۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۱: | خط ۴۱: | ||
رودلف اوربانتس که شیفتهی استعداد و علاقهی حنانه شده بود، او را به آرزوی خود رساند و توانست «کُریست» اول ارکستر سمفونیک هنرستان عالی تهران شود. | رودلف اوربانتس که شیفتهی استعداد و علاقهی حنانه شده بود، او را به آرزوی خود رساند و توانست «کُریست» اول ارکستر سمفونیک هنرستان عالی تهران شود. | ||
حنانه به دنبال کسی بود تا اصول موسیقی غرب را به او بیاموزد و درهمین حین با | حنانه به دنبال کسی بود تا اصول موسیقی غرب را به او بیاموزد و درهمین حین با پرویز محمود آشنا شد که در بلژیک تحصیل کرده بود و بعدها ارکستر سمفونیک تهران را بنیان نهاد. استاد پرویز محمود، تمام دانش و آموخته خود را در اختیار حنانه گذاشت. | ||
پس از مدتی «وزیری» ریاست هنرستان را بر عهده گرفت و | پس از مدتی «وزیری» ریاست هنرستان را بر عهده گرفت و پایهی آموزش هنرستان را بر مبنای موسیقی سنتی ایران قرار داد. وی گروه ده نفری پراگی را اخراج کرد. هنرجویانی از جمله حنانه نسبت به این عمل اعتراض کردند ولی نتیجهای نداشت و روند آموزش وزیری در هنرستان آغاز شد. | ||
عدم درگیری مستقیم ایران در جنگ جهانی دوم مانع تأثیر آن بر شرایط سیاسی و تغییر فضای اجتماعی کشور نبود. هنرستان موسیقی تعطیل شد و استادان چک به کشورشان بازگشتند. با | === جنگ جهانی دوم === | ||
عدم درگیری مستقیم ایران در جنگ جهانی دوم مانع تأثیر آن بر شرایط سیاسی و تغییر فضای اجتماعی کشور نبود. هنرستان موسیقی تعطیل شد و استادان چک به کشورشان بازگشتند. با این حال حنانه و موسیقیدانان دیگری مانند غلامحسین غریب، حسن شیروانی و فریدون فرزانه برگزاری کنسرتهایی را در انجمنهای فرهنگی و هنری موجود آن زمان پی گرفتند که با پیوستن پرویز محمود به این جمع، ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی در سال ۱۳۲۵ پایهگذاری کردند. | |||
سال ۱۳۲۸حنانه به اتفاق غلامحسین غریب، حسن شیروانی و جلیل ضیاءپور( وی پدر نقاشی مدرن ایران نامیده | سال ۱۳۲۸حنانه به اتفاق غلامحسین غریب، حسن شیروانی و جلیل ضیاءپور (وی پدر نقاشی مدرن ایران نامیده میشود) به انتشار نشریه «خروس جنگی» اقدام نمودند تا به عنوان هنرمندانی جوان و پیشرو در رشتههای موسیقی، شعر، ادبیات و نقاشی، سنگر محکمی برای دفاع از نظرات خود در برابر سنت پرستان کهنه اندیش فراهم آورند. هوشنگ ایرانی (پیشگام شعر سوررئال فارسی) نیز بعداً به «اصحاب خروس جنگی» پیوست. حنانه ضمناً طی همین سالها، آثار پرویز محمود را که برای همیشه به آمریکا مهاجرت کرده بود، گردآوری و آنها را برای اجرا با ارکستر سنفونیک تهران که توسط روبیک گریگوریان رهبری میشد، تنظیم نمود. بر اساس قصهای از غلامحسین غریب نیز سوئیت شهر مرجان را تصنیف کرد که با همین ارکستر به رهبری روبیک گریگوریان اجرا و شهرت فراوانی برای او به ارمغان آورد. این اثر بعداً در فرم آوازی آن نیز توسط فرح عافیت پور و منیر وکیلی اجرا گردید. پیش از سوئیت یادشده البته حنانه آثار دیگری از جمله کاپریس برای ارکستر و پیانو و یک اوراتوریوم بهنام «بهرام یشت» نیز تصنیف کرده بود اما هیچیک موفقیت سوئیت مرجان را کسب نکردند. | ||
حنانه در سال ۱۳۲۱ خورشیدی؛ دیپلم خود را از هنرستان گرفت. «روبیک گریگوریان» نخستین کسی بود که ترانه های محلی را جمع آوری کرده و پس از رفتن پرویز محمود به آمریکا در سال ۱۳۲۹ خورشیدی؛ به سمت رهبری ارکستر سمفونیک و ریاست هنرستان رسیده بود، در سال ۱۳۳۱ خورشیدی؛ او نیز عازم امریکا شد و مرتضی حنانه رهبری ارکستر سمفونی را بر عهده گرفت. | حنانه در سال ۱۳۲۱ خورشیدی؛ دیپلم خود را از هنرستان گرفت. «روبیک گریگوریان» نخستین کسی بود که ترانه های محلی را جمع آوری کرده و پس از رفتن پرویز محمود به آمریکا در سال ۱۳۲۹ خورشیدی؛ به سمت رهبری ارکستر سمفونیک و ریاست هنرستان رسیده بود، در سال ۱۳۳۱ خورشیدی؛ او نیز عازم امریکا شد و مرتضی حنانه رهبری ارکستر سمفونی را بر عهده گرفت. |
ویرایش