشورهای عربی بود، خانوادهاش تا ۸ سالگی فرهاد درعراق زندگی میکردند و پس از آن به تهران بازگشتند.
برادر بزرگتر فرهاد ویولن مینواخت، همین موضوع زمینهی بروز استعدادهای هنری فرهاد شد. او همواره به تمرینات هنری برادرش گوش میکرد و تحت تأثیر آن قرار داشت.
یکی از دوستان برادر فرهاد متوجه علاقهی زیاد وی به موسیقی میشود و از خانوادهاش درخواست میکنند که سازی برای فرهاد تهیه نمایند، برادر بزرگترش نیز این موضوع را بهصورت جدی دنبال کرده و برایش یک ویلون سل تهیه میکنند فرهاد مهراد با آن ساز تمریناتش را شروع میکند اما ساز او در اثر یک حادثه شکست و بهقول فرهاد: «ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد.»
پس از آن داشتن ساز برای فرهاد تبدیل به یک رویا شد. او در دوران تحصیل به ادبیات و شعر علاقه زیادی داشت ولی در غیاب پدر، مخالفت عموی بزرگش او را وادار به ادامه دادن به تحصیل در رشته طبیعی کرد. سرانجام بیعلاقهگی به رشته مورد نظر عمویش از یکسو و دلبستهگیاش به ادبیات از سوی دیگر باعث ترک تحصیل وی در کلاس یازدهم شد.[۵]
همسر فرهاد مهراد
فرهاد در سرآغاز دههی ۱۳۵۰ با دختری به نام مونیکا آشنا شد و با او ازدواج کرد ولی سرانجام این پیوند جدایی بود. مهراد در پایانههای دههی هفتاد با پوران گلفام ازدواج و تا پایان عمر خویش با او زندگی کرد.
فعالیتهای هنری
پس از ترک تحصیل، فرهاد با یک گروه نوازندهی ارمنی آشنا میشود و آموزش
نواختن با سازهای آنها را در عمل تجربه میکند. پس از مدتی در همان گروه بهعنوان نوازندهی گیتار کارش را شروع کرد. گروه برای اجرای برنامه در باشگاه شرکت نفت روانهی جنوب شد. به علت غیبت خوانندهی گروه در اولین شب اجرای برنامه، رهبر گروه از فرهاد میخواهد که جای خالی خواننده را پر کند. آشنایی فرهاد با ادبیات ملل و وسواس و حساسیت شدید وی در ادای درست کلمات باعث درخشش گروه و تمدید برنامه کار گروه هنری ارمنی شد.
فرهاد پس از گذشت مدتی بهصورت انفرادی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۴۲ برای نخستین بار برای اجرای چند ترانهی انگلیسی به برنامهی تلویزیونی «واریته استودیو ب» رفت و مخاطبان بیشتری پیدا کرد.
در سال ۱۳۴۵ کار مشترک خود را با گروه بلاک کتس آغاز کرد و در آن گروه به نغمهسرایی آوازهایی از گروههای معروف موسیقی آن دوران روی آورد. آوازهایی چون: بیتلها، انیمالز، بیجیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا و بسیاری دیگر. در آن بود که از مخاطبانش لقب «ری چارلز» ایران را گرفت.
فرهاد در سال ۱۳۴۸ جهت اجرای ترانهی «مرد تنها» (با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم رضا موتوری (به کارگردانی مسعود کیمیایی) انتخاب شد.
در سال۱۳۵۰ ترانهی «جمعه»، (کار منفردزاده و قنبری) را برای فیلم «خداحافظ رفیق»، (به کارگردانی امیر نادری) را خواند. «مرد تنها» آنچنان پرطرفدار شد که فرهاد را تبدیل به یک ستاره کرد.
فعالیتهای سیاسی
همزمان با بالا گرفتن تنشهای سیاسی ایران در دههی پنجاه، ترانههایی چون: شبانه۱، خسته، سقف، گنجشگک اشی مشی، آوار و شبانه۲ با اشعاری از احمد شاملو، شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی و صدای فرهاد منتشر شد.
فرهاد تا سال ۱۳۵۷ ترانههای بسیاری منتشر کرد. او همچنین مدتی به خاطر اجرای ترانههای سیاسیاش دستگیر و روانه زندان شد. در بهمن ۱۳۵۷ همزمان با انقلاب ترانهی معروفش با عنوان «وحدت» با عبارت مشهور «والا پیمامدار محمد »، (آهنگ از منفردزاده، شعر از سیاوش کسرایی) را ضبط کرد.
ترانه آینه فرهاد مهراد
تمامی اشعاری که فرهاد مهراد اجرا کردهاست دارای محتوای عمیق اجتماعی، سیاسی و گاه فلسفی است. از جمله میتوان از ترانهی آینه نام برد.
شعر این ترانه چنین است
می بینم صورتمو تو آینه
با لبی خسته می پرسم از خودم
این غریبه کیه از من چی می خواد
اون به من یا من به اون خیره شدم
باورم نمی شه هر چی می بینم
چشمامو یه لحظه رو هم می ذارم
بخودم می گم که این صورتکه
می تونم از صورتم ورش دارم
می کشم دستمو روی صورتم
هر چی باید بدونم دستم می گه
منو توی آیینه نشون می ده
می گه این تویی نه هیچ کس دیگه
جای پاهای تموم قصه ها
رنگ غربت تو تموم لحظه ها
مونده روی صورتت تا بدونی
حالا امروز چی ازت مونده به جا
آینه می گه تو همونی که یه روز
می خواستی خورشید و با دست بگیری
ولی امروز شهر شب خونت شده
داری بی صدا تو قلبت می میری
می شکنم آینه رو تا دوباره
نخواد از گذشته ها حرف بزنه
آینه می شکنه هزار تیکه می شه
اما باز تو هر تیکش عکس منه
عکس ها با دهن کجی بهم می گن
چشم امیدو ببر از آسمون
روزا با هم دیگه فرقی ندارن
بوی کهنگی میدن تمومشون
سالهای انزوا
فرهاد پس از انقلاب از ادامه کارش منع و تقاضای چندبارهاش برای بازنشر دوبارهی آثارش با مخالفت رو به رو شد.
بالاخره پس از چندین سال در سال ۱۳۷۳ آلبوم «خواب در بیداری» از فرهاد به انتشار رسید، این آلبوم چند ترانه فارسی-انگلیسی را شامل میشد. او آهنگسازی این آلبوم را تنها با نواختن پیانو بر عهده گرفته بود.
حضور دوباره
فرهاد مهراد نخستین کنسرت بعد از انقلاب خود را در سال ۱۳۷۴ در شهر کلن آلمان به اجرا در آورد. این اولین کنسرت پاپ به شمار میرفت که بعد از انقلاب در خارج از کشور از او اجرا شد. آلبوم «وحدت» که شامل ترانههای دهه ۱۳۵۰ فرهاد بود نیز در سال ۱۳۷۶ توسط فرد ناشناسی انتشار یافت.
مهراد در سال ۱۳۷۷ در یکی از هتلهای شرق تهران ضمن اجرای کنسرتی، انتشار آلبوم «برف» را نیز اعلام کرد.
درگذشت
فرهاد به بیماری هپاتیت نوع سی مبتلا بود و از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او شدت پیدا کرد.
وی در بهار سال ۱۳۸۱ درنتیجه عوارض کبدی ، برای مداوا به شهر لیل فرانسه رفت و در نهم شهریور همان سال، در سن ۵۹ سالهگی در پاریس درگذشت. پس از درگذشت جمهوری اسلامی اجازه انتقال پیکر او به ایران را نداد و لاجرم خانوادهی وی فرهاد را در گورستان تیه در پاریس بهخاک سپردند.
موزه خانهی فرهاد
با تلاش و کوشش پوران گلفام (همسر آن هنرمند) در سال ۱۳۹۱ موزهای از وسایل شخصی فرهاد مهراد زیر نام خانه فرهاد در موزه خانه سینما واقع در خیابان ولیعصر تهران به گردش درآمد.
ترانه شناسی فرهاد مهراد
فارسی
سال | نام اثر | ترانه سرا یا شاعر | آهنگساز | موسیقی متن فیلم | |
---|---|---|---|---|---|
۱۳۴۸ | مرد تنها | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | رضا موتوری | |
۱۳۴۹ | جمعه | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | خداحافظ رفیق (فیلم ۱۳۵۰) | |
۱۳۵۰ | آینهها | اردلان سرفراز | حسن شماعی زاده | ||
۱۳۵۱ | خسته | تورج نگهبان | محمد اوشال | زنجیری | |
۱۳۵۲ | اسیر شب | عباس صفاری | محمد اوشال | ||
۱۳۵۲ | شبانه ۱ | احمد شاملو | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۳ | هفته خاکستری | شهیار قنبری | واروژان | ||
۱۳۵۵ | گنجشکک اشی مشی | متلی به جا مانده از قدیم | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۵ | بوی عیدی | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۵ | کودکانه | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۶ | شبانه ۲ | احمد شاملو | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۶ | جمعه برای جمعه (۲) | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۶ | سقف | ایرج جنتی عطایی | اسفندیار منفردزاده | ماهیها در خاک میمیرند | |
۱۳۵۶ | آوار | شهیار قنبری | فرهاد مهراد | ||
۱۳۵۷ | وحدت | سیاوش کسرایی | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۵۸ | نجواها | شهیار قنبری | اسفندیار منفردزاده | ||
۱۳۷۲ | خواب در بیداری | خوآن رامون خیمنس | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۲ | کوچ بنفشهها | محمد رضا شفیعی کدکنی(با تغییراتی از فرهاد) | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۲ | خیال خوشی | ویلیام شکسپیر | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۲ | تو را دوست دارم | مهدی اخوان ثالث(با تغییراتی از فرهاد) | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | برف | نیمایوشیج (با تغییراتی از فرهاد) | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | گاندی | گاندی | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | رباعیات | ابوسعید ابوالخیر | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | وقتی که بچه بودم | اسماعیل خویی (با تغییراتی از فرهاد) | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | کتیبه | فریدون رهنما | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | شب تیره | ولادیمیر آگادُو | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | مرغ سحر | ملک الشعرای بهار | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | بانوی گیسو حنایی | ناظم حکمت (با تغییراتی از فرهاد) | فرهاد مهراد | ||
۱۳۷۶ | گل یخ | اسکار همرستاین دوم | فرهاد مهراد |
- همچنین وی دکلمه دو غزل از حافظ و شعر آواز کرک از مهدی اخوان ثالث را نیز به صورت ضبط خانگی اجرا کرده بود که بعد از درگذشت او برای علاقهمندانش منتشر شد.
انگلیسی
توضیحات | به فارسی | نام آهنگ |
---|---|---|
اجرای زنده در کوچینی | پنج دقیقه فرصت بگیر | Take five
|
اجرای زنده در کوچینی | من جادویت میکنم | I put a spell on you
|
تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب ایران | رمانسِ عشق | Romance of love
|
اجرای زنده در شو تلویزیونی رنگارنگ، دهه ۵۰ | اگر تو بروی | If you go away
|
ضبط خانگی، دهه ۷۰ | مسیح پایین بیا | Come down Jesus
|
ضبط خانگی | طبیعتاً دوباره تنها | Alone again naturally
|
از آلبوم برف، سال انتشار ۱۳۷۹ | گل یخ | Edelweiss
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | روز تعطیل | Holiday
|
اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰ | قلبم را رها کن | Unchain my heart
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | هفت اتاق دلتنگی | 7rooms of gloom
|
ضبط استودیویی در دهه ۶۰ | آهنگ مستر | Master song
|
از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | آن روزها وقتی جوان بودم | Yesterday when I was young
|
تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب | آرژانتین برایم گریه نکن | Don't cry for me Argentina
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | دنیایی که ما میشناختیم | The world we knew
|
تک آهنگ استودیویی | طلوع و غروب خورشید | Sunrise/Sunset
|
اجرای زنده در کوچینی | دوباره با هم | Together again
|
ضبط خانگی در دهه ۶۰ | مرد تنها | Solitary man
|
اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰ و از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | دیروز | Yesterday
|
از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | آسیابهای بادی ذهن تو | Windmills of your mind
|
اجرای زنده در کوچینی | عشق برایم خوب بود | Love's been good to me
|
ضبط خانگی، دهه ۶۰ | لیزای غمگین | Sad Lisa
|
تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب | رویای کالیفرنیا | California dreamin
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | خونه خورشیدِ در حال طلوع | The House of the rising Sun
|
اجرای زنده در کنسرت خارج از ایران، دهه ۷۰ | بگذار باشد | Let it be
|
تک آهنگ استودیویی قبل از انقلاب | تو یک دوست داشتی | You have got a friend
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | آنجا خواهم بود | I'll be there (Damita Jo)
|
از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | اجازه نده دچار سوءتفاهم شوم | Don't let me be misunderstood
|
ضبط خانگی، دهه ۷۰ | مثل یک آهنگ غمگین | Like a sad song
|
ضبط خانگی، دهه ۶۰ | سوزان | Suzanne
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | به روحم باور دارم | I believe to my soul
|
ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها | تو را صدا میکنم | I call you
|
از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | هی، این راهش نیست که خداحافظی کنی | Hey,that's no way to say goodbye
|
ضبط خانگی، دهه ۶۰ | کارگر | Handyman
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | بدون تو کجا میتوانم بروم | Where can I go without you
|
ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها | درد | Hurt
|
ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها | تنها قدم زدن | Walking alone
|
اجرای تصویری در تلویزیون ملّی، دهه ۴۰ | You're just about to lose your clown
| |
ضبط خانگی، دهه ۶۰ | همه با من صحبت میکنند | Everybody's talking at me
|
اجرای زنده در کوچینی | همدردی | Sympathy
|
از آلبوم خواب در بیداری با دکلمهای فارسی، سال انتشار ۱۳۷۲ | خیال خوشی | Good fantasies
|
اجرای زنده در کوچینی | لحظه به لحظه | Moment to moment
|
اجرای زنده در کوچینی | وقتی خورشید پایین بیاید | When the Sun comes down
|
ضبط خانگی، دهه ۴۰ در آلبوم از دورها | اِلِنُر ریگبی/نام فامیلی انگلیسی | Eleanor rigby
|
از آلبوم خواب در بیداری، سال انتشار ۱۳۷۲ | ملودی از بند رها شده | Unchained melody
|
اجرای زنده در کوچینی | تو عاشقم نبودی | You won't love me
|
به فرانسوی، تکآهنگ استودیویی قبل از انقلاب | بله | Qui
|
به اسپانیایی، ضبط خانگی در دهه ۴۰ و از آلبوم از دورها | هیچکس مرا دوست ندارد | Nadie me quiere
|
به آلمانی، اجرای زنده در کنسرت کلن آلمان در دهه ۷۰ | شادی برای همه | An die freude
|
به ارمنی، ضبط خانگی در دهه ۶۰ | بدون رفیق | ոչ ընկեր
|
به روسی و دکلمهای فارسی، ضبط خانگی در دهه ۶۰ | شب تیره | темная ночь
|
آهنگ رومانیایی بدون کلام، تنها با اجرای سوتی دشوار | آهنگ رومانیایی | Romanian song
|
به فرانسوی، ضبط خانگی در دهه ۴۰ و از آلبوم از دورها | اینجا زندگی میکنم | Ci je vivrai
|
منابع