۹٬۹۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶۷: | خط ۶۷: | ||
=== فیک نیوز === | === فیک نیوز === | ||
فیک نیوز یا اخبار جعلی چگونه | نحوهی تولید و نشر فیک نیوز یا اخبار جعلی چگونه است. | ||
بسیاری از این راههای سریعتر ذهنی، تابع علائق و سلیقههایی هستند، که طی سالها در ما بهوجود آمده است. این سلیقههای احساساتی انتخابگر اخبار در کنار تکرار مداوم، عامل اصلی تأثیر اخبار جعلی میشوند. تکرار باعث میشود اطلاعات در ذهن ما، حتی ذهنهایی که انتظار میرود آگاهتر باشند، هرچه بیشتر جاگیر شوند و وقتی با زبان احساسات آماده شده باشیم، آنگاه نخواهیم توانست اطلاعاتی را که به ما میرسد درست ارزیابی کنیم.» | اخبار جعلی به حقیقت اهمیت میدهند فقط تا آن اندازه که بتوانند ما را از آن منحرف کرده و بر باورها و رفتارهای ما تأثیر بگذارند. بخشی از مقاله مفصل «اکسل گلفرت» در «فیلاسوفر مگزین» (مجله فیلسوفان) که به علل پخش اخبار جعلی و ویژگیهای آنها پرداخته است. | ||
«اکسل گلفرت» پس از یک مقدمه چینی به سراغ تاریخچه این اخبار رفته و شکلگیری آن را اینگونه بیان می کند: ویلیام راندولف هرست (که اورسن ولز فیلم «همشهری کین» را بر مبنای زندگی او ساخت)، ناشر نیویورک ژورنال در سدهی نوزدهم را به یاد آوریم که جنگافروزیِ فریبکارانهاش را زمینهساز جنگ میان اسپانیا و آمریکا در سال ۱۸۹۷ میدانند. نیویورک ایوینینگ نیوز که یکی از رقیبان نیویورک ژورنال بود اظهار تأسف میکند که نیویورک ژورنال «فاکتها را بهطور فاحشی کژنمایی میکند» و «داستانهایی جعل میکند تا عامهی مردم را برانگیزد گلفرت ضمن اینکه تئوری گوبلز (رئیس تبلیغات هیتلر ) مبنی بر اینکه «دروغ هر چه بزرگتر، باورش آسان تر است» را یکی از ملاکهای ساخت اخبار جعلی میداند، مینویسد: میزان دروغ و اطلاعات غلطی را که دست به دست میچرخد افزایش بده و آنگاه ممکن است افکار عمومی بهطور برگشتناپذیری در مسیری تازه بیفتد و روز به روز بدتر شود او یکی از دلائل افزایش اخبار جعلی را علاوه بر گردش سریعتر اخبار و اطلاعات و همچنین تعدد حیرت آور مراکز خبرپراکنی، پذیرش مردم میداند و اضافه میکند: هرچه که باشد مشکل «اخبار جعلی» نه فقط به عرضه بلکه به تقاضا نیز مربوط است: افکار عمومی دوقطبی شده و هر طرف علائق و سلیقه خود را میجوید. اکسل گلفرت، اخبار جعلی را با اخبار کذب متفاوت دانسته و تفاوتش را در عمدی بودنش در دروغ پردازی و فریب به حساب میآورد و جداکردنش از سیستم خبر رسانی امروز را نه تنها دشوار، بلکه جزیی از ذات این سیستم به شمار میآورد. او مینویسد: این احساس که شبکههای مختلف رسانه ای بهطور پیوسته ما را غرق در اطلاعات میکنند، وادارمان میسازد به شیوهای سردستی و عجولانه راههای سریعتری را به کار گیریم تا از آخرین خبرها مطلع شویم. بسیاری از این راههای سریعتر ذهنی، تابع علائق و سلیقههایی هستند، که طی سالها در ما بهوجود آمده است. این سلیقههای احساساتی انتخابگر اخبار در کنار تکرار مداوم، عامل اصلی تأثیر اخبار جعلی میشوند. تکرار باعث میشود اطلاعات در ذهن ما، حتی ذهنهایی که انتظار میرود آگاهتر باشند، هرچه بیشتر جاگیر شوند و وقتی با زبان احساسات آماده شده باشیم، آنگاه نخواهیم توانست اطلاعاتی را که به ما میرسد درست ارزیابی کنیم.» | |||
مطلب مجله «فیلسوفان» اینگونه خاتمه مییابد: | مطلب مجله «فیلسوفان» اینگونه خاتمه مییابد: |
ویرایش