کاربر:Mohsen/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱۸۸: خط ۱۸۸:
مجموع نیروهای دولتی در این منطقه ۱۶ هزار تن بود که ۸ هزار تن از آنان کشته و زخمی شدند و ۱۵۰۰ تن نیز به اسارت در‌آمدند، هوانیروز نیروهای دولت ایران به نیروهای مهاجم حمله کردند که یک هلی‌کوپتر از نوع کبری مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد، بعد از آن نیروهای دولتی ایران تا ۳ هیچ اقدام نظامی خاصی در این منطقه نداشتند.
مجموع نیروهای دولتی در این منطقه ۱۶ هزار تن بود که ۸ هزار تن از آنان کشته و زخمی شدند و ۱۵۰۰ تن نیز به اسارت در‌آمدند، هوانیروز نیروهای دولت ایران به نیروهای مهاجم حمله کردند که یک هلی‌کوپتر از نوع کبری مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد، بعد از آن نیروهای دولتی ایران تا ۳ هیچ اقدام نظامی خاصی در این منطقه نداشتند.


 دو تن از افسران ارشد ارتش ایران پس از اسارت به دست ارتش آزادیبخش گفتند:<blockquote>«ما دیدیم كه ارتش آزادیبخش برخلاف عملیات گذشته‌اش این‌بار در روز هم مثل ارتشهای استاندارد وارد عمل شد. و در مواضعی كه تصرف كرده بود مستقر شد.</blockquote><blockquote>  وقتی در اتاق عملیات خبر رسید كه تهاجم را ارتش آزادیبخش آغاز كرده همه دچار شوك شدند. همه می‌دانستند كه عملیات موفق خواهد شد و آن طرفی كه مسلماً شكست خواهد خورد خود ما هستیم.</blockquote><blockquote>  برای آن‌چه ارتش آزادیبخش انجام داد در ارتش كلاسیك به نیرویی معادل یك سپاه (۶ لشكر) و شامل ۱۸ تیپ،‌۶۰۰ تانك و ۳۶۰ توپ نیاز هست.</blockquote><blockquote>رسیدن این خبر كه ارتش آزادیبخش به ما تهاجم كرده است، به دلیل این‌كه می‌دانستیم رزمندگانش ازخودگذشتگی بیش از حدی دارند، فرماندهان را در سردرگمی فرو برد».<ref>مصاحبه با سرهنگ غلامرضایی رئیس ستاد لشكر۱۶ زرهی قزوین و سه تن دیگر از فرماندهان این لشکر ـ نشریه‌ی اتحادیه‌ی انجمن‌های دانشجویان مسلمان خارج كشور ـ ۱۰ تیر۱۳۶۷ شماره‌‌ی ۱۴۲</ref></blockquote>یک هیأت ۴۰ نفره از مطبوعات در منطقه عملیاتی مهران حضور پیدا کردند و نتیجه این عملیات ارتش آزادیبخش را به دنیا گزارش دادند.
 دو تن از افسران ارشد ارتش ایران پس از اسارت به دست ارتش آزادیبخش گفتند:<blockquote>«ما دیدیم كه ارتش آزادیبخش برخلاف عملیات گذشته‌اش این‌بار در روز هم مثل ارتشهای استاندارد وارد عمل شد. و در مواضعی كه تصرف كرده بود مستقر شد.</blockquote><blockquote>  وقتی در اتاق عملیات خبر رسید كه تهاجم را ارتش آزادیبخش آغاز كرده همه دچار شوك شدند. همه می‌دانستند كه عملیات موفق خواهد شد و آن طرفی كه مسلماً شكست خواهد خورد خود ما هستیم.</blockquote><blockquote>  برای آن‌چه ارتش آزادیبخش انجام داد در ارتش كلاسیك به نیرویی معادل یك سپاه (۶ لشكر) و شامل ۱۸ تیپ،‌۶۰۰ تانك و ۳۶۰ توپ نیاز هست.</blockquote><blockquote>رسیدن این خبر كه ارتش آزادیبخش به ما تهاجم كرده است، به دلیل این‌كه می‌دانستیم رزمندگانش ازخودگذشتگی بیش از حدی دارند، فرماندهان را در سردرگمی فرو برد».<ref>مصاحبه با سرهنگ غلامرضایی رئیس ستاد لشكر۱۶ زرهی قزوین و سه تن دیگر از فرماندهان این لشکر ـ نشریه‌ی اتحادیه‌ی انجمن‌های دانشجویان مسلمان خارج كشور ـ ۱۰ تیر۱۳۶۷ شماره‌‌ی ۱۴۲</ref></blockquote>با توجه به نزدیک شدن ۳۰ خرداد روز شروع مقاومت مسلحانه مجاهدین علیه دولت ایران و همچنین بر اساس شواهد و قرائن نیروهای دولت ایران اعم از ارتش و سپاه پیش‌بینی عملیات بزرگی در منطقه را داشتند، به همین دلیل  ارتش ایران یك گردان تكاور از لشكر ۵۸  ذوالفقار و یك تیپ  را نیز برای پشتیبانی به منطقه‌ی عمومی مهران فرستاده بود.
 
«بعد از شروع تهاجمات ارتش آزادیبخش سرهنگ یعقوب علیاری فرمانده قرارگاه غرب ارتش اران نیز به مقر لشكر ۱۶ جهت كنترل و فرماندهی صحنه آمد. هم‌چنین بعد از شروع عملیات، رفسنجانی، حسنی‌سعدی كه در آن وقت فرمانده نیروی زمینی بود را همراه با معاونین عملیاتی خود به منطقه‌ی درگیری فرستاد. سردمداران رژیم درصدد بودند به هر صورت كه شده از سقوط لشكر ۱۶ جلوگیری كنند. به‌طوری‌كه بعد از شروع نبرد گروه هوانیروز كرمانشاه،‌تعدادی از هلیكوپترهای خود را به منطقه‌ی ایلام جهت پشتیبانی نیروهایش فرستاد. اما به‌رغم تمام این تلاشها ارتش آزادیبخش توانست كمتر از ۱۲ ساعت تمام منطقه را تصرف نموده و دشمن را در منطقه پاكسازی نماید و به این ترتیب تلاشهای مذبوحانه‌ی رژیم نتوانست از شكست كامل او جلوگیری كند».<ref>کتاب ارتش آزادیبخش چاپ ۱۳۷۴</ref>
 
یک هیأت ۴۰ نفره از مطبوعات در منطقه عملیاتی مهران حضور پیدا کردند و نتیجه این عملیات ارتش آزادیبخش را به دنیا گزارش دادند.
 
در این عملیات ارتش آزادیبخش غنائم جنگی قابل توجهی بدست آورد، فهرستی از غنائم چلچراغ:
* ۵۴ فروند تانك كه بخش عمده‌ی آن را تانك‌های پیشرفته‌ی چیفتن و تانك‌های شناسایی اسكورپیون تشكیل می‌داد.
* ۴۸ دستگاه خودروی زرهپوش كه ۱۳دستگاه آن خودروهای ویژهی فرماندهی بود.
* ۳۳ قبضه توپ از جمله توپهای ۱۳۰ میلیمتری و توپهای پیشرفته‌ی خودكششی ۱۵۵ میلیمتری.
* ۳ دستگاه خودروی زرهپوش مجهز به توپهای راداری شلیكا.
* صدها قبضه از انواع سلاحها شامل توپ ۱۰۶ میلیمتری، موشك‌اندازهای مینی‌كاتیوشا، مالیوتكا، تاو، دراگون و خودروهای حامل آن.
* صدها دستگاه خودروهای مختلف مخابراتی،‌ترابری، مهمات‌بر، آبرسانی، حمل و نقل، آمبولانس،‌كامیون و جیپهای نظامی.
* هزاران قبضه سلاحهای سبك و نیمه‌سنگین انفرادی و اجتماعی و خمپاره‌اندازهای ۶۰  و ۸۱ و ۸۲ و ۱۲۰میلیمتری.
* دههاهزار قلم از انواع تجهیزات مخابراتی و نظامی، دوربین‌ها و وسایل ویژه‌ی نظامی.
* و انبوه  اسناد  و مدارك  محرمانه  یا به‌كلی سرّی از فرماندهان دستگاه جنگ در ارتش و سپاه ایران.


=== عملیات فروغ جاویدان ===
=== عملیات فروغ جاویدان ===
۹۷۳

ویرایش

منوی ناوبری