۹٬۹۳۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۸۳: | خط ۸۳: | ||
سال ۱۹۳۴ با روی کارآمدن نازیها او شبانه از آلمان گریخت و به دانمارک رفت. با آغاز جنگ جهانی دوم ناچار شد به استهکلم برود و در ادامه به هلسینکی و مسکو رفت و سرانجام سر از کالیفرنیای آمریکا درآورد. | سال ۱۹۳۴ با روی کارآمدن نازیها او شبانه از آلمان گریخت و به دانمارک رفت. با آغاز جنگ جهانی دوم ناچار شد به استهکلم برود و در ادامه به هلسینکی و مسکو رفت و سرانجام سر از کالیفرنیای آمریکا درآورد. | ||
سال ۱۹۴۷ بهدلیل فعالیتهای کمونیستی مورد سوءظن کمیتهی فعالیتهای ضدآمریکایی قرار گرفت و بازجویی شد. فردای بازجویی او آمریکا را ترک کرد و به زوریخ رفت و پس از رد درخواست تابعیت از طرف دولت اتریش به آلمان شرقی رفت و تا پایان عمر در برلین شرقی زندگی کرد. | سال ۱۹۴۷ بهدلیل فعالیتهای کمونیستی مورد سوءظن کمیتهی فعالیتهای ضدآمریکایی قرار گرفت و بازجویی شد. فردای بازجویی او آمریکا را ترک کرد و به زوریخ رفت و پس از رد درخواست تابعیت از طرف دولت اتریش به آلمان شرقی رفت و تا پایان عمر در برلین شرقی زندگی کرد.<ref>[https://www.ketabrah.ir/author/29534-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%B4%D8%AA سایت کتابراه زندگینامه برتولت برشت]</ref> | ||
از کتابها و نمایشنامههای بسیار برشت میتوان به "دایره گچی قفقازی"، "ترس و نکبت رایش سوم"، "دکان نانوایی" "زندگی گالیله" اشاره کرد. | از کتابها و نمایشنامههای بسیار برشت میتوان به "دایره گچی قفقازی"، "ترس و نکبت رایش سوم"، "دکان نانوایی" "زندگی گالیله" اشاره کرد. | ||
خط ۹۱: | خط ۹۱: | ||
برتولت برشت، بیش از یک قرن در صدر مکتب ادبی سوسیالیسم و کمونیسم قرار دارد و بعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان صاحب سبک دنیا در تئاتر شناخته میشود. | برتولت برشت، بیش از یک قرن در صدر مکتب ادبی سوسیالیسم و کمونیسم قرار دارد و بعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان صاحب سبک دنیا در تئاتر شناخته میشود. | ||
== | == تاریخچه زندگی برتولت برشت == | ||
اویگن برتولد برشت، متولد دهم فوریه ۱۸۹۸ در خانوادهای مرفه در آگسبورگ آلمان، پدرش کاتولیک و کارمند کارخانه کاغذسازی بود که بعدها مدیرعامل آنجا شد. مادرش پروتستان و مذهبی بود که به همراه مادربزرگ برشت روی او در کودکی تاثیر زیادی داشت. به همین دلیل وی با کتاب مقدس در همان زمان آشنا شد که بعدها در قلم وی تاثیر گذاشت. | اویگن برتولد برشت، متولد دهم فوریه ۱۸۹۸ در خانوادهای مرفه در آگسبورگ آلمان، پدرش کاتولیک و کارمند کارخانه کاغذسازی بود که بعدها مدیرعامل آنجا شد. مادرش پروتستان و مذهبی بود که به همراه مادربزرگ برشت روی او در کودکی تاثیر زیادی داشت. به همین دلیل وی با کتاب مقدس در همان زمان آشنا شد که بعدها در قلم وی تاثیر گذاشت. | ||
در ۱۶ سالگی برتولت برشت جنگ جهانی اول آغاز شد، این جنگ ابتدا روی وی تاثیر هیجانی داشت اما با دیدن همنسلان مجروح و خونینش مقالهای بر ضد جنگ نوشت که تا آستانه اخراج از مدرسه پیش رفت. سال ۱۹۱۷ به توصیه پدرش دورهی پزشکی دانشگاه مونیخ را آغاز کرد تا با این بهانه از جنگ دور بماند. در همین ایام درام را نزد آرتور کوتشر آموخت و پس از بازگشت به آکسبورگ در سال ۱۹۱۸ به ارتش فراخوانده شد. و بعنوان نیروی امدادگر وارد میادین جنگ شد اما جنگ یک ماه بعد تمام شد. حین جنگ، در بیمارستانهای ارتش از مشاهده اوضاع دردناک و محیط خفقانآور بیمارستان صحرایی تجربه تلخی بدست آورد و هر گونه احساس ناسیونالیستی را نادر و دروغین خواند و صاحب روحی پرخاشگر شد. | در ۱۶ سالگی برتولت برشت جنگ جهانی اول آغاز شد، این جنگ ابتدا روی وی تاثیر هیجانی داشت اما با دیدن همنسلان مجروح و خونینش مقالهای بر ضد جنگ نوشت که تا آستانه اخراج از مدرسه پیش رفت. سال ۱۹۱۷ به توصیه پدرش دورهی پزشکی دانشگاه مونیخ را آغاز کرد تا با این بهانه از جنگ دور بماند. در همین ایام درام را نزد آرتور کوتشر آموخت و پس از بازگشت به آکسبورگ در سال ۱۹۱۸ به ارتش فراخوانده شد. و بعنوان نیروی امدادگر وارد میادین جنگ شد اما جنگ یک ماه بعد تمام شد. حین جنگ، در بیمارستانهای ارتش از مشاهده اوضاع دردناک و محیط خفقانآور بیمارستان صحرایی تجربه تلخی بدست آورد و هر گونه احساس ناسیونالیستی را نادر و دروغین خواند و صاحب روحی پرخاشگر شد.<ref>[https://mohamadrezateimouri.com/biography-of-bertolt-brecht/ وبلاگ محمدرضا تیموری]</ref> | ||
در سال ۱۹۱۹ در انقلاب دموكراتيك شرکت کرد که آن نیز دچار شکست شد . شکست این نهضت و پریشانی محیط بعد ازجنگ به برشت خشونت کلام و نیشخند تند و تیزی بخشید که در اولین اشعارش پیدا شد. در این مدت به سرودن شعر پرداخت وشعرهای خود را همراه با نواختن گیتار میخواند. این اشعار بعدها در اولین دیوان تغزلی برشت با عنوان کتاب دعای خانگی آماده شد، شامل پنجاه موعظه که در ۱۹۲۷ منتشر شد. | در سال ۱۹۱۹ در انقلاب دموكراتيك شرکت کرد که آن نیز دچار شکست شد . شکست این نهضت و پریشانی محیط بعد ازجنگ به برشت خشونت کلام و نیشخند تند و تیزی بخشید که در اولین اشعارش پیدا شد. در این مدت به سرودن شعر پرداخت وشعرهای خود را همراه با نواختن گیتار میخواند. این اشعار بعدها در اولین دیوان تغزلی برشت با عنوان کتاب دعای خانگی آماده شد، شامل پنجاه موعظه که در ۱۹۲۷ منتشر شد. | ||
خط ۱۰۲: | خط ۱۰۲: | ||
آوای طبلها در شب در ۱۹۲۲ در مونیخ روی صحنه رفت و به دریافت جایزه کلایست نائل شد نمایشنامه در جنگل شهرها در ۱۹۲۳ در مونیخ اجراشد. موضوع آن تلاش دو انسان است برای نزديك شدن به یکدیگر، تلاشی چون پیکاری سخت که خاصل آن نابودی دو طرف است. | آوای طبلها در شب در ۱۹۲۲ در مونیخ روی صحنه رفت و به دریافت جایزه کلایست نائل شد نمایشنامه در جنگل شهرها در ۱۹۲۳ در مونیخ اجراشد. موضوع آن تلاش دو انسان است برای نزديك شدن به یکدیگر، تلاشی چون پیکاری سخت که خاصل آن نابودی دو طرف است. | ||
برتولت برشت در ۱۹۲۴ در برلین ساکن شد و در رمینه: تئاتر، اپرا، شعر، داستان کوتاه، مقاله و نقد هنری به فعالیت پرداخت و در تئاتر آلمان به عنوان مشاور ادبی مشغول شد. با فلسفه مارکس آشنا شد و درباره تئاتر سیاسی | برتولت برشت در ۱۹۲۴ در برلین ساکن شد و در رمینه: تئاتر، اپرا، شعر، داستان کوتاه، مقاله و نقد هنری به فعالیت پرداخت و در تئاتر آلمان به عنوان مشاور ادبی مشغول شد. با فلسفه مارکس آشنا شد و درباره تئاتر سیاسی تجربههائی بدست آورد و با موسیقیدانانی چون کورت وایل همکاری خود را آغاز کرد. | ||
نمایشنامه آدم آدم است را در ۱۹۲۶ بر صحنه آورد که در آن اولین بار موضوع تغییر و تحول بشر را مطرح کرده بود، تحول شخصیت آدمی بود. برشت معتقد است که همه چیز در جهان دگرگون میشود و هیچ شخصیتی ثابت نمیماند. آدم آدم است نخستین نمایشنامهای است که برشت به وسیله آن مستقیما با تماشاگر ارتباط برقرار میکند. برش در این نمایشنامه از حکومتهای امپراتوری و جامعه سرمایهداری هجو تندی ساخته است. در ۱۹۲۶ اپرای سه پولی در برلین به نمایش درآمد که کورت وایل آهنگ آن را ساخته بود. | نمایشنامه آدم آدم است را در ۱۹۲۶ بر صحنه آورد که در آن اولین بار موضوع تغییر و تحول بشر را مطرح کرده بود، تحول شخصیت آدمی بود. برشت معتقد است که همه چیز در جهان دگرگون میشود و هیچ شخصیتی ثابت نمیماند. آدم آدم است نخستین نمایشنامهای است که برشت به وسیله آن مستقیما با تماشاگر ارتباط برقرار میکند. برش در این نمایشنامه از حکومتهای امپراتوری و جامعه سرمایهداری هجو تندی ساخته است. در ۱۹۲۶ اپرای سه پولی در برلین به نمایش درآمد که کورت وایل آهنگ آن را ساخته بود. | ||
خط ۱۵۲: | خط ۱۵۲: | ||
* ترس و نکبت رایش سوم | * ترس و نکبت رایش سوم | ||
* کله گردها و کله تیزها | * کله گردها و کله تیزها | ||
* استثناء و | * استثناء و قاعده | ||
* آنکه گفت آری و آنکه گفت نه | * آنکه گفت آری و آنکه گفت نه | ||
* اپرای سه | * اپرای سه پولی | ||
* آدم آدم است | * آدم آدم است | ||
* عظمت و انحطاط شهر ماهاگونی | * عظمت و انحطاط شهر ماهاگونی | ||
* محاکمهٔ ژان دارک در روان | * محاکمهٔ ژان دارک در روان | ||
* تفنگهای ننه کارار | * تفنگهای ننه کارار | ||
* | * کسب و کارهای آقای ژولیوس سزار | ||
* گزیده اشعار برتولت برشت | |||
* دربارهی تئاتر | |||
* شویک در جنگ جهانی دوم | |||
* نمایشنامههای آموزشی | |||
* هرگز نگو هرگز | |||
* قیل | |||
* توراندخت یا کنگره توجیهگرها | |||
* مرگ چزاره مالانستا | |||
* سقراط زخمی | |||
* آقای نخستوزیر | |||
=== '''مروری بر آثار برتولت برشت''' === | === '''مروری بر آثار برتولت برشت''' === | ||
خط ۲۵۷: | خط ۲۶۷: | ||
آنجا که ستم بود و اعتراضی نبود. | آنجا که ستم بود و اعتراضی نبود. | ||
==منابع== | ==منابع== | ||
<references /> | <references /> |
ویرایش