۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶۵: | خط ۶۵: | ||
او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران به رهبری پرویز محمود بود. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت.<ref name=":0" /> | او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران به رهبری پرویز محمود بود. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت.<ref name=":0" /> | ||
== سبک کار | == سبک کار == | ||
مشغلهی ذهنی حنانه | مشغلهی ذهنی حنانه چندصدایی کردن موسیقی ایرانی بود و با اینکه در این راه زحمت بسیار کشید اما هارمونی ابداعی او (هارمونی زوج) مورد توجه همهی هنرآفرینان موسیقی قرار نگرفت. خودش در این مورد میگوید: | ||
[[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه|جایگزین=|250x250پیکسل]]<blockquote> | [[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه|جایگزین=|250x250پیکسل]]<blockquote>«این که میگویند موسیقی شرقی ذاتاً تک صدایی است و موسیقی غربی ماهیتاً چند صدایی، درست نیست. اولاً موسیقی غرب نیز در آغاز تک صدایی «مونوتون» بوده و موسیقیدانان آن را ارتقا داده و به مرحلهی چند صدایی رساندهاند، ثانیاً در بسیاری ار ملودیهای روستایی در مشرق زمین از جمله ایران، دستکم میتوان ملودیهای دوصدایی پیدا کرد که گوشها نیز به شنیدن آن عادت کرده است. ضعف دانش موسیقی و تنها به شیوهی اجرا اندیشیدن سبب شده است که ما ابتدایی باقی مانده و آهنگسازان از امکان بازی با اصوات و در نتیجه ترکیب آنها غافل بمانند... از زمان علینقی وزیری اما به تدریج ارزشها و امکانات موسیقی ملی ما آشکار شده است. تقلید از آنچه از اجدادمان یاد گرفته ایم، هنر نیست، سنت است. هدایت چرا بزرگ است، برای آن که دنبال زال و رستم و اسفندیار، لیلی و مجنون و شیخ صنعان نرفته است. زمان جاری، احساس، اندیشه، موضوع و تکنیک ویژهی خویش را دارد و هنر یعنی همین. امروز اگر کسی بخواهد مثل حافظ و مولوی شعر بگوید، یک شاهی ارزش ندارد... اگر نیما، نیما میشود برای آن است که زحمت میکشد، فکرش را به کار میاندازد و شیوهی خاص خودش را پیدا میکند. موسیقی ما طفیلی شعر است و آن گونه که باید پیشرفت نمیکند. وقتی از زیر بار شعر بیرون آمد آنوقت، فی نفسه میشود موسیقی.»<ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref></blockquote> | ||
== موسیقی فیلم == | == موسیقی فیلم == | ||
مرتضی حنانه در پایان | مرتضی حنانه در پایان دههی چهل به موسیقی فیلم روکرد. او را باید نخستین سازنده موسیقی فیلمهای سینمای ایران دانست که با حدود ۵۰ آفریده، گاهی حتی برای فیلمهایی که از ارزش متوسطی برخوردار بودند نیز موفقیت فراوان به بارآورد. | ||
موسیقی | موسیقی فیلمهای عروس دجله، بهلول، ساحل انتظار، لذت گناه، عروس دریا، الماس ۳۳، پل، کاکو، پهلوان مفرد، سه قاپ، بابا شمل، راز درخت سنجد، قصاص، صمد و فولادزره دیو، تیرباران، جعفرخان از فرنگ برگشته، ایران سرزمین طلای سفید و فرار از تله که جایزه سپاس را کسب کرد؛ همچنان که موسیقی سریال تلویزیونی هزاردستان که بر اساس پیش درآمدی در اصفهان اثر مرتضی پورداود ساخته شده است. | ||
== یادگارها == | == یادگارها == | ||
<sub><big>استاد حنانه در سال ۱۳۴۱یک ارکستر سمفونیک به نام ارکستر بزرگ فارابی را بنیان گذاشت. که کار اجرای | <sub><big>استاد حنانه در سال ۱۳۴۱یک ارکستر سمفونیک به نام ارکستر بزرگ فارابی را بنیان گذاشت. که کار اجرای آهنگهای ایرانی در رادیو را برعهده داشت. وی کمتر بهکار ساختن یا تنظیم ترانه برای خوانندگان روی آورده است. مرضیه، بانوی بزرگ آواز ایران، از معدود خوانندگانی است که حنانه در ساختن یا تنظیم ترانههایشان نقش داشته است. ترانهی «یار اگر جلوه کند» از جمله ترانههای بسیار زیبا و ماندگار موسیقی ایرانی است که ساخته و تنظیم استاد مرتضی حنانه است که توسط خانم مرضیه اجرا شده است. این ترانه در تالار رودکی نیز با ارکستر سمفونی رادیو و تلویزیون بهطور زنده با خوانندگی مرضیه و رهبری ارکستر حنانه به صحنه آمد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. از استاد حنانه آثاری به جای مانده که برخی از آنها عبارتند از: سوئیت شهر مرجان، کاپریس برای پیانو و ارکستر، یک شیطان کوچک، صبر و ظفر، و دهها ترانه و آثار دیگر.</big></sub><ref name=":0" /> | ||
== آثار حنانه == | == آثار حنانه == | ||
آثار این هنرمند | آثار این هنرمند شامل موسیقی برای ارکستر زهی و موسیقی فیلم است که از کاپریس، دعا، صبر و ظفر، لالایی، مهرگان، اوراتوریوی بزرگ La Persia (ایران)، عروس دجله، بهلول، ساحل انتظار، لذت گناه، عروس دریا، الماس ۳۳، پل، کاکو، پهلوان مفرد، سهقاپ، فرار از تله، باباشمل، راز درخت سنجد، قصاص، صمد و فولادزره دیو، تیرباران، جعفرخان از فرنگ برگشته، هزاردستان و غیره می توان به عنوان بخشی از آنها نام برد. <ref name=":1" /> | ||
قطعه برای چهار هورن، سرناد برای ویولن و پیانو، مهرگان برای گروه کر و ارکستر، رؤیای شیطان، کاکوتی، صبر و ظفر برای ارکستر زهی ـ پیانو و چنگ، کاپریس برای پیانو و ارکستر، لالایی برای نیما یوشیج، پیکرهها برای فلوت ـ چنگ و پیانو، میهن شهیدان، بزرگداشت فردوسی، هاتف، و سعدی برای آواز و پیانو و بسیاری آثار دیگر... | قطعه برای چهار هورن، سرناد برای ویولن و پیانو، مهرگان برای گروه کر و ارکستر، رؤیای شیطان، کاکوتی، صبر و ظفر برای ارکستر زهی ـ پیانو و چنگ، کاپریس برای پیانو و ارکستر، لالایی برای نیما یوشیج، پیکرهها برای فلوت ـ چنگ و پیانو، میهن شهیدان، بزرگداشت فردوسی، هاتف، و سعدی برای آواز و پیانو و بسیاری آثار دیگر... |
ویرایش