کاربر:Hossein/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱٬۰۴۱: خط ۱٬۰۴۱:
طرح تروريستي در دورتموند آلمان
طرح تروريستي در دورتموند آلمان


يكي از طرحهاي وزارت اطلاعات براي زماني در‌نظر گرفته شده بود كه قرار بود مریم رجوی در اجتماع ایرانیان در دورتموند آلمان سخنراني كند. اين طرح قبل از اين‌كه وارد مراحل اجرايي بشود، لو رفت و دو ديپلومات‌ به‌نامهاي علي اصولي و جلال عباسي به‌خاطر دخالتشان در اين طرح از آلمان اخراج شدند.  
يكي از طرحهاي وزارت اطلاعات براي زماني در‌نظر گرفته شده بود كه قرار بود مریم رجوی در اجتماع ایرانیان در دورتموند آلمان سخنراني كند. اين طرح قبل از اين‌كه وارد مراحل اجرايي بشود، لو رفت و دو ديپلومات‌ جمهوری اسلامی به‌نامهاي علي اصولي و جلال عباسي به‌خاطر دخالتشان در اين طرح از آلمان اخراج شدند. بعد از شكست این طرح ، شوراي عالي امنيت جمهوری اسلامی در اوايل تير74 با حضور اعضاي ثابت و با شركت سعيد امامي و احمد وحيدي (فرمانده وقت نيروي قدس) تشكيل جلسه داد. در اين جلسه مطرح شد كه هر چند ما تاكنون توانسته‌ايم ضربات زيادي به مجاهدين در خارج از كشور بزنيم، اما در زدن «ضربه به رأس» ناموفق بوده‌ايم. نه در پاريس و نه در بغداد و نه در قرارگاههاي مختلف مجاهدين نتوانسته‌ايم ضربهٌ كيفي به بالاي دستگاه آنها بزنيم.<ref>بنا به منابع مجاهدین وزارت اطلاعات طي گزارشي مقر خانم رجوي در اور‌سور‌اواز را يك دژ تسخير‌ناپذير توصيف كرد كه در مدت 1.5سال اقامت مريم رجوي نتوانسته‌اند هيچ شكافي براي نفوذ به آن پيدا كنند و امكان استفاده از عوامل نفوذي نيز ندارند. امكان استفاده از ماشين انفجاري شبيه به آن‌چه در بيروت به‌كار بردند، نيز به‌دليل موانع فيزيكي و هشياري نگهبانان اقامتگاه مؤثر نخواهد بود.</ref> در اين جلسه پيشنهاد ساخت و به‌كارگيري سلاحي شد كه هم بتواند از فاصلهٌ دور به‌مقر مورد‌نظر شليك كند، هم اين‌كه قدرت تخريب آن زياد باشد و هم اين‌كه ابعاد آن طوري باشد كه در شهر قابل حمل و نقل و استفاده باشد. طرح ساخت چنين سلاحي از مدتي قبل در دستور كار قرار گرفته بود.  
 
دژ نفوذ‌ناپذير
 
 بعداز شكست طرح تروريستي رژيم در آلمان، شوراي عالي امنيت رژيم در اوايل تير74 با حضور اعضاي ثابت و با شركت سعيد امامي و احمد وحيدي (فرمانده وقت نيروي قدس) تشكيل جلسه داد. در اين جلسه مطرح شد كه هر چند ما تاكنون توانسته‌ايم ضربات زيادي به مجاهدين در خارج از كشور بزنيم، اما در زدن «ضربه به رأس» ناموفق بوده‌ايم. نه در پاريس و نه در بغداد و نه در قرارگاههاي مختلف مجاهدين نتوانسته‌ايم ضربهٌ كيفي به بالاي دستگاه آنها بزنيم.
 
وزارت اطلاعات طي گزارشي مقر خانم رجوي در اور‌سور‌اواز را يك دژ تسخير‌ناپذير توصيف كرد كه در مدت 1.5سال اقامت مريم رجوي نتوانسته‌اند هيچ شكافي براي نفوذ به آن پيدا كنند و امكان استفاده از عوامل نفوذي نيز ندارند. امكان استفاده از ماشين انفجاري شبيه به آن‌چه در بيروت به‌كار بردند، نيز به‌دليل موانع فيزيكي و هشياري نگهبانان اقامتگاه مؤثر نخواهد بود.
 
در اين جلسه پيشنهاد ساخت و به‌كارگيري سلاحي شد كه هم بتواند از فاصلهٌ دور به‌مقر مورد‌نظر شليك كند، هم اين‌كه قدرت تخريب آن زياد باشد و هم اين‌كه ابعاد آن طوري باشد كه در شهر قابل حمل و نقل و استفاده باشد. طرح ساخت چنين سلاحي از مدتي قبل در دستور كار قرار گرفته بود.


 توپ غول‌پيكر 320ميليمتري به‌نام موشك تاشو
 توپ غول‌پيكر 320ميليمتري به‌نام موشك تاشو


وزارت اطلاعات در سال73، ساخت يك سلاح منحني‌زن كه بتواند با فاصله از هدف و با استفاده از زيرساخت ثابت يا متحرك شليك كند و گلولهٌ آن در بالاي هدف با قدرت تخريبي بالا منفجر شود را به «گروه جنك‌افزار حديد» در صنايع دفاع كه سلاحهاي ويژهٌ تروريستي رژيم توسط آن ساخته مي‌شود، داد. اين موشك كه رژيم به‌آن موشك تاشو 320ميليمتري مي‌گويد توسط مزدوري به‌نام افراشته و زير نظر سرتيپ نجار مدير گروه جنگ‌افزار حديد طراحي شد. طراحي آن 4ماه به‌طول انجاميد و 20فروند آن در طول يك‌سال ساخته و در پاييز سال74 به وزارت اطلاعات تحويل داده شد.  
وزارت اطلاعات در سال73، ساخت يك سلاح منحني‌زن كه بتواند با فاصله از هدف و با استفاده از زيرساخت ثابت يا متحرك شليك كند و گلولهٌ آن در بالاي هدف با قدرت تخريبي بالا منفجر شود را به «گروه جنك‌افزار حديد» در صنايع دفاع كه سلاحهاي ويژهٌ تروريستي جمهوری اسلامی توسط آن ساخته مي‌شود، داد. اين موشك كه رژيم به‌آن موشك تاشو 320ميليمتري مي‌گويد توسط فردی به‌نام افراشته و زير نظر سرتيپ نجار مدير گروه جنگ‌افزار حديد طراحي شد. طراحي آن 4ماه به‌طول انجاميد و 20فروند آن در طول يك‌سال ساخته و در پاييز سال74 به وزارت اطلاعات تحويل داده شد.  


به‌كارگيري توپ 320ميليمتري در بغداد
به‌كارگيري توپ 320ميليمتري در بغداد


هم‌زمان با ساخت اين سلاح، وزارت اطلاعات از طريق اياديش در بغداد اقدام به تهيهٌ خانه‌يي براي استقرار آن كرد. به‌همين منظور وزارت اطلاعات در مرداد74 مزدوري به‌نام حميد خنجر ساعدي را با نام مستعار حميد خلاف كه به‌مدت 8سال با وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران همكاري داشت، براي تهيهٌ خانه مناسب در اطراف دفتر مركزي مجاهدين در بغداد به‌عراق اعزام كرد. در بدو ورود به عراق  وي برادرش حسن و پسر عمويش رضا را نيز به استخدام شبكهٌ وزارت اطلاعات در‌آورد و به‌كمك آنها دو مغازهٌ فتوكپي و خياطي در اطراف دفتر مركزي مجاهدين در ميدان اندلس تهيه كرد. وي خانه‌يي به‌مبلغ 14ميليون دينار در همين محل خريداري كرد.  
هم‌زمان با ساخت اين سلاح، وزارت اطلاعات از طريق عناصرش در بغداد اقدام به تهيهٌ خانه‌يي براي استقرار آن كرد. به‌همين منظور وزارت اطلاعات در مرداد74 یک فرد به‌نام حميد خنجر ساعدي را با نام مستعار حميد خلاف كه به‌مدت 8سال با وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران همكاري داشت، براي تهيهٌ خانه مناسب در اطراف دفتر مركزي مجاهدين در بغداد به‌عراق اعزام كرد. در بدو ورود به عراق  وي برادرش حسن و پسر عمويش رضا را نيز به استخدام شبكهٌ وزارت اطلاعات در‌آورد و به‌كمك آنها دو مغازهٌ فتوكپي و خياطي در اطراف دفتر مركزي مجاهدين در ميدان اندلس تهيه كرد. وي خانه‌يي به‌مبلغ 14ميليون دينار در همين محل خريداري كرد. حميد خلاف متعاقباً براي ارائهٌ گزارش از پيشرفت كار و يادگيري به‌كارگيري توپ 320ميليمتري به تهران احضار شد. در شوراي عالي امنيت طرح وزارت اطلاعات براي استفاده از توپ 320ميليمتري عليه دفتر مركزي مجاهدين در بغداد تصويب شد. ارزيابي وزارت اطلاعات اين بود كه در ماه مبارك رمضان (بهمن سال74) محتمل است كه مسعود رجوی جلساتي با مجاهدين در اين دفتر داشته باشد و از همين رو خود را براي عمليات در اين ماه آماده مي‌كرد.  
 
حميد خلاف متعاقباً براي ارائهٌ گزارش از پيشرفت كار و يادگيري به‌كارگيري توپ 320ميليمتري به تهران احضار شد.
 
در شوراي عالي امنيت طرح وزارت اطلاعات براي استفاده از توپ 320ميليمتري عليه دفتر مركزي مجاهدين در بغداد تصويب شد. ارزيابي وزارت اطلاعات اين بود كه در ماه مبارك رمضان (بهمن سال74) محتمل است كه رهبر مقاومت جلساتي با مجاهدين در اين دفتر داشته باشد و از همين رو خود را براي عمليات در اين ماه آماده مي‌كرد.


انتقال سلاح به بغداد
انتقال سلاح به بغداد


طبق طرح وزارت اطلاعات، قطعات مختلف اين توپ با وانت‌‌بارهاي مخصوص حمل سبزيجات از طريق هورالهويزه در استان ميسان عراق از مرز عبور داده شد. اين قطعات در خانه‌يي كه در آندلس بغداد خريداري شده بود، در داخل كانال كولر جاسازي شد. براي دقت شليك تروريستها سكوي پرتاب ثابت در خانه ساختند تا سلاح مزبور را روي آن سوار كنند.  
طبق طرح وزارت اطلاعات، قطعات مختلف اين توپ با وانت‌‌بارهاي مخصوص حمل سبزيجات از طريق هورالهويزه در استان ميسان عراق از مرز عبور داده شد. اين قطعات در خانه‌يي كه در آندلس بغداد خريداري شده بود، در داخل كانال كولر جاسازي شد. براي دقت شليك تروريستها سكوي پرتاب ثابت در خانه ساختند تا سلاح مزبور را روي آن سوار كنند. در آخرين مرحله نيز قرار بود كه گلوله‌هاي اين موشك به بغداد منتقل شود.  
 
در آخرين مرحله نيز قرار بود كه گلوله‌هاي اين موشك به بغداد منتقل شود.


فرماندهي عمليات
فرماندهي عمليات


فرماندهي اين عمليات را سعيد امامي در تهران به‌عهده داشت. كارهاي تداركاتي و حل و فصل مسائل اجرايي به‌عهدهٌ سه مزدور وزارت اطلاعات به‌نامهاي مهدوي، رباني و احمدي بود. در عراق دبير دوم سفارت رژيم به‌نام نادر ياراحمدي مسئوليت هدايت شبكهٌ تروريستي در بغداد و  هماهنگي با سعيد امامي در تهران و حل و فصل مسائل مزدوران در عراق را به‌عهده داشت. مزدوران استخدامي وزارت اطلاعات به‌نامهاي كاظم جابر نجفي با نام مستعار ابو تيسر و هدا كربلايي و مهاجر مسائل پشتييباني اين طرح را در بغداد تحت مسئوليت نادر ياراحمدي دنبال مي‌كردند.
فرماندهي اين عمليات را سعيد امامي در تهران به‌عهده داشت. كارهاي تداركاتي و حل و فصل مسائل اجرايي به‌عهدهٌ سه عامل وزارت اطلاعات به‌نامهاي مهدوي، رباني و احمدي بود. در عراق دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی به‌نام نادر ياراحمدي مسئوليت هدايت شبكهٌ تروريستي در بغداد و  هماهنگي با سعيد امامي در تهران و حل و فصل مسائل دست اندرکاران در عراق را به‌عهده داشت. نفرات عراقی استخدامي وزارت اطلاعات به‌نامهاي كاظم جابر نجفي با نام مستعار ابو تيسر و هدا كربلايي و مهاجر مسائل پشتييباني اين طرح را در بغداد تحت مسئوليت نادر ياراحمدي دنبال مي‌كردند.


طرحهاي مكمل
طرحهاي مكمل


تروريستها قصد داشتند بلافاصله پس از شليك توپ مورد‌نظر، يك خودرو بمبگذاري شده را نيز به‌هنگام تجمع مجاهدين، با استفاده از دستگاه كنترل از راه دور، منفجر كنند. ‌اين خودرو با استفاده از خرجهاي استاندارد جهت‌دار بمبگذاري شده بود و مي‌توانست از فاصلهٌ دور موج انفجاري خود را به‌سمت هدف هدايت نمايد.  ماشين انفجاري مورد نظر يك خودرو برازيلي سفيد متعلق به مزدور وزارت اطلاعات در بغداد به‌نام رضا اميري بود كه در اين شبكهٌ ترور فعاليت داشت.
تروريستها قصد داشتند بلافاصله پس از شليك توپ مورد‌نظر، يك خودرو بمبگذاري شده را نيز به‌هنگام تجمع مجاهدين، با استفاده از دستگاه كنترل از راه دور، منفجر كنند. ‌اين خودرو با استفاده از خرجهاي استاندارد جهت‌دار بمبگذاري شده بود و مي‌توانست از فاصلهٌ دور موج انفجاري خود را به‌سمت هدف هدايت نمايد.  ماشين انفجاري مورد نظر يك خودرو برازيلي سفيد متعلق به عامل وزارت اطلاعات در بغداد به‌نام رضا اميري بود كه در اين شبكهٌ ترور فعاليت داشت. تروريستهاي جمهوری اسلامی قصد داشتند همزمان با استفاده از يك دستگاه وانت‌بار نيز كه پشت آن سكوي پرتاب موشكهاي 107ميليمتري نصب شده بود، ساختمان دفتر مجاهدين در بغداد را هدف قرار دهند و درصدد بودند تا اين خودرو را در نزديكي ساختمان پارك كرده و با استفاده از مدارهاي زمانبندي شده، موشكها را به‌سمت ساختمان شليك نمايند.‌اين شبكه نيز تحت فرماندهي و كنترل «ديپلومات»هاي ‌سفارت جمهوری اسلامی در بغداد قرار داشت.
 
تروريستهاي رژيم قصد داشتند همزمان با استفاده از يك دستگاه وانت‌بار نيز كه پشت آن سكوي پرتاب موشكهاي 107ميليمتري نصب شده بود، ساختمان دفتر مجاهدين در بغداد را هدف قرار دهند و درصدد بودند تا اين خودرو را در نزديكي ساختمان پارك كرده و با استفاده از مدارهاي زمانبندي شده، موشكها را به‌سمت ساختمان شليك نمايند.‌اين شبكه نيز تحت فرماندهي و كنترل «ديپلومات»هاي ‌سفارت رژيم در بغداد قرار داشت.  


شبكهٌ عمليات تروريستي موشك 320ميليمتري
شبكهٌ عمليات تروريستي موشك 320ميليمتري


حميد خلاف همراه برادرش حسن و پسر عمويش رضا، مسئول تأمين امكانات اين عمليات تروريستي بودند. تيم عمليات از 5تروريست تشكيل شده بود كه انتقال و نصب سلاح در محل و اجراي عمليات را به‌عهده داشتند.
حميد خلاف همراه برادرش حسن و پسر عمويش رضا، مسئول تأمين امكانات اين عمليات تروريستي بودند. تيم عمليات از 5تروريست تشكيل شده بود كه انتقال و نصب سلاح در محل و اجراي عمليات را به‌عهده داشتند. اعضاي تيم ترور مستقيماً ‌توسط فرماندهي عمليات در تهران توجيه شدند. مسير تردد عاملان به ايران از هورهاي جنوب عراق بود و در بغداد نادر ياراحمدي عمليات را زير‌نظر داشت. نادر ياراحمدي شخصاً براي شناسايي به منطقهٌ آندلس بغداد و مغازهٌ فتوكپي‌ كه حميد خلاف تهيه كرده بود، تردد داشت.
 
اعضاي تيم ترور مستقيماً ‌توسط فرماندهي عمليات در تهران توجيه شدند. مسير تردد مزدوران به ايران از هورهاي جنوب عراق بود و در بغداد نادر ياراحمدي عمليات را زير‌نظر داشت. نادر ياراحمدي شخصاً براي شناسايي به منطقهٌ آندلس بغداد و مغازهٌ فتوكپي‌ كه حميد خلاف تهيه كرده بود، تردد داشت.
 
آموزش مزدوران


مزدوران اين شبكهٌ تروريستي در پادگان علي‌آباد قم آموزش ديدند. پادگان علي‌آباد قم وابسته به تيپ 23نوهد ارتش است كه وزارت اطلاعات در قسمت انتهايي آن منطقه‌يي را با خاكريز و سيم‌خاردار براي آموزش تروريستها اختصاص داده است. مزدوران علاوه بر آموزش كار با توپهاي 320ميليمتري، دوره‌هايي نيز  دربارهٌ شيوهٌ برقراري ارتباط در عراق، اجراي قرار خياباني، استفاده از تاكسي، آموزش سلاحهاي مختلف و آموزش خاص انفجاري، گذراندند.
آموزش تروریستها


لو‌رفتن شبكه و دستگير شدن مزدوران
نفرات اين شبكهٌ تروريستي در پادگان علي‌آباد قم آموزش ديدند. پادگان علي‌آباد قم وابسته به تيپ 23نوهد ارتش است كه وزارت اطلاعات در قسمت انتهايي آن منطقه‌يي را با خاكريز و سيم‌خاردار براي آموزش تروريستها اختصاص داده است. تروریستها علاوه بر آموزش كار با توپهاي 320ميليمتري، دوره‌هايي نيز  دربارهٌ شيوهٌ برقراري ارتباط در عراق، اجراي قرار خياباني، استفاده از تاكسي، آموزش سلاحهاي مختلف و آموزش خاص انفجاري، گذراندند.


در 16بهمن سال74 شبكهٌ مزدوران در حالي‌كه در جريان آماده‌سازيهاي نهايي بودند، لو رفت. به‌هنگام دستگيري مزدوران با مأموران عراق درگير شدند.
لو‌رفتن شبكه و دستگير شدن تروریستها


 در جريان درگيري حسن كشته و حميد دستگير شد. سپس خودرو سفيد‌رنگ برزيلي هم كه به‌عنوان ماشين انفجاري آماده كرده بودند كشف شد.
در 16بهمن سال74 شبكهٌ تروریستها در حالي‌كه در جريان آماده‌سازيهاي نهايي بودند، لو رفت. به‌هنگام دستگيري تروریستها با مأموران عراق درگير شدند. در جريان درگيري حسن كشته و حميد دستگير شد. سپس خودرو سفيد‌رنگ برزيلي هم كه به‌عنوان ماشين انفجاري آماده كرده بودند كشف شد. همهٌ آماده‌سازيها انجام شده بود ولي هنوز گلولهٌ اين سلاح از تهران به بغداد نرسيده بود.
 
همهٌ آماده‌سازيها انجام شده ولي هنوز گلولهٌ اين سلاح از تهران به بغداد نرسيده بود.


مشخصات سلاح كشف شده
مشخصات سلاح كشف شده
خط ۱٬۱۱۱: خط ۱٬۰۸۹:
طول قسمت رزوه‌شده 9سانتيمتر، وزن 26/5 كيلو
طول قسمت رزوه‌شده 9سانتيمتر، وزن 26/5 كيلو


2- چهار خرج استاندارد انفجاري  
2- چهار خرج استاندارد انفجاري هدايت‌شونده 15پوندی
 
هدايت‌شدهٌ 15پوندي


3-پنج چاشني الكتريكي  
3-پنج چاشني الكتريكي  


4-مقداري مواد خميري انفجاري از نوع RDX كه براي تثبيت چاشني در خرجهاي استاندارد بود
4-مقداري مواد خميري انفجاري از نوع RDX كه براي تثبيت چاشنی در خرجهاي استاندارد بکار می‌رود


5-سيم رابط اتصال چهار چاشني به خرجهاي استاندارد كه به يك فيوز وصل بود
5-سيم رابط اتصال چهار چاشنی به خرجهاي استاندارد كه به يك فيوز وصل بود


علاوه بر توپ 320ميليمتري، سلاحهاي انفرادي نظير مسلسل و كلت و انواع كارتها و برگه‌هاي هويت و مقاديري اسكناس دلار، دو خودرو برازيلي و تاكسي كرونا از تروريستها به‌دست آمد.
علاوه بر توپ 320ميليمتري، سلاحهاي انفرادي نظير مسلسل و كلت و انواع كارتها و برگه‌هاي هويت و مقاديري اسكناس دلار، دو خودرو برازيلي و تاكسي كرونا از تروريستها به‌دست آمد.
۱٬۱۷۰

ویرایش

منوی ناوبری