۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۹: | خط ۴۹: | ||
او خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با کار در روزنامه همبستگی آغاز کرد و بعد از آن کار خبرنگاری را در خبرگزاری ایلنا ادامه داد.<ref name=":0">[https://www.shomanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-4/941275-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD-%D8%B9%D9%84%DB مسیح علینژاد کیست؟]، سایت شمانیوز</ref> | او خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با کار در روزنامه همبستگی آغاز کرد و بعد از آن کار خبرنگاری را در خبرگزاری ایلنا ادامه داد.<ref name=":0">[https://www.shomanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-4/941275-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD-%D8%B9%D9%84%DB مسیح علینژاد کیست؟]، سایت شمانیوز</ref> | ||
== | == ارتباط با اصلاحطلبان == | ||
=== ارتباط با اصلاحطلبان در ایران === | |||
مسیح علینژاد خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با روزنامهی همبستگی آغاز کرد. او همچنین در روزنامههای شرق، بهار، هممیهن و اعتماد ملی هم فعالیت داشته است. مسیح علینژاد در مجلس ششم و هفتم خبرنگار پارلمانی بود. او حامی اصلاحطلبان درمجلس به شمارمیرفت. وی در سال ۱۳۸۳ در مورد پرداخت عیدی ده میلیون ریالی به نمایندگان مجلس خبری در خبرگزاری ایلنا درج کرد که جنجالآفرین شد و به اخراج وی از مجلس انجامید. دلیل اخراج او، دسترسی غیر قانونی به اسناد مجلس عنوان شده است. | مسیح علینژاد خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با روزنامهی همبستگی آغاز کرد. او همچنین در روزنامههای شرق، بهار، هممیهن و اعتماد ملی هم فعالیت داشته است. مسیح علینژاد در مجلس ششم و هفتم خبرنگار پارلمانی بود. او حامی اصلاحطلبان درمجلس به شمارمیرفت. وی در سال ۱۳۸۳ در مورد پرداخت عیدی ده میلیون ریالی به نمایندگان مجلس خبری در خبرگزاری ایلنا درج کرد که جنجالآفرین شد و به اخراج وی از مجلس انجامید. دلیل اخراج او، دسترسی غیر قانونی به اسناد مجلس عنوان شده است. | ||
خط ۵۷: | خط ۵۹: | ||
مسیح علینژاد همچنین به عنوان خبرنگار روزنامه همبستگی، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و نویسنده روزنامه اعتماد ملی و سایت روزنا (متعلق به روزنامه و حزب اعتماد ملی) و همچنین نویسنده برخی سایتهای دیگر فعالیت کرده است. وی مدتی بعد از ممانعت از ادامه فعالیت به عنوان خبرنگار پارلمانی در مجلس هفتم، به انگلیس و اسپانیا رفت. مسیح علینژاد پیش از فعالیت در جریان [[تظاهرات ۱۳۸۸|اعتراضات سال ۱۳۸۸]] هر از گاهی به ایران میآمد. در یک مورد او بار پس از مصاحبه با [[سید محمد خاتمی|محمد خاتمی]] تلاش کرد که با محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی گفتگو کند.<ref>[http://ma-hastim.com/Bio.aspx?id=36 مسیح علینژاد]</ref> | مسیح علینژاد همچنین به عنوان خبرنگار روزنامه همبستگی، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و نویسنده روزنامه اعتماد ملی و سایت روزنا (متعلق به روزنامه و حزب اعتماد ملی) و همچنین نویسنده برخی سایتهای دیگر فعالیت کرده است. وی مدتی بعد از ممانعت از ادامه فعالیت به عنوان خبرنگار پارلمانی در مجلس هفتم، به انگلیس و اسپانیا رفت. مسیح علینژاد پیش از فعالیت در جریان [[تظاهرات ۱۳۸۸|اعتراضات سال ۱۳۸۸]] هر از گاهی به ایران میآمد. در یک مورد او بار پس از مصاحبه با [[سید محمد خاتمی|محمد خاتمی]] تلاش کرد که با محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی گفتگو کند.<ref>[http://ma-hastim.com/Bio.aspx?id=36 مسیح علینژاد]</ref> | ||
=== ارتباط با اصلاحطلبان پس از خروج ازکشور === | |||
مسیح علینژاد پس از خروج از کشور اعلام کرده که از اصلاحات گذشته است اما او همچنان ارتبطات خود با اصلاحطلبان داخل و خارج ایران حفظ کرده است. مسیح علینژاد در اوت ۲۰۱۷ مصاحبهای با صادق زیباکلام از حامیان روحانی داشت.<ref>[https://www.facebook.com/watch/?v=10155911756879767 گفتگوی مسیح علینژاد با صادق زیباکلام]</ref> | |||
مسیح علینژاد همچنین همسر کامبیز فروهر عضو نایاک است. نایاک یکی از لابیهای جمهوری اسلامی در خارج کشور است با اغلب چهرههای اصلاحطلب در داخل ایران مرتبط است. | |||
او همچنین در شبکههای اجتماعی با افرادی چون «ماز جبرانی از همکاران تریتا پارسی(عامل جمهوری اسلامی) ارتباطات قوی دارد. | |||
== درخواست غرامت دریافت غرامت == | |||
مسیح | |||
== صفحهی آزادیهای یواشکی == | == صفحهی آزادیهای یواشکی == | ||
خط ۶۶: | خط ۷۸: | ||
کمپین مسیح علینژاد ادامهای است بر کاری که طبقهی متوسط ایرانی در یک دههی گذشته شروع کرد و با تغییر در شکل و طرح روسری و مانتو و با روشهایی مطابق مد روز مثل جایگزین کردن ساپورت با شلوار، به مدارا با حکومت و قانون برندینگ با حجاب اجباری پرداخت. قانون حجاب اجباری مدتهاست کارکرد ایدئولوژیک اولیهی خود را برای حکومت از دست داده است...آزادیهای یواشکی قرار است بازنمایی همین دغدغهی بورژوایی و خردهبورژوایی باشد. این کمپین بنا دارد با تقلیل مسالهی آزادی پوشش و حجاب اجباری به چند عکس و ویدئوی بینام و نشان که در پستو گرفته شده و بازنمایی زن ایرانی در تصویر و مشخصات مورد علاقهی غربی، همان رفتاری را با حجاب اجباری داشته باشد که در سوی دیگر حکومت اسلامی دارد. برای یکی حجاب ابزار سرکوب است و برای دیگری آزادی پوشش ماشینی است برای تبلیغات. در حقیقت برای هر دو سر ماجرا در نسبتهایی مختلف مسالهی اصلی »حجاب« نیست، بلکه نکته آنجاست که چهگونه میشود با استفاده از این ابزار بر جامعه یا افکار عمومی تاثیر گذاشت و از امکانات بیشتری برخوردار بود. حجاب و آزادی زنان برای مسیح علینژاد و تیم احتمالی همکارانش )و کمپینهای مشابه (خواسته یا ناخواسته دغدغهای جدی نیست بلکه کالایی است خوشخریدار که میتوان آن را با بستهبندی مرغوب در مجامع و رسانههای غربی عرضه کرد و با استفاده از این کار امکانات جدیدی به دست آورد، امکاناتی که از مادیات تا سرمایهی معنوی، شهرت، جوایز بینالمللی و... را در برمیگیرد. شاهد این مدعا را میتوان در نتیجهی چندسالهی کار کمپین و تاثیرش در جامعهی ایران یافت، همچنین در برخورد مسیح با صفحهاش و متنهایی که ضمیمهی کارش میکند نکات جالبی هستند که نگاه او به مسئلهی زنان تا چه حد کالایی و تابع خواست بازار است.<ref>[http://manjanigh.com/wp-content/uploads/2016/04/falakhan37.pdf فلاخن۳۷ - برندینگ با حجاب اجباری]</ref> | کمپین مسیح علینژاد ادامهای است بر کاری که طبقهی متوسط ایرانی در یک دههی گذشته شروع کرد و با تغییر در شکل و طرح روسری و مانتو و با روشهایی مطابق مد روز مثل جایگزین کردن ساپورت با شلوار، به مدارا با حکومت و قانون برندینگ با حجاب اجباری پرداخت. قانون حجاب اجباری مدتهاست کارکرد ایدئولوژیک اولیهی خود را برای حکومت از دست داده است...آزادیهای یواشکی قرار است بازنمایی همین دغدغهی بورژوایی و خردهبورژوایی باشد. این کمپین بنا دارد با تقلیل مسالهی آزادی پوشش و حجاب اجباری به چند عکس و ویدئوی بینام و نشان که در پستو گرفته شده و بازنمایی زن ایرانی در تصویر و مشخصات مورد علاقهی غربی، همان رفتاری را با حجاب اجباری داشته باشد که در سوی دیگر حکومت اسلامی دارد. برای یکی حجاب ابزار سرکوب است و برای دیگری آزادی پوشش ماشینی است برای تبلیغات. در حقیقت برای هر دو سر ماجرا در نسبتهایی مختلف مسالهی اصلی »حجاب« نیست، بلکه نکته آنجاست که چهگونه میشود با استفاده از این ابزار بر جامعه یا افکار عمومی تاثیر گذاشت و از امکانات بیشتری برخوردار بود. حجاب و آزادی زنان برای مسیح علینژاد و تیم احتمالی همکارانش )و کمپینهای مشابه (خواسته یا ناخواسته دغدغهای جدی نیست بلکه کالایی است خوشخریدار که میتوان آن را با بستهبندی مرغوب در مجامع و رسانههای غربی عرضه کرد و با استفاده از این کار امکانات جدیدی به دست آورد، امکاناتی که از مادیات تا سرمایهی معنوی، شهرت، جوایز بینالمللی و... را در برمیگیرد. شاهد این مدعا را میتوان در نتیجهی چندسالهی کار کمپین و تاثیرش در جامعهی ایران یافت، همچنین در برخورد مسیح با صفحهاش و متنهایی که ضمیمهی کارش میکند نکات جالبی هستند که نگاه او به مسئلهی زنان تا چه حد کالایی و تابع خواست بازار است.<ref>[http://manjanigh.com/wp-content/uploads/2016/04/falakhan37.pdf فلاخن۳۷ - برندینگ با حجاب اجباری]</ref> | ||
== تناقضات == | |||
کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی در سخنان مسیح علینژاد به تناقضات مختلفی اشاره میکنند که همواره مطرح شده است. | |||
برخی از این تناقضات چنین است: | |||
مسیح علینژاد در سخنانی در اینستاگرام میگوید: | |||
من هرگز قصد نداشتهام رئیس جمهوری ایران باشم اما در مصاحبه با | |||
او در مصاحبه با گاردین میگوید | |||
== کمپین چهارشنبه های سفید و دوربین ما اسلحه ما == | == کمپین چهارشنبه های سفید و دوربین ما اسلحه ما == |