۱٬۳۰۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
== زندگی سیمون دوبووار == | == زندگی سیمون دوبووار == | ||
سیمون دوبووار(زادهی ۹ ژانویه سال ۱۹۰۸ در پاریس - درگذشته ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۶ در پاریس) نویسنده، فیلسوف، فمینیست شهیر فرانسوی است که از پدر و مادری سرمایهدار و در عین حال روشنفکر، کاتولیک مذهب به دنیا آمد. نام کامل او سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود. وی در نوجوانی گرایشات مذهبی داشت و برای دورهای هم تصمیم داشت که راهبه بشود؛ ولی با گذشت زمان از این ایده فاصله گرفت و اعتقاد به مذهب را کنار گذاشت. | سیمون دوبووار(زادهی ۹ ژانویه سال ۱۹۰۸ در پاریس - درگذشته ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۶ در پاریس) نویسنده، فیلسوف، فمینیست شهیر فرانسوی است که از پدر و مادری سرمایهدار و در عین حال روشنفکر، کاتولیک مذهب به دنیا آمد. نام کامل او سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود. وی در نوجوانی گرایشات مذهبی داشت و برای دورهای هم تصمیم داشت که راهبه بشود؛ ولی با گذشت زمان از این ایده فاصله گرفت و اعتقاد به مذهب را کنار گذاشت.<ref name=":0" /> | ||
== آشنایی با ژان پل سارتر شریک زندگی آینده == | == آشنایی با ژان پل سارتر شریک زندگی آینده == | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
سیمون دوبووار و ژان پل سارتر بهعنوان دو یار وفادار تا آخر عمر در کنار یکدیگر باقی ماندند و میان آنها پیوند عاطفی شدیدی برقرار شد، هر چند که ازدواجی بین این دو شکل نگرفت. | سیمون دوبووار و ژان پل سارتر بهعنوان دو یار وفادار تا آخر عمر در کنار یکدیگر باقی ماندند و میان آنها پیوند عاطفی شدیدی برقرار شد، هر چند که ازدواجی بین این دو شکل نگرفت. | ||
دوبووار و سارتر هر دو بهشدت متاثر از تفکرات اگزیستانسیالیستی یکدیگر بودند. سیمون دوبووار در مصاحبهای در نشریه پاریس ریویو در رابطه با یکنواختی زندگیاش گفته بود: «گرچه معمولاً از آغاز روز بیزارم امّا همیشه برای شروع کردن هم عجله دارم. اوّل چای مینوشتم، حدود ساعت ده شروع به کار میکنم و تا یک ادامه میدهم. سپس دوستانم را میبینم و بعد هم حدود ساعت 5 برمیگردم سرکار و تا نه ادامه میدهم. اصلاً برایم سخت نیست که بعدازظهرها کار را از سر بگیرم.» | دوبووار و سارتر هر دو بهشدت متاثر از تفکرات اگزیستانسیالیستی یکدیگر بودند. سیمون دوبووار در مصاحبهای در نشریه پاریس ریویو در رابطه با یکنواختی زندگیاش گفته بود: «گرچه معمولاً از آغاز روز بیزارم امّا همیشه برای شروع کردن هم عجله دارم. اوّل چای مینوشتم، حدود ساعت ده شروع به کار میکنم و تا یک ادامه میدهم. سپس دوستانم را میبینم و بعد هم حدود ساعت 5 برمیگردم سرکار و تا نه ادامه میدهم. اصلاً برایم سخت نیست که بعدازظهرها کار را از سر بگیرم.»<ref name=":0" /> | ||
== حمایت از مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه سایر ملل == | == حمایت از مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه سایر ملل == | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت.<ref name=":0" /> | سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت.<ref name=":0" /> | ||
دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: «به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم نمیشود. بنابراین ما باید پیش از رسیدن به سوسیالیسم آرمانی خود، در راستای رسیدن به یک جایگاه مشخص و عینی برای زنان مبارزه کنیم.» | سیمون دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: «به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم نمیشود. بنابراین ما باید پیش از رسیدن به سوسیالیسم آرمانی خود، در راستای رسیدن به یک جایگاه مشخص و عینی برای زنان مبارزه کنیم.» | ||
با وجود آنکه کار برای دوبووار اهمیت فوقالعاده و اولویت خاصی داشت اما باعث نشد که بر رابطهی عمیقش با سارتر سایه افکند و آندو کماکان رابطهی عاشقانهی خود را حفظ کردند. | با وجود آنکه کار برای دوبووار اهمیت فوقالعاده و اولویت خاصی داشت اما باعث نشد که بر رابطهی عمیقش با سارتر سایه افکند و آندو کماکان رابطهی عاشقانهی خود را حفظ کردند. | ||
خط ۲۷: | خط ۲۷: | ||
ارزشهای بورژوایی مانند شبنشینی و میهمانیهای آنچنانی در زندگی این دو نویسنده شهیر نقش چندانی نداشت و آنها زندگی بیپیرایه و ساده خود را پی میگرفتند و بیشتر اوقاتشان را به کار اختصاص میدادند.<ref>[https://virgool.io/@ishraq/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%90-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1-wgynjvwzfr2f مشاهیر تاریخ: سیمون دوبووار - ویرگول چیست؟]</ref> | ارزشهای بورژوایی مانند شبنشینی و میهمانیهای آنچنانی در زندگی این دو نویسنده شهیر نقش چندانی نداشت و آنها زندگی بیپیرایه و ساده خود را پی میگرفتند و بیشتر اوقاتشان را به کار اختصاص میدادند.<ref>[https://virgool.io/@ishraq/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%90-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1-wgynjvwzfr2f مشاهیر تاریخ: سیمون دوبووار - ویرگول چیست؟]</ref> | ||
سیمون دوبووار با گسترش فمینیسم در فرانسه، با ارائه دیدگاههای خود بر پایهی اگزیستانسیالیسم به تبیین وضعیت زنان و ستمهایی که بر آنها میرود، پرداخت. بههمین علت نظرات متفاوتی در مورد وی در میان پیروانش وجود دارد. عدهای تئوریهای او را موجب شکوفایی نسل جوان ارزیابی میکنند. اما منتقدانش وی را بهخاطر فمینیسم بودن طرد میکنند. آنها با نقد نظریات سیمون دوبووار، دو تئوری معروف وی « نابرابری جنسی» و « دیگری» را از اعتبار علمی ساقط میشمارند. زیرا به زعم آنان هیچ راهحلی برای کاهش معضلات زنان ارائه نمیدهند. گفتنی است که در حال حاضر حتی فمینیسم که در دورهای بسیار متاثر از نظرات دوبووار بود، این جملهی مشهور وی را که «ما زن زاده نشدهایم» را طرد مینماید و عبارت «من یک زنم شما چرا نباشید؟» را جایگزین آن میکند. چرا که فمینیسم جدید وجود مرد را نه یک سالار برتر بلکه بیفایده بهشمار میآورد. | سیمون دوبووار با گسترش فمینیسم در فرانسه، با ارائه دیدگاههای خود بر پایهی اگزیستانسیالیسم به تبیین وضعیت زنان و ستمهایی که بر آنها میرود، پرداخت. بههمین علت نظرات متفاوتی در مورد وی در میان پیروانش وجود دارد. عدهای تئوریهای او را موجب شکوفایی نسل جوان ارزیابی میکنند. اما منتقدانش وی را بهخاطر فمینیسم بودن طرد میکنند. آنها با نقد نظریات سیمون دوبووار، دو تئوری معروف وی « نابرابری جنسی» و « دیگری» را از اعتبار علمی ساقط میشمارند. زیرا به زعم آنان هیچ راهحلی برای کاهش معضلات زنان ارائه نمیدهند. گفتنی است که در حال حاضر حتی فمینیسم که در دورهای بسیار متاثر از نظرات دوبووار بود، این جملهی مشهور وی را که «ما زن زاده نشدهایم» را طرد مینماید و عبارت «من یک زنم شما چرا نباشید؟» را جایگزین آن میکند. چرا که فمینیسم جدید وجود مرد را نه یک سالار برتر بلکه بیفایده بهشمار میآورد.<ref>[https://tavaana.org/fa/content/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1 مروری بر افکار سیمون دوبووار- وب توانا]</ref> | ||
== نقطه نظرات جنجالی پس از انتشار خاطرات سیمون دوبووار == | == نقطه نظرات جنجالی پس از انتشار خاطرات سیمون دوبووار == |
ویرایش