۶٬۴۱۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۹: | خط ۹: | ||
خودمختاری سازوکاری است که بـرای جوامـع دمکراتیکشده کارایی بیشتری دارد، زیرا در جوامعی که حقوق انسان صرفنظر از انتسابهای قومی رعایت نمیشود، حقوق اقلیتها نیز به طریق اولی رعایت نخواهد شد. همچنین تجربـه خودمختاریها نشـان داده است که نمیتوان آن را به مثابه نوشداروی مشکلات و مطالبات اقلیتها تلقی کرد. خودمختاری راهکاری است که در کشورهای پیشرفته سیاسی کارکرد مثبت دارد.<ref>[https://jpbud.ir/article-1-4-fa.pdf مقایسه مدلهای ساختاری مدیریت مناطق جوامع متكثر قومی]</ref> «کتاب» | خودمختاری سازوکاری است که بـرای جوامـع دمکراتیکشده کارایی بیشتری دارد، زیرا در جوامعی که حقوق انسان صرفنظر از انتسابهای قومی رعایت نمیشود، حقوق اقلیتها نیز به طریق اولی رعایت نخواهد شد. همچنین تجربـه خودمختاریها نشـان داده است که نمیتوان آن را به مثابه نوشداروی مشکلات و مطالبات اقلیتها تلقی کرد. خودمختاری راهکاری است که در کشورهای پیشرفته سیاسی کارکرد مثبت دارد.<ref>[https://jpbud.ir/article-1-4-fa.pdf مقایسه مدلهای ساختاری مدیریت مناطق جوامع متكثر قومی]</ref> «کتاب» | ||
بیشتر درگیریهای قومی ناشی از نارضایتی گروهی است که یک اقلیت عددی در یک واحد سیاسی موجود (معمولاً یک دولت) با سهم خود از قدرت سیاسی و اقتصادی در برابر جامعه بزرگتر است. این ناتوانی نسبی ممکن است با میل به تقویت یا تجدید ویژگیهای مشترک فرهنگی مانند زبان یا مذهب ترکیب شود. در بسیاری از موقعیتها، اقلیت خود را در معرض درجات مختلفی از سرکوب تحت نظام موجود میداند. در نهایت ممکن است خودمختاری اساساً بهعنوان وسیلهای برای حصول اطمینان از حمایت از حقوق اساسی بشر در نظر گرفته شود، از طریق حصول اطمینان از اینکه دولت بزرگتر تنها میتواند در درون جامعه خودمختار در محدودههای معینی مداخله کند. | بیشتر درگیریهای قومی ناشی از نارضایتی گروهی است که یک اقلیت عددی در یک واحد سیاسی موجود (معمولاً یک دولت) با سهم خود از قدرت سیاسی و اقتصادی در برابر جامعه بزرگتر است. این ناتوانی نسبی ممکن است با میل به تقویت یا تجدید ویژگیهای مشترک فرهنگی مانند زبان یا مذهب ترکیب شود. در بسیاری از موقعیتها، اقلیت خود را در معرض درجات مختلفی از سرکوب تحت نظام موجود میداند. در نهایت ممکن است خودمختاری اساساً بهعنوان وسیلهای برای حصول اطمینان از حمایت از حقوق اساسی بشر در نظر گرفته شود، از طریق حصول اطمینان از اینکه دولت بزرگتر تنها میتواند در درون جامعه خودمختار در محدودههای معینی مداخله کند. | ||
یکی از رایجترین راهحلهایی که برای درگیریهای قومی مطرح میشود، دستکم در مواردی که درجاتی از جدایی سرزمینی میان گروههای رقیب وجود دارد، اعطای خودمختاری به گروه اقلیت است. خودمختاری میتواند طیف وسیعی از قدرتهای سیاسی، اقتصادی و سایر قدرتها را شامل شود. با این حال، برای ارزیابی میزان قدرتی که باید در یک موقعیت خاص واگذار شود، باید بر هدف اساسی که ایجاد ساختارهای خودمختار برای خدمت به آن طراحی شده است، تمرکز کرد. | یکی از رایجترین راهحلهایی که برای درگیریهای قومی مطرح میشود، دستکم در مواردی که درجاتی از جدایی سرزمینی میان گروههای رقیب وجود دارد، اعطای خودمختاری به گروه اقلیت است. خودمختاری میتواند طیف وسیعی از قدرتهای سیاسی، اقتصادی و سایر قدرتها را شامل شود. با این حال، برای ارزیابی میزان قدرتی که باید در یک موقعیت خاص واگذار شود، باید بر هدف اساسی که ایجاد ساختارهای خودمختار برای خدمت به آن طراحی شده است، تمرکز کرد.<ref>[https://azadivaedalat.com/2022/09/17/f-farshim-federalism/ ۱۵حق خودمختاری: واهی یا راه حل؟ - منبع انگلیسی]</ref> | ||
==تعریف قوم و ملت== | ==تعریف قوم و ملت== | ||
یکی از مدلهای مهم در ساختارهای قدرت حکومتی یک کشور، تنوع و گوناگونی مردم آن کشور است که بر اساس اصل عدالت اجتماعی میبایست سهم مردمان گوناگون یک کشور در توزیع قدرت مد نظر قرار گیرد. عمدهترین معنا برای گوناگونی تودههای مردم یک کشور، تعریف قوم و ملت و تفاوت آنهاست. | یکی از مدلهای مهم در ساختارهای قدرت حکومتی یک کشور، تنوع و گوناگونی مردم آن کشور است که بر اساس اصل عدالت اجتماعی میبایست سهم مردمان گوناگون یک کشور در توزیع قدرت مد نظر قرار گیرد. عمدهترین معنا برای گوناگونی تودههای مردم یک کشور، تعریف قوم و ملت و تفاوت آنهاست. |
ویرایش