کاربر:Abbas/صفحه تمرین حسن شاهوار پور: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵: خط ۵:


== سرکوب تظاهرات ماهشهر ==
== سرکوب تظاهرات ماهشهر ==
نام حسن شاهوارپور و سپاه ولی­‌عصر زمانی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد و در رسانه‌ها شنیده شد که در آبان ماه ۱۳۹۸ یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های اعتراضات مردمی و ضد حکومتی ایران را در ماهشهر رقم زدند.
پس از شروع اعتراضات مردمی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در سراسر کشور­، خوزستان در کنار فارس، کرمانشاه، کردستان، البرز و شهرستان‌های غرب استان تهران از استان‌هایی بود که شدت و گسترش اعتراضات در آن بسیار بالا بود و به همین دلیل سرکوب شدید­تری در آنجا صورت گرفت.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان تأیید کرده که دست‌کم ۱۵ شهر این استان در جریان اعتراضات آبان ماه شاهد تجمعات ضد حکومتی بودند که مهم‌ترین، جدی‌ترین و بحرانی‌ترین آنها ماهشهر بود. گستردگی اعتراضات در ماهشهر و اهمیت سرکوب آن در این منطقه صنعتی و راهبردی برای جمهوری اسلامی به حدی بود که سپاه کنترل امور را از نیروی انتظامی در اختیار گرفت و در رأس شبکه و سازمان سرکوب وارد میدان شد. اعتراضات که در ماهشهر بالا گرفت، سرتیپ شاهوارپور تنها فرماندهی در سراسر کشور بود که برای سرکوب معترضان، خودروهای زرهی را از پادگان­ها به خیابان‌ها آورد.
ماهشهر همچنین تنها شهر کشور بود که به دستور سرتیپ شاهوارپور و فرماندهان تحت امرش، معترضان در آنجا با مسلسل‌ها و تیربارهای سنگین هدف قرار گرفتند که یک مورد آن به حمله به نیزارها معروف شد و بر سر زبان‌ها افتاد وحتی بازتاب بین‌المللی پیدا کرد.
سپاه پاسداران می‌گوید دلیل این امر مسلح بودن برخی معترضان بوده است. ادعایی که از طرف منابع مستقل تأیید نشده است. نیروهای سپاه پاسداران تحت امر حسن شاهوارپور در فاصله روزهای دوشنبه بیست­ وهفتم آبان تا چهارشنبه بیست ­و نهم آبان، با برقراری عملی حکومت نظامی در ماهشهر به سوی هر معترضی شلیک می‌کردند و بالاترین سطح سرکوب در سراسر کشور از سوی او، نیروها و فرماندهان تحت امرش صورت گرفت.
یکی از این فرماندهان سرهنگ حسن حسین‌نژاد بود که بعد از شاهوارپور به فرماندهی لشکر هفت انتخاب شده بود. او در عمل فعال‌ترین فرمانده میدانی سرکوب بود. با وجود چنین سرکوب گسترده­ای، دامنه اعتراضات و تداوم آن در ماهشهر ادامه یافت و سپاه پاسداران مجبور شد برای سرکوب سریع‌تر معترضان، در کنار نیروهای تحت امر سرتیپ شاهوارپور، از نیروهای ویژه منطقه سوم دریایی سپاه در ماهشهر نیز که زیرمجموعه نیروی دریایی سپاه است و معمولاً از آنها در سرکوب­های شهری استفاده نمی‌شود، استفاده کند.
برای ترسیم ابعادی از سرکوب که در ماهشهر با فرماندهی حسن شاهوارپور صورت گرفته، کافی است تصور کنید که نیروهای تحت امر قرارگاه منطقه‌ای کربلا، سپاه استانی ولی‌عصر و لشکر هفت و همه تیپ‌ها و گردان‌هایش به علاوه نیروهای منطقه سوم دریایی امام حسین در ماهشهر، و پلیس­های عادی و یگان ویژه پاسداران ناجا به این شهر نه چندان بزرگ لشکرکشی کرده و در برابر مردم معترض صف‌آرایی کرده بودند. سرکوبی که خونین‌ترین سرکوب ۹۸ نام گرفت.


== دلیل تحریم آمریکا ==
== دلیل تحریم آمریکا ==
۲٬۳۸۲

ویرایش

منوی ناوبری