کاربر:Safa/4صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۲٬۴۹۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ دسامبر ۲۰۲۱
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۰۹: خط ۲۰۹:


==== سطح ۳ ====
==== سطح ۳ ====
در این سطح آموزش فقه با مطالعه‌ی (مکاسب مرتضی انصاری) و اصول فقه (فرائد الاصول مرتضی انصاری و کفایة الاصول آخوند خراسانی) و فلسفه (نهایه الحکمه) ادامه پیدا می‌کند. و در ادامه با اموزش کلام، رجال و درایه (مصطلح‌الحدیث) و تفسیر تکمیل می‌شود.
در این سطح آموزش فقه با مطالعه‌ی (مکاسب مرتضی انصاری) و اصول فقه (فرائد الاصول مرتضی انصاری و کفایة الاصول آخوند خراسانی) و فلسفه (نهایه الحکمه) ادامه پیدا می‌کند. و در ادامه با اموزش کلام، رجال، تفسیر و درایه (مصطلح‌الحدیث) تکمیل می‌شود.
 
==== سطح ۴ ====
در این دوره طلاب کتابی را نمی‌خوانند و بیشتر تمرین عملی برای استنباط و نظریه‌پردازی در احکام و آمادگی برای اجتهاد است و در ۴ دوره مصاحبه درس خارج شرکت می‌کنند.
 
=== خارج ===
 
== درجات حوزوی ==
در حوزه‌های علمیه آخوندها بر مبنای درجاتی همدیگر را مخاطب قرار می‌دهند که بیش از آنکه بار علمی و تخصصی بر آن مترتب باشد بر مبنای سن و سال و قدمت در حضور در حوزه‌ها و تسلط بر حوزه‌های آموزشی استفاده می‌شود که عبارتند از: طلبه، ثقه‌الاسلام، حجت‌الاسلام، آیت‌الله، آیت‌الله‌ العظمی، علامه و برای برخی نیز لقب امام که یک عنوان جعلی است استفاده می‌شود که با عنوان امام مصطلح در فرهنگ شیعه هیچ قرابتی ندارد.
 
=== طلبه ===
به افراد مبتدی در حوزه علمیه گفته می‌شود
 
=== ثقه‌الاسلام ===
در گذشته بار علمی بالایی برای حامل آن می‌آورده اما امروزه چنین کاربردی ندارد
 
=== حجت‌الاسلام ===
به طلابی که لباس آخوندی می‌پوشند گفته می‌شود. خمینی از این عنوان برای تخفیف و تحقیر رقبا استفاده می‌کرد مثلا به آیه‌الله سید محمود طالقانی که کتاب تفسیر در قران دارد و خمینی فاقد چنین استعدادی بود خطاب حجت‌الاسلام بکار می‌برد.
 
=== آیت‌الله ===
به کسانی که رساله عملیه دارند گفته می‌شود
 
=== آیت‌الله العظمی ===
به صاحب رساله‌ی اعلم و محل مراجعه‌ی بیشتر گفته می‌شود.
 
=== علامه ===
به افرادی گفته می‌شود که تحقیقات عمیقی در رشته‌ای از علوم حوزوی انجام داده و تخصصی در آن رشته دارند مانند: علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه میلانی، علامه محمد تقی جعفری که همین عنوانین را هم برخی از آخوندها در رقابت قبول ندارند.


=== دارایی وقف شده اود  ===
=== دارایی وقف شده اود  ===
۹٬۰۸۹

ویرایش

منوی ناوبری