کاربر:Sayfe/صفحه تمرین- صالح میرهاشمی بلطاقی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(صالح میرهاشمی بلطاقی)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''صالح میرهاشمی بلطاقی''' (زاده‌ی ۱۳۶۲ اصفهان شهادت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ اصفهان) فرزند سید کاظم، در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران به اتهام تیراندازی و کشته شدن سه نفر از نیروهای امنیتی دستگیر شد و به اتهام محاربه اعدام شد. او و دو نفر دیگر به اتهامات مشابه اعدام شدند، در حالی که اعترافات آنها تحت فشار شکنجه و به صورت اجباری بوده است. وکلای پرونده تناقضات اساسی و نواقص مهمی در پرونده مشاهده کرده‌اند و مشخص نیست که دیوان عالی بر اساس چه مستنداتی حکم اعدام را تأیید کرده است. قبل از اعدام، خانواده صالح میرهاشمی بلطاقی گزارش دادند که او در زندان شدیداً شکنجه و تهدید شده بوده است و اعترافاتش تحت فشار و اجبار بوده است. قبل از این، خانواده و نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اعدام‌ها بودند، اما اجرای حکم اعدام در حالی انجام گرفت که در آن زمان، در داخل و خارج از کشور، اعتراضات و شورش‌هایی در ایران رخ می‌داد.
'''صالح میرهاشمی بلطاقی''' (زاده‌ی ۱۳۶۲ اصفهان شهادت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ اصفهان) فرزند سید کاظم، در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران به اتهام تیراندازی و کشته شدن سه نفر از نیروهای امنیتی دستگیر شد و به اتهام محاربه اعدام شد. او و دو نفر دیگر به اتهامات مشابه اعدام شدند، در حالی که اعترافات آنها تحت فشار شکنجه و به صورت اجباری بوده است. وکلای پرونده تناقضات اساسی و نواقص مهمی در پرونده مشاهده کرده‌اند و مشخص نیست که دیوان عالی بر اساس چه مستنداتی حکم اعدام را تأیید کرده است. قبل از اعدام، خانواده صالح میرهاشمی بلطاقی گزارش دادند که او در زندان به شدت شکنجه شده و اعترافاتش زیر فشار و اجبار بوده است. قبل از این، خانواده و نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اعدام‌ها بودند، اما اجرای حکم اعدام در حالی انجام گرفت که در آن زمان، در داخل و خارج از کشور، اعتراضات و شورش‌هایی در ایران رخ می‌داد.


نمایندگان مجلس فرانسه و بلژیک کفالت سیاسی صالح میرهاشمی را بر عهده گرفته‌اند. دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک، فایل صوتی از صالح میرهاشمی در مورد شکنجه‌هایی که در زندان تحت آن قرار گرفته بود، منتشر کرده است. خانواده‌اش از وضعیت وی خبری نداشت و در زندان، با ضرب و شتم شدید، اجبار به اعتراف کرد. جمهوری اسلامی چندین بار منزل مسکونی او را گشته و او را تحت فشار قرار داده‌اند. همچنین، جمهوری اسلامی به خانواده‌های پرونده خانهاصفهان تهدید کرده که هر چقدر رسانه‌ها بیشتر در مورد آنها صحبت کنند، آنها را زودتر اعدام خواهند کرد.
نمایندگان مجلس فرانسه و بلژیک کفالت سیاسی صالح میرهاشمی را بر عهده گرفته‌اند. دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک، فایل صوتی از صالح میرهاشمی در مورد شکنجه‌هایی که در زندان تحت آن قرار گرفته بود، منتشر کرده است. خانواده‌اش از وضعیت وی خبری نداشت و در زندان، با ضرب و شتم شدید، مجبور به اعتراف کرد. جمهوری اسلامی چندین بار منزل مسکونی او را گشته و او را تحت فشار قرار دادند. همچنین، جمهوری اسلامی خانواده‌های پرونده خانه‌ اصفهان تهدید کرده که هر چقدر رسانه‌ها بیشتر در مورد آنها صحبت کنند، آنها را زودتر اعدام خواهند کرد.


پس از اعلام حکم اعدام سه نفر در پرونده خانه اصفهان، خانواده‌ها و بخشی از مردم با بیم اعدام قریب‌الوقوع در مقابل زندان اصفهان تجمع کردند، و حقوقدانان و وکلای دادگستری نیز درخواست توقف فوری اجرای مجازات اعدام را داشتند. پس از اعدام متهمان، فشارها بر خانواده‌های آنها افزایش یافت و دو برادر مجید کاظمی با ضرب و شتم بازداشت شدند.
پس از اعلام حکم اعدام سه نفر در پرونده خانه اصفهان، خانواده‌ها و بخشی از مردم با بیم اعدام قریب‌الوقوع در مقابل زندان اصفهان تجمع کردند، و حقوقدانان و وکلای دادگستری نیز درخواست توقف فوری اجرای مجازات اعدام را داشتند. پس از اعدام متهمان، فشارها بر خانواده‌های آنها افزایش یافت و دو برادر مجید کاظمی با ضرب و شتم بازداشت شدند.
۱٬۲۳۳

ویرایش

منوی ناوبری