۹٬۹۴۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اصلاحطلبی، | |||
معنی واژه «رفرمیسم» از ریشه (Reforme) در فرهنگ غربی است، رفرمیش، اصطلاح فرانسوی به معنای بهسازی، ترمیم و تجدید و اصلاحات گرفته شده است. که مربوط به اصلاحات دینی، قرن شانزدهم در آلمان است، این جنبش اعتراضی برای اصلاح مذهب کاتولیک شروع شد و به نهضت پروتستانیزم انجامید. | |||
اصلاحطلبی به جریان سیاسی گفته میشود که انجام تغییر در جامعه را از طریق انجام اصلاحات در قوانین و سیاستها و نه از طریق انقلاب و تعویض حکومت، تبلیغ میکند. | |||
اصلاح طلبی به | کسی که خواستار تغییر در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه است بدون آنکه در اساس جامعه دگرگونی ایجاد شود یک اصلاحطلب است. در کلیه جوامع انقلابی نیروهای اصلاحطلب حامی و پشتیبان نیروهای انقلابی هستند که خواهان تغییر بنیادی جامعه خویشند، اما مفهوم اصلاح طلبی در جامعهی ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و ایجاد فضای نظامی و امنیتی از دهه شصت به بعد بدست بخشی از سرکوبگران مردم که به جناح چپ حکومت جمهوری اسلامی شهرت یافتند، دچار تغییر محتوایی شده و آنها این عنوان بی مسما را به خود دادند. در حالیکه خود را مدافع ولایت فقیه میدانند خواهان قانون مداری حکومتی هستند که با اصل ولایت فقیه در تناقض آشکار است اصلی که مردم را مهجور و دیوانه فرض کرده و حاکم مطلق جان و مال مردم را ولی فقیه میداند. | ||
== پیشینه اصلاحطلبی == | |||
اصلاحطلبی عنوانی است که اولین بار به نهضت اعتراضی مارتین لوتر و کالون که خواهان اصلاح در سازمان موجود در کلیسای کاتولیک بودند، اطلاق شد. | |||
== پیشینه | |||
(پروتستان) از واژه Protesto یعنی اعتراض گرفته شده است. | (پروتستان) از واژه Protesto یعنی اعتراض گرفته شده است. | ||
خط ۳۱: | خط ۱۷: | ||
رفرمیسم در غرب آغازگر جنبشی شد که در تمام عرصههای زندگی بشری ریشه دواند، همه مکاتب اومانیستی و عقل گرایی و مکتبهای انتقادی در غرب و حتی سرمایهداری هر کدام به نحوی ریشه در پروتستانیسم دارند. | رفرمیسم در غرب آغازگر جنبشی شد که در تمام عرصههای زندگی بشری ریشه دواند، همه مکاتب اومانیستی و عقل گرایی و مکتبهای انتقادی در غرب و حتی سرمایهداری هر کدام به نحوی ریشه در پروتستانیسم دارند. | ||
«مارتین لوتر» که | «مارتین لوتر» که کشیش یک کلیسا در آلمان بود فعالیتهای اعتراضی خود را با این باور شروع کرد که: دین مسیحیت با گذشت زمان، تحت تأثیر عوامل محیطی و افکار شخصی کشیشان، آلوده شده است. او با مطالعه و تحقیق خود، در پایان ۹۵ مورد اختلافی یافت که در کلیسا رواج داشت و مخالف آئین مسیحیت بودند؛ یکی از اصلیترین و جنجالیترین موارد آن بحث آمرزیدن توسط مالکان و اربابان کلیسا بود که هر کسی را میخواستند، میبخشیدند و هر کسی را که نمیخواستند تکفیر مینمودند؛ مارتین لوتر از فروش مغفرت نامههای کلیسای کاتولیک در عذاب بود. کلیسای کاتولیک از فروش بهشت ثروت هنگفتی دست و پا کرده بود؛ ولی لوتر در مقابل آن فقط ایمان به خدا را تنها راه نجات انسانها میدانست. | ||
لوتر از طرف کشیشهای کاتولیک محکوم به مرگ گردید. ولی عقاید او در بین کلیسا گسترش یافت. مذهب پروتستانیسم به سرعت به سایر نقاط هم رسوخ نمود و به سرعت بر تعداد کلیساهای آن افزوده شد و بر اساس کلمه پروتست – اعنراض- هر که بر علیه کلیسای کاتولیک شورید، پروتستان خوانده شد. | لوتر از طرف کشیشهای کاتولیک محکوم به مرگ گردید. ولی عقاید او در بین کلیسا گسترش یافت. مذهب پروتستانیسم به سرعت به سایر نقاط هم رسوخ نمود و به سرعت بر تعداد کلیساهای آن افزوده شد و بر اساس کلمه پروتست – اعنراض- هر که بر علیه کلیسای کاتولیک شورید، پروتستان خوانده شد. | ||
خط ۴۴: | خط ۳۰: | ||
پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت ملی دکتر مصدق شاه برای جلوگیری از انقلاب واقعی بدست مردم ایران اقدام به اجرایی کردن انقلاب سفید کرد تا با گرفتن ابتکار عمل بدست خود نیروهای ترقیخواه را خلع سلاح کند. | پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت ملی دکتر مصدق شاه برای جلوگیری از انقلاب واقعی بدست مردم ایران اقدام به اجرایی کردن انقلاب سفید کرد تا با گرفتن ابتکار عمل بدست خود نیروهای ترقیخواه را خلع سلاح کند. | ||
این سلسله تدابیر و اقدامات اصلاحی بر خلاف عناوین ساختگی نظیر «انقلاب سفید» و «انقلاب شاه و مردم» که بر روی آن می گذارند به هیچ وجه یک انقلاب | این سلسله تدابیر و اقدامات اصلاحی بر خلاف عناوین ساختگی نظیر «انقلاب سفید» و «انقلاب شاه و مردم» که بر روی آن می گذارند به هیچ وجه یک انقلاب نبود و تحولی بنیادی و چرخشی اصیل در شالوده اجتماع وارد نمی کرد بلکه مناسبات سرمایهداری وابسته را با آهنگی سریع تر رشد می داد، شاه در اسفند سال ۱۳۴۳ در کنفرانس اقتصادی گفت: ما به این رفرم ها از بالا تن دادیم تا انقلاب از پایین را مانع شویم. | ||
در نمایش دوم از اصلاحات این واژه به مجموعهای از عناصر حکومت جمهوری اسلامی پس از حذف گسترده از مناصب حکومتی توسط خامنهای اطلاق میشود. | در نمایش دوم از اصلاحات این واژه به مجموعهای از عناصر حکومت جمهوری اسلامی پس از حذف گسترده از مناصب حکومتی توسط خامنهای اطلاق میشود. |
ویرایش