۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۷۱۷: | خط ۷۱۷: | ||
=== اتهام کیش شخصیت به مسعود رجوی === | === اتهام کیش شخصیت به مسعود رجوی === | ||
کیش شخصیت پدیدهای است که در آن یک شخص با بت ساختن و تقدیس خود از هر گونه انتقاد و پاسخگویی میگریزد و خود را فارغ از گونه اشتباه جلوه میدهد. این پدیده اغلب در حکومتهای تمامیتخواه اتفاق میافتد. به این ترتیب پارامترهای زیر از جمله ویژگیهای وجود کیش شخصیت است: | کیش شخصیت پدیدهای است که در آن یک شخص با بت ساختن و تقدیس خود& از هر گونه انتقاد و پاسخگویی میگریزد و خود را فارغ از هر گونه اشتباه جلوه میدهد. این پدیده اغلب در حکومتهای تمامیتخواه اتفاق میافتد. به این ترتیب پارامترهای زیر از جمله ویژگیهای وجود کیش شخصیت است: | ||
* بت سازی و تقدیس | * بت سازی و تقدیس خود | ||
* پاسخگو نبودن | * پاسخگو نبودن | ||
* راه بستن بر هرگونه مخالفت | * راه بستن بر هرگونه مخالفت | ||
با این همه کیش شخصیت به صورت آشکاری با محبوبیت متفاوت است. | |||
یکی از نمودهای شیطان سازی علیه مسعود رجوی که توسط رژیم ایران و لابیهای آن مطرح شده است کیش شخصیت است. مبنای این اتهام علاقه و شیفتگی اعضا و هواداران سازمان مجاهدین نسبت به مسعود رجوی است. | یکی از نمودهای شیطان سازی علیه مسعود رجوی که توسط رژیم ایران و لابیهای آن مطرح شده است کیش شخصیت است. مبنای این اتهام علاقه و شیفتگی اعضا و هواداران سازمان مجاهدین نسبت به مسعود رجوی است. | ||
خط ۷۲۸: | خط ۷۲۸: | ||
کیش شخصیت با محبوبیت تفاوتهای آشکاری دارد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد | کیش شخصیت با محبوبیت تفاوتهای آشکاری دارد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد | ||
* '''پاسخگو نبودن و راه بستن بر مخالفت''' | * '''پاسخگو نبودن و راه بستن بر مخالفت''' | ||
پاسخگو نبودن و راه بستن بر مخالفت از جمله علائم کیش شخصیت است که آن را با محبوبیت متفاوت میکند. | پاسخگو نبودن و راه بستن بر هر نوع مخالفت از جمله علائم کیش شخصیت است که آن را با محبوبیت متفاوت میکند. | ||
فردی که دچار کیش شخصیت است با ایجاد فضایی غیردموکراتیک راه را بر هرگونه مخالفت میبندد تا تقدس خودساخته ی او دچار خدشه نگردد. او به صورت آشکار و پنهان به سرکوب | فردی که دچار کیش شخصیت است با ایجاد فضایی غیردموکراتیک راه را بر هرگونه مخالفت میبندد تا تقدس خودساخته ی او دچار خدشه نگردد. او به صورت آشکار و پنهان به سرکوب مخالفان خود میپردازد. | ||
گزارشاتی که صدها خبرنگار از مقرات مجاهدین تهیه کردهاند و همچنین دهها مصاحبهی انقرادی با اعضاء این سازمان توسط ارگانهای آمریکایی و بین المللی نشان می دهد وجود سرکوب در این سازمان واقعیت ندارد. | گزارشاتی که صدها خبرنگار از مقرات مجاهدین تهیه کردهاند و همچنین دهها مصاحبهی انقرادی با اعضاء این سازمان توسط ارگانهای آمریکایی و بین المللی نشان می دهد وجود سرکوب در این سازمان واقعیت ندارد. | ||
[[پرونده:جلسه شورای ملی مقاومت11.JPG|جایگزین=جلسه شورای ملی مقاومت ایران|بندانگشتی|جلسه شورای ملی مقاومت ایران]] | [[پرونده:جلسه شورای ملی مقاومت11.JPG|جایگزین=جلسه شورای ملی مقاومت ایران|بندانگشتی|جلسه شورای ملی مقاومت ایران]] | ||
اعضای این سازمان میگوید در جلسات درونی مجاهدین همهی افراد میتوانند مستقیما با مسعود رجوی سخن بگویند و نظرات خود را در هر زمینهای ابراز کنند. تصاویر مختلفی از نشستهای درونی سازمان مجاهدین نشان میدهد که مسعود رجوی برای تصمیمگیریهای خود نظر جمعی از ساکنین اشرف را میپرسد و ازآنها | اعضای این سازمان میگوید در جلسات درونی مجاهدین همهی افراد میتوانند مستقیما با مسعود رجوی و دیگر رهبران مجاهدین خلق سخن بگویند و نظرات خود را در هر زمینهای ابراز کنند. تصاویر مختلفی از نشستهای درونی سازمان مجاهدین نشان میدهد که مسعود رجوی برای تصمیمگیریهای خود نظر جمعی از ساکنین اشرف را میپرسد و ازآنها میخواهد که با بلند کردن دست، اعلام موافقت یا مخالفت کنند. در سازمان مجاهدین خلق بر اساس اصل [[عملیات جاری در سازمان مجاهدین خلق ایران|عملیات جاری]] هر فرد میتواند به تمامی سلسله مراتب فرمادهی خود از جمله بالاترین رده یعنی دبیرکل انتقاد کند. | ||
اعضای شورای ملی مقاومت ایران در جلسات خود همواره شاهد بحثهای طولانی و گاه چند روزه به دلیل مخالفتها یا اختلاف نظرها در این شورا بودهاند. منوچهر هزارخوانی یکی از اعضای این شورا میگوید در جلساتی که ما در شورای ملی مقاومت داریم و آقای مسعود رجوی هدایت آن را برعهده دارد گاهی مخالفت یک نفر منجر به طولانی شدن نشستها به مدت چند روز میشود. آنچنانکه که از حوصله ی اعضا خارج است اما مسعود رجوی همچنان بر ادامه ی بحث و تبادل نظر اصرار دارد. | اعضای شورای ملی مقاومت ایران در جلسات خود همواره شاهد بحثهای طولانی و گاه چند روزه به دلیل مخالفتها یا اختلاف نظرها در این شورا بودهاند. منوچهر هزارخوانی یکی از اعضای این شورا میگوید در جلساتی که ما در شورای ملی مقاومت داریم و آقای مسعود رجوی هدایت آن را برعهده دارد گاهی مخالفت یک نفر منجر به طولانی شدن نشستها به مدت چند روز میشود. آنچنانکه که از حوصله ی اعضا خارج است اما مسعود رجوی همچنان بر ادامه ی بحث و تبادل نظر اصرار دارد. | ||
مجاهدين همواره بر اين تاكيد | مجاهدين همواره بر اين تاكيد كردهاند كه رهبري يك جنبش سياسي و اجتماعي مانند اين سازمان به هيچوجه معصوم و عاري از اشتباه نبوده و نمي تواند باشد و در كنگره هاي سازمان همواره شوراي رهبري با ارائه گزارش كارهاي انجام شده در فاصله كنگره قبلي و حاضر, خود را در معرض حسابرسي و انتقادهاي اعضا و مسئولان سازمان قرار داده است.اين سنت در مورد دبیرهای کل سازمان از زمان مسعود رجوي تا امروز رايج بوده است. | ||
* '''بت سازی و تقدیس''' | * '''بت سازی و تقدیس''' | ||
بتسازی و تقدیس از دیگر ویژگیهای کیش شخصیت است که آن را با محبوبیت متفاوت میکند. بت سازی و تقدیس از رهبری در سازمان مجاهدین خلق ایران با توجه به ترکیب رهبری در این سازمان نمیتواند واقعی باشد. در سال ۱۳۶۴ مریم عضدانلو به عنوان همردیف مسعود رجوی در رهبری مجاهدین معرفی شد. به این ترتیب بالاترین رده در سازمان مجاهدین خلق تکثیر شد. پس از آن مجاهدین خلق با اعلام تکثیر توانانی رهبری در سازمان خود، شورای رهبری مجاهدین خلق را که متشکل از ۱۲ زن بود اعلام کردند. این عدد در عرض چند سال به چند صد نفر رسید. این افراد در شرایط عدم حضور مسعود رجوی در قرارگاه اشرف مسئولیت رهبری و هدایت جنبش مجاهدین خلق را به عهده داشتند. شورای رهبری مجاهدین خلق در سال به شورای مرکزی تغییر نام یافت و تعداد بیشتری از زنان را شامل شد. به این ترتیب مجاهدین خلق همواره بر گسترش یافتن توان رهبری تأکید کردهاند که آن روی سکهی بتسازی و تقدیس است. به این ترتیب محبوبیت و جذابیت مسعود رجوی در بین مجاهدین خلق را نمیتوان دلیلی بر بت سازی دانست. | |||
آلن وین وین در مقاله ای به نام «پیدا کنید سکت را» در مورد اتهام کشیش شخصیت | آلن وین وین در مقاله ای به نام «پیدا کنید سکت را» در مورد اتهام کشیش شخصیت به مسعود رجوی میگوید:<blockquote>«این امر ثابتی است که هر جنبش سکتاریستی (دست کم در ابتدای پیدایش خود) بر یک رهبر کاریسماتیک متکی است که اوتوریته ای تام و تمام بر پیروان دارد که از یک رسالت، معمولا الهی، ناشی می شود که او به خود نسبت می دهد و تنها شخص او نیز سر و رمز آن را دراختیار دارد.جذابیت شخصی مسعود رجوی به هر میزان که باشد، مشکل بتوان در فعالیت های او در مخالفت با رژیم ملایان، رفتار کسی را دید که خود را منتسب به عنصر الوهیت دانسته و به همین دلیل پیام های عارفانه صادر می کند. مسعود رجوی هیچگاه با صدور فرمان یا عمل مشابه بر لایتغیر بودن عقاید خود پای نفشرده است. فتوا صادر نکرده است. مریم رجوی نیز که امروز ریاست سازمان مجاهدین خلق ایران را برعهده دارد، هیچگاه خود را در چنین بن بست هائی گرفتار نکرده است. بلکه برعکس، تأکید شجاعانه بر اصول لائیسیته از سوی یک زن مسلمان مؤمن و معتقد این ریسک را می توانست داشته باشد که سازمان مجاهدین را از آن خصلت و نشان ایمانی و دینی که ملایان مکرر در مکرر مورد بهره برداری و سوء استفاده قرار می دهند، محروم سازد. او آینده ایران را بر عناصرمحکم و احترام انگیز پایه ریزی می کند. هواداران سازمان هیچگونه کیش [شخصیت] پیرامون او بر پا نکرده اند. او سخنان پیامبرگونه که تنها به سود و جهت اقناع پیروان باشد بر زبان نرانده و هیچ «دادگاه مقدسی» جهت بیرون راندن افراد مرتد دراختیار ندارد.»</blockquote>[[پرونده:اتهام کیش شخصیت به مسعود رجوی.JPG|جایگزین=اتهام کیش شخصیت به مسعود رجوی|بندانگشتی|مسعود رجوی]]به این ترتیب همان طور که در ابتدا گفته شد اتهام کیش شخصیت به مسعود رجوی تنها با استناد غیرمنطقی به محبوبیت وی توسط رژیم ایران مطرح شده است در حالی که بنا به تعاریف علمی محبوبیت تفاوت روشنی با کیش شخصیت دارد. | ||
در مقابل گفته شده است که: | در مقابل گفته شده است که: | ||
آیا این اتهام به این معنی است که بیعلاقگی و یا بیتفاوتی اعضا و هواداران مجاهدین به مسعود رجوی، | آیا این اتهام به این معنی است که بیعلاقگی و یا بیتفاوتی اعضا و هواداران مجاهدین به مسعود رجوی، نشاندهنده ی عدم وجود کیش شخصیت است؟ آیا علاقه هواداران یک جنبش سیاسی نسبت به رهبر آن مذموم و نادرست است؟ | ||
تاریخ نشان میدهد که هیچ انقلاب و جنبشی بدون برخورداری از یک رهبری کاریزماتیک که علاوه بر رابطهی سیاسی، رابطهای قلبی و ایدئولوژیک با اعضای جنبش دارد، نمیتواند به پیروزی برسد | تاریخ نشان میدهد که هیچ انقلاب و جنبشی بدون برخورداری از یک رهبری کاریزماتیک که علاوه بر رابطهی سیاسی، رابطهای قلبی و ایدئولوژیک با اعضای جنبش دارد، نمیتواند به پیروزی برسد و در عمل نیز همواره رهبران جنبشهای انقلابی در میان مبارزان این جنبش محبوب بودهاند، | ||
دانیل میتران، بانوی اول فرانسه در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران و فعال مشهور حقوق بشر در جهان، در مورد اتهام کیش شخصیت به رهبری مجاهدین خلق گفت: | دانیل میتران، بانوی اول فرانسه در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران و فعال مشهور حقوق بشر در جهان، در مورد اتهام کیش شخصیت به رهبری مجاهدین خلق گفت: | ||
خط ۷۵۴: | خط ۷۵۴: | ||
امروز من ۷۸ سالهام. وقتی دختر جوان ۱۹سالهای بودم علیه فاشیسم میجنگیدم، به شما اطمینان میدهم که ژنرال دوگل برای ما یک سمبل بود و این بهرغم هر انتقادی بود که هر کس به او داشت. او برای ما شاخص مقاومت بود.<ref>[https://www.iran-efshagari.com/%d9%85%d9%88%d8%ac-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%80%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%87-%d9%88-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%80%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84/ دانیل میتران]</ref> | امروز من ۷۸ سالهام. وقتی دختر جوان ۱۹سالهای بودم علیه فاشیسم میجنگیدم، به شما اطمینان میدهم که ژنرال دوگل برای ما یک سمبل بود و این بهرغم هر انتقادی بود که هر کس به او داشت. او برای ما شاخص مقاومت بود.<ref>[https://www.iran-efshagari.com/%d9%85%d9%88%d8%ac-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%80%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%87-%d9%88-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%80%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84/ دانیل میتران]</ref> | ||
از سوی دیگر اتهام کیش شخصیت نه بر اساس علاقهی افرادی به یک رهبر، بلکه بر اساس رفتار غیردموکراتیک و خودخواهانهی آن رهبر است که میتواند مطرح شود. | از سوی دیگر اتهام کیش شخصیت نه بر اساس علاقهی افرادی به یک رهبر، بلکه بر اساس رفتار غیردموکراتیک و خودخواهانهی آن رهبر است که میتواند مطرح شود. این وضعیت معمولا در سطح یک حکومت است که امکان بروز پیدا میکند. | ||
به عنوان مثال | به عنوان مثال رفتار خمینی نسبت به مردم و یاهوادارانش میتواند بیانگر کیش شخصیت باشد. تمامی وضعیتهای زیر بیانگر وجود کیش شخصیت است: | ||
* مراسم دستبوسی ازخمینی | * مراسم دستبوسی ازخمینی که با رضایت خاطر خمینی انجام میشد، علامتی از وجود کیش شخصیت یا خودخواهی در وی بود. | ||
گفته می شود در صورتی که شخص ملاقات کننده دست او را نمیبوسید وی خشمگین میشد. هنگامی که مسعود رجوی به ملاقات خمینی | گفته می شود در صورتی که شخص ملاقات کننده دست او را نمیبوسید وی خشمگین میشد. هنگامی که مسعود رجوی به ملاقات خمینی رفت، او دست خود را برای بوسیده شدن به سمت وی دراز کرد اما مسعود رجوی با او دست داد و به صورت معمول با وی روبوسی کرد. امری که به گفتهی شاهدین خشم خمینی را برانگیخت. | ||
* | * علی خامنهای اجازه میدهد افرادی در ستایش او در مراسمهای طولانی به خواندن شعر بپردازند، بدون اینکه با ممانعت وی مواجه شوند. | ||
* | * او خود را ولایت مطلقه ی فقیه منسب به وحی، یعنی مقامی ماورایی میداند و در نتیجه از پاسخگویی و انتقاد میگریزد. | ||
* هر گونه مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی با سرکوب شدید از طرف نیروهای امنیتی مواجه میشود | |||
== دموکراتیک نبودن مجاهدین == | == دموکراتیک نبودن مجاهدین == | ||
خط ۷۶۹: | خط ۷۷۰: | ||
[[پرونده:انتخابات در مجاهدین.JPG|جایگزین=انتخابات در سازمان مجاهدین خلق|بندانگشتی|انتخابات در سازمان مجاهدین خلق]] | [[پرونده:انتخابات در مجاهدین.JPG|جایگزین=انتخابات در سازمان مجاهدین خلق|بندانگشتی|انتخابات در سازمان مجاهدین خلق]] | ||
=== ورود خروج دواطلبانه شاخص دموکراسی === | === ورود و خروج دواطلبانه شاخص دموکراسی === | ||
در یک حزب و یا سازمان سیاسی یا انقلابی، اولین معیار دموکراتیک بودن یا نبودن، ورود و خروج آزادانه و داوطلبانه است. با وجود چنین معیاری میتوان نتیجه گرفت تمامی اعضا یک حزب یا سازمان، نسبت به شرایط و مناسبات حزب یا گروه خود نسبتا قانع و مدافع آن هستند و گرنه از آن خارج میشدند. | در یک حزب و یا سازمان سیاسی یا انقلابی، اولین معیار دموکراتیک بودن یا نبودن، ورود و خروج آزادانه و داوطلبانه است. اگر چه این به تنهایی کافی نیست اما با وجود چنین معیاری میتوان نتیجه گرفت تمامی اعضا یک حزب یا سازمان، نسبت به شرایط و مناسبات حزب یا گروه خود نسبتا قانع و مدافع آن هستند و گرنه از آن خارج میشدند. | ||
سازمان مجاهدین خلق همواره اعلام کرده است که تک به تک اعضایش به انتخاب خود در این سازمان حضور دارند و در مقابل هر لحظه که مایل باشند میتواند صفوف مبارزه را ترک کنند. | سازمان مجاهدین خلق همواره اعلام کرده است که تک به تک اعضایش به انتخاب خود در این سازمان حضور دارند و در مقابل هر لحظه که مایل باشند میتواند صفوف مبارزه را ترک کنند. | ||
خط ۷۷۸: | خط ۷۷۹: | ||
در فرهنگ مبارزاتی، به کسانی که صفوف یک مبارزه را ترک میکنند، بریده میگویند. هیچ سازمان یا جنبش انقلابی در تاریخ وجود نداشته است که بریدگانی نداشته باشد، در عین حال که وجود بریده، خود نشانهی دموکراتیک بودن حضور یا عدم حضور در یک سازمان انقلابی است. | در فرهنگ مبارزاتی، به کسانی که صفوف یک مبارزه را ترک میکنند، بریده میگویند. هیچ سازمان یا جنبش انقلابی در تاریخ وجود نداشته است که بریدگانی نداشته باشد، در عین حال که وجود بریده، خود نشانهی دموکراتیک بودن حضور یا عدم حضور در یک سازمان انقلابی است. | ||
[[پرونده:شمارش آرا.JPG|جایگزین=شمارش آرا پس از انتخابات در سازمان مجاهدین خلق|بندانگشتی|شمارش آرا پس از انتخابات در سازمان مجاهدین خلق]] | [[پرونده:شمارش آرا.JPG|جایگزین=شمارش آرا پس از انتخابات در سازمان مجاهدین خلق|بندانگشتی|شمارش آرا پس از انتخابات در سازمان مجاهدین خلق]] | ||
ورود و خروج آگاهانه افراد به سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ۲۰۰۳ به شکل عینی مورد قضاوت دهها ارگان بین المللی و آمریکایی نیز قرار | ورود و خروج آگاهانه افراد به سازمان مجاهدین خلق ایران از ابتدای تأسیس این سازمان داوطلبانه بوده است. این موضوع از سال ۲۰۰۳ به شکل عینی مورد قضاوت دهها ارگان بین المللی و آمریکایی نیز قرار گرفته است. پس از سقوط حکومت سابق عراق افراد سازمان مجاهدین خلق ایران دهها بار توسط نهادهای آمریکایی و کمیساریا به صورت انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند و حتی دعوت به ترک مبارزه شدند. به این ترتیب نمیتوان تصور کرد که فردی در این سازمان به اجبار باقی مانده است. همچنین در حال حاضر اعضای این سازمان در کشورهای اروپایی و آلبانی از حقوق شهروندی کشورهای مربوطه برخوردارند و آزادانه در شهرهای مختلف به تردد و فعالیت مشغولند و در نتیجه میتوانند در صورت عدم تمایل این سازمان را ترک کنند. | ||
این اولین شاخص دموکراتیک بودن است. | |||
=== دورهای بودن سمت دبیرکل === | === دورهای بودن سمت دبیرکل === | ||
مسئول اول یا دبیرکل سازمان مجاهدین خلق بالاترین ردهی اجرایی در این سازمان است که هر دو سال یکبار در یک انتخابات با رای مخفی اعضا انتخاب می شود. در سال ۱۳۶۸ مسعود رجوی از این سمت کناره گرفت و مریم عضدانلو به جای او برگزیده شد. | [[مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران|مسئول اول]] یا دبیرکل سازمان مجاهدین خلق بالاترین ردهی اجرایی در این سازمان است که هر دو سال یکبار در یک انتخابات با رای مخفی اعضا انتخاب می شود. در سال ۱۳۶۸ مسعود رجوی از این سمت کناره گرفت و مریم عضدانلو به جای او برگزیده شد. پس از مریم رجوی تا کنون ۹ نفر به این سمت برگزیده شدهاند. دبیر کل فعلی سازمان مجاهدین خلق ایران [[زهرا مریخی]] است. | ||
=== مناسبات دموکراتیک فیمابین === | === مناسبات دموکراتیک فیمابین === | ||
علاوه بر شاخص های فوق، در درون این سازمان نیز همواره بحث و تبادل نظر برای پیش برد خط و خطوط سیاسی و اقدامات اجرایی جریان داشته است.کار تیمی و نشستهای متعدد برای تصمیمگیری در مورد جزئی ترین مسائل از ویژگیهای مناسبات درونی سازمان مجاهدین خلق ایران است. یکی از مهمترین موضوعات انقلاب ایدئولوژیک درونی مجاهدین با هدایت مریم رجوی، نفی فردیت فروبرنده، اصالت به جمع و مبارزه با آثار هر گونه شائبهی خودخواهی است. | علاوه بر شاخص های فوق، در درون این سازمان نیز همواره بحث و تبادل نظر برای پیش برد خط و خطوط سیاسی و اقدامات اجرایی جریان داشته است. کار تیمی و نشستهای متعدد برای تصمیمگیری در مورد جزئی ترین مسائل از ویژگیهای مناسبات درونی سازمان مجاهدین خلق ایران است. یکی از مهمترین موضوعات انقلاب ایدئولوژیک درونی مجاهدین با هدایت مریم رجوی، نفی فردیت فروبرنده، اصالت به جمع و مبارزه با آثار هر گونه شائبهی خودخواهی و تحمل نظرات مخالف است. | ||
اصل انتقاد و انتقاد از خود یا عملیات جاری در این سازمان به تک تک اعضای مجاهدین این اجازه را میدهد که به هر فردی در هر ردهی تشکیلاتی از مسئول | اصل انتقاد و انتقاد از خود یا [[عملیات جاری در سازمان مجاهدین خلق ایران|عملیات جاری]] در این سازمان به تک تک اعضای مجاهدین این اجازه را میدهد که به هر فردی در هر ردهی تشکیلاتی از مسئول اول یعنی دبیرکل تا پایینترین رده انتقاد کنند. | ||
== استفاده از رسانههای خارجی علیه مجاهدین == | == استفاده از رسانههای خارجی علیه مجاهدین == | ||
رژیم ایران همواره از رسانههای غربی نیز برای شیطانسازی علیه مجاهدین خلق استفاده کرده است. رژیم ایران در برخی از این رسانههای از طریق لابیهای خود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نفوذ دارد و ترجیح میدهد اتهامات را از زبان آنها بیان کند تا باورپذیری بیشتری داشته باشند. | |||
=== بی بی سی و مجاهدین === | === بی بی سی و مجاهدین === | ||
«اینجا لندن است و اکنون دقیقا ساعت ۱۲ نیمه شب است». این پیام رمز عملیات آژاکس در شب کودتا علیه حکومت ملی دکتر محمد مصدق بود که از رادیو بی بی سی پخش شد. کلمه «دقیقا» کد رمز شروع عملیات کودتا بود که بی بی سی آنرا به تیتراژ برنامه خود اضافه کرده بود. | «اینجا لندن است و اکنون دقیقا ساعت ۱۲ نیمه شب است». | ||
این پیام رمز عملیات آژاکس در شب کودتا علیه حکومت ملی دکتر محمد مصدق بود که از رادیو بی بی سی پخش شد. کلمه «دقیقا» کد رمز شروع عملیات کودتا بود که بی بی سی آنرا به تیتراژ برنامه خود اضافه کرده بود. | |||
تقریبا ۶۰ سال پس از کودتای ۲۸ مرداد، سال ۱۳۹۰ همین رادیو در گزارش مستندی از وقایع آنزمان، به صراحت به نقش خود در کودتا برای ساقط کردن دولت قانونی دکتر مصدق اعتراف کرد و گفت: | |||
«دولت انگلیس از رادیوی فارسیزبان بیبیسی برای پیشبرد پروپاگاندای خود علیه دولت قانونی ایران استفاده کرد و مرتباً مطالبی بر ضد مصدق از این شبکه رادیویی پخش میشد، به حدی که کارکنان ایرانی رادیوی فارسیزبان بیبیسی به خاطر این حرکت دست به اعتصاب زدند.» | |||
درهمین گزارش به یک سند محرمانه اشاره | درهمین گزارش به یک سند محرمانه اشاره میشود که در آن یکی از مقامات وقت وزارت خارجه از سفیر انگلیس در تهران به خاطر پیشنهاد وی مبنی بر استفاده از بخش فارسی رادیو بی بی سی برای حمله و اتهام پراکنی علیه دکتر مصدق و نهضت مقاومت ملی تشکر کرده بود.<ref>[http://www.dana.ir/news/129304.html/%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AC%D8%A7-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86--%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82% شبکه اطلاع رسانی دانا ۲۸ مرداد ۱۳۹۳]</ref> | ||
بی بی سی «دقیقا» از مجاهدین چه میخواهد؟ از هنگامی که در سال ۱۳۶۵ و پس از فشار دولت فرانسه و عدم پذیرش دیگر کشورهای اروپایی، سازمان مجاهدین خلق مقر خود را از پاریس به بغداد منتقل کرد تا امروز که آنها در آلبانی مستقر شدهاند، رادیو بی بی سی با گزارشات مغرضانه و بعضا دروغ، با به صحنه آوردن وابستگان به جمهوریاسلامی تحت عناوین مختلف، در مورد وزن و طول و عرض مجاهدین همواره تلاش میکند تا «دقیقا» در راستای شیطان سازی سازمان اطلاعات رژیم با همان فرهنگ و اصطلاحات (نظیر سکت، فرقه، وابسته و...) از آنها تصویری واژگونه نشان دهد. نگاهی به نحوه خبر رسانی این رسانه در مورد مجاهدین نحوه سانسور و جعل خبر را توسط رسانهای که خود را «اتاق خبر جهان» مینامد و قرار است تا واقعیتها را «برای ما قصه کند» نشان میدهد. برای مثال چشمهای تیزبین این اتاق خبر هرگز تجمعات و تظاهرات چند ده هزار نفری مجاهدین در پاریس، برلین؛ بروکسل، استکهلم، نیویورک و دیگر شهرهای مختلف جهان را نمیبیند. اما تا دلتان بخواهد لابیها و مقامات جمهوریاسلامی را از گوشه و کنار جهان به استودیو یا روی خط میآورد تا سرکوب و جنایات سیستماتیک در ایران را توجیه کنند. این کار تا آنجا پیش میرود که یکی از مجریان بخش فارسی به صراحت از قتل زندانیان سیاسی توسط آخوندهای جنایتکار دفاع کرده و میگوید: چرا حکومت ایران اجازه ندارد مخالفین خود را اعدام کند؟!!<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=1qN49pItGmk دفاع مجری زن بی بی سی از اعدام و حذف مخالفان در ایران]</ref> | بی بی سی «دقیقا» از مجاهدین چه میخواهد؟ از هنگامی که در سال ۱۳۶۵ و پس از فشار دولت فرانسه و عدم پذیرش دیگر کشورهای اروپایی، سازمان مجاهدین خلق مقر خود را از پاریس به بغداد منتقل کرد تا امروز که آنها در آلبانی مستقر شدهاند، رادیو بی بی سی با گزارشات مغرضانه و بعضا دروغ، با به صحنه آوردن وابستگان به جمهوریاسلامی تحت عناوین مختلف، در مورد وزن و طول و عرض مجاهدین همواره تلاش میکند تا «دقیقا» در راستای شیطان سازی سازمان اطلاعات رژیم با همان فرهنگ و اصطلاحات (نظیر سکت، فرقه، وابسته و...) از آنها تصویری واژگونه نشان دهد. نگاهی به نحوه خبر رسانی این رسانه در مورد مجاهدین نحوه سانسور و جعل خبر را توسط رسانهای که خود را «اتاق خبر جهان» مینامد و قرار است تا واقعیتها را «برای ما قصه کند» نشان میدهد. برای مثال چشمهای تیزبین این اتاق خبر هرگز تجمعات و تظاهرات چند ده هزار نفری مجاهدین در پاریس، برلین؛ بروکسل، استکهلم، نیویورک و دیگر شهرهای مختلف جهان را نمیبیند. اما تا دلتان بخواهد لابیها و مقامات جمهوریاسلامی را از گوشه و کنار جهان به استودیو یا روی خط میآورد تا سرکوب و جنایات سیستماتیک در ایران را توجیه کنند. این کار تا آنجا پیش میرود که یکی از مجریان بخش فارسی به صراحت از قتل زندانیان سیاسی توسط آخوندهای جنایتکار دفاع کرده و میگوید: چرا حکومت ایران اجازه ندارد مخالفین خود را اعدام کند؟!!<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=1qN49pItGmk دفاع مجری زن بی بی سی از اعدام و حذف مخالفان در ایران]</ref> |