علیرضا گلی‌پور: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه زندگینامه | اندازه جعبه = | عنوان = | نام =علیرضا گلی‌پور | تصویر =علیرضا گلی پور؛3.jpg | اندازه تصویر = | عنوان تصویر =علیرضا گلی‌پور | زادروز = ۱۳۶۵ | زادگاه =تهران | تاریخ مرگ =۱۷ شهریور۱۴۰۳ | مکان م...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۵۱: خط ۵۱:
| پانویس            =
| پانویس            =
}}
}}
'''علیرضا گلی‌پور'''، (متولد ۲۲ فروردین ۱۳۶۵، تهران – درگذشته ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، تهران) دانشجوی نخبه دوره‌ی دکترا در رشته‌ی مهندسی برق در آلمان بود. او در سال ۱۳۸۳، در وزارت ارتباطات در بخش معاونت آزمایش و تحویل، مشغول به کار شد و در سال ۱۳۸۴، مدرک لیسانس خود را دریافت کرد. علیرضا گلی‌پور در سال ۱۳۸۵، در رشته‌ی مخابرات در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. وی پیش از دستگیری در وزارت ارتباطات و فناوری مشغول به کار بود. علیرضا گلی‌پور بار اول در سال ۱۳۸۸، به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت و زندانی شد. او پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۸۹، به‌عنوان مشاور شرکت‌های مخابراتی همانند اریکسون و نوکیا مشغول به کار شد و به کشورهای آلمان، ایرلند، پاکستان، عراق و چندین کشور دیگر جهت آموزش سفر کرد. علیرضا گلی‌پور بار دوم در مهرماه سال ۱۳۹۱، توسط هفت مأمور وزارت اطلاعات در محوطه‌ی دانشگاه پیام نور تهران بازداشت شد و در تیرماه سال ۱۳۹۴، به اتهام جاسوسی به نفع اجانب، به‌خصوص آمریکا، و افشاگری برنامه هسته‌ای رژیم ایران، توسط شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم با وارد کردن ماده ۱۳۴، به ۱۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. یکی از موارد اتهامات آقای گلی‌پور افشاگری فساد مالی مقامات حکومتی بود. او به‌مدت ۲ ماه در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین بود و یک سال نیز در سلول انفرادی ۲۰۹ گذراند و سپس به قرنطینه بند ۸ زندان اوین منتقل شد.  با وجود این‌که برای علیرضا گلی‌پور وکیل معرفی شده بود، اما وزارت اطلاعات از ورود وکیل به پرونده ممانعت کرد و بازجوی پرونده نیز خانواده‌ی او را تهدید کرده بود که نباید وکیل بگیرند، وگرنه حکم او تشدید خواهد شد. علیرضا گلی‌پور از زمان بازداشت تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، از حق داشتن وکیل محروم بوده است. علیرضا گلی‌پور در دوران بازجویی و شکنجه و محبوس بودن در سلول‌های انفرادی، مبتلا به بیماری‌های متعددی از جمله سرطان غدد لنفاوی، تومور در ناحیه سینه، بیماری قلبی، خون‌ریزی‌های مکرر بینی، کنفرانس روده به صرع شدید و تشنج گردید که بارها نیز مورد عمل جراحی قرار گرفت. او در روز ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۰، به‌دلیل بیماری شدید از زندان آزاد شد. علیرضا گلی‌پور سرانجام در روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳، در تهران بر اثر بیماری قلبی درگذشت و پیکر او در آرامستان فیروزآباد شهر ری به‌خاک سپرده شد.
'''علیرضا گلی‌پور'''، (متولد ۲۲ فروردین ۱۳۶۵، تهران – درگذشته ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، تهران) دانشجوی نخبه دوره‌ی دکترا در رشته‌ی مهندسی برق در آلمان بود. او در سال ۱۳۸۳، در وزارت ارتباطات در بخش معاونت آزمایش و تحویل، مشغول به کار شد و در سال ۱۳۸۴، مدرک لیسانس خود را دریافت کرد. علیرضا گلی‌پور در سال ۱۳۸۵، در رشته‌ی مخابرات در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. وی پیش از دستگیری در وزارت ارتباطات و فناوری مشغول به کار بود. علیرضا گلی‌پور بار اول در سال ۱۳۸۸، به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت و زندانی شد. او پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۸۹، به‌عنوان مشاور شرکت‌های مخابراتی همانند اریکسون و نوکیا مشغول به کار شد و به کشورهای آلمان، ایرلند، پاکستان، عراق و چندین کشور دیگر جهت آموزش سفر کرد. علیرضا گلی‌پور بار دوم در مهرماه سال ۱۳۹۱، توسط هفت مأمور وزارت اطلاعات در محوطه‌ی دانشگاه پیام نور تهران بازداشت شد و در تیرماه سال ۱۳۹۴، به اتهام هواداری از مجاهدین خلق و افشاگری برنامه هسته‌ای رژیم ایران، توسط شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم با وارد کردن ماده ۱۳۴، به ۱۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. یکی از موارد اتهامات آقای گلی‌پور افشای فساد مالی مقامات حکومتی بود. او به‌مدت ۲ ماه در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین بود و یک سال نیز در سلول انفرادی ۲۰۹ گذراند و سپس به قرنطینه بند ۸ زندان اوین منتقل شد.  با وجود این‌که برای علیرضا گلی‌پور وکیل معرفی شده بود، اما وزارت اطلاعات از ورود وکیل به پرونده ممانعت کرد و بازجوی پرونده نیز خانواده‌ی او را تهدید کرده بود که نباید وکیل بگیرند، وگرنه حکم او تشدید خواهد شد. علیرضا گلی‌پور از زمان بازداشت تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، از حق داشتن وکیل محروم بوده است. علیرضا گلی‌پور در دوران بازجویی و شکنجه و محبوس بودن در سلول‌های انفرادی، مبتلا به بیماری‌های متعددی از جمله سرطان غدد لنفاوی، تومور در ناحیه سینه، بیماری قلبی، خون‌ریزی‌های مکرر بینی، کنفرانس روده به صرع شدید و تشنج گردید که بارها نیز مورد عمل جراحی قرار گرفت. او در روز ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۰، به‌دلیل بیماری شدید از زندان آزاد شد. علیرضا گلی‌پور سرانجام در روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳، در تهران بر اثر بیماری قلبی درگذشت و پیکر او در آرامستان فیروزآباد شهر ری به‌خاک سپرده شد. پس از درگذشت او، سخنگوی مجاهدین او را در مرتبت یک مجاهد خلق خطاب کرده و از او تجلیل کرد.


== زندگی و تحصیلات ==
== زندگی و تحصیلات ==

منوی ناوبری