کاربر:بخشایشی/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۴۶: خط ۴۶:


=== مریم رجوی از مسئولان بخش اجتماعی سازمان مجاهدین ===
=== مریم رجوی از مسئولان بخش اجتماعی سازمان مجاهدین ===
بعد از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷ و روی کار آمدن حکومت روح‌الله خمینی و در دوران مبارزات سیاسی، علنی و افشاگرانه که مجاهدین از آن به عنوان «فاز سیاسی» نام می‌برند، مریم رجوی از مسئولان بخش اجتماعی سازمان مجاهدین خلق ایران بود بود. او همچنین از نخستین مسئولان شاخة دانش‌آموزی و از سازمان دهندگان دختران میلیشیای دانش‌آموزی بود و سرپرستی اردوهای آموزش و سازندگی آنان در روستا را به عهده داشت. مریم رجوی دراين ارودها آنها را طي آموزش و تجربه با دردها ومحنت هاي مردم ستمديده  روستايی آشنا می‌كرد و درعين حال مسئوليت آنها را درتلاش به خاطر رهايي‌شان از زير بار ستم ياد آور می‌شد. <ref name=":0" />
بعد از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷ و روی کار آمدن حکومت روح‌الله خمینی و در دوران مبارزات سیاسی، علنی و افشاگرانه که مجاهدین از آن به عنوان «فاز سیاسی» نام می‌برند، مریم رجوی از مسئولان بخش اجتماعی سازمان مجاهدین خلق ایران بود بود. او همچنین از نخستین مسئولان شاخة دانش‌آموزی و از سازمان دهندگان دختران میلیشیای دانش‌آموزی بود و سرپرستی اردوهای آموزش و سازندگی آنان در روستا را به عهده داشت. مریم رجوی دراين ارودها آنها را طي آموزش و تجربه با دردها ومحنت هاي مردم ستمديده  روستايی آشنا می‌كرد و درعين حال مسئوليت آنها را درتلاش به خاطر رهايي‌شان از زير بار ستم ياد آور می‌شد. <ref name=":0" /> آخرین مسئولیت مریم رجوی در بخش اجتماعی، آموزش و سازماندهی نیروهای انجمن‌های محلات تهران بود. پس از کشتار هواداران مجاهدین در شهرهای مختلف ایران توسط دسته‌های چماقدار تحت حمایت حکومت، در تظاهراتی که در ۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ در تهران در اعتراض به این کشتار برگزار شد و مجاهدین از آن به‌عنوان تظاهرات مادران یاد می‌کنند، مریم رجوی مسئولیت سازماندهی هستة‌ مرکزی این تظاهرات (مادران تهران) را به عهده داشت. همچنین کمتر از دو ماه بعد در تظاهرات بزرگ نیم میلیون نفر از مردم تهران در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، مریم رجوی عهده‌دار سازماندهی بخش عمدة نیروهای محلات تهران بود.


=== مریم رجوی کاندید مجاهدین برای نمایندگی در مجلس ===
=== مریم رجوی کاندید مجاهدین برای نمایندگی در مجلس ===
پس از پيروزی انقلاب ضدسلطنتی مریم رجوی از سوی مجاهدین خلق برای نخستین انتخابات مجلس شورا در سال ۱۳۵۸ نامزد نمایندگی از حوزه تهران شد. انتخاباتی که در آن به گفته مجاهدین، با تقلب‌های گسترده حکومتی همراه بود و هيچ‌يک از اعضای اپوزيسيون به مجلس راه نيافتند. با اين همه، مریم رجوی بيش از ۲۵۰ هزار رأی را به‌خود اختصاص داد.  
با شروع فعالیت‌های انتخاباتی برای نمایندگی مجلس در حکومت نو بنیاد جمهوری اسلامی، مریم رجوی از سوی مجاهدین خلق برای نخستین انتخابات مجلس شورا در سال ۱۳۵۸ نامزد نمایندگی از حوزه تهران شد. انتخاباتی که در آن به گفته مجاهدین، با تقلب‌های گسترده حکومتی همراه بود و هيچ‌يک از اعضای اپوزيسيون در اثر این تقلبات به مجلس راه نيافتند. با اين همه، مریم رجوی بيش از ۲۵۰ هزار رأی را به‌خود اختصاص داد.  
 
=== مریم رجوی پس از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ===
با سقوط حکومت سلطنتی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ که بیش از ۷۰ نفر از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق توسط دسته‌‌های چماقدار و شلیک مأموران سپاه پاسداران در اثر  با آتش گشودن مأموران سپاه پاسداران بر روی تظاهرات مسالمت‌آمیز نیم میلیون تن از نیروها و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در تهران در ۳۰خرداد ۱۳۶۰ دوران جدیدی شروع شد، نیروهای اپوزیسیون و در رأس آنها مجاهدین خلق، در معرض شدیدترین سرکوب حکومتی قرار گرفتند. به این ترتیب مبارزه آنها شکل مخفی و زیرزمینی به خود گرفت. مریم رجوی نیز مانند بقیة کادرها و مسئولان مجاهدین به زندگی مخفی روی آورد و در خانه‌های تیمی مستقر شد. مریم رجوی در این دوران تا چند روز قبل از به‌قتل رسیدن اشرف رجوی (همسر مسعود رجوی) در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ که در تهاجم پاسداران به همراه موسی خیابانی، نفر شماره ۲ سازمان، در تهران کشته شد، با اشرف رجوی در یک پایگاه زندگی می‌کرد. در روز ۱۹ بهمن۶۰ به دنبال قتل موسی خیابانی و اشرف رجوی، محل استقرار مریم رجوی نیز مورد تهاجم سپاه پاسداران قرار گرفت و در اثر این حمله تمامی مجاهدین پس از نبردی قهرمانانه به شهادت رسیدند، خوشبختانه مریم رجوی در آن زمان در حال انجام مأموریت دیگری بود و در آن پایگاه حضور نداشت. او در سخنرانی خود به تاریخ ۱۹ بهمن۱۳۹۵ در این باره می‌گوید:‌   


== پانویس ==
== پانویس ==
<references />
<references />
۳۷۴

ویرایش

منوی ناوبری