کاربر:Hossein/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
تروریسم در جمهوری اسلامی ایران
تروریسم در جمهوری اسلامی ایران


در طی ۴ دهه که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد همواره بحث تروریسم و نقش این نظام در آن موضوع روی میز کشورها و سازمانهای بین المللی بوده است. نظام جمهوری اسلامی جدای از آنچه در واقع امر گذشته است در موضع‌گیریهای رسمی و علنی صراحتا از این امر حمایت نکرده است اما در موقعیتهای مختلف و با زبانهای دیپلماتیک یا دوپهلو ابایی از حمایت از آن نداشته است. آنچه که بیشتر جهان را در این رابطه به بررسی و موضع‌گیری واداشته است ترکیب تروریسم با قدرت موشکی و حضور گسترش یابنده نظامی این نظام در کشورهای دیگر بخصوص در عراق و سوریه و یمن و لبنان و فلسطین است. بعلاوه آمریکا و دولتهای اروپایی که معاهده عدم اقدام تروریستی با جمهوری اسلامی بسته بودند نیز از توجه مجدد جمهوری اسلامی به ترورهای خارج کشوری در خاک کشورهای اروپایی نگران شده و علاوه بر موضع‌گیریهای سیاسی و برخوردهای دیپلماتیک اقدام عملی انجام داده اند که مهمترین آن دستگیری اسدالله اسدی در آلمان می‌باشد که از دیپلماتهای جمهوری اسلامی در اتریش بوده و به جرم اقدام برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی سالیانه جنبش اپوزسیون ایران در پاریس (شورای ملی مقاومت ایران) در آلمان دستگیر شده است.
در طی ۴ دهه که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد همواره بحث تروریسم و نقش این نظام در آن موضوع روی میز کشورها و سازمانهای بین المللی بوده است. تروریسم به قتل سیاسی گفته می‌شود. ويژگي قتل سياسي اين است كه شخص قاتل با قرباني مسئله شخصي ندارد بلكه قاتل اجرا كننده خطي است كه از طرف تصميم گيرندگان سياسي به او داده شده است. از سوي ديگر چون قتل سياسي است از بالاترين نقطه هرم حاكميت در مورد آن تصميم گرفته شده بنابراين تمامي امكانات سياسي, ديپلماتيك, اقتصادي و امنيتي در اختيار تيم ترور قرار ميگيرد تا بتواند با انواع ممكن پوششها دست به ترور بزند ورد خود را نيز پاك كند. نظام جمهوری اسلامی جدای از آنچه در واقع امر گذشته است در موضع‌گیریهای رسمی و علنی صراحتا از این امر حمایت نکرده است اما در موقعیتهای مختلف و با زبانهای دیپلماتیک یا دوپهلو ابایی از حمایت از آن نداشته است. آنچه که بیشتر جهان را در این رابطه به بررسی و موضع‌گیری واداشته است ترکیب تروریسم با قدرت موشکی و حضور گسترش یابنده نظامی این نظام در کشورهای دیگر بخصوص در عراق و سوریه و یمن و لبنان و فلسطین است. بعلاوه آمریکا و دولتهای اروپایی که معاهده عدم اقدام تروریستی با جمهوری اسلامی بسته بودند نیز از توجه مجدد جمهوری اسلامی به ترورهای خارج کشوری در خاک کشورهای اروپایی نگران شده و علاوه بر موضع‌گیریهای سیاسی و برخوردهای دیپلماتیک اقدام عملی انجام داده اند که مهمترین آن دستگیری اسدالله اسدی در آلمان می‌باشد که از دیپلماتهای جمهوری اسلامی در اتریش بوده و به جرم اقدام برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی سالیانه جنبش اپوزسیون ایران در پاریس (شورای ملی مقاومت ایران) در آلمان دستگیر شده است.


== تروریسم جمهوری اسلامی ==
== تروریسم جمهوری اسلامی ==
خط ۱۱: خط ۱۱:


=== باورهای مبتنی بر تروریسم در جمهوری اسلامی ===
=== باورهای مبتنی بر تروریسم در جمهوری اسلامی ===
در بررسی نظرگاههای جمهوری اسلامی مشخص می‌شود که نظریه ولایت فقیه که سنگ بنای جمهوری اسلامی است مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌دنبال ایجاد حکومت جهانی اسلامی براساس ولایت مطلقهٌ فقیه است.
بنا به گفته مخالفان جمهوری اسلامی،  جمهوری اسلامی بیش از 200 عمل تروریستی علیه مخالفان در خارج ایران انجام داده است و این جدای از عملیات تروریستی جمهوری اسلامی علیه اتباع و اماکن خارجی است. در بررسی نظرگاههای جمهوری اسلامی مشخص می‌شود که نظریه ولایت فقیه که سنگ بنای جمهوری اسلامی است مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌دنبال ایجاد حکومت جهانی اسلامی براساس ولایت مطلقهٌ فقیه است.


'''خمینی''' بعنوان بنیانگزار جمهوری اسلامی در پیام خود به مناسبت مراسم حج در 10مرداد66 گفت: «با صدور انقلابمان به سیطره و ظلم جهانخوران خاتمه می‌دهیم».<ref>در همین سال بیش از 400تن از زائران خانه خدا در اثر اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی با استفاده از پوشش زائران از جمله اقدام برای اشغال کعبه که منجر به مقابله پلیس سعودی شد در مکه به قتل رسیدند.</ref> خمینی یک‌سال بعد در 29تیر سال67 دو روز پس از پذیرش قطعنامه 598 (آتش بس در جنگ ایران و عراق) و در سالگرد حادثه مکه گفت: «جنگ ما، جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد... ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌المللی اسلامیمان بارها اعلام نموده‌ایم که در صدد گسترش اسلام در جهان و کم کردن سلطهٌ جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه‌طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند ، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم...»
'''خمینی''' در 14 فوريه 1989 با يك فتواي چند خطي رسما فتواي قتل يك نويسنده انگليسي به اسم سلمان رشدي را صادر نمود.


«دکتر کلیم صدیقی، مدیر مؤسسهٌ اسلامی لندن، گفت جهان‌بینی خاص امام خمینی که تعداد بسیاری مسلمانان به‌ویژه جوانان را در خارج از ایران شدیداً تحت تأثیر خود قرار داده همان تأکید مکرر امام به این است که «مهم نیست که ایران نابود شود، مهم این است که اسلام پیروز شود».<ref>روزنامهٌ جمهوری رژیم در 11بهمن1367 در گزارشی در بارهٌ «کنفرانس اندیشهٌ اسلامی» در لندن</ref>
'''رفسنجانی''' در هفتمین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران گفت: «در لبنان ضربه‌یی که آمریکا خورد و خفتی که آمریکاییها تحمل کردند عمیقاً به‌حساب ما می‌گذارند و به حساب ما هم هست» (رادیو ایران ، 13آبان1365).رفسنجاني رسما در رسمي ترين تريبون جمهوری اسلامی (نماز جمعه تهران) از فلسطينيان دعوت كرد كه بجاي هر فلسطيني كه كشته ميشود آنها بايد پنج فرانسوي يا آمريكايي بكشند. (روزنامه اطلاعات 16 مي 1989)


خمینی معتقد بوده است که این نظریه فعلا امکان عملی شدن ندارد و برای هدف مرحله‌یی جمهوری اسلامی ایجاد یک «اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی» را مد نظر قرار داد که ایران، ام‌القرا و کانون اصلی آن باشد. در همین راستا خمینی در پیامش به حجاج تأکید کرد «اقتدار و اعتبار جمهوری اسلامی ایران متعلق به همهٌ ملتهای اسلامی است و دفاع از ملت قهرمان و دلاور ایران در حقیقت دفاع از همهٌ ملتهای تحت ستم است.... به‌یاری خداوند از قطرات پراکندهٌ پیروان اسلام ... و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد...» (پیام خمینی به‌مناسبت حج در 10مرداد66).
'''محسن رفیقدوست''' وزیر وقت سپاه پاسداران نیز در تیرماه سال70 اعلام کرد «در پیروزی انقلاب در لبنان و در خیلی از جاهای دنیا، آمریکا ضرب شست ما را بر پیکر منحوس خودش احساس می‌کند و می‌داند آن مواد منفجره‌یی که با آن ایدئولوژی ترکیب شد و در مقر تفنگدارهای دریایی چهارصد افسر و درجه‌دار و سرباز را یک‌مرتبه به جهنم فرستاد، هم تی ان تی آن مال ایران بود و هم ایدئولوژیش از ایران رفته بود. این برای آمریکا بسیار محسوس است، فلذاست که در خلیج‌فارس درمانده شده»(رسالت - 29تیر70).


خمینی در عمل هم برای این کار عراق را بعنوان اولین کشور برای همین اقدام انتخاب کرد. او شعار «فتح قدس از طریق کربلا» را برای این هدفش برگزید. منتظری جانشین وقت خمینی در24فروردین59 در ملاقات با خمینی از وی درخواست کرد که رهبری انقلاب عراق را به‌عهده بگیرد. وی در این ملاقات به خمینی گفت: « این روزها برادران عراقی ما مرتباً مراجعه می‌کنند و می‌گویند همان‌طور که حضرت امام خمینی انقلاب ایران را رهبری کردند تا به ثمر رسید، انتظار داریم که انقلاب عراق را هم رهبری کنند». خمینی دعایی(آخوند) که در تمام طول اقامتش در نجف با او همراه بود، به سفارت بغداد منصوب کرد و وظیفهٌ اصلی او را صدور انقلاب به این کشور قرار داد. موضع‌گیریهای بعدی او در باره عراق و دخالتهای گسترده جمهوری اسلامی در عراق در سالهای 58 و 59 زمینه جنگ را فراهم کرد
'''محسن رضایی''' فرمانده سابق سپاه نیز گفت: «...روزی جرقه‌های خشم و نفرت (مسلمانان) در دل واشینگتن زبانه می‌کشد و مسئولیت عواقب آن نیز بر عهدهٌ آمریکا است... روزی خواهد رسید که در هیچ جای این دنیا یهودیان نیز مانند سلمان رشدی نتوانند خانه‌یی برای سکونت پیدا کنند» (کیهان، 29مهر1370).


'''قانون اساسی نظام''' که مرجع قانونی عملکرد این نظام است بر استفاده از تروریسم منعی نداشته و بلکه تصریح دارد و به موارد ذکر شده استناد می‌کنند. «در کتاب اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی هدف شماره یک سیاست خارجی «تلاش در جهت برقراری حکومت جهان اسلام» ذکر شده و در توضیح این هدف آمده است: «از نظر مکتب اسلام دنیا به‌طور کلی به دو منطقه تقسیم می‌شود، یکی دارالسلام که در آن احکام الهی اسلام اعمال می‌شود و حاکمیت با مکتب اسلام است و دیگر دارالکفر که در آن سرزمین نظام حاکم در چارچوب احکام اسلام عمل نمی‌کند. بر این اساس تنها مرزی که اسلام می‌شناسد مرز عقیدتی است و سایر مرزها (از جمله مرز جغرافیایی) مطرود و محکوم است». در همین کتاب در در رابطه با وظیفهٌ وزارت خارجهٌ نظام آمده است: «مخصوصاً با توجه به اهداف بسیار وسیع و گسترده‌یی که جمهوری اسلامی در ارتباط با صدور انقلاب و نهضتهای آزادیبخش و گروههای اجتماعی و حتی آحاد ملتها دارد، وزارتخارجه باید با شیوه‌های ارشادی، هماهنگی لازم را میان ارگانهای مختلف در زمینهٌ سیاست خارجی به عمل آورد».
'''میرحسین موسوی''' نخست‌وزیر دوران جنگ ضدمیهنی از این‌که در جریان عملیات تروریستی رژیم در خارج از ایران، نبود، زبان به شکوه می‌گشاید. وی در استعفانامه‌اش به خمینی در 14شهریور67 نوشت:«عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت می‌گیرد...بعد از آن‌که هواپیمایی ربوده می‌شود، از آن با خبر می‌شویم. وقتی مسلسلی در یکی از خیابانهای لبنان گشوده می‌شود و صدای آن در همه جا می‌پیچد، متوجه قضیه می‌شویم. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در چمدانهایشان از این امر آگاه می‌شویم».
 
'''رفسنجانی''' در هفتمین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران گفت: «در لبنان ضربه‌یی که آمریکا خورد و خفتی که آمریکاییها تحمل کردند عمیقاً به‌حساب ما می‌گذارند و به حساب ما هم هست» (رادیو ایران ، 13آبان1365). محسن رفیقدوست وزیر وقت سپاه پاسداران نیز در تیرماه سال70 اعلام کرد «در پیروزی انقلاب در لبنان و در خیلی از جاهای دنیا، آمریکا ضرب شست ما را بر پیکر منحوس خودش احساس می‌کند و می‌داند آن مواد منفجره‌یی که با آن ایدئولوژی ترکیب شد و در مقر تفنگدارهای دریایی چهارصد افسر و درجه‌دار و سرباز را یک‌مرتبه به جهنم فرستاد، هم تی ان تی آن مال ایران بود و هم ایدئولوژیش از ایران رفته بود. این برای آمریکا بسیار محسوس است، فلذاست که در خلیج‌فارس درمانده شده»(رسالت - 29تیر70). محسن رضایی فرمانده سابق سپاه نیز گفت: «...روزی جرقه‌های خشم و نفرت (مسلمانان) در دل واشینگتن زبانه می‌کشد و مسئولیت عواقب آن نیز بر عهدهٌ آمریکا است... روزی خواهد رسید که در هیچ جای این دنیا یهودیان نیز مانند سلمان رشدی نتوانند خانه‌یی برای سکونت پیدا کنند» (کیهان، 29مهر1370).میرحسین موسوی نخست‌وزیر دوران جنگ ضدمیهنی از این‌که در جریان عملیات تروریستی رژیم در خارج از ایران، نبود، زبان به شکوه می‌گشاید. وی در استعفانامه‌اش به خمینی در 14شهریور67 نوشت:«عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت می‌گیرد...بعد از آن‌که هواپیمایی ربوده می‌شود، از آن با خبر می‌شویم. وقتی مسلسلی در یکی از خیابانهای لبنان گشوده می‌شود و صدای آن در همه جا می‌پیچد، متوجه قضیه می‌شویم. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در چمدانهایشان از این امر آگاه می‌شویم».


'''خاتمی''' که در دوره خودش به گفتگوی تمدنها و «تنش‌زدایی» معروف شده است در مورد سلمان رشدی چنین می‌گوید: "سلمان رشدی نویسندهٌ کتاب آیات شیطانی باید بر اساس حکم شرعی حضرت امام خمینی اعدام شود و هیچ راهی برای گریز وی از اجرای این حکم نیست. شرق و غرب جنایتکار به‌ویژه حاکمان انگلیس با توجه به انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی به جهانیان ثابت کردند که تنها با جمهوری اسلامی و امام دشمن نیستند بلکه با دین مبین اسلام و بیش از یک میلیارد مسلمان در سطح جهان نیز دشمن می‌باشند. سکوت حاکمان کشورهای عربی در مقابل انتشار کتاب آیات شیطانی این مسأله را ثابت کرد که آنان فقط در شعار مدافع اسلام و قرآن هستند (کیهان، 16اسفند1367). همچنین بر اساس (لیبراسیون - 4مرداد64) خاتمی در مقام وزیر تبلیغات خمینی «ریاست بریگاد مستقل ترور» را برعهده داشت.
'''خاتمی''' که در دوره خودش به گفتگوی تمدنها و «تنش‌زدایی» معروف شده است در مورد سلمان رشدی چنین می‌گوید: "سلمان رشدی نویسندهٌ کتاب آیات شیطانی باید بر اساس حکم شرعی حضرت امام خمینی اعدام شود و هیچ راهی برای گریز وی از اجرای این حکم نیست. شرق و غرب جنایتکار به‌ویژه حاکمان انگلیس با توجه به انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی به جهانیان ثابت کردند که تنها با جمهوری اسلامی و امام دشمن نیستند بلکه با دین مبین اسلام و بیش از یک میلیارد مسلمان در سطح جهان نیز دشمن می‌باشند. سکوت حاکمان کشورهای عربی در مقابل انتشار کتاب آیات شیطانی این مسأله را ثابت کرد که آنان فقط در شعار مدافع اسلام و قرآن هستند (کیهان، 16اسفند1367). همچنین بر اساس (لیبراسیون - 4مرداد64) خاتمی در مقام وزیر تبلیغات خمینی «ریاست بریگاد مستقل ترور» را برعهده داشت.
خط ۵۷: خط ۵۵:


==== تروریسم وسیله‌یی برای گسترش ====
==== تروریسم وسیله‌یی برای گسترش ====
خمینی بعنوان بنیانگزار جمهوری اسلامی در پیام خود به مناسبت مراسم حج در 10مرداد66 گفت: «با صدور انقلابمان به سیطره و ظلم جهانخوران خاتمه می‌دهیم».<ref>در همین سال بیش از 400تن از زائران خانه خدا در اثر اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی با استفاده از پوشش زائران از جمله اقدام برای اشغال کعبه که منجر به مقابله پلیس سعودی شد در مکه به قتل رسیدند.</ref> خمینی یک‌سال بعد در 29تیر سال67 دو روز پس از پذیرش قطعنامه 598 (آتش بس در جنگ ایران و عراق) و در سالگرد حادثه مکه گفت: «جنگ ما، جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد... ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌المللی اسلامیمان بارها اعلام نموده‌ایم که در صدد گسترش اسلام در جهان و کم کردن سلطهٌ جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه‌طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند ، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم...»
«دکتر کلیم صدیقی، مدیر مؤسسهٌ اسلامی لندن، گفت جهان‌بینی خاص امام خمینی که تعداد بسیاری مسلمانان به‌ویژه جوانان را در خارج از ایران شدیداً تحت تأثیر خود قرار داده همان تأکید مکرر امام به این است که «مهم نیست که ایران نابود شود، مهم این است که اسلام پیروز شود».<ref>روزنامهٌ جمهوری رژیم در 11بهمن1367 در گزارشی در بارهٌ «کنفرانس اندیشهٌ اسلامی» در لندن</ref>
خمینی معتقد بوده است که این نظریه فعلا امکان عملی شدن ندارد و برای هدف مرحله‌یی جمهوری اسلامی ایجاد یک «اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی» را مد نظر قرار داد که ایران، ام‌القرا و کانون اصلی آن باشد. در همین راستا خمینی در پیامش به حجاج تأکید کرد «اقتدار و اعتبار جمهوری اسلامی ایران متعلق به همهٌ ملتهای اسلامی است و دفاع از ملت قهرمان و دلاور ایران در حقیقت دفاع از همهٌ ملتهای تحت ستم است.... به‌یاری خداوند از قطرات پراکندهٌ پیروان اسلام ... و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد...» (پیام خمینی به‌مناسبت حج در 10مرداد66).
خمینی در عمل هم برای این کار عراق را بعنوان اولین کشور برای همین اقدام انتخاب کرد. او شعار «فتح قدس از طریق کربلا» را برای این هدفش برگزید. منتظری جانشین وقت خمینی در24فروردین59 در ملاقات با خمینی از وی درخواست کرد که رهبری انقلاب عراق را به‌عهده بگیرد. وی در این ملاقات به خمینی گفت: « این روزها برادران عراقی ما مرتباً مراجعه می‌کنند و می‌گویند همان‌طور که حضرت امام خمینی انقلاب ایران را رهبری کردند تا به ثمر رسید، انتظار داریم که انقلاب عراق را هم رهبری کنند». خمینی دعایی(آخوند) که در تمام طول اقامتش در نجف با او همراه بود، به سفارت بغداد منصوب کرد و وظیفهٌ اصلی او را صدور انقلاب به این کشور قرار داد. موضع‌گیریهای بعدی او در باره عراق و دخالتهای گسترده جمهوری اسلامی در عراق در سالهای 58 و 59 زمینه جنگ را فراهم کرد
'''قانون اساسی نظام''' که مرجع قانونی عملکرد این نظام است بر استفاده از تروریسم منعی نداشته و بلکه تصریح دارد و به موارد ذکر شده استناد می‌کنند. «در کتاب اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی هدف شماره یک سیاست خارجی «تلاش در جهت برقراری حکومت جهان اسلام» ذکر شده و در توضیح این هدف آمده است: «از نظر مکتب اسلام دنیا به‌طور کلی به دو منطقه تقسیم می‌شود، یکی دارالسلام که در آن احکام الهی اسلام اعمال می‌شود و حاکمیت با مکتب اسلام است و دیگر دارالکفر که در آن سرزمین نظام حاکم در چارچوب احکام اسلام عمل نمی‌کند. بر این اساس تنها مرزی که اسلام می‌شناسد مرز عقیدتی است و سایر مرزها (از جمله مرز جغرافیایی) مطرود و محکوم است». در همین کتاب در در رابطه با وظیفهٌ وزارت خارجهٌ نظام آمده است: «مخصوصاً با توجه به اهداف بسیار وسیع و گسترده‌یی که جمهوری اسلامی در ارتباط با صدور انقلاب و نهضتهای آزادیبخش و گروههای اجتماعی و حتی آحاد ملتها دارد، وزارتخارجه باید با شیوه‌های ارشادی، هماهنگی لازم را میان ارگانهای مختلف در زمینهٌ سیاست خارجی به عمل آورد».
'''دخالت در امور داخلی کشورهای عرب و مسلمان'''
'''دخالت در امور داخلی کشورهای عرب و مسلمان'''


۱٬۰۶۸

ویرایش

منوی ناوبری