کاربر:بخشایشی/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۳۵: خط ۳۵:


=== '''موضع مریم رجوی دربرابر ضریه اپوتونيستي سال ۱۳۵۴''' ===
=== '''موضع مریم رجوی دربرابر ضریه اپوتونيستي سال ۱۳۵۴''' ===
درسال ۱۳۵۴سازمان مجاهدین خلق با تغییر ایدئولوژی تعدادی از اعضای خود از اسلام به مارکسیسم مواجه شد. اعضایی که تغییر ایدئولوژی داده بودند، در ادامه این روند به ترور و قتل اعضایی که همچنان بر ایدئولوژی بنیانگذاران سازمان یعنی به ایدئولوژی اسلام تأکید و پافشاری می‌کردند، مبادرت ورزیدند. ترور مجید شریف واقفی، از اعضای وفادار به ایدئولوژی اسلام و سوزاندن جسد او برای جلوگیری از شناسایی آن توسط ساواک شاه، از جمله اعمالی بود که اعضای تغییر ایدئولوژی داده مرتکب آن شدند. اعضای قدیمی‌‌تر سازمان به رهبری مسعود رجوی که به ایدئولوژی اسلام وفادار بوده و همگی در زندان بودند، از این جریان به عنوان یک جریان فرصت‌طلبانه خائنانه نام بردند و به آن «ضربه اپورتونیستی» اطلاق کردند. در چنین فضایی مريم رجوی که هنوز به عضویت رسمی سازمان مجاهدین خلق درنیامده بود، عليرغم كوشش‌هاي بسیار اپورتونيست‌ها كه از كانال هاي مختلف براي جذب او تلاش می‌کردند، به‌سوی این جریان کشیده نشد و بر موضع خود در برابر آنان پافشاری کرد. به عبارت ديگر او جزو آن دسته از افراد معدودي بود كه دراثر ضربه جريان اپوتونيستي به مواضع انحرافي دچار نشد و از سوی دیگر در دافعه از این جریان، هیچگاه به تفكرات ارتجاعی و استنباطات راستگرايانه گرايش پيدا نكرد. اعضای وفادار به سازمان مجاهدین باقی‌مانده از بنیانگذاران سازمان با هدایت مسعود رجوی در زندان، در آن شرايط در جهت خنثي كردن آثار ضربه اپوتونيستي و شكل گيري انسجام دروني، آموزش‌هاي سياسي ايدئولوژيك را در داخل سازمان آغاز کردند.
درسال ۱۳۵۴سازمان مجاهدین خلق با تغییر ایدئولوژی تعدادی از اعضای خود از اسلام به مارکسیسم مواجه شد. اعضایی که تغییر ایدئولوژی داده بودند، در ادامه این روند به ترور و قتل اعضایی که همچنان بر ایدئولوژی بنیانگذاران سازمان یعنی به ایدئولوژی اسلام تأکید و پافشاری می‌کردند، مبادرت ورزیدند. ترور مجید شریف واقفی، از اعضای وفادار به ایدئولوژی اسلام و سوزاندن جسد او برای جلوگیری از شناسایی آن توسط ساواک شاه، از جمله اعمالی بود که اعضای تغییر ایدئولوژی داده مرتکب آن شدند. اعضای قدیمی‌‌تر سازمان به رهبری مسعود رجوی که همگی در زندان بوده و به ایدئولوژی اسلام وفادار بودند، از این جریان به عنوان یک جریان فرصت‌طلبانه خائنانه نام بردند و به آن «ضربه و کودتای اپورتونیستی» اطلاق کردند و افراد این گروه را «اپورتونیست چپ‌نما» نامیدند. در چنین فضایی مريم رجوی که هنوز به عضویت رسمی سازمان مجاهدین خلق درنیامده بود، عليرغم كوشش‌هاي بسیار اپورتونيست‌ها كه از كانال هاي مختلف براي جذب او تلاش می‌کردند، به‌سوی این جریان کشیده نشد و بر موضع خود در برابر آنان پافشاری کرد. او جزء آن دسته از افراد معدودي بود كه در اثر ضربه جريان اپوتونيستي به مواضع انحرافي دچار نشد و از سوی دیگر در دافعه از این جریان، هیچگاه به تفكرات ارتجاعی و استنباطات راستگرايانه گرايش پيدا نكرد. اعضای وفادار به سازمان مجاهدین بنیانگذاران، با هدایت مسعود رجوی در زندان، در آن شرايط در جهت خنثي كردن آثار ضربه اپوتونيستي و شكل گيري انسجام دروني، آموزش‌هاي سياسي ايدئولوژيك را در داخل سازمان آغاز کردند. در آن دوره با وجود شرايط پليسي و طاقت‌فرسای حاكم بر جامعه، سازمان مجاهدین خلق توانست از يك قوام نسبي برخوردار شود و چون دستاوردهاي ايدئؤلوژيك سازمان نياز به تكثير و گسترش داشت، مريم رجوی دراين زمينه به نشر و انتشار مواضع مجاهدین وفادار به ایدئولوژی اسلام پرداخت.


بود و عمدتا انرژي هايش را دررابطه با خود صرف مي كرد درآن دوره باوجود شرايط پليسي وحشتناك حاكم بر جامعه سازمان توانسته بودا زيك قوام نسبي برخوردار شود و ،منظم كردن مطالب آموزشي انرژي زيادي مي گرفت ودستاوردهاي ايدئؤلوژيك سازمان نياز به تكثير و گسترش داشت ومريم دراين زمينه بارسنگيني را ازدوش سازمان بر ميداشت ،شب هاي متعددي را تاصبح بيدار مي ماند و به آماده كردن وتكثير مطالب آموزشي مي پرداخت.
=== فعالیت‌های مریم رجوی تا قبل از انقلاب ضد سلطنتی ===
 
پس از عضویت مریم رجوی در سازمان مجاهدین خلق درسال ۱۳۵۶ از آنجا که سازمان مجاهدین هنوز با آثار ضربه گروهی که تغییر ایدئولوژی داده بودند، قرار داشت و چه به لحاظ مادي و جه به لحاظ معنوي از کمبود امکاناتی مانند خانه و ماشين رنج می‌برد؛ و از آنجا که تور گسترده پليسي حکومت شاه از تحرك سازمان‌ها و نيروهاي مخالف حکومت سلطنتی به مقدار قابل ملاحظه‌اي كاسته بود، مريم رجوی در چنين شرايطی امكانات مادي براي سازمان تهيه کرد و از طرف ديگر با اجراي قرارهایی که باعث رد گم كردن و فرار انقلابيون از چنگال پليس مي شد، به سازمان یاری رساند. مريم رجوی به علت ارتباط فعالي كه با دانشجويان داشت درجمع آوري اخبار دانشجويي و انتقال آنها به سازمان نقش عمده‌اي را ايفا كرد و بالعكس خطوط سازمان را در رابطه با محيط‌هاي دانشگاهي پياده نمود. مأموريت سازماني ديگر مریم رجوی درسال ۱۳۵۶ ارتباط گرفتن با گروه‌هايي بود كه بعد از ضربه ۱۳۵۴ شكل گرفته بودند. ارتباط با اين گروه ها به علت فضای عدم اعتمادي كه پس از ضربه و نيز در اثر تبلیغات حکومت شاه بوجود آمده بود، بسيار مشكل بود. با اینحال مريم رجوی با اين گروه‌ها عليرغم مشكلات فراوانش تماس گرفت و در ارائه آخرین آموزش‌ها و خطوط سازمان به آنها تلاش کرد.  
'''عضويت درسازمان مجاهدين خلق'''
 
مريم درسال هاي خفقان و ديكتاتوري در انديشه ي يك مبارزه ي انقلابي و رهائي بخش و اسلامي به سازمان مجاهدين خلق ايران روي آورد ودرسال 56 به عضويت سازمان درآمد ،وهمگام با انقلابيون پاك باخته ي خلق مبارز ه كرد
 
<nowiki>*</nowiki> * *
 
درسال 56 سازمان هنوز باآثار شوم ضربه ي اپورتونيست هاي چپ نما  چه به لحاظ مادي و جه به لحاظ معنوي درگير بودكمبود امكاناتي از قبيل خانه  ،ماشين و ،از يكطرف وتورگسترده پليسي  رژيم از طرف ديگر از تحرك نيروهاي انقلابي به مقدار قابل ملاحظه اي كاسته بود، مريم درچنين شرايط ياس آوري سازمان را ياري ميداد اواز يكطرف امكانات مادي براي سازمان تهيه مي نمود و از طرف ديگر با اجراي قرارهاي پيچيده باعث رد گم كردن وفرار انقلابيون از چنگال پليس مي شد.
 
<nowiki>*</nowiki> * *
 
مريم به علت ارتباط فعالي كه با دانشجويان داشت درجمع آوري اخبار دانشجويي و انتقال آنها به سازمان نقش عمده اي را ايفا مي كرد وبالعكس خطوط سازمان را دررابطه با محيط هاي دانشگاهي پياده مي نمود.
 
ماموريت سازماني ديگر خواهر مجاهد مريم عضدانلو درسال 56 ارتباط گرفتن با گروه هايي بودكه عمدتا بعد از ضربه ي 54 شكل گرفته بودند ارتباط با اين گروه ها به سمت جو عدم اعتمادي كه پس ازضربه و نيز دراثر سمپاشي هاي رژيم وابسته ودرمحيط خفقان آور به وجود آمده  بود بسيار مشكل  مي نمود مريم با اين گروه ها عليرغم مشكلات فراوانش تماس مي گرفت ودرارائه كيفيت سياسي –ايدئؤلوژيك سازمان به آنها تلاش ميكرد اودرجريان قيام مردم درسال گذشته نقش فعالي ايفا كرد.
 
بعداز قيام نيز جزو اولين ايجاد كنندگان تشكل دانشجويي دردانشگاه بودكه بعدها منجر به تشكيل انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه صنعتي شريف شد.


<nowiki>*</nowiki> * *  
<nowiki>*</nowiki> * *  
۳۷۴

ویرایش

منوی ناوبری