|
|
(۱۲۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| '''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار است اما [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] از اولین سازمانهایی بود که در ابتدای انقلاب به اجباری شدن حجاب اعتراض کرد. سازمان مجاهدین پس از انقلاب ضدسلطنتی با مطرح شدن موضوع حجاب اجباری در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ در اطلاعیهای در این رابطه اعلام کرد: <blockquote>هر موضع گيري خصمانه، براي تحميل جبري هر شكلي ازحجاب برزنان اين ميهن آن هم درجامعه اي كه تازه مي خواهد نظم فاسدومنحط آريامهري را كه در آن هيچ مرزي بين آزادي وبي بندوباري وجودنداشت ، پشت سر بگذارد، نامعقول ونامقبول است...انقلاب ما طبيعتا همچنان كه از روز نخست نيز مكررا مورد تائيد بوده است، نمينواند جز مبشر آزادي و رهايي تمام اقشار و طبقات و نبروهاي مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمايز جنسي، نژاد ي، طبقاتي وعقيدتي باشد.</blockquote>همچنین زنان مجاهدین در حالی خود که روسری بر سر داشتند در تظاهرات علیه حجاب اجباری در ایران شرکت کردند.
| | {{جعبه زندگینامه |
| | | اندازه جعبه = |
| | | عنوان = |
| | | عنوان ۲ = |
| | | نام =هوشی مین |
| | | تصویر =هوشی مین.JPG |
| | | اندازه تصویر = |
| | | عنوان تصویر = |
| | | زادروز = ۱۹ می ۱۸۹۰ |
| | | زادگاه =هوانگترو در ویتنام |
| | | مکان ناپدیدشدن = |
| | | تاریخ ناپدیدشدن = |
| | | وضعیت = |
| | | تاریخ مرگ =۳ سپتامبر ۱۹۶۹ |
| | | مکان مرگ = |
| | |عرض جغرافیایی محل دفن= |
| | |طول جغرافیایی محل دفن= |
| | |latd=|latm=|lats=|latNS=N |
| | |longd=|longm=|longs=|longEW=E |
| | | علت مرگ = |
| | | پیداشدن جسد = |
| | | آرامگاه = |
| | | بناهای یادبود = |
| | | محل زندگی = ایران |
| | | ملیت =ویتنامی |
| | | نامهای دیگر = |
| | | نژاد = |
| | | تابعیت = |
| | | تحصیلات =دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف |
| | | دانشگاه = |
| | | پیشه = |
| | | سالهای فعالیت = |
| | | کارفرما = |
| | | نهاد = |
| | | نماینده = |
| | | شناختهشده برای = مردم ویتنام و مردم دنیا |
| | | نقشهای برجسته =رهبری مبارزات استقلالطلبانه مردم ویتنام |
| | | سبک = |
| | | تأثیرگذاران =مارکس، لنین |
| | | تأثیرپذیرفتگان =مردم ویتنام و مبارزان راه آزادی |
| | | شهر خانگی = |
| | | دستمزد = |
| | | دارایی خالص = |
| | | قد = |
| | | وزن = |
| | | تلویزیون = |
| | | لقب = |
| | | دوره = |
| | | پس از = |
| | | پیش از = |
| | | حزب =حزب کمونیست ویتنام |
| | | جنبش = |
| | | مخالفان = |
| | | هیئت = |
| | | دین = |
| | | مذهب = |
| | | اتهام = |
| | | مجازات = |
| | | وضعیت گناهکاری = |
| | | منصب = |
| | | مکتب =مارکسیست لنینیست |
| | | آثار =اخلاق انقلابی، |
| | | همسر = |
| | | شریک زندگی = |
| | | فرزندان = |
| | | والدین = |
| | | خویشاوندان سرشناس = |
| | | جوایز = |
| | | امضا = |
| | | اندازه امضا = |
| | | signature_alt = |
| | | وبگاه = |
| | | imdb_id = |
| | | Soure_id = |
| | | پانویس = |
| | }} |
|
| |
|
| هم اکنون بسیاری از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بیحجاب هستند، هر چند کادرهای مجاهدین، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند.
| | '''هوشی مین،''' با نام اصلی نگوین تاتنان، زادهی ۱۹ می ۱۸۹۰ درگذشت ۳ سپتامبر ۱۹۶۹ رهبر انقلاب ویتنام، دبیر کل حزب کمونیست ویتنام، اولین رئیس جمهوری دموکراتیک ویتنام بود. |
|
| |
|
| داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد آنها است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است و اعتقاد همگانی به آن، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است.
| | هوشی مین، سومین فرزند خانواده بود که در شهر هوانگترو به دنیا آمد. از نوجوانی تحت تاثیر مبارزات آزادیخواهانه پدرش بر علیه استعمار فرانسه قرار داشت و از پانزده سالگی همکاری زیرزمینی با مبارزان جوان دانشگاه را آغاز کرد. |
|
| |
|
| سازمان مجاهدین خلق تشکیل دهندهی ارتش آزادیبخش ملی ایران نیز هست. این ارتش از همهی کسانی که به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین معتقد نیستند اما به خطوط سیاسی آن باور دارند، برای مبارزه دعوت به عمل آورد. زنانی که تحت این چارچوب به ارتش آزادیبخش ملی ایران پیوستند، بدون حجاب بودند.
| | در شرایطی که جنبش استقلال طلبانه ویتنام در آغاز قرن بیستم به شکست انجامیده بود و روابط ارباب و رعیتی در ویتنام مستقر بود، هوشی مین پس از تحصیلات دانشگاهی خود در سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۰ برای تدریس به ایالت فانتیت سایگون رفت. مدتی پس از اقامت در سایگون افکار و آرمانهای آزادیخواهی و دموکراسیطلبی در او اوج گرفت، برای کسب علوم و تکنولوژی جدید تصمیم به ترک ویتنام گرفت. وی به این منظور ابتدا به عنوان کمکآشپز در یک کشتی فرانسوی رهسپار اروپا و سپس آفریقا و آمریکا شد. |
|
| |
|
| == تعریف حجاب ==
| | هوشیمین در آفریقا بیعدالتی، بیرحمی و ستم سرمایهداری را مشاهده و از نزدیک آنرا لمس کرد و به این نتیجه رسید که طبقه کارگر و مردم زحمتکش در همه جا تحت فشار و استثمار وحشیانه آن قرار دارند. |
| '''حجاب''' به عربی به معنای پرده است و چون ویژگی پرده، پوشاندن و ایجاد حریم است، حجاب هم به معنای پوشاننده بکار میرود.
| |
|
| |
|
| حجاب پوششی پارچهای برای پوشاندن بخشی از بدن و سر و صورت است. اولین نمونه ثبت شده از حجاب برای زنان در کتاب مقدس فصل ۲۴، آیه ۶۵ ثبت شده است که در آن ربکا در اولین دیدار با اسحاق خود را با حجاب میپوشاند. نمونه دیگر آن از یک متن قانونی آشوری از قرن ۱۳ قبل از میلاد است که استفاده از آن به زنان نجیبزاده محدود میشد.
| | هوشی مین در سال ۱۹۱۸ خطاب به کشورهای سرمایهداری پیروز در جنگ اول جهانی عریضهای به کنفرانس ورسای ارسال کرد و خواستار شد که فرانسه حقوق مردم ویتنام را برای آزادی و دمکراسی و مساوات و حق تعیین سرنوشت به رسمیت بشناسد. هرچند کنفرانس عریضه او را بیپاسخ گذاشت اما نامهی مذکور همانند بمبی افکار عمومی فرانسه و دیگر مستعمرات این کشور را لرزاند. |
|
| |
|
| == آزادی پوشش از حقوق بنیادین بشر ==
| | هوشی مین متاثر از انقلاب اکتبر روسیه و مجذوب تزهای لنین در باره مسئله ملی و استعماری معتقد بود که رهایی مردم ویتنام نیز از همین مسیر میگذرد. وی در سوگ لنین (۱۹۲۴) چنین گفته بود: «... لنین زمانی که زنده بود پدر ما معلم ما رفيق ما و راهنمای ما بود و حال ستاره راهنمایی است که راه انقلاب سوسیالیستی را به ما نشان میدهد». |
| آزادی پوشش یکی از حقوق به رسمیت شناخته شدهی بشر در جهان امروز است. از این منظر هم حجاب اجباری و هم بیحجابی اجباری نقض حقوق اولیه انسان به شمار میرود.
| |
|
| |
|
| در مادهی دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر هر گونه تبعیض و تمایز بر افراد به دلیل جنسیت آنها نفی شده است. همچنین آزادی پوشش بخشی از آزادی بیان افراد به شمار میرود که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است | | هوشی مین در ۱۹۲۰ در کنگره حزب سوسیالیست فرانسه شرکت جست و به همراه رادیکالترین مارکسیستهای فرانسوی حزب کمونیست فرانسه را بنیاد گذاشت. وی از نخستین اعضای حزب کمونیست فرانسه و اولین ویتنامی کمونیست به شمار میرود. |
|
| |
|
| در اسناد بین المللی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان که در سال ۱۹۷۹ به تصویب رسید، هرگونه تبعیض و اعمال محدودیت بر زنان به واسطهی جنسیت آنها را ممنوع اعلام میکند. ماده یک این کنوانسیون تبعیض علیه زنان را اینچنین شرح می دهد:<blockquote>«تبعيض عليه زنان به معنی قائل شدن هر گونه تمايز، استثناء يا محدوديت براساس جنسيت است كه بر به رسميت شناختن حقوق بشر زنان و آزادیهای اساسی آنها و بهرهمندی و اعمال آن حقوق، برپايه مساوات با مردان، صرفنظر از وضعيت تأهل آنها، در تمام زمينههای سياسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و ديگر زمينهها اثر مخرب دارد يا اصولاً، هدفش از بين بردن اين وضعيت است.»<ref>[https://iranhr.net/fa/articles/3289/ حق انتخاب پوشش، حق بنیادین حقوق بشر]</ref></blockquote>از آنجا که با وجود قوانین تضمین کننده ی آزادی پوشش برای زنان، کلیشههای فرهنگی و سنتهای موجود در یک جامعه همواره محدودیتهایی را بر زنان اعمال میکند، کنوانسیونهای حقوق بشر نه تنها اعمال محدودیت قانونی بر زنان را مجاز نمیشمرد بلکه از تمامی کشورها میخواهد تا این شرایط را اصلاح کنند و فرصتهای اجتماعی مناسبی را برای زنان جهت دستیابی به حقوق خود ایجاد کنند.
| | هوشی مین با کمک حزب کمونیست فرانسه و همراه تعدادی از وطنپرستان دیگر مستعمرات فرانسه اتحادیه بین مستعمرات را تشکیل داد و خود به عنوان عضو کمیته مرکزی و عضو دائم این کمیته انتخاب گردید. وی در این دوره به نشر روزنامه لوپاریا مبادرت کرده و با تهیه مقالات و اعلامیههای متعدد به مبارزه بر علیه استعمار فرانسه ادامه داد. |
|
| |
|
| === بی حجابی اجباری ===
| | هوشی مین در سپتامبر ۱۹۲۴ پس از مدتی اقامت در اتحاد جماهیر شوروی، به کانتون در کشور چین مسافرت کرد و به سازماندهی در راه ایجاد حزب کمونیست مشغول شد. |
|
| |
|
| سازمان ملل قانون اجبار در نپوشیدن یک نوع خاص از لباس و به ویژه بیحجابی اجباری را نقض حقوق بشر زنان میداند. همچنین بر اساس کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تمامی کشورها ملزم به اصلاح کلیشههایی هستند که برای زنان در برگزیدن حجاب دلخواهشان، ایجاد محدودیت کند.
| | سرانجام در فوریه ۱۹۳۰ در کولون (نزدیک هنگ کنگ) حزب کمونیست ویتنام به همت هوشی مین تاسیسس شد. |
|
| |
|
| در سال ۱۹۶۵ گروهی از دانشآموزان در ایالت لوا در اعتراض به جنگ ویتنام با بازوبندهای مشکلی در مدرسه ظاهر شدند. مدیر مدرسه از حضورشان در مدرسه به خاطر پوشش آنها جلوگیری کرد. یک دادگاه ایالتی پس از تشکیل دادگاه به نفع دانشآموزان رأی داد و اعلام کرد:<blockquote>«هر چند بازوبند دانشآموزان باعث ایجاد بحث و گفتگوهایی خارج از کلاس شده بود ولی به دلیل اینکه مخالفتی با قوانین و نظم مدسه نداشت، باید حق انتخاب نوع پوشش که به نوعی بیانگر حق آزادی ابراز عقیده است، محترم شمرده میشد.»</blockquote>امروزه سازمان ملل ممنوعیت استفاده از روبند (برقع) برای زنان در فرانسه مغایر با حق آزادی پوشش و آزادی ادیان میداند. گروهی از کارشناسان کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت فرانسه خواستهاند این قانون را بازبینی کند.<ref>[https://farsi.euronews.com/2018/10/23/un-condemned-french-law-banning-full-body-veil-in-public-violation-human-rights-religious سازمان ملل قانون منع پوشش کامل در فرانسه را مخالف آزادی مذهب دانست]</ref>
| | از ژوئن ۱۹۳۱ تا بهار سال ۱۹۳۳ به زندان انگلیسیها افتاد. |
|
| |
|
| یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود.
| | از سال ۱۹۴۱ به بعد، هوشی مین دستورالعملهایی را برای تدارک قیام و بدست گرفتن قدرت صادر کرد که مهمترین آنها در«اسناد جنگ چریکی»، «تجربه چریکی چین»، «هنر نظامی سون چو» و «چگونه باید کادرهای نظامی را تعلیم داد» منعکس است. |
|
| |
|
| === حجاب اجباری ===
| | هو بار دیگر در اوت 1942 با نام هوشیمین به چین رفت تا با نیروی ضد ژاپن و ویتنامیهای مقیم آنجا تماس برقرار کند اما چون وارد چین شده بوسیله مأموران چیایکایچک توقیف و زندانی شد و در طول این مدت مجموعه اشعار خاطرات زندان را نوشت. |
|
| |
|
| در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است. | | در 1944 بعد از 33 سال دوری از وطن، از مرز چین گذشت و به انقلابیون ویتنام در کوهستانها پیوست . در روز 22 دسامبر سال 1944 نخستین دسته ارتش ویت مینه با شرکت 24 نفر رسما تشکیل گردید. |
|
| |
|
| اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای اول بار در جمهوری اسلامی با شعار یا روسری یا توسری به عنوان اهرم فشاری در جهت کنترل سیاسی جامعه بهکار گرفته شد.
| | این دسته چریکی با کمک دفتر خدمات اسراتژیکی که فعالیت محدودی داشت در سراسر ویت نام بعملیات چریکی پرداخت و در مدتی کوتاه عده آنان به چند هزار نفر رسید . |
|
| |
|
| دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند.
| | منابع مقاله هوشی مین دیپلوم انجیز هاجره «امین» هوشی مین Hồ Chí Minh |
|
| |
|
| روز بعد زنان کارمند بدون حجاب اجازه ورود به محل کارشان را نیافتند. تعداد زیادی از زنان کارمند از رفتن به سر کار سر باز زدند و زنانی که کارمند وزارت امور خارجه بودند بیرون وزارتخانه دست به تظاهرات زدند.
| |
|
| |
|
| حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ زن در دانشگاه تهران تجمع کرده و شعار دادند. همچنین تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسههای دخترانه به تظاهرات زنان در تهران پیوستند. <blockquote>روزنامه کیهان در آن روزها نوشت،</blockquote><blockquote>《گروهها و دستهجات مختلف زنان از صبح امروز در خیابانهای تهران به مناسبت روز جهانی زن و به خاطر ابراز نظریات خود درباره حجاب زنان دست به راهپیمائی زدند. در راهپیمائیهای امروز زنان، تعداد زیادی از دانش آموزان مدارس دخترانه نیز شرکت داشتند. آنها ضمناً علیه کسانی که به زنان بی حجاب در روزهای اخیر حمله کردهاند، شعار میدادند… راهپیمائی امروز در حالی انجام شد که ریزش برف بی وقفه از اولین ساعات بامداد آغاز شده است.》<ref>روزنامه کیهان ۱۷ اسفند ۱۳۵۷</ref></blockquote>
| |
|
| |
|
| == دیدگاه مجاهدین در باره حجاب ==
| |
|
| |
|
| توضیح کلی
| | '''منبع: آران پیپر- تحقیق و مقاله دانشآموزی و دانشجویی تحقیق مقاله هوشی مین (aranpaper.ir)''' |
|
| |
|
| === اعتراض به قانون حجاب اجباری ===
| |
|
| |
|
| === طرح ده ماده ای مریم رجوی ===
| | '''هوشی مین و پایبندی به خصائل انقلابی''' |
|
| |
|
| حجاب در هواداران سازمان مجاهدین
| | هو داشتن خصایل انقلابی - مانند کوشایی ،قناعت، از خود گذشتگی، مصمم بودن به تصحیح نقایص خود و پرهیز از لاف زنی و خودستایی، انطباق دادن حرف با عمل، راسخ بودن در اعتقادات انقلابی را کافی نمی دانست انقلابیون را به فراگرفتن تئوری مارکسیسم - لنینیسم و درک راه و روش انقلابی تشویق می کرد. |
|
| |
|
| بسیار از هوادارها که تمام وقت هم هستن بی حجابن
| |
|
| |
|
| تصاویر جلسات
| |
|
| |
|
| زنان بیحجاب
| | شصت سال زندگی شخصی هوشیمین که توام با مبارزه و کار مداوم برای مردم میهنش سپری شد روشنی گویای پای بندی او به فضائل اصیل انسانی است. از جمله پایداری و فداکاری و گذشت از منافع شخصی، ساده زیستی |
|
| |
|
| حجاب فقط خاص کادرهای حرفهای است که خودشون آگاهانه پذیرفتن
| | زندگی شخصی و مبارزاتی هوشی مین گویای پایبندی او به فضائل اصیل انسانی و انقلابی بود. ساده زیستی، فداکاری و گذشتن از منافع شخصی و نثار بدون تبعیض عواطف و عشق خود به همه طبقات و اقشار و اقلیت های ملی ومذهبی ویتنام و التزام او به انتقاد و انتقاد از خود به منظور مقابله با تمایلات جاهطلبانه در بحبوحهی مبارزات طولانی و سرسختانه استقلال طلبانه موید همین ویژگی برجسته او بود. |
|
| |
|
| === حجاب در سیمای آزادی ===
| | '''منبع: آران پیپر- تحقیق و مقاله دانشآموزی و دانشجویی''' تحقیق مقاله هوشی مین (aranpaper.ir) |
| سیمای آزادی تلویزیون ملی ایرانه اما اغلب کادرهای اون مجاهدین هستن. چون این تلویزیون دواطلبانه اداره میشه و کارکنان اون پولی نمیگیرن. با حجاب بودن اغلب مجری ها به همین دلیله
| |
|
| |
|
| با این حال در بین زنان مجری در سیمای آزادی مجری بی حجاب وجود داره
| |
|
| |
|
| عکسش هست.
| | '''تاسیس جمهوری دموکراتیک ویتنام''' |
|
| |
|
| همچنین در تلویزیون سیمای آزادی هر روز تصاویر زنان با حجاب و بی حجاب از هوادارا در جلسات هست و مجاهدین منعی در آن نمی بینن
| | در اوگوست ۱۹۴۲ برای نخستین بار با انتخاب نام هوشی مین به چین رفت، ولی هنگام عبور از مرز توسط مقامات محلی چیانگ کای شک دستگیر شد و برای بار دوم به زندان افتاد. او در یکی از اشعار خود در زندان بنام «خاطرات زندان» چنین می گوید: «سرسخت و بردبار هیچگاه حتی یک اینچ عقب ننشستم گرچه بلحاظ جسمی در عذابم اما روحیهام تزلزل ناپذیر است» |
|
| |
|
| مجری
| | با تشکیل کنفرانس ملی حزب در روز ۱۵ اگست ۱۹۴۵ و تصمیم یک قیام ،عمومی، پایه حکومت موقت جمهوری دموکراتیک ویتنام گذاشته شد و بالاخره در روز ۲ مارس ۱۹۴۶، در نخستین نشست مجلس ملی، هوشی مین به عنوان ریاست جمهوری دموکراتیک ویتنام انتخاب شد. |
|
| |
|
| === حجاب در مناسبات درونی مجاهدین ===
| | '''پیروزی در دین بین فو ''' |
|
| |
|
| مجاهدین مسلمان هستند و در نتیجه دارای حجاب...
| | در جنگ میهنی علیه استعمارگران ،فرانسه که در زمستان ۱۹۵۳ و بهار ۱۹۵۴ به شدید ترین حد خود رسیده بود، نیروهای ملی ویتنام توانستند همه جا نیروهای فرانسوی را شکست دهند و بالاخره در پیروزی معروف دین بین فو یک قدرت استعماری بسیار قوی را شکست داد. |
|
| |
|
| === حجاب در مجاهدین؛مختارانه و آگاهانه ===
| | پس از تجاوز آمریکا به ویتنام هوشی مین در فراخوانی برای مقابله چنین گفت: «ممکن است جنگ پنج ده بیست سال و یا بیشتر به طول انجامد ممکن است هانوی و هانفونگ و بسیاری از شهرها و کارخانه ها نابود گردد ولی خلق ویتنام هیچگاه مقهور نخواهد شد . . .» و به این ترتیب حماسه جنگ ویتنام علیه امپریالیسم آمریکا آغاز شد و سرانجام نیز ماشین عظیم جنگی آمریکا در مقابل اراده خلقی کوچک بزانو درآمد و در اول نوامبر ۱۹۶۸ دولت ،آمریکا مجبور شد به بدون قید و شرط به بمباران و گلوله باران تمام خاک جمهوری دمکراتیک ویتنام پایان دهد. |
|
| |
|
| چون عضویت مخاتارانه است....
| | . |
|
| |
|
| به عنوان مثال کسی که عضو یک حزب مارکسیست یا ماتریالیست میشود نماز نمیخواند و برعکس. کسی که نماز میخواند به یک حزب ماتریالیست نخواهد پیوست اگر چه اهداف سیاسی یا عدالتجویانه ی آنرا قبول داشته باشد. حزب نیز از پذیرفتن او به اغلب احتمال معذور خواهد بود در حالی که این بیانگر عدم وجود آزادی در حزب نیست....
| | '''درگذشت هوش مین''' |
|
| |
|
| با این همه مواردی اندکشمار از زنانی که لیبرال یا مسیحی بودهاند وجود دارد که در نبردهای مجاهدین خلق علیه رژیم ایران شرکت کردهاند، در حالی که دارای حجاب مرسوم مجاهدین نبودهاند. از جملهی آنها آنی ازبرت است که دارای حجاب اسلامی نبود. تصاویر او در عملیات مجاهدین بدون حجاب دیده میشود. همچنین مرضیه هنرمند مشهور به رغم پیوستن به ارتشآزادیبخش دارای حجاب نبود و همان پوشش سابق خود را حفظ کرد.
| | هوشی مین در صبح روز ۳ سپتامبر ۱۹۶۹ در سن ۷۹ سالگی درگذشت. |
|
| |
|
| == پیشینهی حجاب ==
| | منبع: اصالت هوشی مین (esalat.org) |
| پیشینهی این امر به خلقت آدم و حوا برمیگردد که اول بار از شرم اقدام به پوشاندن خود کردند.
| |
|
| |
|
| آن هنگام که از بهشت اخراج شدند و پوشش خود را از دست دادند، سریع خود را با برگ درختان پوشاندند.
| | == منابع == |
| | |
| فَلَمّا ذاقَا الشّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ<ref>قران مجید سوره اعراف آیه ۲۲</ref>
| |
| | |
| فرید وجدی در دایرة المعارف قرن بیستم مینویسد:
| |
| | |
| حجاب زنان سابقهای طولانی دارد. و نویسندگان یونان قدیم در آثار خود آن را منعکس کردهاند. زنان سر را میپوشاندند، ولی صورتشان باز بوده است. وقتی به بازار میرفتند، بر آنان واجب بود صورتشان را نیز بپوشانند.<ref>فرید وجدی، دائرهّ المعارف القرن العشرین ص ۳۳۵</ref>
| |
| | |
| زنان یونانی در دورههای گذشته، صورت و اندامشان را تا روی پا میپوشاندند. این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر کرس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته میشد.<ref>دایرهّ المعارف لاروس</ref>
| |
| | |
| آرتیمس یا «الهه عفت» از خدایان یونان باستان دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور عفت و تقوا آراسته است»<ref>تاریخ تمدن ویل دورانت ترجمه احمد آرام صفحه ۵۲۰</ref>
| |
| | |
| در یونان باستان زنان فقط در صورتی میتوانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشنهای مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که کاملاً در حجاب باشند»<ref>تاریخ تمدن ویل دورانت ترجمه احمد آرام صفحه ۳۴۰</ref>
| |
| | |
| === حجاب در ادیان مختلف === | |
| | |
| === حجاب در دین یهود ===
| |
| در سفر عروبین از تلمود یکی از تبعات زن بودن آن است که فرد همواره باید خود را بپوشاند. برخی عبارات تلمود حکایت از آن دارد که در دورههایی از تاریخ یهود،و در برخی جوامع یهودی، پوشاندن موی سر مخصوص به زنان دارای همسر بوده است و دختران لازم نبود تا زمان ازدواج موی خود را بپوشانند.
| |
| | |
| بر اساس تلمود پوشاندن سر برای مردان اختیاری بود اما زنان همیشه در بیرون خانه باید موهای خود را میپوشاندند.<ref>(کتوبوت ۶ : ۷، ۱۵ ب)</ref>
| |
| | |
| «ویل دورانت» در «تاریخ تمدن» در مورد وضع زنان یهود در قرون وسطی مینویسد: «در طول قرون وسطی یهودیان همچنان زنان خویش را با لباسهای فاخر میآراستند؛ لکن به آنها اجازه نمیدادند که با سر عریان به میان مردم روند.»<ref>تاریخ تمدن ویل دورانت سال ۱۳۶۵ جلد ۱۲ صفحه ۶۳</ref>
| |
| | |
| در دوران قاجار زنان یهود از چادرمشکی و روبنده مشکی استفاده میکردند (روبنده بانوان مسلمان سفید بود)<ref>کتاب فرزندان استر سال ۱۳۸۴ صفحه ۱۸۳</ref>
| |
| | |
| ==== کیپه ====
| |
| در قرنهای هفدهم و هجدهم «کیپه» که در زبان عبری به معنی کلاه یا سرپوش است بین یهودیان اروپا به عنوان نمادی از ایمان دینی رواج پیدا کرد. بر اساس «هلاخا» سر مردان جوان باید هنگام دعا و تحصیل مذهبی پوشیده باشد.
| |
| | |
| (هلاخا مجموعه قوانین شریعت یهود با ۶۱۳ میتزوت یا فرمان است. این قوانین از تورات مکتوب «تنخ»، تورات شفاهی «تلموذ» و دستورات خاخامها استتناج شده است.)<ref name=":0">[https://www.dw.com/fa-ir/%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8/g-43577786 سایت دویچه وله ۲۸ آوریل ۲۰۱۸ مقاله پوشش سر در ادیان مختلف]</ref>
| |
| | |
| === حجاب در مسیحیت ===
| |
| عهد جدید در باب ۱۱ از رساله اول پولس مرد را به دعا خواندن با سر برهنه و زن را به دعا خواندن سر پوشیده توصیه کرده است. در متن مسیحی شهدای حمیری مربوط به قصه اصحاب اخدود که چندی پیش از ظهور اسلام در منطقه نجران رخ داده است عباراتی وجود دارد که نشان میدهد زنان مسیحی نیز صورت خود را بهطور معمول میپوشاندند. <ref>[http://ensani.ir/fa/article/2045/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C مقاله اشتراک حجاب در ادیان ابراهیمی] </ref>
| |
| | |
| ==== چادر خواهران مقدس ====
| |
| خواهران مقدس که در کلیسا خدمت میکنند سرپوش و لباسی به رنگ مشکی به تن میکنند. رنگ سرپوش خواهران مقدس در دوران تحصیل دینی سفید است و بعد از ادای سوگند رنگ آن مشکی میشود. در برخی از گروههای کلیسایی سرپوش خواهران مقدس نهتنها مو بلکه گردن آنها را نیز میپوشاند.<ref name=":0" />
| |
| | |
| == انواع حجاب مسلمانان ==
| |
| | |
| === چادر ===
| |
| چادر پوششی به صورت پارچهای نیمدایره است و معمولا به رنگ سیاه یا سفید است و زنان مؤمن موقع بیرون رفتن از خانه به سر میکنند. زنان ایرانی باید طبق دستورهای مذهبی از چادر یا روسری استفاده کنند.<ref name=":0" />
| |
| | |
| === روسری ===
| |
| روسری پارچهای است که زنان مسلمان از آن برای پوشاندن گیسوی خود استفاده میکنند. موضوع «اجبار» یا «اختیار» زنان در استفاده از این پارچه به بحثهای زیادی در کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غربی دامن زده است. جالب اینکه نوع بستن روسری زنان ترک با دیگر زنان کشورهای اسلامی متفاوت است.<ref name=":0" />
| |
| | |
| === مقنعه ===
| |
| نوعی از پوشش سر تا پایین سینه برای زنان است که به ویژه در ایران پس از انقلاب ضد سلطنتی رایج شد. از این سرپوش معمولا در ادارات، بیمارستانها، تیمهای ورزشی زنانه، مدارس و مکانهای عمومی دیگر استفاده میشود و استفاده از آن به نسبت روسری و شال آسانتر است.<ref name=":0" />
| |
| | |
| == حجاب در کشورهای مختلف ==
| |
| | |
| === حجاب در آفریقا ===
| |
| تصاویر و نقش برجسته های موجود در کشور مصر نیز گویای وجود حجاب در منطقه آفریقا می باشد به عنوان مثال: در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در تصاویری که نقاشی مصری کشیده، دختران تمام بدن و پسران، نیمه پایین بدن خود را پوشانده بودند.<ref>المنجد فی اعلام صفحه ۴۱۹ و ۴۲۲</ref>
| |
|
| |
|
| ==== دستار و نقاب طوارق ====
| |
| طوارق از اقوامی هستند که در صحرای بزرگ آفریقا سکونت دارند. در سن ۱۵ تا ۱۷ سالگی، برای پسران جوان قوم طوارق که مسلمان هستند، جشن «لثام» یا نقاب برگزار میشود و آنها اجازه مییابند از پارچهای به طول ۱۵ متر به عنوان دستار و نقاب استفاده کنند.<ref name=":0" />
| |
|
| |
|
| === حجاب در عراق و بین النهرین ===
| |
| برخی دیگر از یافته های تاریخی بیانگر وجود حجاب در عراق و بین النهرین می باشد مثلاً در یکی از آثار ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد زنی در عراق که نقشی از او باقیمانده با تکه پارچه کوچکی سرش را پوشانده است.<ref name=":1">روزنامه جام جم سال هفتم شماره ۱۹۸۵ صفحه ۱۴</ref>
| |
|
| |
| در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در سواحل مدیترانه و خاورمیانه و بین النهرین پوشش و لباسی که نیمی از بدن یا تمام آن را بپوشاند وجود داشته است.<ref name=":1" />
| |
|
| |
| === حجاب در شرق دور ===
| |
| در کشورهای شرقی نیز وجود پوشش سراسری امر مسلمی می باشد به عنوان نمونه در کشور هند، زنان هندوستان، چیزی مانند چادر میپوشند و آن را روی خود میکشند، به گونه ای که صورتشان پیدا نیست.
| |
|
| |
| در کشور ژاپن نیز تا قبل از دهه ۷۰ – ۱۸۶۰، تقریباً همه مردم ژاپن انواع لباس های بومی خود را به تن می کردند. لباس بومی آنان، اساساً همان «کیمونو» بود که عبارت بود از یک پیراهن بلند و گشاد که روی آن یک کمربند پهن می بستند.
| |
|
| |
| لایه های متعدد این لباس و نیز لایی هایی که از کتان و ابریشم در آن قرار می دادند، گرما را می گرفت… طبقه متوسط مردم عموماً کیمونوی کتانی و نخی می پوشیدند و طبقات ثروتمند جامعه، کیمونوی ابریشمی به تن می کردند.
| |
|
| |
| === حجاب در آسیای صغیر و ایران ===
| |
| حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد (و فارس و عرب) نیز وجود داشته است.
| |
|
| |
| زنان رومانی از حجاب بیشتری برخوردار بودهاند، بهطوری که وقتی از خانه خارج میشدند، با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها را میپوشاندند.
| |
|
| |
| == منابع ==
| |
| <references /> | | <references /> |