۹٬۹۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۵۹: | خط ۱۵۹: | ||
حائری در سال ۱۳۴۰ ه ق. و چند روز مانده به نوروز با هدف زیارت وارد قم شد و با سکونت در قم محل درس خود را از اراک به آنجا منتقل کرد. پس از آن بسیاری از شاگردان وی نیز از اراک به قم آمدند. استقرار شیخ عبدالکریم در قم موجب شد تا بسیاری از آخوندها نیز همین رویه را در پیش بگیرند. با درگذشت حائری (ره) در سال ۱۳۱۵ ش. حوزه قم از ریاستی برخوردار نبود. در سال ۱۳۲۳ش. سید حسین بروجردی (ره) به قم وارد و پس از مدتی ریاست آن را بر عهده گرفت. وی تا سال ۱۳۴۰ در این منصب بود، بروجردی با اعزام سرپرست برای شیعیان و نماینده به شهرها و مناطق مختلف دنیا، حمایت از فلسطین، پیشنهاد تدریس درس تعلیمات دینی در مدرسه، توسعه فضای آموزشی حوزه، احیا و چاپ کتاب های فقهی، حدیثی و رجالی شیعه و تشویق طلاب به ادامه تحصیل باعث شد که حوزه علمیه قم، با حوزه علمیه نجف، هم طراز شود. | حائری در سال ۱۳۴۰ ه ق. و چند روز مانده به نوروز با هدف زیارت وارد قم شد و با سکونت در قم محل درس خود را از اراک به آنجا منتقل کرد. پس از آن بسیاری از شاگردان وی نیز از اراک به قم آمدند. استقرار شیخ عبدالکریم در قم موجب شد تا بسیاری از آخوندها نیز همین رویه را در پیش بگیرند. با درگذشت حائری (ره) در سال ۱۳۱۵ ش. حوزه قم از ریاستی برخوردار نبود. در سال ۱۳۲۳ش. سید حسین بروجردی (ره) به قم وارد و پس از مدتی ریاست آن را بر عهده گرفت. وی تا سال ۱۳۴۰ در این منصب بود، بروجردی با اعزام سرپرست برای شیعیان و نماینده به شهرها و مناطق مختلف دنیا، حمایت از فلسطین، پیشنهاد تدریس درس تعلیمات دینی در مدرسه، توسعه فضای آموزشی حوزه، احیا و چاپ کتاب های فقهی، حدیثی و رجالی شیعه و تشویق طلاب به ادامه تحصیل باعث شد که حوزه علمیه قم، با حوزه علمیه نجف، هم طراز شود. | ||
سال ۱۳۳۶ از سالهای ِ اوج قدرت روحانیت به مرجعیت حاج سیدحسین طباطباییبروجردی بود، او در ایران و لبنان و عراق و پاکستان و افغانستان و هرجا که شیعیان حضور داشتند مسلط بود. سیدمحمود طالقانی و حاج میرزاخلیل کمرهای جزو هیئتی بودند که از طرف بروجردی به دیدار رئیس دانشگاه الازهر یعنی شیخ محمود شلتوت به مصر رفتند. | |||
بروجردی در هامبورگ مسجدی ساخت که در آنجا محمد محققیلاهیجی او را نمایندگی میکرد. بعدها پس از درگذشت بروجردی با تأیید سیدمحمدکاظم شریعتمداری، به ترتیب سیدمحمد حسینیبهشتی (۴۹-۱۳۴۳)، محمد مجتهدشبستری (۵۶-۱۳۴۹) و سیدمحمد خاتمی (۵۹ـ۱۳۵۷) سرپرست مرکز اسلامی هامبورگ شدند. بروجردی کودتای ۲۸ مرداد را تأیید کرده و به شاه تبریک گفته بود. | |||
نخستین ”رسالە َعَملیه“ به نام ”جامع عباسی“را به زبان فارسی شیخ بهاءالدین عاملی مینویسد. با اینکه شیخ مرتضی انصاری یا میرزای قمی، میرزا ابوالقاسم گیلانی وجود داشتند، تا زمان تأسیس ”حوزه علمیه قم“ به دست شیخ عبدالکریم حائری، روحانیت شیعه، دارای مؤسسه واحد و سازمانیافتهای نبود. در دورە رضاشاه مؤسسه روحانیت ً تقریبا تحت کنترل دولت قرار داشت. | |||
==== مدارس حوزهی علمیه قم ==== | ==== مدارس حوزهی علمیه قم ==== | ||
خط ۱۸۷: | خط ۱۹۱: | ||
== بودجههای حوزه علمیه == | == بودجههای حوزه علمیه == | ||
امور مالی این حوزهها ظاهراٌ با خمس و زکات مسلمانان و یا موقوفات تامین میشود اما منابعی هم خارج از حوزه هست که تحت پوش وقف انجام میشود که در قسمت داراییهای وقف شده ثبت گردیده است. پس از شکلگیری جمهوری اسلامی بودجههای کلانی به حوزهها اختصاص داده شد و با جذب هزاران طلبه خارجی این مراکز بصورت محل آموزش و تامین کلان نیروی مذهبی و تبلیغات دولتی جمهوری اسلامی درآمده است. | |||
منابع درآمدی حوزههای علمیه از این قسمتها است. | منابع درآمدی حوزههای علمیه از این قسمتها است. | ||
خمس، یعنی یک پنجم از درآمد سالانه هر مسلمان که به مرجع تقلید مربوطه پرداخت میشود. | |||
زکات، یعنی ده درصد از درآمد سالانه کشاورزان | |||
رد | رد مظالم، | ||
تصرف در | تصرف در اوقاف، | ||
نکاح و | نکاح و طلاق، | ||
خرید و فروش | خرید و فروش عبادت، | ||
دعا فروشی برای برآورده کردن نیاز<ref>کتاب خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی ص ۶۵ تا ۷۵</ref> | دعا فروشی برای برآورده کردن نیاز<ref>کتاب خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی ص ۶۵ تا ۷۵</ref> |
ویرایش