۱٬۶۶۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''اصلاحطلبی در ایران''' به فکری گفته میشود که صاحبان آن فکر به نام اصلاحطلبان، به دنبال اصلاحات در یک کشور بدون انقلاب و با یک حرکت تدریجی و پیوسته خواهان اصلاح امور یک کشور با حفظ ساختار و قالب اصلی خود هستند. در برابر این طیف، انقلابیون قرار دارند که به دنبال سقوط نظام حاکم در ایران هستند. اصلاحطلبان در ایران به دستهای از یک جناح در داخل حکومت گفته میشود که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه هستند و نسبت به سیاستهای جناح دیگر، یعنی | '''اصلاحطلبی در ایران''' به فکری گفته میشود که صاحبان آن فکر به نام اصلاحطلبان، به دنبال اصلاحات در یک کشور بدون انقلاب و با یک حرکت تدریجی و پیوسته خواهان اصلاح امور یک کشور با حفظ ساختار و قالب اصلی خود هستند. در برابر این طیف، انقلابیون قرار دارند که به دنبال سقوط نظام حاکم در ایران هستند. اصلاحطلبان در ایران به دستهای از یک جناح در داخل حکومت گفته میشود که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه هستند و نسبت به سیاستهای جناح دیگر، یعنی اصولگراها،انتقادی نگاه میکنند و شیوه بقای نظام جمهوری اسلامی را که توسط اصولگراها کنترل و هدایت میشود را نقد میکنند. اصولگراها با اصلاحطلبان در نظام جمهوری اسلامی، در مورد مسائل اصولی در نظام وجوه مشترک دارند اما بر سر شیوه اداره حاکمیت به جناح غالب خرده میگیرند. | ||
در فرهنگ غرب اصلاحطلبی به معنی واژه «رفرمیسم» از ریشه (Reforme) گفته میشود، رفرمیش، اصطلاح فرانسوی به معنای بهسازی، ترمیم و تجدید و اصلاحات گفته میشود. که مربوط به اصلاحات دینی، قرن شانزدهم در آلمان است، این جنبش اعتراضی برای اصلاح مذهب کاتولیک شروع شد و به نهضت پروتستانیزم انجامید.<ref name=":0">[https://www.bbc.com/persian/world-41821306 مقاله مارتین لوتر، بی بی سی فارسی ۹ آبان ۱۳۹۶]</ref> | در فرهنگ غرب اصلاحطلبی به معنی واژه «رفرمیسم» از ریشه (Reforme) گفته میشود، رفرمیش، اصطلاح فرانسوی به معنای بهسازی، ترمیم و تجدید و اصلاحات گفته میشود. که مربوط به اصلاحات دینی، قرن شانزدهم در آلمان است، این جنبش اعتراضی برای اصلاح مذهب کاتولیک شروع شد و به نهضت پروتستانیزم انجامید.<ref name=":0">[https://www.bbc.com/persian/world-41821306 مقاله مارتین لوتر، بی بی سی فارسی ۹ آبان ۱۳۹۶]</ref> | ||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
رفرمیسم در غرب آغازگر جنبشی شد که در تمام عرصههای زندگی بشری ریشه دواند، همه مکاتب اومانیستی و عقل گرایی و مکتبهای انتقادی در غرب و حتی سرمایهداری هر کدام به نحوی ریشه در پروتستانیسم دارند. | رفرمیسم در غرب آغازگر جنبشی شد که در تمام عرصههای زندگی بشری ریشه دواند، همه مکاتب اومانیستی و عقل گرایی و مکتبهای انتقادی در غرب و حتی سرمایهداری هر کدام به نحوی ریشه در پروتستانیسم دارند. | ||
«مارتین لوتر» که کشیش یک کلیسا در آلمان بود فعالیتهای اعتراضی خود را با این باور شروع کرد که: دین مسیحیت با گذشت زمان، تحت تأثیر عوامل محیطی و افکار شخصی کشیشان، آلوده شده است. او با مطالعه و تحقیق خود، | «مارتین لوتر» که کشیش یک کلیسا در آلمان بود فعالیتهای اعتراضی خود را با این باور شروع کرد که: دین مسیحیت با گذشت زمان، تحت تأثیر عوامل محیطی و افکار شخصی کشیشان، آلوده شده است. او با مطالعه و تحقیق خود، له ۹۵ مورد اختلاف دست یافت که در کلیسا رواج داشت و مخالف آئین مسیحیت بودند؛ یکی از اصلیترین و جنجالیترین موارد آن بحث آمرزیدن توسط مالکان و اربابان کلیسا بود که هر کسی را میخواستند، میبخشیدند و هر کسی را که نمیخواستند تکفیر مینمودند؛ مارتین لوتر از فروش مغفرت نامههای کلیسای کاتولیک در عذاب بود. کلیسای کاتولیک از فروش بهشت ثروت هنگفتی دست و پا کرده بود؛ ولی لوتر در مقابل آن فقط ایمان به خدا را تنها راه نجات انسانها میدانست. | ||
لوتر از طرف کشیشهای کاتولیک محکوم به مرگ گردید. ولی عقاید او در بین کلیسا گسترش یافت. مذهب پروتستانیسم به سرعت به سایر نقاط هم رسوخ نمود و به سرعت بر تعداد کلیساهای آن افزوده شد و بر اساس کلمه پروتست – اعنراض- هر که | لوتر از طرف کشیشهای کاتولیک محکوم به مرگ گردید. ولی عقاید او در بین کلیسا گسترش یافت. مذهب پروتستانیسم به سرعت به سایر نقاط هم رسوخ نمود و به سرعت بر تعداد کلیساهای آن افزوده شد و بر اساس کلمه پروتست – اعنراض- هر که علیه کلیسای کاتولیک شورید، پروتستان خوانده شد.<ref name=":0" /> | ||
رفرم | رفرم یا اصلاحات تغییراتی است که از چارچوب نظام اجتماعی معین فراتر نمی رود و تعادل قوای سیاسی موجود را کم و بیش منعکس می سازد. رفرم در هر عرصه ای از حیات جامعه محصول مبارزه طبقاتی است ولی طبقه حاکمه می کوشد برای دفع فشار طبقات محروم تنها به آن رفرم هایی اقدام کند که به موجودیت و سلطه آن صدمه نزند. هدف حکومت تثبیت وضع موجود و جلوگیری از تغییرات بنیادی است. و در جریان عمل همیشه سعی دارد آنچه را که به زور از دستش گرفته اند دوباره پس بگیرد یا به شکل نصفهنیمه و مثله شده کار را خاتمه دهد.<ref>کتاب واٰژه نامهی سیاسی امیر نیک آئین کلمه «رفرم»</ref> | ||
=== پیشینه رفرم در ایران === | === پیشینه رفرم در ایران === |
ویرایش