۹٬۹۱۷
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۱۶: | خط ۲۱۶: | ||
=== اندیشمندان جهان و زرتشت:<ref name=":0">[http://kniknam.com/content/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8% وبلاگ کوروش نیکنام]</ref> === | === اندیشمندان جهان و زرتشت:<ref name=":0">[http://kniknam.com/content/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8% وبلاگ کوروش نیکنام]</ref> === | ||
<blockquote>“وتینی“ فیلسوف امریكایی میگوید: هیچ فلسفه و تعلیمی بهتر از سه كلمه اساسی زرتشت نمیتواند اندیشه را به سر منزل سعادت و نجات راهنمایی نماید. ترقیات و كشفیات تمدن جدید به هر اندازه پیشرفت كند باز این سه كلمه در مقام و اهمیت خود باقی و تغییر ناپذیر خواهد بود.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پروفسور جیمزدارمستتر: آیین زرتشت در برترین مفهومش آیین زندگی است. این مذهب دو چیز به بشریت هدیه كرده است: وظیفه اخلاقی و امید: مردی كه با این سلاح مسلح باشد میتواند با خونسردی به چهرهی زندگی و سرنوشت بنگرد و بر تمام مشكلات چیره گردد.</blockquote><blockquote>پروفسور جان راچر: زرتشت برای آزادی اراده اهمیت زیادی قائل است. از نظر او انسان آزاد است به اشا (راستی) خدمت كند و یا عمر خود را صرف خدمت دروج (دروغ) نماید. او شخصا مسئول خوشبختی خویش است.</blockquote><blockquote>رابیند رانات تاگور فیلسوف هندی: زرتشت بزرگترین پیامبر پیشكسوت بود كه راه آزادی انتخاب در امور اخلاقی را به روی آدمی بگشود.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>ویل دورانت مینویسد: جنبه اخلاقی آیین زرتشت عالی تر و شگفت انگیزتر از جنبه الهی آن است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>“چترجی“ در این باره مینویسد: شریعت زرتشت فرهنگ اخلاقی آریایی را در اوج كمال خود نشان میدهد. …</blockquote><blockquote>دالا: از نظر زرتشت، تقوای واقعی در قلب نهفته است و در عمل به صورت اندیشه نیك، گفتار نیك و كردار نیك آشكار میگردد. بزرگترین قربانی كه آدمی میتواند به پروردگار تقدیم كند یك قلب پاك توبه كرده است</blockquote><blockquote>پرفسور دکتر گیگر:</blockquote><blockquote>به راستی هیچ قومی از اقوام باستانی خاور زمین قدرت حفظ و صحت کیش خویش را مانند زرتشتیان نداشتهاند و این خود از تاثیر حقیقت این مذهب است که در عین حقیقت بدون نقصانی در اصول باقی مانده است. در همه تفتیشاتی که در طول زندگی کردهام هیچ آیینی و قومی را مانند زرتشتیان در یکتاپرستی، خداشناسی، آزاد منشی، پاکی و حقیقت ندیدهام . چه خوشبخت است قومی که این آیینشان است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>نیچه- فیلسوف آلمانی:</blockquote><blockquote>زرتشت بزرگترین پیامبر هوشمند و تیزهوشی است كه پایههای گسترده اندیشه سازنده و مردمیش تاكنون برای باختر استوارترین ستون زندگی بوده است. اندیشه زرتشت آموزش های بزرگی برای نیك زندگی كردن، نیک در پیوند بودن، نیک رفتار داشتن و نیك سخن گفتن و بالاتر از همه، چگونه ارج و ارزش نهی به دیگران است. او هیچ گاه در هیچ سخنش از به كاربردن پیدرپی «راستی و درستی خودداری نكرده و پیوسته همه مردم را بدین سو خوانده است. در سخن زرتشت، شكوهی یافت میشود كه در كمتر سخنی میتوان یافت.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور هرتسفیلد:</blockquote><blockquote>پشتكار و كوشش های خستگیناپذی، از فروزههای درخشان ایرانیان میباشد كه برپایه راستی و درستی استوار شده است كه همه آنها پرتوی از آیین شكوهمند و پرفروغ زرتشت است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>میلز (ایران شناس):</blockquote><blockquote>سرودههای زرتشت نخستین کوشش روشن و گویا را برای به ساختن و نو کردن دل مردمان در بردارد و امروز هم در همه دینهای ما زنده است و شاید آینده نیز بدان آویخته باشد. این سرودها به راستی در منش یگانه و بی همتا است و منش هرگز پیر نمیشود. بر جهان امروز است که آن ها را به کار بندد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>ساموییل لنک (دانشمند انگلیسی):</blockquote><blockquote>حقیقت آیین زرتشت به طور شگفت انگیزی پس از قرنهای متمادی امروز مطابق با علوم و كشفیات تازه است. این آیین با وجود آنكه زمان زیادی از آغاز آن گذشته است به گونهای اساس آن محكم و درست به جا مانده كه به خوبی میتواند نیازهای مادی و معنوی امروزه بشر را رفع نموده، لوازم یك زندگی سعادتمند نیكی را فراهم آورد و میتواند به آسانی اختلافات بین ایمان و عقاید مذهبی را با علوم و كشفیات جدید مرتفع سازد.</blockquote><blockquote>گوستاولوبون:</blockquote><blockquote>باید اقرار کرد که در بین ادیان باستان، هیچ کدام از دین زرتشت روحانی تر و اخلاقی تر و منزه تر از مراسم و آداب خرافات نیست.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پروفسور میه:</blockquote><blockquote>فروزههای ایرانیان باستان ستایش آمیزند. ولی باید دانست كه انگیزه آنها ، آموزشهای نیك خواهانه و مردمی زرتشت میباشد. زرتشت از منشی والا برخوردار بود كه توانست بر دل مردم رخنه نماید و آنها را به سوی خود و آفریدگار مهربان و نیك خواهش بكشاند.</blockquote><blockquote>گوته:</blockquote><blockquote>دانشمند بلند آوازه آلمانی، سخت فریفته گفتار و سرودههای زرتشت بود و اورا مردی بسیار بزرگ و نوشتههایش را شكوهمند بازگو كرده است. گوته، زرتشت را خردمندی به شمار می آورد كه جهان خرد كمتر همانند او را به خود دیده است. او در همه جا از كسی نام میبرد كه همواره دراندیشه خوشبختی و آسایش مردم بوده است و جز راستی و پاک دلی سخن نگفته است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>توماس هاید:</blockquote><blockquote>منش او را سخت میستاید و او را اندیشمندی بزرگ به شمار میآورد. او مینویسد كه خداوند زرتشت را برای مردم ایران برگزید، زیرا ایرانیان از یك آگاهی بزرگی درباره خداوند برخوردار بودند. این مردم با خرد، سزاوار مرد خردمندی چون زرتشت بودند.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور جان هینلز:</blockquote><blockquote>دین زرتشت را باید نخستین دین آزادی انسان ها و حقوق بشر در جهان خواند.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور هانری ماسه:</blockquote><blockquote>زرتشت اولین شخصی است که پایه های یکتا پرستی را در جهان بنیان نهاد.</blockquote><blockquote>خانم فرانسیس پاورکاب:</blockquote><blockquote>من شگفت دارم از این که اگر زرتشت در هزاران سال پیش از میلاد در شرایطی که هیچ قانونی برای بشریت وجود نداشت ظهور نمی کرد و چنین آموزه هایی را برای ما به جای گذاشته که پس از هزاران سال بدون کوچکترین ناهمگون نبودن با شرایط امروز و همچنان پایه های انسانیت بشر را شکل میدهد اگر وی نیامده بود به راستی امروزه جامعه بشریت چه حالی داشت و در چه شکلی زندگی می کرد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>موریس مترلینگ:</blockquote><blockquote>پژوهش در آیین زرتشت از لحاظ مسیحیان خیلی جالب توجه است زیرا سه چهارم و حتی بیشتر باور مسیحیان از ایرانیان گرفته شده است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>هگل:</blockquote><blockquote>نور دانش برای نخستین بار با پیدایش زرتشت در تاریخ آغاز به درخشش کرد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>مری بویس(باستان شناس و دین پژوه انگلیسی):</blockquote><blockquote>دین زرتشتی در تاریخ ادیان جایگاه ویژه ای دارد و سرچشمه های آن را چه بسا بتوان تا روزگار هند و اروپاییان پی گرفت. آموزه های زرتشت که جنبه های روحانی و اخلاقی والایی دارند، مطالعه این دین کهن را بسی مسرت بخش می سازند.درین نوشته بگونه ای کوتاه آورده می شود که زرتشت از چه و چگونه ساخته شد و برای چه پا بدین دنیا گذاشت و دلیل مبارزه اش چیست.<ref name=":0" /></blockquote> | <blockquote>“وتینی“ فیلسوف امریكایی میگوید: هیچ فلسفه و تعلیمی بهتر از سه كلمه اساسی زرتشت نمیتواند اندیشه را به سر منزل سعادت و نجات راهنمایی نماید. ترقیات و كشفیات تمدن جدید به هر اندازه پیشرفت كند باز این سه كلمه در مقام و اهمیت خود باقی و تغییر ناپذیر خواهد بود.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پروفسور جیمزدارمستتر: آیین زرتشت در برترین مفهومش آیین زندگی است. این مذهب دو چیز به بشریت هدیه كرده است: وظیفه اخلاقی و امید: مردی كه با این سلاح مسلح باشد میتواند با خونسردی به چهرهی زندگی و سرنوشت بنگرد و بر تمام مشكلات چیره گردد.</blockquote><blockquote>پروفسور جان راچر: زرتشت برای آزادی اراده اهمیت زیادی قائل است. از نظر او انسان آزاد است به اشا (راستی) خدمت كند و یا عمر خود را صرف خدمت دروج (دروغ) نماید. او شخصا مسئول خوشبختی خویش است.</blockquote><blockquote>رابیند رانات تاگور فیلسوف هندی: زرتشت بزرگترین پیامبر پیشكسوت بود كه راه آزادی انتخاب در امور اخلاقی را به روی آدمی بگشود.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>ویل دورانت مینویسد: جنبه اخلاقی آیین زرتشت عالی تر و شگفت انگیزتر از جنبه الهی آن است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>“چترجی“ در این باره مینویسد: شریعت زرتشت فرهنگ اخلاقی آریایی را در اوج كمال خود نشان میدهد. …</blockquote><blockquote>دالا: از نظر زرتشت، تقوای واقعی در قلب نهفته است و در عمل به صورت اندیشه نیك، گفتار نیك و كردار نیك آشكار میگردد. بزرگترین قربانی كه آدمی میتواند به پروردگار تقدیم كند یك قلب پاك توبه كرده است</blockquote><blockquote>پرفسور دکتر گیگر:</blockquote><blockquote>به راستی هیچ قومی از اقوام باستانی خاور زمین قدرت حفظ و صحت کیش خویش را مانند زرتشتیان نداشتهاند و این خود از تاثیر حقیقت این مذهب است که در عین حقیقت بدون نقصانی در اصول باقی مانده است. در همه تفتیشاتی که در طول زندگی کردهام هیچ آیینی و قومی را مانند زرتشتیان در یکتاپرستی، خداشناسی، آزاد منشی، پاکی و حقیقت ندیدهام . چه خوشبخت است قومی که این آیینشان است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>نیچه- فیلسوف آلمانی:</blockquote><blockquote>زرتشت بزرگترین پیامبر هوشمند و تیزهوشی است كه پایههای گسترده اندیشه سازنده و مردمیش تاكنون برای باختر استوارترین ستون زندگی بوده است. اندیشه زرتشت آموزش های بزرگی برای نیك زندگی كردن، نیک در پیوند بودن، نیک رفتار داشتن و نیك سخن گفتن و بالاتر از همه، چگونه ارج و ارزش نهی به دیگران است. او هیچ گاه در هیچ سخنش از به كاربردن پیدرپی «راستی و درستی خودداری نكرده و پیوسته همه مردم را بدین سو خوانده است. در سخن زرتشت، شكوهی یافت میشود كه در كمتر سخنی میتوان یافت.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور هرتسفیلد:</blockquote><blockquote>پشتكار و كوشش های خستگیناپذی، از فروزههای درخشان ایرانیان میباشد كه برپایه راستی و درستی استوار شده است كه همه آنها پرتوی از آیین شكوهمند و پرفروغ زرتشت است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>میلز (ایران شناس):</blockquote><blockquote>سرودههای زرتشت نخستین کوشش روشن و گویا را برای به ساختن و نو کردن دل مردمان در بردارد و امروز هم در همه دینهای ما زنده است و شاید آینده نیز بدان آویخته باشد. این سرودها به راستی در منش یگانه و بی همتا است و منش هرگز پیر نمیشود. بر جهان امروز است که آن ها را به کار بندد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>ساموییل لنک (دانشمند انگلیسی):</blockquote><blockquote>حقیقت آیین زرتشت به طور شگفت انگیزی پس از قرنهای متمادی امروز مطابق با علوم و كشفیات تازه است. این آیین با وجود آنكه زمان زیادی از آغاز آن گذشته است به گونهای اساس آن محكم و درست به جا مانده كه به خوبی میتواند نیازهای مادی و معنوی امروزه بشر را رفع نموده، لوازم یك زندگی سعادتمند نیكی را فراهم آورد و میتواند به آسانی اختلافات بین ایمان و عقاید مذهبی را با علوم و كشفیات جدید مرتفع سازد.</blockquote><blockquote>گوستاولوبون:</blockquote><blockquote>باید اقرار کرد که در بین ادیان باستان، هیچ کدام از دین زرتشت روحانی تر و اخلاقی تر و منزه تر از مراسم و آداب خرافات نیست.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پروفسور میه:</blockquote><blockquote>فروزههای ایرانیان باستان ستایش آمیزند. ولی باید دانست كه انگیزه آنها ، آموزشهای نیك خواهانه و مردمی زرتشت میباشد. زرتشت از منشی والا برخوردار بود كه توانست بر دل مردم رخنه نماید و آنها را به سوی خود و آفریدگار مهربان و نیك خواهش بكشاند.</blockquote><blockquote>گوته:</blockquote><blockquote>دانشمند بلند آوازه آلمانی، سخت فریفته گفتار و سرودههای زرتشت بود و اورا مردی بسیار بزرگ و نوشتههایش را شكوهمند بازگو كرده است. گوته، زرتشت را خردمندی به شمار می آورد كه جهان خرد كمتر همانند او را به خود دیده است. او در همه جا از كسی نام میبرد كه همواره دراندیشه خوشبختی و آسایش مردم بوده است و جز راستی و پاک دلی سخن نگفته است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>توماس هاید:</blockquote><blockquote>منش او را سخت میستاید و او را اندیشمندی بزرگ به شمار میآورد. او مینویسد كه خداوند زرتشت را برای مردم ایران برگزید، زیرا ایرانیان از یك آگاهی بزرگی درباره خداوند برخوردار بودند. این مردم با خرد، سزاوار مرد خردمندی چون زرتشت بودند.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور جان هینلز:</blockquote><blockquote>دین زرتشت را باید نخستین دین آزادی انسان ها و حقوق بشر در جهان خواند.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>پرفسور هانری ماسه:</blockquote><blockquote>زرتشت اولین شخصی است که پایه های یکتا پرستی را در جهان بنیان نهاد.</blockquote><blockquote>خانم فرانسیس پاورکاب:</blockquote><blockquote>من شگفت دارم از این که اگر زرتشت در هزاران سال پیش از میلاد در شرایطی که هیچ قانونی برای بشریت وجود نداشت ظهور نمی کرد و چنین آموزه هایی را برای ما به جای گذاشته که پس از هزاران سال بدون کوچکترین ناهمگون نبودن با شرایط امروز و همچنان پایه های انسانیت بشر را شکل میدهد اگر وی نیامده بود به راستی امروزه جامعه بشریت چه حالی داشت و در چه شکلی زندگی می کرد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>موریس مترلینگ:</blockquote><blockquote>پژوهش در آیین زرتشت از لحاظ مسیحیان خیلی جالب توجه است زیرا سه چهارم و حتی بیشتر باور مسیحیان از ایرانیان گرفته شده است.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>هگل:</blockquote><blockquote>نور دانش برای نخستین بار با پیدایش زرتشت در تاریخ آغاز به درخشش کرد.<ref name=":0" /></blockquote><blockquote>مری بویس(باستان شناس و دین پژوه انگلیسی):</blockquote><blockquote>دین زرتشتی در تاریخ ادیان جایگاه ویژه ای دارد و سرچشمه های آن را چه بسا بتوان تا روزگار هند و اروپاییان پی گرفت. آموزه های زرتشت که جنبه های روحانی و اخلاقی والایی دارند، مطالعه این دین کهن را بسی مسرت بخش می سازند.درین نوشته بگونه ای کوتاه آورده می شود که زرتشت از چه و چگونه ساخته شد و برای چه پا بدین دنیا گذاشت و دلیل مبارزه اش چیست.<ref name=":0" /></blockquote> | ||
== زرتشتیان در ایران == | |||
دین زرتشت که پیرامون ۳۰۰۰ سال پیش در میان مردمان ایرانیتبار ظهور یافت دین اصلی و ملی ایرانیان تا پیش از حمله اعراب در سده هفتم میلادی بود. | |||
تغییر دین ایرانیان برخلاف باور بسیاری، پدیدهای یکباره و یکپارچه نبود بلکه سدههای متمادی به درازا کشید و در پی فشارهای اجتماعی و مالی و محدودیتهایی که حکومتها بر زرتشتیان ایجاد میکردند به مرور بر شمار زرتشتیانی که دین خود را رها میکردند افزوده شد. | |||
این روند همچنان ادامه یافت به طوریکه در سده دهم میلادی تخمیناً ۸۰ درصد از مردم شهرهای ایران مسلمان شدهبودند. | |||
روند گرویدن به اسلام در روستاها هم پس از آن همچنان ادامه یافت تا جایی که امروزه تنها شمار اندکی از روستاهای زرتشتی در اطراف یزد و کرمان باقی ماندهاند. | |||
در پی سدهها جزیه گرفتن از سوی مسلمانان، در قرن نوزدهم وضعیت معیشتی زرتشتیان تا اندازهای وخیم شد که پارسیان هند، یعنی ایرانیان زرتشتی که در زمان حمله اعراب به هندوستان مهاجرت کردهبودند، آغاز به کمک مالی به همکیشان خود در ایران کردند و برای آنها مدرسه و بیمارستان ساختند. | |||
با افزایش فشارها بر ناصرالدینشاه قاجار، وی سرانجام در سال ۱۸۸۲ جزیه که نوعی از مالیاتهای ویژه غیرمسلمانان است را برای زرتشتیان ملغی اعلام کرد. | |||
زرتشتیان ایران همواره مورد اذیت و آزار قرار داشتهاند. به غیر از برخوردار بودن از حق و حقوق کمتر در قانون اسلامی، در زندگی روزمره هم آنها را ناچار کرده بودند تا لباس جدایی بپوشند تا بتوان آنها را از دیگران تشخیص داد. مانند اقلیتهای دیگر به زرتشتیان نیز در ایران اجازه سوار شدن بر اسب داده نمیشد، زیرا اسبسواری نشانه ثروت و اشرافیت بود و به زرتشتیان تنها اجازه داده میشد سوار خر بشوند. | |||
صفویان در زمان خود گروههای مختلفی از زرتشتیان را به اجبار مسلمان کردند و با حمله افغان این روند شدت گرفت. گزارش جهانگردان اروپایی که در دورههای مختلف از ایران دیدار کردهاند بیانگر این است که زرتشتیان در ایران در بدبختی و فقر زیادی زندگی میکردند. | |||
در اوایل سده بیستم روشنفکران زرتشتی در پیشبرد جنبش مشروطه شرکت داشتند و در نخستین مجلس ایران که در سال ۱۹۰۶ تشکیل شد دارای نماینده شدند. | |||
خمینی، دین زرتشت را «فرقهای کهنه» نامید و برای اشاره به پیروان این دین از عبارتهایی چون «آتشپرستان مرتجع» و «گبر» استفاده کرد.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/f12_zoroastrians_in_iran_what_future_in_the_homeland/2326257.html مقاله ریچارد فولتز سایت رادیو فردا]</ref> | |||
طبق ماده ۸۸۱ قانون مدنی جمهوری اسلامی "كافر نباید از مسلمان ارث ببرد" و در مورد ادیان شناخته شده در قانون اساسی نیز این قانون اعمال میشود. | |||
پستهای اداری و دولتی به زرتشتیان واگذار نمیشود | |||
زرتشتیان کشور انتقاد میکنند که پستهای اداری و دولتی به زرتشتیان واگذار نمیشود و آنها فقط میتوانند کار و فعالیت شخصی و سرمایهگذاری خصوصی بکنند و این مسئله هم سبب شده است هزاران شهروند زرتشتی ایران را ترک کنند.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88% سایت دویچه وله]</ref> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
<references /><references /> | <references /><references /> |
ویرایش