۱٬۳۰۰
ویرایش
(سیمون دوبووار) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
== حمایت از مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه سایر ملل == | == حمایت از مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه سایر ملل == | ||
سیمون دوبووار نه تنها در جنبش زنان بلکه در جریان مبارزات استقلالطلبانهی مردم الجزایر نیز نقش مؤثری ایفا کرد.<ref>[[سیمون دوبووار کیست؟ - فیدیبو]]</ref> | سیمون دوبووار نه تنها در جنبش زنان بلکه در جریان مبارزات استقلالطلبانهی مردم الجزایر نیز نقش مؤثری ایفا کرد.<ref name=":0">[[سیمون دوبووار کیست؟ - فیدیبو]]</ref> | ||
لازم به گفتن است که سیمون دوبووار در سال ۱۹۶۰ به اتقاق ژان پل سارتر با ارنستو چگوارا، چریک آزادیخواه آرژانتینی الاصل کوبایی نیز در کوبا ملاقات کرد.<ref>[[دیدار تاریخی ژان پل سارتر با چگوارا - جیپلاس]]</ref> | لازم به گفتن است که سیمون دوبووار در سال ۱۹۶۰ به اتقاق ژان پل سارتر با ارنستو چگوارا، چریک آزادیخواه آرژانتینی الاصل کوبایی نیز در کوبا ملاقات کرد.<ref>[[دیدار تاریخی ژان پل سارتر با چگوارا - جیپلاس]]</ref> | ||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
سیمون دوبووار به نسبت سایر زنان معاصر خود از افکار متفاوتی برخوردار بود. پدرش در این رابطه میگفت: «سیمون مانند یک مرد فکر میکند.» او برخلاف عرف معمول اجتماعی به جای تشکیل خانواده به ادامه تحصیل روی آورد. وی در رابطه با خودش در کتاب خاطرات یک دختر شاد نوشته بود: «فردگرایی و معیارهای اخلاقی پدرم در مقابل اخلاق عرفی مادرم قرار داشت و با آن کاملا در تضاد بود، همین باعث رشد روشنفکری در من بود.» | سیمون دوبووار به نسبت سایر زنان معاصر خود از افکار متفاوتی برخوردار بود. پدرش در این رابطه میگفت: «سیمون مانند یک مرد فکر میکند.» او برخلاف عرف معمول اجتماعی به جای تشکیل خانواده به ادامه تحصیل روی آورد. وی در رابطه با خودش در کتاب خاطرات یک دختر شاد نوشته بود: «فردگرایی و معیارهای اخلاقی پدرم در مقابل اخلاق عرفی مادرم قرار داشت و با آن کاملا در تضاد بود، همین باعث رشد روشنفکری در من بود.» | ||
سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت. | سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت.<ref name=":0" /> | ||
دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: «به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم نمیشود. بنابراین ما باید پیش از رسیدن به سوسیالیسم آرمانی خود، در راستای رسیدن به یک جایگاه مشخص و عینی برای زنان مبارزه کنیم.» | دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: «به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم نمیشود. بنابراین ما باید پیش از رسیدن به سوسیالیسم آرمانی خود، در راستای رسیدن به یک جایگاه مشخص و عینی برای زنان مبارزه کنیم.» |
ویرایش