کاربر:Mohsen/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱۳۳: خط ۱۳۳:


=== عملیات آفتاب ===
=== عملیات آفتاب ===
عملیات آفتاب ارتش آزادیبخش ملی ایران اولین کارزار نظامی این ارتش برای اجرای یک عملیات در سطح فرماندهی کل با شرکت همه‌ی نیروهایش بود. طرح عملیات برای جبهه‌یی به طول ۳۰ کیلومتر طراحی شده‌بود. ارتش آزادیبخش ملی در قالب ۱۵ تیپ وارد این عملیات نظامی شد، فرماندهی عملیات مستقیماً بر عهده مسعود رجوی فرمانده کل ارتش آزادیبخش بود.
این عملیات در منطقه غرب شوش محل استقرار لشکر ۷۷ خراسان انجام شد.
در عملیات ۹ گردان از نیروهای لشکر ۷۷  خراسان متلاشی شدند، ۳۵۰۰ نفر کشته و مجروح شدند، و ۵۰۸ نفر هم به اسارت در‌آمدند.
در کتاب ارتش آزادیبخش دستاوردهای این عملیات برای ارتش آزادیبخش شامل موارد زیر می‌باشد:
* ده‌ها تانك ، خودروی زرهی و جنگ‌افزار سنگین منهدم گردید و ۴ فروند تانك سالم به غنیمت گرفته شد و به پشت‌ جبهه انتقال یافت. شماری توپ، و توپ ضدهوایی، خودرو و انبوهی سلاحهای سنگین و سبك و دیگر غنائم و تجهیزات  ذیقیمت به دست رزمندگان آزادی افتاد.
*   جادهٌ   استراتژیكی فكه ـ چنانه در غرب دزفول و نیز قسمتی از جادهٌ بین‌المللی دزفول ـ العماره به تصرف جنگاوران ارتش آزادیبخش درآمد.
*  ارزش جنگ‌افزار، تجهیزات،  مهمات و امكانات منهدم‌شده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزیابی شد.
* چندین هزار سنگر فرماندهی، اجتماعی، انفرادی، نگهبانی، آتشباری و مخابرات و بیش از ۱۰۰ زاغه‌ی مهمات و ۱۲ انبار بزرگ تداركاتی به دست رزمندگان ارتش آزادیبخش افتاد و بخشی از آنها منهدم گردید.
این عملیات نخستین عملیاتی بود که در طول روز هم ادامه داشت
این نبرد برای نخستین‌بار  در طول روز بعد نیز ادامه یافت. دشمن كه تصور می‌كرد با اعزام نیروهای كمكی از محورهای مختلف  می‌تواند پاسخی به ارتش آزادیبخش بدهد  در تمام طول شب و صبح روز بعد یكانهای اعزامیش تارومارشده و درهم شكستند و  ناچار از عقب‌نشینی شدند.
این نبرد كه در سه محور عملیاتی و 9جبههٌ جداگانه با هماهنگی دقیق یكانها صورت گرفت، از  آتش پشتیبانی بسیار وسیع و مؤثر برخوردار بود. توپخانهٌ ارتش آزادیبخش با اجرای آتش مؤثر و دقیق، قلب یكانها، موضعهای  استقراری، راههای  ورودی و مسیرهای نیرورسانی دشمن را هدف قرار داده بود. این آتشباری به مدت 12ساعت بی‌وقفه ادامه داشت. در این نبرد، ارتش آزادیبخش 32 شهید قهرمان تقدیم خلق قهرمان  ایران  كرد.
پیروزی ارتش آزادیبخش در این نبرد، بازتاب وسیعی در سطح جهانی پیدا كرد و رسانه‌های خبری آن را با اهمیت تلقی كردند. گستردگی جبههٌ نبرد، توان رزمی و قدرت آتش ارتش آزادیبخش و شدت و سنگینی خسارتها  تلفات  دشمن و انبوه غنایم  توجه ناظران را  به  خود جلب كرد. هم‌چنین حضور فعال  تیپهای رزمی  زنان در صحنهٌ نبرد از جمله  مطالبی بود كه رسانه‌های خبری در مورد آن گزارش دادند. روزنامٌهٌٌٌٌٌٌ‌ٌٌٌٌٌٌٌُدیلی اكسپرس (12فروردین67) نوشت:
 «این نبرد، بزرگترین شكستی بود كه آخوندها از ارتش رشدیابندهٌ رزمندگان دریافت كردند… تاكنون رژیم تهران به‌طور عمده خسارتهای وارده توسط رزمندگان را به دلیل هراس از تقویت شدن مخالفتهای رو به رشد در پایتخت كم‌اهمیت جلوه می‌داد».
و اما دشمن، درحالی‌كه سراسر جهان  خبر این تعرض بی‌سابقهٌ ارتش آزادیبخش را  دریافت كرده بود،  در منتهای استیصال و لاعلاجی و پس از یك روز تأخیر، در ساعت20 دوشنبه 8فروردین در اطلاعیه‌یی پر از دروغهای آخوندی مجبور به اعتراف شد و گفت كه نیروهایش «در منطقهٌ عمومی فكه  مورد حملهٌ سنگین چندین تیپ مكانیزهٌ ارتش عراق و عناصری از مجاهدین قرار گرفته‌اند. ولی تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نیروهای عمل‌كننده به آتش كشیده شده و آنان بیش از هزار مجروح برجای گذاشته‌اند». وارونه‌گویی آخوندها به‌خاطر انهدام و به آتش كشیده شدن همهٌ‌ مواضع نیروهایشان بود. واقعیت این بود كه سنگینی ضربه آن‌قدر بود كه دیگر به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستند آن را مخفی یا انكار كنند.
اسناد به‌كلی سرّی و محرمانه‌یی كه در جریان نبرد آفتاب به دست آمد خبر از درهم‌ریختگی و نابسامانی گسترده‌یی می‌داد كه دستگاه جنگی خمینی پس از تهاجمهای سنگین ارتش آزادیبخش در آن فرو رفته بود. اسناد نشان می‌داد كه سركردگان رژیم به‌خصوص در جبهه‌ها، همواره  در حال بررسی وضعیت ارتش آزادیبخش و امكان تهاجم آن هستند. هم‌چنین تدابیر مختلفی را  برای جلوگیری از فرار سربازان  به‌كار می‌گیرند. آنها هر نیم‌ساعت یكبار افرادشان را حضور و غیاب می‌كردند.
لشكر نورچشمی خمینی
لشكر77 خراسان كه  توسط رزم‌آوران  ارتش آزادی كمرشكن شد  از جمله  كارآمدترین و ورزیده‌ترین لشكرهای ارتش خمینی بود. سران  رژیم از  این لشكر نورچشمی به عنوان «لشكر پیروز» و یا  «لشكر همیشه پیروز77» نام می‌بردند و در  اكثر حمله‌های جنگ‌افروزانهٌ خود  از این لشكر استفاده  می‌كردند. این لشكر از نظر فرماندهی،  آموزش و تجهیزات مورد رسیدگی خاص قرار داشت. در   لشكركشیهایی كه خمینی به كردستان كرده بود، ‌از این لشكر برای كشتار مردم بی‌دفاع كُُُُُُُرد  استفاده كرده  بود. به هنگام حملهٌ  ارتش آزادیبخش،  لشكر «نورچشمی»   در  آماده‌باش كامل به سر می‌برد، ولی غافلگیر شد و با انهدام   گردانهای متعددش  برای مدتی طولانی  كارآیی نظامی خود  را از  دست داد.


=== عملیات چلچراغ ===
=== عملیات چلچراغ ===
۹۷۳

ویرایش

منوی ناوبری