۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
دینامیزم قرآن | دینامیزم قرآن نام یک کتاب و یک مبحث ایدئولوژیک در سازمان مجاهدین خلق ایران است. دینامیزم از ریشه دینام به معنای حرکت داشتن از درون میباشد. در متون فارسی، دینامیزم را «'''پویائی'''» ترجمه میکنند که منظور از آن گنجایش تغییرپذیری درون یک پدیده است. البته این تغییرپذیری در جریان یک بسامد صورت میگیرد که در جریان آن، پدیده، خود را با تغییرات محیط و شرایط خارجی همگام و منطبق میکند و بهاینترتیب موجودیت خود را حفظ و تضمین مینماید. مثلا وقتی یک حیوان با سرد شدن محیط به جای گرمتر مهاجرت میکند یک پویایی را بهکار گرفته است و به این وسیله حیات خود را حفظ نموده است. وقتی یک جامعه با مسایلی مثل فقر و فساد روبرو میشود و برای تغییر آن بپا میخیزد و در این مسیر با تحرک و خیزشهای مناسب عمل میکند، نشان از پویایی دارد. | ||
دینامیزم | همچنین دینامیزم در منطق در برابر منطق استاتیک بهکار برده میشود. در منطق دینامیک یک پدیده در جریان رشد خود وارتباطش با پیرامون خود مورد بررسی قرار میگیرد اما در منطق استاتیک هر پدیده به عنوان یک موضوع مجرد، جدای از جریان رشد و تکامل خود بررسی میشود. | ||
دینامیزم در | منظور از دینامیزم قرآن نیز گنجایش تغییرپذیری قرآن است بهصورتیکه بتواند همگام با تغییرات محیط (اجتماعی) خود را با زمان منطبق کند. از دیدگاه مجاهدین خلق قرآن دارای دو بخش محکمات و متشابهات است. محکمات در قرآن اشاره به اصول و ارزشها داشته و متشابهات ناظر بر احکام اجتماعی هستند. دینامیزم قرآن توضیح میدهد که متشابهات در قرآن در طول زمان تغییر میکنند. آنها در زمان خود خود احکام مترقی به شمار میرفتند اما با رشد بشریت منسوخ شده و قابل پیروی نیستند. به عنوان مثال در شهر مکه در شرایطی که دختران در هنگام تولد دفن میشدند و یا بهصورت برده مورد استفاده قرار میگرفتند، دادن حق حیات اجتماعی و حقوق شهروندی به آنها به همراه اعطای حق ارث حتی به اندازهی نیمی از مردان، یک پیشرفت به شمار میرفت اما امروزه نمیتوان به نیمه بودن حق ارث استناد کرد. مجاهدین خلق با استناد به آیهی ۱۰۵ سورهی بقره که به نسخ شدن برخی آیات قرآن دلالت دارد، این آیات را منسوخ میشمرند و معتقدند باید با توجه به روح حاکم بر قرآن قوانین متناسب با شرایط روز را تدوین نمود. | ||
کتاب دینامیزم قرآن در سال ۱۳۵۸ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران در 70 صفحه منتشر شد<ref>چگونه قرآن بیاموزیم (دینامیزم قرآن)[https://vista.ir/m/b/ejswp]</ref> و مطالب بحثانگیزی را در محافل روشنفکری آن روزگار پدید آورد. البته دینامیزم قرآن، سالها پیش از آن در زمان شاه و هنگام تأسیس سازمان مجاهدین یکی از مبانی اندیشهی سازمان مجاهدین خلق بود. | |||
== ضرورت دینامیزم قرآن == | |||
در کتاب خود توضیح میدهند:<blockquote>سازمان ما در كار ايدئولوژي،بدلائل متعددي بيشترين تأكيد را بر استفاده ازمتون اصلي اسلام بخصوص قرآن ونهج البلاغه داشت و بديهي است كه نحوه برخورد سازمان با اين متون و چگونگي استفاده از آنها،كیفاٌ با تمام شيوههاي سنتي متفاوت بود و منجمله، سازمان براي توفيق در اين امر خود را به يك برخورد واقعگرايانه علمي ملزم مي ديد. برخوردي كه بر طبق آن ما ميبايست مضافا بر شركت فعال در حركت اجتماعي و از مواضعي انقلابي، از كليه دستآوردهاي علمي واجتماعي ”راستين” انسان استفاده كنيم. بههمين دليل هم بود كه سازمان مطالعه مكاتب ديگر بخصوص مكاتب مترقي وانقلابي موجود را بدون هيچگونه تعصبي براي خود يك فريضه تلقي كرده است. راهنماي ما در اين بر خورد، اين آموزش درخشان قرآن بوده است:”فبشر عبادي الذين يستمعون القول فيبتعون احسنه”. بسياري به مطالعه قرآن روي ميآورند تا از سر چشمه فناناپذير آن سيراب شوند وپاسخ سئوالات وحل مشكلات خود را در آن جستجو كنند. اما چگونه ميشود در اين كار موفق بود؟ چگونه بايد قرآن را مطالعه كرد تابه درك وفهم صحيح آن يعني چنان درك و فهمي كه با جوهر و روح آن سازگار باشد نائل آمد؟ چرا که تصاوير عرضه شده از قرآن، در طول تاريخ از محتواي اصيل قرآن تهي شده وازآن جز اسم و رسمي باقي نمانده است.<ref name=":1">چگونه قرآن بیاموزیم جلد اول از انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> </blockquote>مجاهدین پاسخ این سوال را در استفاده از دینامیزم قرآن میدانند. | |||
مجاهدین معتقدند اسلام به این دلیل میتواند دین همه عصرها و همه نسلها باشد که از پویایی لازم برخوردار است. یعنی دارای مکانیزمی است که پاسخگوی سوالات هر عصر و ارائه دهنده راه حلهای مناسب به مشکلات و تضادهای یک جامعه هرچقدر هم که پیچیده باشد میباشد. مجاهدین اثبات میکنند که این مکانیزم لازم در قرآن که کتاب اصلی و محوری دین اسلام است وجود دارد. آنها استدلال میکنند در غیر اینصورت هر کتابی پس از چندی کهنه و بدرد نخور میشود. برای مثال میگویند ببینید چند تا از کتابهایی که در قرن نوزدهم نوشته شدهاند، هنوز در قرن بیستم از دور خارج نشدهاند؟ یا لااقل قسمتی از آنها دچار فرسودگی و کهولت نشده است؟ آنها استدلال میکنند قرآن به خودی خود و براي خود نازل نشده است. اين مجموعه آيات, براي هدايت ”جامعه ” بشري در رويارويي بشر با روند تكاملي اجتماعي خود بوده و هست. بنابراين با تغييراتي كه درهر مسير تكاملي اجتناب ناپذير و بعضا ضروري است, بايد برخوردي متفاوت كرد و فهم و عدم فهم اين موضوع, تفاوتي است بين آنانيكه درتعبير و فهم قرآن عميق هستند و يا متحجريني كه قرآن را فسيل شده و ثابت تعبير و تفسير ميكنند.<ref name=":0">دینامیزم قرآن چیست؟[http://intnetonline.link/%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/]</ref> | مجاهدین معتقدند اسلام به این دلیل میتواند دین همه عصرها و همه نسلها باشد که از پویایی لازم برخوردار است. یعنی دارای مکانیزمی است که پاسخگوی سوالات هر عصر و ارائه دهنده راه حلهای مناسب به مشکلات و تضادهای یک جامعه هرچقدر هم که پیچیده باشد میباشد. مجاهدین اثبات میکنند که این مکانیزم لازم در قرآن که کتاب اصلی و محوری دین اسلام است وجود دارد. آنها استدلال میکنند در غیر اینصورت هر کتابی پس از چندی کهنه و بدرد نخور میشود. برای مثال میگویند ببینید چند تا از کتابهایی که در قرن نوزدهم نوشته شدهاند، هنوز در قرن بیستم از دور خارج نشدهاند؟ یا لااقل قسمتی از آنها دچار فرسودگی و کهولت نشده است؟ آنها استدلال میکنند قرآن به خودی خود و براي خود نازل نشده است. اين مجموعه آيات, براي هدايت ”جامعه ” بشري در رويارويي بشر با روند تكاملي اجتماعي خود بوده و هست. بنابراين با تغييراتي كه درهر مسير تكاملي اجتناب ناپذير و بعضا ضروري است, بايد برخوردي متفاوت كرد و فهم و عدم فهم اين موضوع, تفاوتي است بين آنانيكه درتعبير و فهم قرآن عميق هستند و يا متحجريني كه قرآن را فسيل شده و ثابت تعبير و تفسير ميكنند.<ref name=":0">دینامیزم قرآن چیست؟[http://intnetonline.link/%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/]</ref> | ||