حق رأی زنان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
بعد از ظهور پدیده دموکراسی و حکومت‌های دموکراتیک یا مشروطه، انتخابات، ابزار برقراری این پدیده در کشورهای تابع آن بوده ولی در هر سرزمین حق رأی زنان موضوعی چالش‌برانگیز بوده‌است. حق رأی زنان در ایران نیز مانند سایر کشورها همزمان با برگزاری اولین انتخابات نبوده و پروسه جالبی را گذرانده‌است. در اولین انتخابات مجلس شورای ملی بعد از انقلاب مشروطه در ایران، به زنان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داده نشد. نهایتاً در سال ۱۳۴۱ خورشیدی زنان ایران به این حق دست یافتند.
[[پرونده:زنان ایران در پای صندوق رأی.jpg|بندانگشتی|زنان ایران پای صندوق رأی]]
 
'''حق رأی زنان''' در ایران نیز مانند سایر کشورها همزمان با برگزاری اولین انتخابات نبوده و پروسه جالبی را گذرانده‌است. بعد از ظهور پدیده [[دموکراسی]] و حکومت‌های دموکراتیک یا [[مشروطه]]، [[انتخابات]]، ابزار برقراری این پدیده در کشورهای تابع آن بوده ولی در هر سرزمین حق رأی زنان موضوعی چالش‌برانگیز بوده‌است. در اولین انتخابات [[مجلس شورای ملی ایران|مجلس شورای ملی]] بعد از انقلاب مشروطه در ایران، به زنان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داده نشد. نهایتاً در سال ۱۳۴۱ خورشیدی زنان ایران به این حق دست یافتند.
.


== پیشینه حق رأی برای زنان در ایران ==
== پیشینه حق رأی برای زنان در ایران ==
پیشینه موضوعی به نام حق رای زنان، به انقلاب مشروطیت و اولین مجلس شورای ملی بازمی‌گردد. در مجلس اول، با تصویب قانون انتخابات، زنان اولین گروهی بودند که از انتخاب کردن و انتخاب شدن منع شده بودند.<ref name=":0">[http://www.bbc.com/persian/iran/2014/07/140715_l10_jb_women_vote حق رای زنان؛ از فحشا تا حفظ اسلام] - BBC</ref>
پیشینه موضوعی به نام حق رأی زنان، به انقلاب مشروطیت و اولین مجلس شورای ملی بازمی‌گردد. در [[مجلس اول]]، با تصویب قانون انتخابات، زنان اولین گروهی بودند که از انتخاب کردن و انتخاب شدن منع شده بودند.<ref name=":0">[http://www.bbc.com/persian/iran/2014/07/140715_l10_jb_women_vote حق رای زنان؛ از فحشا تا حفظ اسلام] - BBC</ref>


یک بار نیز در دوره دوم مجلس شورای ملی، محمدتقی وکیل‌الرعایا، نماینده همدان، بحث حق رأی زنان را مطرح کرد که شگفت می‌نمود، اما هیچ زمینه‌ای برای پذیرش نداشت<ref name=":2">[http://www.khabaronline.ir/detail/126461/weblog/jafarian پیشینه حق رأی زنان در مجلس شورای ملی] - خبرآنلاین</ref>
یک بار نیز در دوره دوم مجلس شورای ملی، محمدتقی وکیل‌الرعایا، نماینده همدان، بحث حق رأی زنان را مطرح کرد که شگفت می‌نمود، اما هیچ زمینه‌ای برای پذیرش نداشت<ref name=":2">[http://www.khabaronline.ir/detail/126461/weblog/jafarian پیشینه حق رأی زنان در مجلس شورای ملی] - خبرآنلاین</ref>


جدی‌ترین تحول در این زمینه در جریان رویدادهای سال ۱۳۳۱ خورشیدی طرح گردید، زمانی که دولت دکتر مصدق در صدد بود تا قانون جدیدی برای انتخابات تدوین کند. در اینجا بود که شماری از مخالفان و موافقان به میدان آمده و مطالبی در این باره ابراز کردند. سرانجام با مخالفت برخی روحانیون و قشرها سنتی، ماجرای اصلاح قانون انتخابات دردولت مصدق منتفی شد و این بحث‌ها نیز به پایان رسید.<ref name=":2" />
جدی‌ترین تحول در این زمینه در جریان رویدادهای سال ۱۳۳۱ خورشیدی طرح گردید، زمانی که دولت دکتر [[محمد مصدق|مصدق]] در صدد بود تا قانون جدیدی برای انتخابات تدوین کند. در اینجا بود که شماری از مخالفان و موافقان به میدان آمده و مطالبی در این باره ابراز کردند. سرانجام با مخالفت برخی روحانیون و قشرها سنتی، ماجرای اصلاح قانون انتخابات دردولت مصدق منتفی شد و این بحث‌ها نیز به پایان رسید.<ref name=":2" />


دولت اسدالله علم، نخست وزیر وقت ایران در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۴۱ خورشیدی (۱۹۶۳ میلادی) لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد. درقسمت شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان که در این لایحه وارد شد، منعی برای زنان در نظر گرفته نشده بود.<ref name=":0" />با این مصوبه، راه برای ورود زنان به حوزه‌های رأی‌گیری باز شد. اما این مصوبه با مخالفت برخی روحانیون مواجه شد و اعتراض روحانیون تا آنجا بالا گرفت که سرانجام اسدالله علم ناگزیر شد در دهم آذرماه، یعنی در کمتر از دو ماه، اعلام کند که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی اجرا نخواهد شد.<ref name=":0" />
دولت [[اسدالله علم]]، نخست وزیر وقت ایران در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۴۱ خورشیدی (۱۹۶۳ میلادی) [[لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی]] را تصویب کرد. درقسمت شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان که در این لایحه وارد شد، منعی برای زنان در نظر گرفته نشده بود.<ref name=":0" />با این مصوبه، راه برای ورود زنان به حوزه‌های رأی‌گیری باز شد. اما این مصوبه با مخالفت برخی روحانیون مواجه شد و اعتراض روحانیون تا آنجا بالا گرفت که سرانجام اسدالله علم ناگزیر شد در دهم آذرماه، یعنی در کمتر از دو ماه، اعلام کند که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی اجرا نخواهد شد.<ref name=":0" />


در ۱۹ دی ماه ۱۳۴۱ محمدرضاشاه طرح شش ماده‌ای خود معروف به «انقلاب سفید» را اعلام نمود. یکی از این اصول شش‌گانه لایحه اصلاحی قانون انتخابات، اعطای حق رای به زنان بود. دولت تا یک روز قبل از رفراندوم نظر خود را در ارتباط با شرکت زنان در انتخابات اعلام نکرد. اما نهایتاً در روز ششم بهمن ۱۳۴۱ برای نخستین بار زنان اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کردند.<ref name=":0" />
در ۱۹ دی ماه ۱۳۴۱ [[محمدرضا پهلوی|محمدرضاشاه]] طرح شش ماده‌ای خود معروف به «انقلاب سفید» را اعلام نمود. یکی از این اصول شش‌گانه لایحه اصلاحی قانون انتخابات، اعطای حق رأی به زنان بود. دولت تا یک روز قبل از رفراندوم نظر خود را در ارتباط با شرکت زنان در انتخابات اعلام نکرد. اما نهایتاً در روز ششم بهمن ۱۳۴۱ برای نخستین بار زنان اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کردند.<ref name=":0" />


== نظر مراجع و رهبران دینی ==
== نظر مراجع و رهبران دینی ==
شماری از مراجع تقلید از جمله آیت الله شریعتمداری، آیت الله میلانی و آیت الله گلپایگانی و در راس آنان آیت الله خمینی با دادن حق رای و انتخاب به زنان به شدت مخالفت کرده‌اند.
شماری از مراجع تقلید از جمله [[محمدکاظم شریعتمداری]]، علی میلانی و محمدرضا گلپایگانی و در راس آنان [[روح‌الله خمینی|خمینی]] با دادن حق رأی و انتخاب به زنان به شدت مخالفت کرده‌اند.
 
آیت الله خمینی، در روز ۱۷ مهرماه، درست فردای اعلام خبر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در تلگرامی به محمدرضاشاه پهلوی چنین نوشت:
 
"بسم اللّه الرحمن الرحیم
 
حضور مبارک اعلیحضرت همایونی
 
پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامه‏‌ها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأی داده‌است؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‏‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.
 
الداعی: روح‏‌اللّه الموسوی"
 
روح‌الله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم نوشت: "ورود زنها به مجلسین و انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست؛ و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و می‏‌دهند. ...
 
با این همه، آیت الله خمینی که حدود ۱۵ سال قبلش، گفته بود حق رای زنان فحشا به بار می‌آورد، در آستانه به قدرت رسیدن از حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن زنان حمایت کرد و آن را مطابق احکام اسلامی دانست.
 
او در آستانه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خطاب به زنها گفت: "شما باید در همه صحنه‌ها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانمها همان طوری که مردها فعالیت می‌کنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند برای اینکه فرقی ما بین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است…<ref name=":0" />
 
روزنامه اطلاعات در روز پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ متن نامه‌های حضرت آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله صدر و آیت‌الله حجت را در صفحه هفتم، درج کرده‌است:


'''نامه حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر:'''
خمینی، در روز ۱۷ مهرماه، درست فردای اعلام خبر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در تلگرامی به محمدرضاشاه پهلوی چنین نوشت:<blockquote>«بسم اللّه الرحمن الرحیم</blockquote><blockquote>حضور مبارک اعلیحضرت همایونی</blockquote><blockquote>پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامه‏‌ها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأی داده‌است؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‏‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.</blockquote><blockquote>الداعی: روح‏‌اللّه الموسوی»</blockquote>روح‌الله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم نوشت: <blockquote>«ورود زنها به مجلسین و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست؛ و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و می‏‌دهند. ...»</blockquote>با این همه، خمینی که حدود ۱۵ سال قبل از آن، گفته بود حق رأی زنان فحشا به بار می‌آورد، در آستانه به قدرت رسیدن از حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن زنان حمایت کرد و آن را مطابق احکام اسلامی دانست.


'''خدمت حضرت مستطاب آیت الله آقای حاج میر سید محمد بهبهانی دامت برکاته.'''
او در آستانه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خطاب به زنها گفت: <blockquote>«شما باید در همه صحنه‌ها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانمها همان طوری که مردها فعالیت می‌کنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند برای اینکه فرقی ما بین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است…»<ref name=":0" /></blockquote>روزنامه اطلاعات در روز پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ متن نامه‌های روحانیون بروجردی، صدر و حجت را در صفحه هفتم، درج کرده‌است:<blockquote>«نامه حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر:</blockquote><blockquote>خدمت حضرت مستطاب آیت الله آقای حاج میر سید محمد بهبهانی دامت برکاته.</blockquote><blockquote>به عرض عالی می‌رساند همواره از خداوند متعال سلامتی و عزت وجود محترم و تأیید و توفیق را برای خدمتگزاری به اسلام و مسلمین خواستارم. … این امر یعنی مداخله زنها در انتخابات به جهاتی چند محرم و غیر مشروع می‌باشد و در کشور اسلامی به حول و قوه الهی اجرا نمی‌گردد؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»<ref name=":2" /></blockquote>
 
به عرض عالی می‌رساند همواره از خداوند متعال سلامتی و عزت وجود محترم و تأیید و توفیق را برای خدمتگزاری به اسلام و مسلمین خواستارم. … این امر یعنی مداخله زنها در انتخابات به جهاتی چند محرم و غیر مشروع می‌باشد و در کشور اسلامی به حول و قوه الهی اجرا نمی‌گردد؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.<ref name=":2" />


== نظر برخی جریانات سیاسی ==
== نظر برخی جریانات سیاسی ==
حزب توده ایران وقتی در سال ۱۳۴۱ و با اجرایی شدن مفاد «انقلاب سفید» شاه، زنان به حق رای دست یافتند، حق رای را «عطیه‌ای شاهانه» خواند و در مخالفت با آن اطلاعیه داد.<ref name=":1">[http://www.dw.com/fa-ir/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D8%B2%D8%A7%D8%A8- مخالفان حق رای زنان؛ از آیت‌الله خمینی تا احزاب سیاسی]</ref>
[[حزب توده ایران]] وقتی در سال ۱۳۴۱ و با اجرایی شدن مفاد «انقلاب سفید» شاه، زنان به حق رأی دست یافتند، حق رأی را «عطیه‌ای شاهانه» خواند و در مخالفت با آن اطلاعیه داد.<ref name=":1">[http://www.dw.com/fa-ir/مخالفان-حق-رای-زنان-از-آیتالله-خمینی-تا-احزاب- مخالفان حق رای زنان؛ از آیت‌الله خمینی تا احزاب سیاسی]</ref>


وقتی مصدق در ۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ به نخست‌وزیری رسید و پیش‌نویس لایحه انتخابات را تنظیم کرد که در آن حق رای برای زنان به رسمیت شناخته شده بود، شاخه مذهبی جبهه ملی با شرکت زنان در انتخابات مخالف کرد.<ref name=":1" />
وقتی مصدق در ۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ به نخست‌وزیری رسید و پیش‌نویس لایحه انتخابات را تنظیم کرد که در آن حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شده بود، شاخه مذهبی [[جبهه ملی ایران|جبهه ملی]] با شرکت زنان در انتخابات مخالف کرد.<ref name=":1" />


شورای ملی مقاومت اپوزیسیون حکومت فعلی ایران، نظرات خود را در مورد حق رأی و سایر حقوق زنان در یک طرح با ۱۳ماده اعلام کرده‌است.<ref>[http://iranncr.org/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA/124-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%8 طرح شورای ملی مقاومت دربارهٔ آزادیها و حقوق زنان]</ref>
[[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] اپوزیسیون حکومت فعلی ایران، نظرات خود را در مورد حق رأی و سایر حقوق زنان در یک طرح با ۱۳ماده اعلام کرده‌است.<ref>[http://iranncr.org/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA/124-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%8 طرح شورای ملی مقاومت دربارهٔ آزادیها و حقوق زنان]</ref>
 
# حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن در تمامی گزینشها و انتخابات و حق رأی در تمام همه‌پرسیها.
۱ـ حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن در تمامی گزینشها و انتخابات و حق رأی در تمام همه‌پرسیها.
# حق اشتغال و انتخاب آزادانه شغل و حق تصدی هر مقام، منصب و شغل عمومی و دولتی، از جمله ریاست‌جمهوری و قضاوت در تمام مراجع دادرسی.
 
# حق فعالیت سیاسی و اجتماعی آزادانه، رفت و آمد و مسافرت بدون نیاز به اجازه دیگری.
۲ـ حق اشتغال و انتخاب آزادانه شغل و حق تصدی هر مقام، منصب و شغل عمومی و دولتی، از جمله ریاست‌جمهوری و قضاوت در تمام مراجع دادرسی.
# حق انتخاب آزادانه لباس و پوشش.
 
# حق استفاده بدون تبعیض از کلیه امکانات آموزشی، تحصیلی، ورزشی و هنری و حق شرکت در تمام مسابقات ورزشی و فعالیتهای هنری.
۳ـ حق فعالیت سیاسی و اجتماعی آزادانه، رفت و آمد و مسافرت بدون نیاز به اجازه دیگری.
# به رسمیت شناختن تشکلهای زنان و حمایت از سازمانیابی داوطلبانه آنان در سراسر کشور؛ در نظر گرفتن امتیازات ویژه در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، اداری، فرهنگی، به‌خصوص در امور آموزشی، به منظور رفع نابرابری و ستم مضاعف از زنان.
 
# دریافت مزد مساوی با مردان در برابر کار مساوی؛ منع تبعیض در استخدام و به هنگام اشتغال؛ برخورداری یکسان از مزایای گوناگون از قبیل مرخصی، حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی؛ دریافت حق اولاد و تأهل و بیمه بیکاری؛ برخورداری از حقوق و تسهیلات ویژه به هنگام بارداری و زایمان و نگهداری اطفال.
۴ـ حق انتخاب آزادانه لباس و پوشش.
# آزادی کامل در گزینش همسر و ازدواج که تنها با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و در نزد مقام قانونی به ثبت می‌رسد. ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی ممنوع است. در زندگی خانوادگی هرگونه اجبار و تحمیل به زن ممنوع است.
 
# حق متساوی طلاق. طلاق در مراجع صلاحیتدار قضایی صورت می‌گیرد. زن و مرد در ارائه دلیل برای طلاق برابرند. نحوه سرپرستی اطفال و تأمین معیشت آنان و همچنین نحوه تسویه مالی ضمن حکم طلاق تعیین می‌شود.
۵ـ حق استفاده بدون تبعیض از کلیه امکانات آموزشی، تحصیلی، ورزشی و هنری و حق شرکت در تمام مسابقات ورزشی و فعالیتهای هنری.
# حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی کشور.
 
# رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه شهادت، ولایت، حضانت و ارث.
۶ـ به رسمیت شناختن تشکلهای زنان و حمایت از سازمانیابی داوطلبانه آنان در سراسر کشور؛ در نظر گرفتن امتیازات ویژه در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، اداری، فرهنگی، به‌خصوص در امور آموزشی، به منظور رفع نابرابری و ستم مضاعف از زنان.
# چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است. در مواردی که مصلحت به خصوصی در کار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین می‌کند.
 
# منع هرگونه بهره‌کشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای کلیه رسوم و قوانین و مقرراتی که بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهره‌کشی به دیگران واگذار می‌کنند.
۷ـ دریافت مزد مساوی با مردان در برابر کار مساوی؛ منع تبعیض در استخدام و به هنگام اشتغال؛ برخورداری یکسان از مزایای گوناگون از قبیل مرخصی، حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی؛ دریافت حق اولاد و تأهل و بیمه بیکاری؛ برخورداری از حقوق و تسهیلات ویژه به هنگام بارداری و زایمان و نگهداری اطفال.
 
۸ـ آزادی کامل در گزینش همسر و ازدواج که تنها با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و در نزد مقام قانونی به ثبت می‌رسد. ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی ممنوع است. در زندگی خانوادگی هرگونه اجبار و تحمیل به زن ممنوع است.
 
۹ـ حق متساوی طلاق. طلاق در مراجع صلاحیتدار قضایی صورت می‌گیرد. زن و مرد در ارائه دلیل برای طلاق برابرند. نحوه سرپرستی اطفال و تأمین معیشت آنان و همچنین نحوه تسویه مالی ضمن حکم طلاق تعیین می‌شود.
 
۱۰ـ حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی کشور.
 
۱۱ـ رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه شهادت، ولایت، حضانت و ارث.
 
۱۲ـ چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است.
 
در مواردی که مصلحت به خصوصی در کار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین می‌کند.
 
۱۳ـ منع هرگونه بهره‌کشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای کلیه رسوم و قوانین و مقرراتی که بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهره‌کشی به دیگران واگذار می‌کنند.


== چگونگی حضور زنان در انتخابات ==
== چگونگی حضور زنان در انتخابات ==
اولین زن که در تاریخ ایران به نمایندگی مجلس انتخاب شد فرخ‌رو پارسا بود. وی در دوره بیست و یکم انتخابات مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم تهران، از طرف «کانون مترقی» که در سال ۱۳۴۰ تشکیل شده بود، وارد مجلس شد.<ref>[https://tavaana.org/fa/Farrokhroo_Parsa فرخ‌رو پارسا؛ از وزارت تا اعدام]</ref>
اولین زن که در تاریخ ایران به نمایندگی مجلس انتخاب شد [[فرخ‌رو پارسا]] بود. وی در دوره بیست و یکم انتخابات مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم تهران، از طرف «کانون مترقی» که در سال ۱۳۴۰ تشکیل شده بود، وارد مجلس شد.<ref>[https://tavaana.org/fa/Farrokhroo_Parsa فرخ‌رو پارسا؛ از وزارت تا اعدام]</ref>


در اولین دوره انتخابات مجلس بعد از سرنگونی محمدرضاشاه، تنها ۴ زن بودند در مقابل ۳۲۳ مرد که توانستند به اولین دور مجلس شورای اسلامی راه یابند و این چهار نفر تا سومین دور مجلس هم ثابت باقی ماندند.<ref>[http://www.dw.com/fa-ir/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/a-15657320 زنان و هشت دوره مجلس شورای اسلامی]</ref>
در اولین دوره انتخابات مجلس بعد از سرنگونی محمدرضاشاه، تنها ۴ زن بودند در مقابل ۳۲۳ مرد که توانستند به اولین دور مجلس شورای اسلامی راه یابند و این چهار نفر تا سومین دور مجلس هم ثابت باقی ماندند.<ref>[http://www.dw.com/fa-ir/زنان-و-هشت-دوره-مجلس-شورای-اسلامی/a-15657320 زنان و هشت دوره مجلس شورای اسلامی]</ref>


در این انتخابات برخی کاندیداهای زن گرچه آرای قابل‌قبولی کسب کردند ولی به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه به مجلس راه نیافتند.
در این انتخابات برخی کاندیداهای زن گرچه آرای قابل‌قبولی کسب کردند ولی به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه به مجلس راه نیافتند.


== حق رأی به زنان چه تأثیری روی زندگی آنها داشته ==
== حق رأی به زنان چه تأثیری روی زندگی آنها داشته ==
در ایران، به رغم آنکه زنان دیگر با منعی به نام حق رای روبه رو نیستند، در بسیاری از زمینه‌ها، از پوشش و حضور در ورزشگاه‌ها گرفته تا تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی و اشتغال به بعضی مشاغل همچنان با موانعی جدی و دشواریهای فراوان دست به گریبان هستند.<ref>حق رای زنان؛ از فحشا تا حفظ [http://www.bbc.com/persian/iran/2014/07/140715_l10_jb_women_vote اسلام]</ref> از این رو مبارزات زنان ایران برای به‌دست آوردن برابری و این حقوق پایه‌ای ادامه دارد.  
در ایران، به رغم آنکه زنان دیگر با منعی به نام حق رای روبه رو نیستند، در بسیاری از زمینه‌ها، از پوشش و حضور در ورزشگاه‌ها گرفته تا تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی و اشتغال به بعضی مشاغل همچنان با موانعی جدی و دشواریهای فراوان دست به گریبان هستند.<ref name=":0" /> از این رو مبارزات زنان ایران برای به‌دست آوردن برابری و این حقوق پایه‌ای ادامه دارد.
 
== منابع ==
{{پانویس|۲}}


{{پانویس|۲}}
{{پانویس|۲}}
[[رده:حق رأی زنان]]
[[رده:انتخابات]]
[[رده:جنبش‌های زنان]]
[[رده:سیاست]]
[[رده:فمینیسم]]
[[رده:زنان در ایران]]
[[رده:فمینیسم در ایران]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۲۷

زنان ایران پای صندوق رأی

حق رأی زنان در ایران نیز مانند سایر کشورها همزمان با برگزاری اولین انتخابات نبوده و پروسه جالبی را گذرانده‌است. بعد از ظهور پدیده دموکراسی و حکومت‌های دموکراتیک یا مشروطه، انتخابات، ابزار برقراری این پدیده در کشورهای تابع آن بوده ولی در هر سرزمین حق رأی زنان موضوعی چالش‌برانگیز بوده‌است. در اولین انتخابات مجلس شورای ملی بعد از انقلاب مشروطه در ایران، به زنان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داده نشد. نهایتاً در سال ۱۳۴۱ خورشیدی زنان ایران به این حق دست یافتند.

پیشینه حق رأی برای زنان در ایران

پیشینه موضوعی به نام حق رأی زنان، به انقلاب مشروطیت و اولین مجلس شورای ملی بازمی‌گردد. در مجلس اول، با تصویب قانون انتخابات، زنان اولین گروهی بودند که از انتخاب کردن و انتخاب شدن منع شده بودند.[۱]

یک بار نیز در دوره دوم مجلس شورای ملی، محمدتقی وکیل‌الرعایا، نماینده همدان، بحث حق رأی زنان را مطرح کرد که شگفت می‌نمود، اما هیچ زمینه‌ای برای پذیرش نداشت[۲]

جدی‌ترین تحول در این زمینه در جریان رویدادهای سال ۱۳۳۱ خورشیدی طرح گردید، زمانی که دولت دکتر مصدق در صدد بود تا قانون جدیدی برای انتخابات تدوین کند. در اینجا بود که شماری از مخالفان و موافقان به میدان آمده و مطالبی در این باره ابراز کردند. سرانجام با مخالفت برخی روحانیون و قشرها سنتی، ماجرای اصلاح قانون انتخابات دردولت مصدق منتفی شد و این بحث‌ها نیز به پایان رسید.[۲]

دولت اسدالله علم، نخست وزیر وقت ایران در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۴۱ خورشیدی (۱۹۶۳ میلادی) لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد. درقسمت شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان که در این لایحه وارد شد، منعی برای زنان در نظر گرفته نشده بود.[۱]با این مصوبه، راه برای ورود زنان به حوزه‌های رأی‌گیری باز شد. اما این مصوبه با مخالفت برخی روحانیون مواجه شد و اعتراض روحانیون تا آنجا بالا گرفت که سرانجام اسدالله علم ناگزیر شد در دهم آذرماه، یعنی در کمتر از دو ماه، اعلام کند که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی اجرا نخواهد شد.[۱]

در ۱۹ دی ماه ۱۳۴۱ محمدرضاشاه طرح شش ماده‌ای خود معروف به «انقلاب سفید» را اعلام نمود. یکی از این اصول شش‌گانه لایحه اصلاحی قانون انتخابات، اعطای حق رأی به زنان بود. دولت تا یک روز قبل از رفراندوم نظر خود را در ارتباط با شرکت زنان در انتخابات اعلام نکرد. اما نهایتاً در روز ششم بهمن ۱۳۴۱ برای نخستین بار زنان اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کردند.[۱]

نظر مراجع و رهبران دینی

شماری از مراجع تقلید از جمله محمدکاظم شریعتمداری، علی میلانی و محمدرضا گلپایگانی و در راس آنان خمینی با دادن حق رأی و انتخاب به زنان به شدت مخالفت کرده‌اند.

خمینی، در روز ۱۷ مهرماه، درست فردای اعلام خبر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در تلگرامی به محمدرضاشاه پهلوی چنین نوشت:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

حضور مبارک اعلیحضرت همایونی

پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامه‏‌ها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأی داده‌است؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‏‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.

الداعی: روح‏‌اللّه الموسوی»

روح‌الله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم نوشت:

«ورود زنها به مجلسین و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست؛ و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و می‏‌دهند. ...»

با این همه، خمینی که حدود ۱۵ سال قبل از آن، گفته بود حق رأی زنان فحشا به بار می‌آورد، در آستانه به قدرت رسیدن از حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن زنان حمایت کرد و آن را مطابق احکام اسلامی دانست. او در آستانه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خطاب به زنها گفت:

«شما باید در همه صحنه‌ها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانمها همان طوری که مردها فعالیت می‌کنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند برای اینکه فرقی ما بین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است…»[۱]

روزنامه اطلاعات در روز پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ متن نامه‌های روحانیون بروجردی، صدر و حجت را در صفحه هفتم، درج کرده‌است:

«نامه حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر:

خدمت حضرت مستطاب آیت الله آقای حاج میر سید محمد بهبهانی دامت برکاته.

به عرض عالی می‌رساند همواره از خداوند متعال سلامتی و عزت وجود محترم و تأیید و توفیق را برای خدمتگزاری به اسلام و مسلمین خواستارم. … این امر یعنی مداخله زنها در انتخابات به جهاتی چند محرم و غیر مشروع می‌باشد و در کشور اسلامی به حول و قوه الهی اجرا نمی‌گردد؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»[۲]

نظر برخی جریانات سیاسی

حزب توده ایران وقتی در سال ۱۳۴۱ و با اجرایی شدن مفاد «انقلاب سفید» شاه، زنان به حق رأی دست یافتند، حق رأی را «عطیه‌ای شاهانه» خواند و در مخالفت با آن اطلاعیه داد.[۳]

وقتی مصدق در ۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ به نخست‌وزیری رسید و پیش‌نویس لایحه انتخابات را تنظیم کرد که در آن حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شده بود، شاخه مذهبی جبهه ملی با شرکت زنان در انتخابات مخالف کرد.[۳]

شورای ملی مقاومت اپوزیسیون حکومت فعلی ایران، نظرات خود را در مورد حق رأی و سایر حقوق زنان در یک طرح با ۱۳ماده اعلام کرده‌است.[۴]

  1. حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن در تمامی گزینشها و انتخابات و حق رأی در تمام همه‌پرسیها.
  2. حق اشتغال و انتخاب آزادانه شغل و حق تصدی هر مقام، منصب و شغل عمومی و دولتی، از جمله ریاست‌جمهوری و قضاوت در تمام مراجع دادرسی.
  3. حق فعالیت سیاسی و اجتماعی آزادانه، رفت و آمد و مسافرت بدون نیاز به اجازه دیگری.
  4. حق انتخاب آزادانه لباس و پوشش.
  5. حق استفاده بدون تبعیض از کلیه امکانات آموزشی، تحصیلی، ورزشی و هنری و حق شرکت در تمام مسابقات ورزشی و فعالیتهای هنری.
  6. به رسمیت شناختن تشکلهای زنان و حمایت از سازمانیابی داوطلبانه آنان در سراسر کشور؛ در نظر گرفتن امتیازات ویژه در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، اداری، فرهنگی، به‌خصوص در امور آموزشی، به منظور رفع نابرابری و ستم مضاعف از زنان.
  7. دریافت مزد مساوی با مردان در برابر کار مساوی؛ منع تبعیض در استخدام و به هنگام اشتغال؛ برخورداری یکسان از مزایای گوناگون از قبیل مرخصی، حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی؛ دریافت حق اولاد و تأهل و بیمه بیکاری؛ برخورداری از حقوق و تسهیلات ویژه به هنگام بارداری و زایمان و نگهداری اطفال.
  8. آزادی کامل در گزینش همسر و ازدواج که تنها با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و در نزد مقام قانونی به ثبت می‌رسد. ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی ممنوع است. در زندگی خانوادگی هرگونه اجبار و تحمیل به زن ممنوع است.
  9. حق متساوی طلاق. طلاق در مراجع صلاحیتدار قضایی صورت می‌گیرد. زن و مرد در ارائه دلیل برای طلاق برابرند. نحوه سرپرستی اطفال و تأمین معیشت آنان و همچنین نحوه تسویه مالی ضمن حکم طلاق تعیین می‌شود.
  10. حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی کشور.
  11. رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه شهادت، ولایت، حضانت و ارث.
  12. چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است. در مواردی که مصلحت به خصوصی در کار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین می‌کند.
  13. منع هرگونه بهره‌کشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای کلیه رسوم و قوانین و مقرراتی که بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهره‌کشی به دیگران واگذار می‌کنند.

چگونگی حضور زنان در انتخابات

اولین زن که در تاریخ ایران به نمایندگی مجلس انتخاب شد فرخ‌رو پارسا بود. وی در دوره بیست و یکم انتخابات مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم تهران، از طرف «کانون مترقی» که در سال ۱۳۴۰ تشکیل شده بود، وارد مجلس شد.[۵]

در اولین دوره انتخابات مجلس بعد از سرنگونی محمدرضاشاه، تنها ۴ زن بودند در مقابل ۳۲۳ مرد که توانستند به اولین دور مجلس شورای اسلامی راه یابند و این چهار نفر تا سومین دور مجلس هم ثابت باقی ماندند.[۶]

در این انتخابات برخی کاندیداهای زن گرچه آرای قابل‌قبولی کسب کردند ولی به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه به مجلس راه نیافتند.

حق رأی به زنان چه تأثیری روی زندگی آنها داشته

در ایران، به رغم آنکه زنان دیگر با منعی به نام حق رای روبه رو نیستند، در بسیاری از زمینه‌ها، از پوشش و حضور در ورزشگاه‌ها گرفته تا تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی و اشتغال به بعضی مشاغل همچنان با موانعی جدی و دشواریهای فراوان دست به گریبان هستند.[۱] از این رو مبارزات زنان ایران برای به‌دست آوردن برابری و این حقوق پایه‌ای ادامه دارد.

منابع