۹٬۹۳۶
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۸۴: | خط ۸۴: | ||
رفرمیست گاه در مقابل انقلابی بکار برده می شود اما بسیاری از انقلابیون معتقدند اگر رفرم به طور واقعی امکانپذیر باشد، هرگز نباید آن را نفی کرد. به این ترتیب روی آوردن به روشهای انقلابی به انقلابیون تحمیل میشود، زیرا با شرایطی مواجه میشود که امکان اصلاحات وجود ندارد. | رفرمیست گاه در مقابل انقلابی بکار برده می شود اما بسیاری از انقلابیون معتقدند اگر رفرم به طور واقعی امکانپذیر باشد، هرگز نباید آن را نفی کرد. به این ترتیب روی آوردن به روشهای انقلابی به انقلابیون تحمیل میشود، زیرا با شرایطی مواجه میشود که امکان اصلاحات وجود ندارد. | ||
شاخص رفرمیست واقعی که خواهان ایجاد تغییر بدون استفاده از قهر است، حمایت از برگزاری انتخابات آزاد است. در ایران با وجود اصل ولایت فقیه امکان برگزاری انتخابات آزاد وجود ندارد، بنابراین شاخص رفرمیست واقعی در ایران نفی ولایت مادام العمر و فراقانونی | شاخص رفرمیست واقعی که خواهان ایجاد تغییر بدون استفاده از قهر است، حمایت از برگزاری انتخابات آزاد است. در ایران با وجود اصل ولایت فقیه امکان برگزاری انتخابات آزاد وجود ندارد، بنابراین شاخص رفرمیست واقعی در ایران نفی ولایت مادام العمر و فراقانونی ولی فقیه است. | ||
در فرهنگ غرب اصلاحطلبی به رفرمیسم از ریشه (Reforme)، به انگلیسی و رفرماسیون، اصطلاح فرانسوی به معنای ترمیم و تجدید، بهسازی و اصلاحات گفته میشود. که مربوط به اصلاحات دینی، قرن شانزدهم در آلمان است، این جنبش اعتراضی با قیام برای اصلاح مذهب کاتولیک شروع شد و به نهضت پروتستانیزم انجامید.<ref name=":0">[https://www.bbc.com/persian/world-41821306 مقاله مارتین لوتر، بی بی سی فارسی ۹ آبان ۱۳۹۶]</ref> | در فرهنگ غرب اصلاحطلبی به رفرمیسم از ریشه (Reforme)، به انگلیسی و رفرماسیون، اصطلاح فرانسوی به معنای ترمیم و تجدید، بهسازی و اصلاحات گفته میشود. که مربوط به اصلاحات دینی، قرن شانزدهم در آلمان است، این جنبش اعتراضی با قیام برای اصلاح مذهب کاتولیک شروع شد و به نهضت پروتستانیزم انجامید.<ref name=":0">[https://www.bbc.com/persian/world-41821306 مقاله مارتین لوتر، بی بی سی فارسی ۹ آبان ۱۳۹۶]</ref> | ||
اصلاحات مفهوم نزدیکی با انقلاب دارد با این تفاوت که: تغییرات در اصلاحات بر خلاف انقلاب، بنیادین و اساسی نیست؛ بلکه شامل پیرایش و آرایشهای سطحی میشود و هرگونه | اصلاحات مفهوم نزدیکی با انقلاب دارد با این تفاوت که: تغییرات در اصلاحات بر خلاف انقلاب، بنیادین و اساسی نیست؛ بلکه شامل پیرایش و آرایشهای سطحی میشود و هرگونه تحول تدریجی و بدون خشونت میباشد و تغییرات اساسی، بنیادین و همه جانبه مورد نظر نیست. | ||
اصلاحگرایی نامی است که اولین بار به رفتارهای اعتراض آمیز، مارتین لوتر و کالون که خواهان اصلاح در سازمان موجود در کلیسای کاتولیک بودند، اطلاق شد. | اصلاحگرایی نامی است که اولین بار به رفتارهای اعتراض آمیز، مارتین لوتر و کالون که خواهان اصلاح در سازمان موجود در کلیسای کاتولیک بودند، اطلاق شد. | ||
خط ۱۲۱: | خط ۱۲۱: | ||
پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت ملی دکتر مصدق،محمد رضا پهلوی برای جلوگیری از انقلاب واقعی بدست مردم ایران اقدام به اجرایی کردن انقلاب سفید کرد تا با گرفتن ابتکار عمل بدست خود نیروهای ترقیخواه را خلع سلاح کند. | پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت ملی دکتر مصدق،محمد رضا پهلوی برای جلوگیری از انقلاب واقعی بدست مردم ایران اقدام به اجرایی کردن انقلاب سفید کرد تا با گرفتن ابتکار عمل بدست خود نیروهای ترقیخواه را خلع سلاح کند. | ||
این سلسله تدابیر و اقدامات اصلاحی بر خلاف عناوین ساختگی نظیر «انقلاب سفید» و «انقلاب شاه و مردم» که بر روی آن | این سلسله تدابیر و اقدامات اصلاحی بر خلاف عناوین ساختگی نظیر «انقلاب سفید» و «انقلاب شاه و مردم» که بر روی آن میگذارند به هیچوجه یک انقلاب نبود و تحولی بنیادی و چرخشی اصیل در شالوده اجتماع وارد نمیکرد بلکه مناسبات سرمایهداری وابسته را با آهنگی سریع تر رشد میداد، شاه در اسفند سال ۱۳۴۳ در کنفرانس اقتصادی گفت: ما به این رفرمها از بالا تن دادیم تا انقلاب از پایین را مانع شویم. | ||
=== اصلاحطلبان دو خردادی === | === اصلاحطلبان دو خردادی === | ||
اصلاحطلبان در حکومت | اصلاحطلبان در حکومت ولایت فقیه، مجموعهای از کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی هستند که پس از حذف گسترده از مناصب حکومتی توسط خامنهای این نام را بر خود نهادند. اصلاحطلبان در واقع ادامه پیروان خط روحالله خمینی در دهه ۱۳۶۰ هستند، که در تمامی وقایع سرکوب آن سالها دست داشتند و مسئولیت مستقیم کشتارها و اعدامها را بر عهده دارند. | ||
برای فهم بیشتر ماهیت اصلاحات مد نظر اصلاحطلبان کنونی به این مطلب توجه کنید. | برای فهم بیشتر ماهیت اصلاحات مد نظر اصلاحطلبان کنونی به این مطلب توجه کنید. | ||
روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران در پاسخ به نامه مهدی کروبی که خواستار محاکمه علنی خود بود، نوشت: «مگر شما علاقهمند به بازگشت به دوران طلایی امام راحل نیستید؟ مگر به دریافت | روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران در پاسخ به نامه مهدی کروبی که خواستار محاکمه علنی خود بود، نوشت: «مگر شما علاقهمند به بازگشت به دوران طلایی امام راحل نیستید؟ مگر به دریافت دهها سمت از ایشان افتخار نمیکنید؟ امروز نظام جمهوری اسلامی شما را به همان دوران بازگردانده و تنها چشمه کوچکی از نحوه مواجهه با شوریدگان بر نظام در آن دوران را، به شما نشان داده است... باز خدا پدر این «سید» را بیامرزد که نجیبانه تنها شما را «نانجیب» میخواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همهتان را آویزان میکردند.»<ref>[https://www.javanonline.ir/fa/news/778500/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B5%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF سایت جوان آنلاین ۲۴ فروردین ۱۳۹۵]</ref> | ||
در هفتمین دورۀ ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ با به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی بهعنوان رییسجمهور، اصلاح طلبان توانستند وارد عرصه حاکمیت شوند و پس از آن، اکثریت مجلس ششم و نخستین شورای شهر تهران را نیز به دست آوردند. این جریان به جنبش دوم خرداد منسوب شد و هشت سال کنترل دولت و | در هفتمین دورۀ ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ با به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی بهعنوان رییسجمهور، اصلاح طلبان توانستند وارد عرصه حاکمیت شوند و پس از آن، اکثریت مجلس ششم و نخستین شورای شهر تهران را نیز به دست آوردند. این جریان به جنبش دوم خرداد منسوب شد و هشت سال کنترل دولت و همچنین چهار سال اکثریت نمایندگان مجلس ششم را در اختیار داشت. | ||
انتخابات نهمین دورۀ ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ خروج کامل اصلاحطلبان از قدرت را در پی داشت. پیش از این نیز در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با رد صلاحیت گسترده، اصلاحطلبان کنار گذاشته شده بودند. | انتخابات نهمین دورۀ ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ خروج کامل اصلاحطلبان از قدرت را در پی داشت. پیش از این نیز در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با رد صلاحیت گسترده، اصلاحطلبان کنار گذاشته شده بودند. | ||
خط ۱۷۰: | خط ۱۷۰: | ||
«ولی فقیه هیچ حدّ و حصری ندارد.»<ref name=":1" /> | «ولی فقیه هیچ حدّ و حصری ندارد.»<ref name=":1" /> | ||
حسین حاجفرجاله دباغ معروف به عبدالکریم سروش که خود از تئوریسینهای | حسین حاجفرجاله دباغ معروف به عبدالکریم سروش که خود از تئوریسینهای جمهوری اسلامی بوده است، در باره ولایت فقیه چنین میگوید: «تئوری ولایت فقیه، عین استبداد دینی است و با این تئوری اصولاً نمیتوان نظم دموکراتیک به وجود آورد. حتی هیچکس نمیتواند در ذیل تئوری ولایت فقیه، عدالت بورزد چون همانگونه که فیلسوفان قدیمی گفتهاند، قدرت مطلقه فساد مطلق میآورد... «در حیطه ولایت باطنی، رابطه مرید و مرادی برقرار است، اما در حیطه ولایت سیاسی، حتی ائمه هم وجوب اطاعت ندارند، چه برسد به فقیه. مردم میتوانند بر امام معصوم هم خرده بگیرند، انتقاد کنند و در جایی فرمانش را اطاعت نکنند.»<ref>ماهنامه کیان</ref> | ||
پارساترین فرد هم اگر در رأس جامعه با قدرت | پارساترین فرد هم اگر در رأس جامعه با قدرت غیر پاسخگو قرار گیرد بعد از چند سال بسیار از عدالت فاصله خواهد گرفت. لذا تئوری ولایت فقیه آیتالله خمینی از همان آغاز یک تئوری غیراخلاقی بود.» | ||
=== دیدگاه اصلاحطلبان در باره نظام ولایتفقیه === | === دیدگاه اصلاحطلبان در باره نظام ولایتفقیه === | ||
حسن روحانی پس از قیام اعتراضی مردم درپی افزایش قیمت بنزین در بیش از | حسن روحانی پس از قیام اعتراضی مردم درپی افزایش قیمت بنزین در بیش از ۱۹۵ شهر در نطقی در تبریز روز ۴شنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ گفت: در دفاع از نظام همه کنار هم هستیم.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85/a-51438761 سایت دویچهوله] </ref> | ||
== تعریف سیاسی اصلاحات == | == تعریف سیاسی اصلاحات == |
ویرایش