۶٬۰۶۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
روزنامهنگاری یکی دیگر از کارهای معینی کرمانشاهی بود. او از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲، به مدت ۴ سال روزنامه ''سلحشوران غرب'' را مدیریت کرد. این روزنامه در کرمانشاه منتشر میشد؛ و مقالات تیز و انقلابی معینی کرمانشاهی در آن منتشر میگردید.<ref name=":1" /> | روزنامهنگاری یکی دیگر از کارهای معینی کرمانشاهی بود. او از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲، به مدت ۴ سال روزنامه ''سلحشوران غرب'' را مدیریت کرد. این روزنامه در کرمانشاه منتشر میشد؛ و مقالات تیز و انقلابی معینی کرمانشاهی در آن منتشر میگردید.<ref name=":1" /> | ||
معینی کرمانشاهی افکار میهنپرستانهی خود را در روزنامهی سلحشوران غرب منتشر می کرد. او با انتشار مقالاتی از دکتر محمد مصدق و '''نهضت ملی شدن نفت''' حمایت و طرفداری میکرد.<ref name=":2" /> | معینی کرمانشاهی افکار میهنپرستانهی خود را در روزنامهی سلحشوران غرب منتشر می کرد. او با انتشار مقالاتی از دکتر محمد مصدق و '''[[نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران|نهضت ملی شدن نفت]]''' حمایت و طرفداری میکرد.<ref name=":2" /> | ||
[[پرونده:کرمانشاهی8.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|237x237پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | |||
=== دستگیری و زندان === | === دستگیری و زندان === | ||
خط ۷۸: | خط ۷۹: | ||
== شغلها و سِمَتْها == | == شغلها و سِمَتْها == | ||
استخدام و اشتغال معینی کرمانشاهی در اداره کّل انتشارات و تبلیغات، با دستور کتبیِ '''دکتر محمد مصدق''' نخست وزیر وقت در سال ۱۳۳۰، صورت گرفت. همچنین او در آن دوران با سمتهای مختلفی مشغول به کار شد که برخی از آنها عبارتند از: | [[پرونده:کرمانشاهی2.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|200x200پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | ||
استخدام و اشتغال معینی کرمانشاهی در اداره کّل انتشارات و تبلیغات، با دستور کتبیِ '''[[دکتر محمد مصدق]]''' نخست وزیر وقت در سال ۱۳۳۰، صورت گرفت. همچنین او در آن دوران با سمتهای مختلفی مشغول به کار شد که برخی از آنها عبارتند از: | |||
* خبرنگار پارلمانی | * خبرنگار پارلمانی | ||
* ریاست دفتر و بایگانی اداره خبرگزاری پارس | * ریاست دفتر و بایگانی اداره خبرگزاری پارس | ||
خط ۱۰۱: | خط ۱۰۳: | ||
=== نغمهخوان ترانههای معینی === | === نغمهخوان ترانههای معینی === | ||
نغمهخوان ترانههای معینی کرمانشاهی صداهای طراز اول و خوانندگان مشهوری نظیر بانو '''مرضیه'''، '''دلکش'''، حمیرا و داریوش اقبالی بودند. ترانهی سنگ خارا با صدای گرم مرضیه یکی از سرودههای زیبای معینی کرمانشاهی است که هنوز هم زمزمهی خاص و عام مردم ایران است. معینی کرمانشاهی ترانهسرای رتبهی عالی بود و با هنرمندان درجه یکی نیز همکاری میکرد. هنرمندان شهیری نظیر'''[[علی تجویدی]]'''، '''[[پرویز یاحقی]]'''، '''[[همایون خرم]]''' و… از جمله همکاران او در عرصه موسیقی بودند.<ref name=":1" /> | [[پرونده:با دلکش.jpg|جایگزین=معینی کرمانشای همراه دلکش|بندانگشتی|220x220پیکسل|معینی کرمانشای همراه با دلکش]] | ||
نغمهخوان ترانههای معینی کرمانشاهی صداهای طراز اول و خوانندگان مشهوری نظیر بانو '''[[مرضیه]]'''، '''[[دلکش]]'''، حمیرا و داریوش اقبالی بودند. ترانهی سنگ خارا با صدای گرم مرضیه یکی از سرودههای زیبای معینی کرمانشاهی است که هنوز هم زمزمهی خاص و عام مردم ایران است. معینی کرمانشاهی ترانهسرای رتبهی عالی بود و با هنرمندان درجه یکی نیز همکاری میکرد. هنرمندان شهیری نظیر'''[[علی تجویدی]]'''، '''[[پرویز یاحقی]]'''، '''[[همایون خرم]]''' و… از جمله همکاران او در عرصه موسیقی بودند.<ref name=":1" /> | |||
=== شعر تصویری === | === شعر تصویری === | ||
خط ۱۱۱: | خط ۱۱۴: | ||
تا نجوشم کی به دریا میرسانم آستین؟<ref name=":3">[https://www.bbc.com/persian/arts/2015/11/151118_l30_rahim_moinee_kermanshahi_dies معینی کرمانشاهی شاعر و ترانهسرای معاصر درگذشت - بیبیسی فارسی]</ref> | تا نجوشم کی به دریا میرسانم آستین؟<ref name=":3">[https://www.bbc.com/persian/arts/2015/11/151118_l30_rahim_moinee_kermanshahi_dies معینی کرمانشاهی شاعر و ترانهسرای معاصر درگذشت - بیبیسی فارسی]</ref> | ||
[[پرونده:کرمانشاهی5.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|240x240پیکسل|معینی کرمانشاهی در دفتر کارش]] | |||
ترانهی طاووس با صدای مرضیه و نوازندگی پرویز یاحقی، یکی دیگر از ترانههای تصویری ماندگار معینی کرمانشاهی است که از نظر اهل فن، قدرت تصویرپردازی بسیار مشهودی دارد. | ترانهی طاووس با صدای مرضیه و نوازندگی پرویز یاحقی، یکی دیگر از ترانههای تصویری ماندگار معینی کرمانشاهی است که از نظر اهل فن، قدرت تصویرپردازی بسیار مشهودی دارد. | ||
خط ۱۵۱: | خط ۱۵۴: | ||
== سبک معینی کرمانشاهی == | == سبک معینی کرمانشاهی == | ||
[[پرونده:با تجویدی.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی و علی تجویدی|بندانگشتی|201x201پیکسل|معینی کرمانشاهی و علی تجویدی]] | |||
بنابر گفتهی پژوهشگران درباره نمودار زبانی و فکری آثار معینی کرمانشاهی، زبان او به سمت سنتگرایی است؛ و زبان شعری وی از افعال کهن، افعال پیشوندی، باستانگرایی در اسم، صفت و… برخوردار است. در عرصهی ادبی نیز نقطه قوت شعری معینی کرمانشاهی در آرایههایی مثل ایهام، اسلوب معادله که یک ساختار مخصوص نحوی است، حسن تعلیل و… انعکاس بیشتری داشته است، در سنجش با آرایههایی مثل تشبیه و استعاره که بیشتر بر اساس ایماژهایی تکراری بنا شدهاند. گسترهی فکری معینی کرمانشاهی نیز با گونهای ناسازگاری بین سنت و مدرنیته و نوگرایی شکل یافته است.<ref name=":1" /> | بنابر گفتهی پژوهشگران درباره نمودار زبانی و فکری آثار معینی کرمانشاهی، زبان او به سمت سنتگرایی است؛ و زبان شعری وی از افعال کهن، افعال پیشوندی، باستانگرایی در اسم، صفت و… برخوردار است. در عرصهی ادبی نیز نقطه قوت شعری معینی کرمانشاهی در آرایههایی مثل ایهام، اسلوب معادله که یک ساختار مخصوص نحوی است، حسن تعلیل و… انعکاس بیشتری داشته است، در سنجش با آرایههایی مثل تشبیه و استعاره که بیشتر بر اساس ایماژهایی تکراری بنا شدهاند. گسترهی فکری معینی کرمانشاهی نیز با گونهای ناسازگاری بین سنت و مدرنیته و نوگرایی شکل یافته است.<ref name=":1" /> | ||
خط ۱۵۷: | خط ۱۶۱: | ||
== هنرمند متعهد == | == هنرمند متعهد == | ||
[[پرونده:کرمانشاهی7.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|263x263پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | |||
استاد معینی کرمانشاهی هنرمند واقعی را کسی میداند که در بطن جامعه در بین مردم بوده و خود را شریک درد و رنج آنان بداند؛ و سعادت فردی خودش را در سایهی سعادت جامعه بجوید. او خودش در مقدمهی کتابش در این باره نوشته است:<blockquote>«زحمتکشیدگان همیشه در آتش رنج دیگران میسوزند؛ و شاعر واقعی نمونهی زندهای از این سوز و ساز است. دردهای روحی و سخنان غمآلود یک شاعر برجسته نمیتواند انفرادی و شخصی باشد. او در سایهی سعادت اجتماعی، سعادت فردی خود را میجوید. همیشه در اختلافات شدید طبقاتی و ظلمهای فاحشی که ناشی از این تلاطم اجتماعی بوده است، هنرمندان و شعرای برجسته در ملتهای آلوده به این مفاسد ظهور کرده و آیینهی شفاف تصویرنمای زمان خویش بودهاند.»<ref>[http://persian-man.ir/senior/poets/%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C/ زندگینامه رحیم معینی کرمانشاهی - سایت مردان پارس]</ref> </blockquote> | استاد معینی کرمانشاهی هنرمند واقعی را کسی میداند که در بطن جامعه در بین مردم بوده و خود را شریک درد و رنج آنان بداند؛ و سعادت فردی خودش را در سایهی سعادت جامعه بجوید. او خودش در مقدمهی کتابش در این باره نوشته است:<blockquote>«زحمتکشیدگان همیشه در آتش رنج دیگران میسوزند؛ و شاعر واقعی نمونهی زندهای از این سوز و ساز است. دردهای روحی و سخنان غمآلود یک شاعر برجسته نمیتواند انفرادی و شخصی باشد. او در سایهی سعادت اجتماعی، سعادت فردی خود را میجوید. همیشه در اختلافات شدید طبقاتی و ظلمهای فاحشی که ناشی از این تلاطم اجتماعی بوده است، هنرمندان و شعرای برجسته در ملتهای آلوده به این مفاسد ظهور کرده و آیینهی شفاف تصویرنمای زمان خویش بودهاند.»<ref>[http://persian-man.ir/senior/poets/%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C/ زندگینامه رحیم معینی کرمانشاهی - سایت مردان پارس]</ref> </blockquote> | ||
== آثار معینی کرمانشاهی == | == آثار معینی کرمانشاهی == | ||
معینی کرمانشاهی از سال ۱۳۳۰، تا زمان درگذشتش، علاوه بر ۴۰۰ ترانه و قطعات سبکِ نو، ۹۴ هزار بیت شعر سرود و منتشر کرد.<ref name=":0" /> | [[پرونده:ای شمعها بسوزید.JPG|جایگزین=ای شمعها بسوزید|بندانگشتی|160x160پیکسل|ای شمعها بسوزید]] | ||
معینی کرمانشاهی از سال ۱۳۳۰، تا زمان درگذشتش، علاوه بر ۴۰۰ ترانه و قطعات سبکِ نو، ۹۴ هزار بیت شعر سرود و منتشر کرد.<ref name=":0" /> | |||
[[پرونده:خورشید شب معینی.JPG|جایگزین=خورشید شب|بندانگشتی|155x155پیکسل|خورشید شب]] | |||
[[پرونده:حافظ برخیز.JPG|جایگزین=حافظ برخیز|بندانگشتی|160x160پیکسل|حافظ برخیز]] | |||
[[پرونده:شاهکار معینی ک.JPG|جایگزین=شاهکار|بندانگشتی|196x196پیکسل|شاهکار]] | |||
از معینی کرمانشاهی چندین کتاب بهجا مانده است که عبارتند از: | از معینی کرمانشاهی چندین کتاب بهجا مانده است که عبارتند از: | ||
* ای شمعها بسوزید | |||
ای شمعها بسوزید | * فطرت | ||
* خورشید شب | |||
فطرت | * حافظ برخیز | ||
* دوره منظوم تاریخ ایران به نام شاهکار<ref name=":3" /> | |||
خورشید شب | |||
حافظ برخیز | |||
دوره منظوم تاریخ ایران به نام شاهکار<ref name=":3" /> | |||
پس از جریان دست اندازی به ترانههای سرودهشدهی معینی کرمانشاهی، فرزند او حسین معینی کرمانشاهی تصمیم به چاپ صحیح اشعار ترانههای پدرش را گرفت؛ و کتاب «خواب نوشین» و «راز خلقت» تدوین و منتشر کرد.<ref name=":2" /> | پس از جریان دست اندازی به ترانههای سرودهشدهی معینی کرمانشاهی، فرزند او حسین معینی کرمانشاهی تصمیم به چاپ صحیح اشعار ترانههای پدرش را گرفت؛ و کتاب «خواب نوشین» و «راز خلقت» تدوین و منتشر کرد.<ref name=":2" /> | ||
خط ۱۹۰: | خط ۱۹۲: | ||
== مصادره ارثیه == | == مصادره ارثیه == | ||
[[پرونده:معینی ک4.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|243x243پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | |||
معینی کرمانشاهی درباره وضعیت زندگی خود در دوران '''[[محمدرضا پهلوی]]''' و دروان نظام جمهوری اسلامی میگوید: <blockquote>«... چون حقوق ناچیز دولتی زندگیام را تأمین نمیکرد، بازگشت من به دوران جوانیام دلچسبتر شد؛ و تصمیم گرفتم در ملک اجدادی خویش و در زمینی که از دهسالگی در آن رشد کرده و جدّ اندر جّد به خانواده ما تعلّق داشت زراعت کنم. دوثلث این ملک ششدانگ را رژیم سابق به نفعِ زارعین تصرّف کرده بود و مایملک ما به یک ثلث تقلیل یافته بود. درآمدی که از این ارث داشتم سالها زندگی مرا اداره میکرد تا اینکه در پاییز سال ۱۳۵۹، با شروعِ جنگ و آشفتگیِ منطقه غرب، باقیماندهاش نیز توسط هیئت هفت نفره جمهوری اسلامی بر باد رفت. درآن زمان بدون هیچگونه مذاکره و رسیدگی و حتی حضور خودم، مابقی این ملک موروثی به تصرف زارعین دهات مجاور داده شد و به اندازه پشیزی مرا صاحب حق ندانستند. سالها از این جریان میگذرد و هنوز هم نتوانستهام برای این حرکت معیاری مبتنی بر اخلاق و عدالت بیابم. زندگی من اجارهنشین نیز با زمان سپری شد، ولی گویی خالق هنر با من هنوز کار داشت و مرا به سادگی در لحظات بیهوده عُمر رها نساخت؛ و قلم را برای انجام وظیفهای خطیر در دستم قرار داد. گویی تمامی آن مصائب و تجربیات، مشکلات، چوب خوردنها، محسود واقع شدنها، حقکُشیها، دستهبندیها و آزادهکُشیها زمینهساز انجام این وظیفه بوده است؛ خلق تاریخ منظوم ایران؛ کاری که از سال ۱۳۷۲، روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت از عُمرم را به خود اختصاص داده است. خوشحالم که مأمور انجام این خدمت بزرگ ملی و فرهنگی شدم و پاداش آن را نیز در دنیای دیگری خواهم گرفت.»<ref name=":0" /> </blockquote> | معینی کرمانشاهی درباره وضعیت زندگی خود در دوران '''[[محمدرضا پهلوی]]''' و دروان نظام جمهوری اسلامی میگوید: <blockquote>«... چون حقوق ناچیز دولتی زندگیام را تأمین نمیکرد، بازگشت من به دوران جوانیام دلچسبتر شد؛ و تصمیم گرفتم در ملک اجدادی خویش و در زمینی که از دهسالگی در آن رشد کرده و جدّ اندر جّد به خانواده ما تعلّق داشت زراعت کنم. دوثلث این ملک ششدانگ را رژیم سابق به نفعِ زارعین تصرّف کرده بود و مایملک ما به یک ثلث تقلیل یافته بود. درآمدی که از این ارث داشتم سالها زندگی مرا اداره میکرد تا اینکه در پاییز سال ۱۳۵۹، با شروعِ جنگ و آشفتگیِ منطقه غرب، باقیماندهاش نیز توسط هیئت هفت نفره جمهوری اسلامی بر باد رفت. درآن زمان بدون هیچگونه مذاکره و رسیدگی و حتی حضور خودم، مابقی این ملک موروثی به تصرف زارعین دهات مجاور داده شد و به اندازه پشیزی مرا صاحب حق ندانستند. سالها از این جریان میگذرد و هنوز هم نتوانستهام برای این حرکت معیاری مبتنی بر اخلاق و عدالت بیابم. زندگی من اجارهنشین نیز با زمان سپری شد، ولی گویی خالق هنر با من هنوز کار داشت و مرا به سادگی در لحظات بیهوده عُمر رها نساخت؛ و قلم را برای انجام وظیفهای خطیر در دستم قرار داد. گویی تمامی آن مصائب و تجربیات، مشکلات، چوب خوردنها، محسود واقع شدنها، حقکُشیها، دستهبندیها و آزادهکُشیها زمینهساز انجام این وظیفه بوده است؛ خلق تاریخ منظوم ایران؛ کاری که از سال ۱۳۷۲، روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت از عُمرم را به خود اختصاص داده است. خوشحالم که مأمور انجام این خدمت بزرگ ملی و فرهنگی شدم و پاداش آن را نیز در دنیای دیگری خواهم گرفت.»<ref name=":0" /> </blockquote> | ||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
[[پرونده:بهشت سکینه کرج، مقبره.JPG|جایگزین=مقبره معینی کرمانشاهی در بهشت سکینه|بندانگشتی|200x200پیکسل|مقبره معینی کرمانشاهی در بهشت سکینه]] | |||
معینی کرمانشاهی در سالهای پایانی زندگی، یعنی از سال ۱۳۸۷، از بیماری تنگی نفس رنج میبرد. سرانجام رحیم معینی کرمانشاهی در ۲۶ آبانماه ۱۳۹۴، در سن ۹۳ سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از دنیا فروبست؛ و در گورستان بیبی سکینه کرج در کنار مزار همسرش به خاک سپرده شد. | معینی کرمانشاهی در سالهای پایانی زندگی، یعنی از سال ۱۳۸۷، از بیماری تنگی نفس رنج میبرد. سرانجام رحیم معینی کرمانشاهی در ۲۶ آبانماه ۱۳۹۴، در سن ۹۳ سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از دنیا فروبست؛ و در گورستان بیبی سکینه کرج در کنار مزار همسرش به خاک سپرده شد. | ||
خط ۳۳۷: | خط ۳۴۱: | ||
'''***''' | '''***''' | ||
[[پرونده:معینی ک2.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|243x243پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | |||
=== عجب صبری خدا دارد! === | === عجب صبری خدا دارد! === | ||
خط ۴۴۶: | خط ۴۵۱: | ||
<nowiki>***</nowiki> | <nowiki>***</nowiki> | ||
[[پرونده:معینی ک.JPG|جایگزین=معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|246x246پیکسل|معینی کرمانشاهی]] | |||
=== یاد کودکی === | === یاد کودکی === |
ویرایش