کاربر:Hossein/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۸۹۶: خط ۸۹۶:


دمیرل رئیس جمهور وقت ترکیه در 21بهمن71 در پارلمان این کشور گفت: «ترکیه از جمهوری اسلامی خواسته است در برابر شواهد و مدارک به‌دست‌آمده حاکی از این‌که مسلمانان تندرو برای اجرای قتلهای سیاسی در ترکیه در ایران آموزش دیده‌اند واکنش نشان دهد. طی پیامی برای رفسنجانی این تقاضا را مطرح کردم که ایران باید با اطلاعات کافی بتواند دولت و ملت ترکیه را در مورد این مسأله متقاعد کند». دمیرل می‌افزاید: «صرفاً تکذیب مداخلهٌ ایران در ماجرا که از سوی رفسنجانی به‌عمل آمده است کفایت نمی‌کند».  
دمیرل رئیس جمهور وقت ترکیه در 21بهمن71 در پارلمان این کشور گفت: «ترکیه از جمهوری اسلامی خواسته است در برابر شواهد و مدارک به‌دست‌آمده حاکی از این‌که مسلمانان تندرو برای اجرای قتلهای سیاسی در ترکیه در ایران آموزش دیده‌اند واکنش نشان دهد. طی پیامی برای رفسنجانی این تقاضا را مطرح کردم که ایران باید با اطلاعات کافی بتواند دولت و ملت ترکیه را در مورد این مسأله متقاعد کند». دمیرل می‌افزاید: «صرفاً تکذیب مداخلهٌ ایران در ماجرا که از سوی رفسنجانی به‌عمل آمده است کفایت نمی‌کند».  
====== ترورهای جمهوری اسلامی در اروپا ======
 '''ترور بختيار با استفاده از نفوذی'''
شاهپور بختيار آخرين نخست‌وزير شاه، به‌همراه منشي خود سروش كتيبه، در تاريخ15مرداد70 توسط 3تروريست جمهوری اسلامی به‌نامهاي محمد‌آزادي، علي وكيلي‌راد و فريدون بوير‌احمدي با كارد آشپزخانه ترور شدند. طرح اين ترور در وزارت اطلاعات توسط فلاحيان و سعيد امامي دنبال مي‌شد و فرماندهي ترور را شفيعي به‌عهده داشت.
رژيم براي اين ترور فريدون بوير‌احمدي از همكاران نزديك بختيار و فرشتهٌ جهانباني از نزديكان بختيار را كه هر دو به‌استخدام وزارت اطلاعات در آمده بودند به خدمت گرفت. از آن‌جايي كه 4پليس فرانسوي مستمراً محل اقامت  بختيار را حفاظت  و ورود و خروج كليهٌ افراد را بازرسي و كنترل مي‌كرد، براي ورود نيازمند اين بودند كه به‌صورت يك مراجعه كنندهٌ آشنا و مورد‌اعتماد پذيرفته شوند. آنها به‌دليل بازرسي نمي‌توانستند به‌هنگام ورود به خانه، سلاح يا وسايل مشابه به‌همراه داشته باشند. به‌همين دليل در اين ترور فريدون بوير‌احمدي كليدي‌ترين نقش را به‌عهده داشت. ترور با سلاح سرد (چاقوي اره‌يي آشپزخانه)، طراحي گرديد. در خرداد‌ماه سال70 در جلسهٌ شوراي‌عالي امنيت رژيم با شركت اعضاي اصلي و با‌حضور سعيد امامي مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.
چندي قبل از ترور، فريدون بوير‌احمدي به وزارت اطلاعات گزارش كرد كه بختيار تصميم به‌فروش و تعويض خانه‌اش گرفته است. از آن‌جا كه طرح ترور براساس همان خانه طراحي شده بود و با تعويض خانه نياز به شناسايي و طراحي جديد بود، وزارت اطلاعات تصميم گرفت اين عمل را سريعتر مرتكب شده و قبل از تعويض خانه، طرح را به‌اجرا در بياورد.
آماده سازيهاي ترور
يكي از اولين قدمهاي اجراي طرح فرستادن محمد آزادي و علي وكيلي‌راد دو تروريست آموزش‌ديده، به فرانسه بود. وزارت اطلاعات براي ممانعت از لو‌رفتن بويراحمدي، ابتدا در صدد بود اين دو نفر  را با نامهاي جعلي و پوش تجاري به فرانسه منتقل كند. به‌همين خاطر شفيعي‌ از طريق حسين شيخ عطار، معاون ارتباطات وزارت پست و تلفن و تلگراف جمهوری اسلامی كه از كادرهاي وزارت اطلاعات بود، براي اين دو نفر تحت ‌عنوان تكنيسين وزارت پست و تلگراف و تلفن از سفارت فرانسه تقاضاي ويزا كرد. اين كار از طريق مسعود هندي انجام شد. وي با پوش يك سفر تجاري در رابطه با شركت سيفاكس در تاريخ 2تيرماه71 از سفارت فرانسه براي دو نفر به اسامي ناصر نوريان (محمد آزادي) و كمال حسيني (علي وكيلي‌راد) درخواست ويزا نمود. اين ويزاها در 11تيرماه آماده شد، اما به‌دليل عدم آشنايي اين دو‌نفر به فرانسه و عدم انطباق با پوش تجاري باعث تغيير تصميم وزارت اطلاعات و تحويل نگرفتن ويزاها از سفارت فرانسه شد. وزارت اطلاعات به همين‌خاطر به طرح جديدي روي آورد و در روز 26تيرماه71 براي اين دو نفر با اسامي اصلي محمد آزادي و علي وكيلي‌راد از سفارت فرانسه در تهران براي يك ديدار دوستانه با بوير‌احمدي تقاضاي ويزا كرد. در 3مرداد71 ويزا از سفارت فرانسه در تهران دريافت شد. گرفتن دو ويزا با عكسهاي مشابه و نامهاي مختلف بعداز ترور به شناسايي آنها كمك كرد.
اجراي ترور
فريدون بوير‌احمدي روز 5مرداد به بختيار اطلاع داد نفراتي از درون جمهوری اسلامی كه هوادار بختيار هستند و اطلاعات مهمي دارند قرار است به خارج بيايند و پيشنهاد كرد كه ترتيب يك ملاقات خصوصي با آنها را بدهد. روز 12مرداد بوير‌احمدي خبر رسيدن اين دونفر را به بختيار داد و قرار شد روز 15مرداد با او ملاقات كنند.
ساعت 5بعدازظهر روز 15مرداد، وكيلي‌راد و آزادي به‌همراه فريدون بوير‌احمدي با ماشين شخصي بوير‌احمدي به‌منزل بختيار رفتند و از آن‌جا كه بويراحمدي براي پليس به‌عنوان يكي از نزديكان بختيارشناخته شده بود، به‌راحتي وارد خانه شدند و با استفاده از چاقوي اره‌يي آشپزخانه، شاهپور بختيار و دفترش را ترور كردند و در ساعت 6بعداز ظهر از خانه خارج شدند.
بعداز ترور، فريدون بوير‌احمدي از وكيلي‌راد و آزادي جدا شد. اين دو تروريست قرار بود با دو پاسپورت تركيه‌يي به‌نامهاي موسي كوثر و علي حيدركايا به ژنو بروند و بعداز تعويض پاسپورت به تهران برگردند. آنها با قطار از پاريس به ليون رفته و با تاكسي به مرز سوئيس رفتند ولي به‌خاطر جعلي تشخیص دادن ويزاي آنها اجازه ورود به سوئيس را پيدا نكردند.
اين دو تروريست از طريق سرپلشان در استانبول به‌نام مسعود اديبون، وضعيت خود را روزانه گزارش مي‌كردند و راه حلي براي خروج از فرانسه مي‌خواستند. نهايتاً آنها يك‌هفته بعد در 21مرداد، با اتوبوس از فرانسه وارد سوئيس شدند.
وزارت اطلاعات تعدادي از عواملش از‌جمله فردي به‌نام قاسمي را به ژنو فرستاد تا با تعويض پاسپورت، اين تروریستها هرچه سريعتر به ايران برگرداند. اما قرار وكيلي‌راد چفت نشد و بعداز چند روز در ژنو دستگير شد. بعداز دستگيري علي وكيلي‌راد، وزارت اطلاعات در هراس از دستگيري محمد آزادي كه قد‌بلند (نزديك به دومتر) و قيافهٌ مشخصي داشت، تصميم گرفت او را در سفارت جمهوری اسلامی در برن مخفي كند تا در فرصت مناسب وي را به‌تهران منتقل نمايد.
در همین رابطه افشين علوي از مجاهدین خلق در تاريخ9شهريور70 در يك كنفرانس مطبوعاتي در اورسورواز تأكيد كرد كه محمد آزادي يكي از متهمان قتل شاهپور بختيار در‌حال حاضر در سفارت ايران در برن است و يا در محل اقامت سفير پنهان شده است.  وي گفت رفسنجاني دستور داده است كه آزادي سريعاً از طريق آلمان به ايران منتقل شود. وي هم‌چنين افزود مقاومت ايران مقامات فرانسه، سوئيس و آلمان را مطلع كرده است. دفتر مطبوعاتي مجاهدين در پاريس روز يكشنبه 17شهريور در پاريس اعلام كرد كه آزادي ظرف 24ساعت گذشته از سوئيس به ايران منتقل شده است.
علاوه بر وكيلي‌راد، زين‌العابدين سرحدي كه با پاسپورت خدمت در سفارت جمهوری اسلامی در سوئيس كار مي‌كرد، به‌عنوان يكي از دست‌اندركاران اين ترور دستگير شد. سوئيس هر دونفر را تحويل فرانسه داد. مسعود هندي به‌جرم تهيهٌ ويزا براي تروريستها و فرشتهٌ جهانباني به‌عنوان نفوذي جمهوری اسلامی كه در شناسايي سوژه نقش داشته است در فرانسه دستگير و محاكمه شدند. 5نفر از مسئولين وزارت اطلاعات شامل فريدون بوير‌احمدي، حسين شيخ‌عطار، ناصر قاسمي‌نژاد و غلامحسين شوريده شيرازي‌نژاد - كه در اين ترور نقش تأمين لجستيك را به‌عهده داشت و مسعود اديبون غياباً محاكمه شدند. بوير‌احمدي بعداز فرار به ايران ابتدا به‌مدت 16ماه در وزارت اطلاعات تهران واقع در باغ مهران مشغول به‌كار بود و سپس به ادارهٌ اطلاعات شيراز منتقل شد.
'''طرح ترور مسئولان مقاومت ايران در سوئد با استفاده از نفوذی'''
به‌دنبال اقامت مريم رجوي در مهر72 در پاريس، شوراي‌عالي امنيت جمهوری اسلامی در دو جلسهٌ پياپي به‌رياست رفسنجاني و با شركت اعضاي اصلي و حضور سعيد امامي و احمد وحيدي فرماندهٌ نيروي قدس تصميم گرفت هر اقدام تروريستي ممكني را چه در اروپا و چه در عراق عليه مجاهدين و مقاومت ايران در دستور قرار دهد. يكي از طرحها اين بود كه شماري از مسئولان مقاومت ايران را سوئد به‌قتل برساند. وزارت اطلاعات در نظر داشت اين طرح را توسط دو نفوذي در‌ميان هواداران مجاهدين، به نامهاي جمشيد عابدي<ref>جمشيد عابدي از سال59 در كميته كار مي‌كرده و در سال 61 محافظ ناطق نوري نمايندهٌ مجلس شد. وی تا سال64 در كميته كار مي‌كرد و در سال 64 به وزارت اطلاعات منتقل شد. وزارت اطلاعات در اسفند64 او را تحت عنوان هوادار مجاهدين به تركيه و در ارديبشهت ماه65 به آلمان فرستاد. جمشيد عابدي در شهريور65 خواستار اعزام به منطقهٌ مرزي و پيوستن به مجاهدين شد. اما به‌دليل وضعيت مشكوك وي به فاصلهٌ چند ماه يعني در فروردين66 از منطقه اخراج شد. وي متعاقباً از طريق تركيه به سوئد رفت و در 70كيلومتري استكهلم مستقر شد.  او به توصيه وزارت اطلاعات تلاش كرد خودش را هوادار سازمان نشان دهد. وزارت اطلاعات در بهمن71 از او خواست كه به استكهلم نقل‌مكان كند تا رابطه‌اش با انجمن هواداران در اين شهر فعال شود. وي در نزديكي انجمن خانه‌يي اجاره كرد. طرح وزارت اطلاعات اين بود كه جمشيد تحت عنوان هوادار، خانه و ماشينش را در اختيار انجمن قرار دهد كه اگر مسئولين سازمان به سوئد مسافرت كردند با استفاده از اين امكانات طرح تروري را پيش ببرد. با مسافرت هيأت مقاومت به استكهلم، جمشيد اصرار داشت كه آنها در خانه‌اش مستقر شوند كه با اصرار او موافقت نمي‌شود.</ref>و سيمين قرباني به‌اجرا در‌بياورد. در اواخر آبان72 بدري پورطباخ و فرشته يگانه از اعضاي شوراي رهبري مجاهدين و آقاي ابوالقاسم رضايي دبير ارشد شورای ملی مقاومت ایران در آن‌زمان به استكهلم سفر كردند. وزارت اطلاعات وقتي از طريق عابدي از اين سفر مطلع شد، به‌سرعت ترور اين هيأت را با استفاده از نفوذيها و چند ديپلومات‌ در سفارت جمهوری اسلامی در دستور قرار داد. با لو رفتن به‌موقع اين طرح و دستگيري دو‌جاسوس و اخراج سه‌ ديپلومات‌ جمهوری اسلامی ، اين طرح به‌سرانجام نرسيد. جمهوری اسلامی متقابلاً ضمن اخراج سه‌ديپلومات سوئدي از تهران در روز 27آبان72 تصميم به تقليل روابط اقتصادي<ref>ستاد هماهنگي روابط خارجي جمهوری اسلامی در تاريخ اول و هفتم آذرماه72 تشكيل جلسه داد و دستورالعمل زير را براي وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط صادر كرد:  « در پي جلسه‌يي در 6آذر72 با شركت نمايندگان وزارتهاي محترم و بر‌اساس مصوبهٌ ستاد هماهنگي روابط خارجي مورخ اول و هفتم آذرماه مبني بر تقليل روابط اقتصادي جمهوري اسلامي با كشور سوئد خواهشمند است دستور فرماييد: 1- همكاريهاي دوجانبهٌ فعلي را در صورتي‌كه زياني متوجه منافع جمهوري اسلامي نمي‌سازد كاهش داده يا متوقف نماييد. 2- در صورت توقف يا تقليل و انتقال آن به‌كشور ثالث نسبت به مطالعه و بررسي در‌خصوص كشور جايگزين رأساً اقدام نماييد... 3- از انعقاد موافقتنامهٌ جديد با‌رعايت دو‌شرط مذكور در  بند1 و 2 در آينده تا‌اطلاع ثانوي خودداري گردد. خواهشمند است دستور فرماييد اين ادارهٌ كل را از نتيجهٌ اقدامات مطلع نموده...» ابراهيم رحيم‌پور  مديركل اروپاي مركزي</ref>با سوئد گرفت.
ترور ميكونوس
در 26شهريور71 تروريستهاي جمهوری اسلامی 4تن از رهبران حزب دموكرات كردستان ايران، صادق شرفكندي، همايون اردلان، فتاح عبدلي و نوري دهكردي را در رستوران ميكونوس واقع در شهر برلين به‌قتل رساندند. جلسه‌يي كه در اين رستوان تشكيل شده بود، برخلاف قرار‌قبلي يك‌روز زودتر برگزار شد، اما وزارت اطلاعات از طريق عوامل نفوذيش از زمان جلسه اطلاع پيدا كرده بود.
در پي انجام اين ترور 5نفر دستگير شدند كه شامل 4لبناني و يك ايراني به‌نام كاظم دارابي بود. كاظم دارابي از كادرهاي وزارت اطلاعات بود كه سالها براي ارگانهاي اطلاعاتي و تروريستي جمهوری اسلامی در خارج كار كرده و نقش فرماندهي اين طرح را به‌عهده داشت. بعداز اين ترور، وزارت اطلاعات دارابي را به تهران برد و بعداز جمعبندي نتيجه گرفت كه طرح موفق انجام شده و ردي باقي نمانده است. لذا دارابي را براي توطئه‌ها بعدي به آلمان فرستاد ولي برخلاف تصور وزارت اطلاعات، وي توسط پليس آلمان دستگير شد.
تصويب طرح ميكونوس
استانداري كردستان در مورخهٌ 15مرداد71 طي نامه‌يي به شمارهٌ 2402.م از رياست جمهوري خواستار ضربه به حزب دموكرات كردستان شد. وزارت اطلاعات از قبل نيز طرح ترور شرفكندي دبير‌كل وقت اين حزب در آلمان را داشت. اين ترور در شوراي‌عالي امنيت جمهوری اسلامی با حضور 10عضو اصلي و با شركت سعيد امامي، احمد وحيدي و پاسدار جعفري، سرتيپ صحرارودي (قاتل قاسملو) به رياست رفسنجاني تصويب شد و به تأييد خامنه‌اي رسيد.
آماده‌باش در كردستان
در ساعت 8صبح روز 26مرداد (يعني صبح همان روز ترور ميكونوس) جلسهٌ تأمين استان كردستان به رياست حاج عبدالوهاب استاندار كردستان تشكيل شد. اعضاي شركت‌كننده در اين جلسه عبارت بودند از:
زهري معاونت سياسي امنيتي استانداري، سرتيپ پاسدار حسن رستگار فرمانده و سرتيپ پاسدار محمدنيا جانشين فرمانده سپاه پاسداران كردستان و رجبي معاونت اطلاعات سپاه پاسداران كردستان.
 در اين جلسه به پيشنهاد رجبي به سراسر استان براي مقابله با حركات احتمالي حزب دموكرات آماده‌باش داده شد. يعني 16ساعت قبل از اين عمليات تروريستي شوراي تأمين استان در جريان آن بود.
اعتراف فلاحيان
فلاحيان در 8شهريور72 (يك‌سال بعداز اين ترور) در يك مصاحبه گفت:
...  گروهكها عمدتاً در وزارت به سه دسته تقسيم مي‌شوند، گروهكهايي كه به ايدئولوژي چپ وابسته هستند، گروهكهايي كه به ايدئولوژي راست وابسته هستند و گروهكهايي كه التقاطي هستند....
موفق شديم در مركزيت اين گروهگها نفوذ كرده و دستگيرشان كنيم، آنهايي‌كه مجبور به فرار از كشور شدند، باز ما فعاليتمان را ادامه داديم و الان در خارج از كشور هم ما تعقيبشان مي‌كنيم و روي آنها كنترل و در تشكيلات آنها نفوذ داريم.
 ...  در خارج كشور موفق شديم كه به خيلي از اين گروهكها ضربه وارد كنيم. همين‌طور كه مي‌دانيد، يكي از اين گروهكهاي فعال، حزب دموكرات است كه با دو گروه اصلي و انشعابي كردستان فعاليت مي‌كنند. هم‌چنين ما موفق شديم در سال گذشته ضربات  اساسي به كادرهاي كومله بزنيم. تشكيلات آنها، اعم از انشعابيون، حزب دموكرات و كومله، به‌شدت ضربه ديد و فعاليتشان كاسته شد.
جيحوني نفوذي جمهوری اسلامی و عامل دو ترور
احمد جيحوني يك عضو عاليرتبهٌ شبكهٌ وزارت اطلاعات در اروپا بود كه حداقل در ترور فريدون فرخزاد در آلمان و رضا مظلومان در فرانسه مستقيماً ‌شركت داشت. وي كه به كار ترخيص كالا در گمرگ ايران مشغول بود، در سال1360 به آلمان آمد و دراطراف شهر بن (بادگودسبرگ) ساكن شد و در آن‌جا يك كلوپ ويدئوهاي خارجي باز كرد كه تا زمان دستگيريش در جريان ترور مظلومان، در آن‌جا كار مي‌كرد.
احمد جيحوني پس از مدت كوتاهي اقامت در آلمان به ايران سفر كرد و در آن جا به استخدام وزارت اطلاعات در آمد و با مأموريت نفوذ در گروههاي مخالف به آلمان بازگشت.<ref>منابع مجاهدین می‌گویند وي در برخورد با گروههاي مخالف، خودش را از يك گروه موهوم مخالف جمهوری اسلامی در داخل كشور معرفي مي‌كرد و حتي بعضاً به اين افراد كمك مالي هم مي‌كرد و متقابلاً طبق دستور وزارت اطلاعات از آنها مي‌خواست به تبلیغات عليه مجاهدين بپردازند.</ref>


'''ترور محمدحسین نقدی نمایندهٌ شورای‌ملی مقاومت در ایتالیا'''  
'''ترور محمدحسین نقدی نمایندهٌ شورای‌ملی مقاومت در ایتالیا'''  
۱٬۰۶۸

ویرایش