علی تجویدی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴۱: خط ۴۱:
| جایگزین_امضا    =
| جایگزین_امضا    =
}}
}}
'''علی تجویدی'''، (زاده ۱۵ آبان ۱۲۹۸، تهران – درگذشته ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، تهران) نوازنده ویولن و سه‌تار، آهنگ‌ساز، پژوهشگر، موسیقی‌دان و نویسنده‌ی ایرانی است. علی تجویدی در ۱۲ سالگی تمام دستگاه‌های موسیقی را می‌شناخت؛ و می‌توانست آن‌ها را به تفکیک از هم شناسایی کند. علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیش‌تاز و طلایه‌دار ویلون‌نوازی ایران شناخته می‌شد. در سال‌های تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. استاد علی تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد ابوالحسن صبا بود که در غیبت ایشان کلاس او را اداره می‌کرد. علی تجویدی استاد چیره‌دست ویولن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد. او استاد هنرمندانی نظیر هایده و حمیرا نیز بوده است. وی در رشته‌ی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربه‌فرد بود. بسیاری از آهنگ‌ها و ترانه‌هایی که اغلب ایرانیان با آن‌ها خاطرات بسیاری دارند، ساخته‌ی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خواننده‌های پیش از '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]'''، با آهنگ‌سازی‌های او به شهرت رسیدند. هم‌چنین بسیاری از ترانه‌های ماندگار بانو دلکش و بانو مرضیه ساخته‌ی علی تجویدی است. او در ردیف موسیقی‌دانان طراز اول جهان قرار دارد. پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷ به نقل از خود وی، از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سال‌های پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.
'''علی تجویدی'''، (زاده ۱۵ آبان ۱۲۹۸، تهران – درگذشته ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، تهران) نوازنده ویولن و سه‌تار، آهنگ‌ساز، پژوهشگر، موسیقی‌دان و نویسنده‌ی ایرانی است. علی تجویدی در ۱۲ سالگی تمام دستگاه‌های موسیقی را می‌شناخت؛ و می‌توانست آن‌ها را به تفکیک از هم شناسایی کند. علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت‌نویسی کرد. اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیش‌تاز و طلایه‌دار ویلون‌نوازی ایران شناخته می‌شد. در سال‌های تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. استاد علی تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد ابوالحسن صبا بود که در غیبت ایشان کلاس او را اداره می‌کرد. علی تجویدی استاد چیره‌دست ویولن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد. او استاد هنرمندانی نظیر هایده و حمیرا نیز بوده است. وی در رشته‌ی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصر به‌فرد بود. بسیاری از آهنگ‌ها و ترانه‌هایی که اغلب ایرانیان با آن‌ها خاطرات بسیاری دارند، ساخته‌ی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خواننده‌های پیش از '''[[انقلاب ضد سلطنتی]]'''، با آهنگ‌سازی‌های او به شهرت رسیدند. هم‌چنین بسیاری از ترانه‌های ماندگار بانو دلکش و بانو مرضیه ساخته‌ی علی تجویدی است. او در ردیف موسیقی‌دانان طراز اول جهان قرار دارد. پس از [[انقلاب ضد سلطنتی]] سال ۱۳۵۷ به نقل از خود وی، از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سال‌های پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.


== خانواده و کودکی ==
== خانواده و کودکی ==
[[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]]
[[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]]
علی تجویدی، موسیقی‌دان،  آهنگ‌ساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانواده‌ای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آن‌زمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت.  
علی تجویدی، موسیقی‌دان،  آهنگ‌ساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانواده‌ای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آن‌زمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمال‌الملک]]''' و استاد موسیقی او درویش‌خان بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصه‌ی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقه‌مندی علی را می‌دانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref>  
 
استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمال‌الملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصه‌ی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقه‌مندی علی را می‌دانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref>  
 
=== استعداد و شوق ===
=== استعداد و شوق ===
اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بی‌کران موسیقی به اندازه‌ای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاه‌های موسیقی را می‌شناخت؛ و می‌توانست آن‌ها را به تفکیک از هم شناسایی کند.  
اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بی‌کران موسیقی به اندازه‌ای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاه‌های موسیقی را می‌شناخت؛ و می‌توانست آن‌ها را به تفکیک از هم شناسایی کند.  
خط ۵۵: خط ۵۲:


== آغاز کار هنری ==
== آغاز کار هنری ==
علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. او تنها ۱۶سال داشت که به کلاس آقای سپهری برای فراگیری ویولن می‌رفت و برای این که به طور تکمیلی این ساز را یاد بگیرد به مدت ۲ سال از محضر حسین یاحقی استفاده کرد. وی سپس نزد ابوالحسن صبا رفت و به مدت ۸ سال در کلاس‌های این استاد بزرگ شرکت کرد؛ و علاوه بر ویولن به فراگیری ساز سه تار نیز مشغول شد.<ref name=":1">[https://www.salameno.com/news/23369/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D بیوگرافی علی تجوید - سایت سلام نو]</ref>  
علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت‌نویسی کرد. او تنها ۱۶سال داشت که به کلاس آقای سپهری برای فراگیری ویولن می‌رفت و برای این که به طور تکمیلی این ساز را یاد بگیرد به مدت ۲ سال از محضر حسین یاحقی استفاده کرد. وی سپس نزد ابوالحسن صبا رفت و به مدت ۸ سال در کلاس‌های این استاد بزرگ شرکت کرد؛ و علاوه بر ویولن به فراگیری ساز سه تار نیز مشغول شد.<ref name=":1">[https://www.salameno.com/news/23369/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D بیوگرافی علی تجوید - سایت سلام نو]</ref>


=== اوج پرواز ===
== اوج شکوفایی ==
[[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی|223x223پیکسل]]
[[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی|223x223پیکسل]]
اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان می‌کرد، در برخی از آن‌ها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید.  
اما اوج شکوفایی علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال آموزش نزد استاد '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان می‌کرد، در برخی از آن‌ها نظیر ویولن و سه‌تار به کمال می‌رسید.
 
شکوفایی بعدی علی تجویدی زمانی بود که به هم‌کاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانه‌سرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت.
 
این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعه‌های موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" />


او پس از مدتی هم‌زمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاس‌های نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور می‌یافت. در آهنگ‌هایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، می‌توان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد.
او پس از مدتی هم‌زمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاس‌های نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور می‌یافت. در آهنگ‌هایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، می‌توان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد.


علی تجویدی به واسطه‌ی ابوالحسن صبا توانست با رکن‌الدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهرزاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" />  
علی تجویدی به واسطه‌ی ابوالحسن صبا توانست با رکن‌الدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهرزاده و… آشنا شود.<ref name=":0" />  


=== خلاقیت و مهارت ===
=== خلاقیت و مهارت ===
علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیش‌تاز و طلایه‌دار ویلون‌نوازی ایران شناخته می‌شد. در سال‌های تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. خلاقیت و سطح توانایی وی در حدی بود که خوانندگان خیلی مشتاق برای هم‌کاری با او بودند. با آهنگ‌سازی او صدها ترانه در موسیقی ایران با صدای خوانندگان مختلف ساخته شد.<ref name=":0" />  
علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیش‌تاز و طلایه‌دار ویلون‌نوازی ایران شناخته می‌شد. در سال‌های تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. خلاقیت و سطح توانایی وی در حدی بود که خوانندگان خیلی مشتاق برای هم‌کاری با او بودند. با آهنگ‌سازی او صدها ترانه در موسیقی ایران با صدای خوانندگان مختلف ساخته شد.<ref name=":0" />  
== اوج شکوفایی ==
در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به هم‌کاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانه‌سرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت.
این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعه‌های موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" />


=== علاقه به دلکش ===
=== علاقه به دلکش ===
خط ۸۲: خط ۷۸:
بانوی هنر و آواز ایران، زنده یاد خانم [[مرضیه]] از دیگر خواننده‌هایی بود که با استاد علی تجویدی هم‌کاری گسترده داشت. طی چند سال ده‌ها اثر ماندگار با صدای مرضیه و با آهنگ‌سازی استاد علی تجویدی به گنجینه موسیقی ایران افزوده شد.  
بانوی هنر و آواز ایران، زنده یاد خانم [[مرضیه]] از دیگر خواننده‌هایی بود که با استاد علی تجویدی هم‌کاری گسترده داشت. طی چند سال ده‌ها اثر ماندگار با صدای مرضیه و با آهنگ‌سازی استاد علی تجویدی به گنجینه موسیقی ایران افزوده شد.  


بسیاری از خوانندگان دیگر نظیر هایده و حمیرا، مدت‌ها شاگرد موسیقی استاد تجویدی بوده‌اند. بیشتر فعالیت‌های استاد علی تجویدی مربوط به پیش از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷، بوده است.<ref name=":0" />  
بسیاری از خوانندگان دیگر نظیر هایده و حمیرا، مدت‌ها شاگرد موسیقی استاد تجویدی بوده‌اند. بیشتر فعالیت‌های استاد علی تجویدی مربوط به پیش از انقلاب ضد سلطنتی در سال ۱۳۵۷، بوده است.<ref name=":0" />  


=== ترانه‌سرایی ===
=== ترانه‌سرایی ===
علی تجویدی فقط به نوازندگی و آهنگ‌سازی محدود نبود بلکه در ترانه‌سرایی نیز مهارت داشت و آثاری همچون "رفتم که رفتم "، "شاید اگر امشب رود" و… از آثار ماندگار این هنرمند شهیر ایرانی است.<ref name=":1" />  
علی تجویدی فقط به نوازندگی و آهنگ‌سازی محدود نبود بلکه در ترانه‌سرایی نیز مهارت داشت و آثاری همچون "رفتم که رفتم "، "شاید اگر امشب رود" و… از آثار ماندگار این هنرمند شهیر ایرانی است.<ref name=":1" />


== سبک نوازندگی ==
=== سبک نوازندگی ===
علی تجویدی در رشته‌ی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربه‌فرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در به‌کارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیون‌های بالا تا نزدیک خرک و آرشه‌پرانی‌های ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسین‌برانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref>
علی تجویدی در رشته‌ی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصر به‌فرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در به‌کارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیون‌های بالا تا نزدیک خرک و آرشه‌پرانی‌های ویژه و پزیکاتو - یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز -، و استکاتو - یعنی نواختن مقطع -، تحسین‌برانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref>
[[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی|213x213px|علی تجویدی به همراه بانو هایده]]
[[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی|213x213px|علی تجویدی به همراه بانو هایده]]


خط ۱۰۷: خط ۱۰۳:
علی تجویدی نقش پررنگ و مؤثری در تاریخ موسیقی اصیل ایرانی بر عهده داشت.<ref name=":0" />  
علی تجویدی نقش پررنگ و مؤثری در تاریخ موسیقی اصیل ایرانی بر عهده داشت.<ref name=":0" />  


== پس از انقلاب ضدسلطنتی ==
== علی تجویدی پس از انقلاب ضد سلطنتی ==
استاد علی تجویدی فعالیت آن‌چنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشته‌است. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سال‌های پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علی‌اصغر شاه‌زیدی و تصنیفی با صدای زنده‌یاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی هم‌چنین منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.  
استاد علی تجویدی فعالیت آن‌چنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشت. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سال‌های پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علی‌اصغر شاه‌زیدی و تصنیفی با صدای زنده‌یاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی هم‌چنین منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.  


=== یک خاطره ===
=== یک خاطره ===
خط ۱۱۶: خط ۱۱۲:
آرشه ویولن او بود که زیر پایم به دو تکه تقسیم شده بود.
آرشه ویولن او بود که زیر پایم به دو تکه تقسیم شده بود.


با این که تجویدی سعی داشت خودش را بی‌خیال نشان دهد و دائم تأکید می‌کرد #ابراهیم_قنبری (بزرگترین سازنده ساز در ایران) می‌تواند آرشه ویولن او را تعمیر کند، اما تمام مدتی که استاد در آتلیه بود، من بسیار خجالت‌زده بودم و تا امروز هم‌چنان شرمسارم.
با این که تجویدی سعی داشت خودش را بی‌خیال نشان دهد و دائم تأکید می‌کرد: ابراهیم_قنبری (بزرگترین سازنده ساز در ایران) می‌تواند آرشه ویولن او را تعمیر کند، اما تمام مدتی که استاد در آتلیه بود، من بسیار خجالت‌زده بودم و تا امروز هم‌چنان شرمسارم.


علی تجویدی  بیش از ٧۰ سال با ساز ویولن مأنوس بود.
علی تجویدی  بیش از ٧۰ سال با ساز ویولن مأنوس بود.
خط ۱۳۴: خط ۱۳۰:
با رفتن او موسیقی ایران یکی از بزرگترین تصنیف‌سازها و ویولن‌نوازان خود را از دست داد».</blockquote>دیدی که رسواشد دلم، آتش کاروان، صبرم عطاکن ، میگذرم ، آشفته حالی از جمله تصنیف‌های مشهور این آهنگساز است.
با رفتن او موسیقی ایران یکی از بزرگترین تصنیف‌سازها و ویولن‌نوازان خود را از دست داد».</blockquote>دیدی که رسواشد دلم، آتش کاروان، صبرم عطاکن ، میگذرم ، آشفته حالی از جمله تصنیف‌های مشهور این آهنگساز است.


== درگذشت ==
== درگذشت علی تجویدی ==
[[پرونده:مراسم تشییع پیکر زنده یاد تجویدی.JPG|جایگزین=مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی]]
[[پرونده:مراسم تشییع پیکر زنده یاد تجویدی.JPG|جایگزین=مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی]]
علی تجویدی در سال‌های پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" />
علی تجویدی در سال‌های پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" />
خط ۱۴۹: خط ۱۴۵:
* بر تربت حافظ، (نیر سینا، دلکش)
* بر تربت حافظ، (نیر سینا، دلکش)
*  کو یاری تا به دیارم برساند (چهارگاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
*  کو یاری تا به دیارم برساند (چهارگاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* عاشق شیدا من واله و رسوا من (اصفهان، پرویز خطیبی، کوروس سرهنگ زاده)
* عاشق شیدا من واله و رسوا من (اصفهان، پرویز خطیبی، کوروس سرهنگ‌زاده)
* چه خوش سوزی ای عشق (دشتی، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* چه خوش سوزی ای عشق (دشتی، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* عشق خود حاشا مکن (سه گاه، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* عشق خود حاشا مکن (سه‌گاه، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* از برت دامن کشان رفتم ای نامهربان (شوشتری، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* از برت دامن کشان رفتم ای نامهربان (شوشتری، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* می گذرم ز برای تو از جان می گذرم (چهارگاه، بیژن ترقی، دلکش)
* می‌گذرم ز برای تو از جان می‌گذرم (چهارگاه، بیژن ترقی، دلکش)
* آشفته حالی (شور، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* آشفته حالی (شور، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* آتشین روی و سیمین تنی (همایون، رهی معیری، مرضیه)
* آتشین روی و سیمین تنی (همایون، رهی معیری، مرضیه)
خط ۱۶۰: خط ۱۵۶:
* سنگ خارا (بیات کرد، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* سنگ خارا (بیات کرد، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* آمد آمد با دلجویی (اصفهان، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* آمد آمد با دلجویی (اصفهان، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* کودکی (مرکب خوانی، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* کودکی (مرکب‌خوانی، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* پشیمانم شدم (معینی کرمانشاهی، دلکش)
* پشیمانم شدم (معینی کرمانشاهی، دلکش)
* آتشی ز کاروان به جا مانده (شور، بیژن ترقی، دلکش)
* آتشی ز کاروان به جا مانده (شور، بیژن ترقی، دلکش)
* قسمت من (سه گاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* قسمت من (سه‌گاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* سفر کرده (چهارگاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* سفر کرده (چهارگاه، معینی کرمانشاهی، دلکش)
* سفرکرده و بازگشته، که دو ترانه مکمل اما جداگانه هستند (اصفهان، معینی کرمانشاهی، دلکش)  
* سفرکرده و بازگشته، که دو ترانه مکمل اما جداگانه هستند (اصفهان، معینی کرمانشاهی، دلکش)  
* بگو که هستی بگو (شور، بیژن ترقی، دلکش)
* بگو که هستی بگو (شور، بیژن ترقی، دلکش)
* بدرقه (افشاری، بیژن ترقی، دلکش)
* بدرقه (افشاری، بیژن ترقی، دلکش)
* بسوزان نامه هایم را بسوزان (عبدالله الفت، سیمیم غانم)
* بسوزان نامه‌هایم را بسوزان (عبدالله الفت، سیمیم غانم)
* ای بهار من (چهارگاه - منیر طه، مرضیه)
* ای بهار من (چهارگاه - منیر طه، مرضیه)
* مرا عاشقی شیدا (سه گاه، منیر طه، بنان)
* مرا عاشقی شیدا (سه گاه، منیر طه، بنان)
* چه می شد رها بودم (شوشتری، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* چه می‌شد رها بودم (شوشتری، معینی کرمانشاهی، مرضیه)
* آرزو گم کرده (دشتی، رهی معیری، الهه)
* آرزو گم کرده (دشتی، رهی معیری، الهه)
* سرگردان (اصفهان، بیژن ترقی، حمیرا)
* سرگردان (اصفهان، بیژن ترقی، حمیرا)
۱۰٬۴۶۱

ویرایش