۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
'''عملیات جاری''' نامی است که اعضاء سازمان مجاهدین خلق ایران بر اصل « انتقاد و انتقاد از خود» می گذارند. | '''عملیات جاری''' نامی است که اعضاء سازمان مجاهدین خلق ایران بر اصل « انتقاد و انتقاد از خود» می گذارند. | ||
این اصل یعنی اصل «انتقاد و انتقاد از خود» که در سازمان مجاهدین به عملیات جاری شهرت | این اصل یعنی اصل «انتقاد و انتقاد از خود» که در سازمان مجاهدین به عملیات جاری شهرت دارد، یکی از مهم ترین اصولی است که اغلب احزاب و سازمانهای انقلابی برای ارتقاء مناسبات فیمابین افراد و انسجام تشکیلات خود از آن بهره میجویند. سازمان مجاهدین خلق معتقد است که این اصل در سازمان آنها متکامل تر شده و بصورت روزانه مورد استفاده قرار میگیرد. ازین رو آنها نام آن را عملیات جاری میگذارند. از دیدگاه آنها این اصل ، همان جهاد اکبر می باشد که در تعالیم اسلامی نیز آمده است. | ||
همچنین در دنیای امروز این اصل یا روش به عنوان روشی برای پیشرفت و ارتقاء در رفتارهای | همچنین در دنیای امروز این اصل یا روش به عنوان روشی برای پیشرفت و ارتقاء در رفتارهای فردی، ارتقاء سبک و اصول کار و پروژههای جمعی استفاده میشود. انتقاد از دیدگاه علم روانشناسی و جامعه شناسی شامل یک گفتگوی نوعی، مستقیم یا غیرمستقیم است و ازین منظر یک فعالیت اجتماعی ذاتی و در عین حال سازنده به شمار میآید. مالکوم ایکس فعال سیاهپوست آفریقایی در مورد انتقاد میگوید. اگر هیچ انتقادی به شما نشود، مطمئنا شما شکست خواهید خورد. | ||
== پیشینهی نقد و انتقاد == | == پیشینهی نقد و انتقاد == | ||
در اروپا و مشخصا در انگلستان در ابتدا گسترهی نقد کردن به نقد آثار ادبی محدود میشد.از اولین آثار نقد ادبی که بسیار مشهور شدند میتوان به مقالات ساموئل جکسون نقاد انگلیسی اشاره نمود. انتقاد اما بندرت | در اروپا و مشخصا در انگلستان در ابتدا گسترهی نقد کردن به نقد آثار ادبی محدود میشد.از اولین آثار نقد ادبی که بسیار مشهور شدند میتوان به مقالات ساموئل جکسون نقاد انگلیسی اشاره نمود. انتقاد اما بندرت و به آرامی وارد عرصه اجتماعی و روانشناسی شد. در قرن نوزدهم یک معنی فلسفی نیز پیدا کرد و توسط امانوئل کانت تحت عنوان «بررسی معرفتی دانشکده علم» مورد استفاده قرار گرفت. | ||
در قرن بیستم با رشد تخصص ها و تقسیم کار در عرصههای مختلف علمی و رشد آموزش عالی، نقد کردن نیز در شاخههای مختلف با قوانین خود گسترش یافت. پس از آن بود که فیلسوفانی نظیر کارل پوپر و ایمر لاکتوس از فیسوفان معاصر ، اعلام کردند که انتقاد بخشی عادی از فعالیت علمی است. در ادامه این مسیر بود که به تدریج همگان تصدیق کردند که انتقاد یک فرایند پیشرفته و مورد ستایش در یک جامعه دموکراتیک است و نه نشانهای از وجود نقصان و ضعف . | در قرن بیستم با رشد تخصص ها و تقسیم کار در عرصههای مختلف علمی و رشد آموزش عالی، نقد کردن نیز در شاخههای مختلف با قوانین خود گسترش یافت. این موضوع پس از آن بود که فیلسوفانی نظیر کارل پوپر و ایمر لاکتوس از فیسوفان معاصر ، اعلام کردند که انتقاد بخشی عادی از فعالیت علمی است. در ادامه این مسیر بود که به تدریج همگان تصدیق کردند که انتقاد یک فرایند پیشرفته و مورد ستایش در یک جامعه دموکراتیک است و نه نشانهای از وجود نقصان و ضعف . | ||
از سالهای ۱۹۷۰ تحت تاثیر نئومارکیسم و همچنین فیلسوف فرانسوی میشل فوکو این موضوع بسیار اوج گرفت. از همین سالها بود که فیلسوفان، دانشگاهیان و روزنامه نگاران واژه کریتیک(critique) به معنی انتقاد را بصورت فعل نیز در جملات خود بکار می بردند.(I have critiqued the idea) | از سالهای ۱۹۷۰ تحت تاثیر نئومارکیسم و همچنین فیلسوف فرانسوی میشل فوکو این موضوع بسیار اوج گرفت. از همین سالها بود که فیلسوفان، دانشگاهیان و روزنامه نگاران واژه کریتیک(critique) به معنی انتقاد را بصورت فعل نیز در جملات خود بکار می بردند.(I have critiqued the idea) | ||
از دههی ۱۹۹۰ انتقاد به معنی نوعی نگرش نیز بکار میرود. مثلا شما نظر فردی را در یک صفحه اجتماعی لایک یا دیسلایک میکنید یا نظر انتقادی خود را در مورد آن مینویسید.انتقاد همچنین در دنیای امروز توسط بسیاری از شرکتها که در شکل گروهی کار میکنند برای ارتقاء روشهای کاری، تنظیم هنجارهای رفتاری میان اعضاء گروه و همینطور ارتقاء محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. | از دههی ۱۹۹۰ انتقاد به معنی نوعی نگرش نیز بکار میرود. مثلا شما نظر فردی را در یک صفحه اجتماعی لایک یا دیسلایک میکنید یا نظر انتقادی خود را در مورد آن مینویسید.انتقاد همچنین در دنیای امروز توسط بسیاری از شرکتها که در شکل گروهی کار میکنند برای ارتقاء روشهای کاری، تنظیم هنجارهای رفتاری میان اعضاء گروه و همینطور ارتقاء محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. | ||
== روانشانسی انتقاد: == | == روانشانسی انتقاد: == | ||
خط ۲۹: | خط ۲۴: | ||
* چگونگی پاسخگویی و واکنش افراد نسبت به انتقاد | * چگونگی پاسخگویی و واکنش افراد نسبت به انتقاد | ||
* کیفیت و چگونگی انتقاد برای رسیدن به هدف مطلوب | * کیفیت و چگونگی انتقاد برای رسیدن به هدف مطلوب | ||
* | * اشکالات انتقاد و تاثیرگذاری آنها | ||
* چگونه یک انتقاد موفقیت آمیز انجام دهیم | * چگونه یک انتقاد موفقیت آمیز انجام دهیم | ||
* بررسی عوامل تحریم، پس زدن و انکار انتقاد | * بررسی عوامل تحریم، پس زدن و انکار انتقاد | ||
گفته میشود که والدین، معملین، وکلا، مدیران و سیاستمداران معمولا کسانی هستند که بیشترین نگرانی را در مورد انتقاد دارند. چرا که انتقاد میتواند ضرورت نوعی تفاوت رفتار را برای آنها ایجاد کند. همچنین در مورد انگیزه و تاثیر | گفته میشود که والدین، معملین، وکلا، مدیران و سیاستمداران معمولا کسانی هستند که بیشترین نگرانی را در مورد انتقاد دارند. چرا که انتقاد میتواند ضرورت نوعی تفاوت رفتار جدی را برای آنها ایجاد کند. همچنین در مورد انگیزه و تاثیر انتقاد، روانشاسان معتقدند که انتقاد میتواند منطقی با اثری مطلوب یا خودسرانه و بدون نتیجه مطلوب باشد. وقتی روانشناسان به بررسی انتقاد و تاثیرات آن روی فرد میپردازند معمولا آنرا به صورت عمومی بررسی نمیکنند بلکه در موارد مشخص و بصورت فنی و عملی مورد بررسی قرار میدهند. | ||
=== یادگیری انتقاد و انتقاد از خود === | === یادگیری انتقاد و انتقاد از خود === | ||
توانایی انتقاد کردن بصورت درست یک امر طبیعی نیست. به این معنی که باید آنرا یاد گرفت ویژگی های یک انتقاد کننده مؤثر از دیدگاه روانشناسان چنین است: | توانایی انتقاد کردن بصورت درست یک امر طبیعی نیست. به این معنی که باید آنرا یاد گرفت. ویژگی های یک انتقاد کننده مؤثر از دیدگاه روانشناسان چنین است: | ||
* بینش: منتقد باید بوضوح درک کند که هدف از انتقاد چیست | * بینش: منتقد باید بوضوح درک کند که هدف از انتقاد چیست | ||
* برخورد: منتقد باید دارای اعتماد به نفس و آرامش باشد. چه هنگام انتقاد کردن و چه هنگام انتقاد شدن | * برخورد: منتقد باید دارای اعتماد به نفس و آرامش باشد. چه هنگام انتقاد کردن و چه هنگام انتقاد شدن | ||
خط ۴۳: | خط ۳۸: | ||
همچنین گفته میشود در انتقاد کردن باید همیشه راه میانه را برگزید. انتقاد نه باید افراطی باشد و نه آنکه صحنه از نقد و بیان اشکالات خالی بماند. افراد می توانند به اندازه ضرورت دچار تکانهی انتقاد شوند اما این تکانه نباید بیش از حد باشد. در واقع در انتقاد باید راه را بر هر گونه افراط یا تفریط ببندیم. | همچنین گفته میشود در انتقاد کردن باید همیشه راه میانه را برگزید. انتقاد نه باید افراطی باشد و نه آنکه صحنه از نقد و بیان اشکالات خالی بماند. افراد می توانند به اندازه ضرورت دچار تکانهی انتقاد شوند اما این تکانه نباید بیش از حد باشد. در واقع در انتقاد باید راه را بر هر گونه افراط یا تفریط ببندیم. | ||
از دیدگاه روانشناسان انتقاد میتواند تاثیرات بسیار پربار و غنی و سازندهای داشته باشد اما اگر تبدیل به حملات شخصی شود به دیگران آسیب خواهد زد. | همچنین از دیدگاه روانشناسان انتقاد میتواند تاثیرات بسیار پربار و غنی و سازندهای داشته باشد اما اگر تبدیل به حملات شخصی شود به دیگران آسیب خواهد زد. روانشناسان و مشاوران روانشپزشکی در این رابطه توصیه میکنند که همیشه برای انتقاد خود کلمات مناسبی انتخاب کنیم. به عبارتی حتی اگر محتوای انتقاد کاملا معتبر باشد اما به شکل مناسبی بیان نشود، تاثیر سازنده نخواهد داشت. | ||
== | == تعریف انتقاد در اصل انتقاد و انتقاد از خود ( عملیات جاری ) == | ||
در | واژهی انتقاد در زبان انگلیسی «criticism » در قرن ۱۶ در این کشور رواج یافت. این واژه برگرفته از از واژهی فرانسوی «critique» بود که از اوایل قرن ۱۴ در این زبان رایج شد.<ref>[[wikipedia:Raymond_Williams|Raymond Williams]] ''- ریموند ویلیامز-دایرة المعارف فرهنگی- ص ۷۴-۷۶''</ref> ریشهی این کلمه در زبان فرانسه به معنی غربال کردن و تمیز دادن است. همچنین واژه فارسی «نقد» که برگرفته از زبان عربی است به معنی جدا کردن سکهی تقلبی از سکه واقعی است.<ref>المعجم العربی- جذر لغة النقد</ref>. | ||
یک تعریف عام در مورد انتقاد قضاوت در مورد شایستگیها و ضعفهاست. اما آنچه در اینجا به معنی انتقاد و انتقاد از خود و عملیات جاری مورد بحث است تعریف دقیق تری دارد. | |||
انتقاد کردن یعنی محکوم کردن آنچه انجام شده است در قبال آنچه میباید انجام میشد. ملاحظه میشود که انتقاد یک مقایسه ساده نبوده در عمق خود مبین این نکته است که در آن چه انجام شده(در آن بخشی که مورد انتقاد قرر میگیرد) اختیاری وجود داشته و میتوانسته آنطور نشود. بدیهی است که بدون اختیار و مسئولیت انتقاد کردن ابداً پوچ و بیمفهوم است. انتقاد و انتقاد از خود (عملیات جاری) وسیله قوام تشکیلاتی و پایداری ایدئولوژیک همه احزاب و سازمانهای انقلابی است. به این وسیله حزب یا سازمان از اشتباه و خطا مصون میماند و یا هر چه زودتر تصحیح میشود. اعضای آن از گرایشات نادرست و انحرافی تزکیه میشوند و راه تعالی روانی و تکامل شخصیت آنها هموار میگردد. بدون شک انتقاد میتواند در موارد لزوم به قاطعانهترین صورت تیز و برنده باشد و یا شکل نرم وملایم به خود بگیرد. لیکن در هر حال بایستی همراه با حسن نیت و در مجموع سازنده باشد.<ref>تحلیل آموزشی بیانیه اپورتونیستی صفحه ۱۲۵</ref> | |||
== ضرورت عملیات جاری و انتقاد و انتقاد از خود == | == ضرورت عملیات جاری و انتقاد و انتقاد از خود == | ||
از دیدگاه سازمانانقلابی وقتی | از دیدگاه یک سازمانانقلابی وقتی فردی از جامعه گذر کرده، وارد یک تشکیلات حزبی یا سازمانی میشود کماکان با خود ویژگیهای معمول جامعه را که الزما ویژگیهای مثبت و جلوبرنده ای در امر مبارزه نیستند، بهمراه دارد. این ویژگی ها اساسا بر فردگرایی استوار هستند. این یک امر طبیعی است. چرا که فرد از یک زندگی معمول که در اغلب موارد در خدمت منافع فردی است وارد زندگی مبارزاتی شده است، یعنی مسیری که در آن فداکاری و گذشت باید سرلوحهی حرکات و رفتار فرد قرار گیرد. | ||
این تغییر مسیر طبعا در یک لحظه منجر به تغییر عادات و رفتارهای او نخواهد شد. بنابراین او در روند حرکت خود در مسیر مبارزه به کرات با این امر مواجه است که در رفتارهای روزانه خود | این تغییر مسیر طبعا در یک لحظه منجر به تغییر عادات و رفتارهای او نخواهد شد. بنابراین او در روند حرکت خود در مسیر مبارزه به کرات با این امر مواجه است که در رفتارهای روزانه خود بین رفتار جمعمحور و رفتار فردی، یکی را برگزیند و با خصائل و تمایلاتی که مانع او در امر مبارزه میشود وارد جنگ شود. بستر و ظرف این نبرد که از آن به عنوان نبرد ایدئولوژیک یاد میکنند همان انتقاد و انتقاد از خود یا عملیات جاری است.<ref>عوارض گسترش سازمان انقلابی و تحلیل آن نشریه مجاهد شماره 15</ref> | ||
محمد حنیف نژاد از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق در پیامی پیش از اعدام خود در مورد ضرورت انتقاد و انتقاد از خود به دیگر یارانش چنین میگوید:<blockquote>«به هر حال، رمز پیروزی ما در حفظ دائمی سیاسی و تشکیلاتی گروه است, که در مساعی زیر متجلی می گردد: 1- وحدت تشکیلاتی. 2- وحدت استراتژیک. 3- وحدت ایدئولوژیک. به این ترتیب تنها ضامنِ پیروزی، حفظ دقیق اصول، راجع است به وحدت که تنها و تنها از طریقِ اصول: 1- انتقاد و انتقاد از خود. 2- اصل ادامة بقای پیشتاز حفظ می شود.» </blockquote>مائو تسه دون در این رابطه معتقد است که هر عنصری در جهان نیاز به رسیدگی و تصحیح و ارتقاء دارد. اگر اتاق را مرتب و تمیز نکنیم گرد و خاک در آن انباشته میشود. اگر صورت خود را مرتب نشوییم، کثیف خواهد شد. ذهن افراد نیز در روند مبارزه گاه گرد و خاک میگیرد و ازین رو احتیاج به گردگیری و تغییر و بالندگی دارد. همچنان که میگویند آب جاری دچار گندیدگی نمیشود یا لولای در هرگز موریانه نمیزند، ذهن نیز برای تازه ماندن نیاز به ارتقاء و از طرفی پاک شدن از عناصر زائد دارد و این امر جز با انتقاد و انتقاد از خود امکان پذیر نیست. او در این رابطه میگوید: | محمد حنیف نژاد از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق در پیامی پیش از اعدام خود در مورد ضرورت انتقاد و انتقاد از خود ( عملیات جاری) به دیگر یارانش چنین میگوید:<blockquote>«به هر حال، رمز پیروزی ما در حفظ دائمی سیاسی و تشکیلاتی گروه است, که در مساعی زیر متجلی می گردد: 1- وحدت تشکیلاتی. 2- وحدت استراتژیک. 3- وحدت ایدئولوژیک. به این ترتیب تنها ضامنِ پیروزی، حفظ دقیق اصول، راجع است به وحدت که تنها و تنها از طریقِ اصول: 1- انتقاد و انتقاد از خود. 2- اصل ادامة بقای پیشتاز حفظ می شود.» </blockquote>مائو تسه دون در این رابطه معتقد است که هر عنصری در جهان نیاز به رسیدگی و تصحیح و ارتقاء دارد. اگر اتاق را مرتب و تمیز نکنیم گرد و خاک در آن انباشته میشود. اگر صورت خود را مرتب نشوییم، کثیف خواهد شد. ذهن افراد نیز در روند مبارزه گاه گرد و خاک میگیرد و ازین رو احتیاج به گردگیری و تغییر و بالندگی دارد. همچنان که میگویند آب جاری دچار گندیدگی نمیشود یا لولای در هرگز موریانه نمیزند، ذهن نیز برای تازه ماندن نیاز به ارتقاء و از طرفی پاک شدن از عناصر زائد دارد و این امر جز با انتقاد و انتقاد از خود امکان پذیر نیست. او در این رابطه میگوید: | ||
هیچ کس را بخاطر حرفی که زده است گناهکار مدان بلکه از او پند بگیر. اگر عیبی داری آنرا اصلاح کن واگر نداری مراقب باش آنرا کسب نکنی!<ref>مائو تسه دون- گزاش به دومین پلنوم هفتمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین- ۵ مارس ۱۹۴۹- آثار منتخب جلد چهار</ref> | هیچ کس را بخاطر حرفی که زده است گناهکار مدان بلکه از او پند بگیر. اگر عیبی داری آنرا اصلاح کن واگر نداری مراقب باش آنرا کسب نکنی!<ref>مائو تسه دون- گزاش به دومین پلنوم هفتمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین- ۵ مارس ۱۹۴۹- آثار منتخب جلد چهار</ref> | ||
خط ۷۰: | خط ۶۵: | ||
آنها معتقد بودند که تنها به این شیوه است که انظباط انقلابی، روحیه فداکاری و اتحاد در میان آنها صیقل میخورد. | آنها معتقد بودند که تنها به این شیوه است که انظباط انقلابی، روحیه فداکاری و اتحاد در میان آنها صیقل میخورد. | ||
=== | === عملیات جاری و روشهای حل تضاد === | ||
هر پدیده ای داری تضادهای درونی است. تضاد در درون هر پدیده به شیوه ای حل شده و به سمت وحدت و نتیجه نهایی حرکت میکند. به عنوان مثال تضاد میان حکومت و مردم از طریق انقلاب حل میشود. از دیدگاه مارکسیستها تضاد میان پرولتاریا و بورژوازی با اسلوب انقلاب سوسیالیستی حل می شود. همچنین تضاد میان مستعمرات و کشورهای استعمارگر با جنگ انقلابی قابل حل است. تضاد میان طبقه کارگر و دهقانان با اسلوب کلکتیوه کردن و مکانیزه کردن کشاورزی قابل حل است. همچنین تضاد میان جامعه و طبیعت با اسلوب تکامل یافتن نیروهای مولده حل میشوند. اما تضادهای درون جبههی مردم و بویژه تضادهای درون یک حزب یا گروه تنها با اسلوب انتقاد و انتقاد از خود است که قابل حل میباشند.<ref>مائو تسه دون - درباره حل صحیح تضادهای درون خلق-27 فوریه 1975</ref> | هر پدیده ای داری تضادهای درونی است. تضاد در درون هر پدیده به شیوه ای حل شده و به سمت وحدت و نتیجه نهایی حرکت میکند. به عنوان مثال تضاد میان حکومت و مردم از طریق انقلاب حل میشود. از دیدگاه مارکسیستها تضاد میان پرولتاریا و بورژوازی با اسلوب انقلاب سوسیالیستی حل می شود. همچنین تضاد میان مستعمرات و کشورهای استعمارگر با جنگ انقلابی قابل حل است. تضاد میان طبقه کارگر و دهقانان با اسلوب کلکتیوه کردن و مکانیزه کردن کشاورزی قابل حل است. همچنین تضاد میان جامعه و طبیعت با اسلوب تکامل یافتن نیروهای مولده حل میشوند. اما تضادهای درون جبههی مردم و بویژه تضادهای درون یک حزب یا گروه تنها با اسلوب انتقاد و انتقاد از خود است که قابل حل میباشند.<ref>مائو تسه دون - درباره حل صحیح تضادهای درون خلق-27 فوریه 1975</ref> | ||
خط ۷۷: | خط ۷۲: | ||
=== چند مثال === | === چند مثال === | ||
فرض میکنیم شما عادت دارید در یک محیط بسیار خنک قرار داشته و همیشه از گرما فراری هستید. تا وقتی شما در خانه و اتاق خود بسر می برید می توانید هر طور که دوست دارید کولر اتاق خود را تنظیم نمایید. اما وقتی شما برای کار کردن به اداره خود می روید و در محل کارتان دوستان شما نیز حضور | * فرض میکنیم شما عادت دارید در یک محیط بسیار خنک قرار داشته و همیشه از گرما فراری هستید. تا وقتی شما در خانه و اتاق خود بسر می برید می توانید هر طور که دوست دارید کولر اتاق خود را تنظیم نمایید. اما وقتی شما برای کار کردن به اداره خود می روید و در محل کارتان دوستان شما نیز حضور دارند، مجبور هستید خود را با جمع دوستان خود منطبق کنید. شما نمی توانید کولر محل کار را آنطور که خودتان دوست دارید تنظیم کنید، جون منجر به آزار دوستان شما خواهد شد. این همان تعارض فرد گرایی و جمع گرایی است. | ||
فرض کنید شما در حال انجام یک مسئولیت که بصورت جمعی صورت میپذیرد نظری داشته باشید مثلا معتقد هستید که نحوهی چیدن میزها و صندلیهای یک جلسه باید به شکل مورد نظر شما باشد اما دوستان شما نظر دیگری دارند. اصرار شما بر نظر خود و | * فرض کنید شما در حال انجام یک مسئولیت که بصورت جمعی صورت میپذیرد نظری داشته باشید. مثلا معتقد هستید که نحوهی چیدن میزها و صندلیهای یک جلسه باید به شکل مورد نظر شما باشد. اما دوستان شما نظر دیگری دارند. اصرار شما بر نظر خود و مستمرا به اشتباه بودن شیوهی تصویب شده اعتراض کردن، اینها رفتارهایی است که روحیه جمع را در حین کار تضعیف مینماید. | ||
* فرض کنید شما باید تا پایان روز پروندههای مشخصی را وارسی کرده و اوراق آنها را دسته بندی کنید. در حین انجام کار شما به یاد کار دیگری میافتید که به مسائل شخصی شما مربوط است و زمان زیادی را صرف آن میکنید. به نحوی که تا پایان روز نمیتوانید کاری را که از طرف اداره به شما محول شده، به اتمام برسانید.... | |||
اینها تماما مثالهایی است تعارض فرد و جمع! | اینها تماما مثالهایی است تعارض فرد و جمع! | ||
حال از آنجا که مبارزه یک امر کاملا جمعی است و پیشبرد آن جز به وسیلهی جمع امکان پذیر نمی باشد، یک عضو تشکیلات انقلابی بارها و بارها و بسیار بیشتر از یک زندگی معمول با این تعارض مواجه خواهد شد. یعنی تعارض فرد و جمع خود را بصورت گسترده تری نشان خواهد داد و می تواند نمودهای زیادی داشته باشد: | حال از آنجا که مبارزه یک امر کاملا جمعی است و پیشبرد آن جز به وسیلهی جمع امکان پذیر نمی باشد، یک عضو تشکیلات انقلابی بارها و بارها و بسیار بیشتر از یک زندگی معمول با این تعارض مواجه خواهد شد. یعنی تعارض فرد و جمع خود را بصورت گسترده تری نشان خواهد داد و می تواند نمودهای زیادی داشته باشد: | ||
* ممکن است فرد در انجام یک مسئولیت بدلیل همین تمایلات فردی قصوری داشته باشد | |||
* ممکن است فرد با یک عضو دیگر دچار کدورت و یا اختلاف نظری شود | |||
ممکن است فرد با یک عضو دیگر دچار کدورت و یا اختلاف نظری شود | |||
ممکن است | * ممکن است هنگام حضور و فعالیت در یک محیط جمعی به قوانین آن پایبند نبوده آنها را نقض کند | ||
* ممکن است فر در نحوهی برخورد با همرزم یا دوست خود، تندی کرده یا رفتار نادرستی انجام دهد ... | |||
در تمامی این موارد در یک سازمان انقلابی راه حل پیشنهادی برای حل مشکل، انتقاد و انتقاد از خود می باشد. | در تمامی این موارد در یک سازمان انقلابی راه حل پیشنهادی برای حل مشکل، انتقاد و انتقاد از خود می باشد. | ||
خط ۱۰۰: | خط ۹۲: | ||
== راه حل تعارض فرد و جمع در اجتماعات دیگر == | == راه حل تعارض فرد و جمع در اجتماعات دیگر == | ||
البته این پدیده یعنی تعارض ما بین فردگرایی و جمع گرایی، پدیده ایست که نه تنها در یک حزب یا سازمان انقلابی بلکه در تمامی ارگانهایی که دستکم بخشی از فعالیت آنها جمعی | البته این پدیده یعنی تعارض ما بین فردگرایی و جمع گرایی، پدیده ایست که نه تنها در یک حزب یا سازمان انقلابی بلکه در تمامی ارگانهایی که دستکم بخشی از فعالیت آنها جمعی است، مورد چاره جویی قرار میگیرد. به این ترتیب نیز راه حل هایی برای حل این مشکل در نظر میگیرند. مثلا در یک پادگان و ارتش که یک محیط جمعی است، تنبیه کردن یکی از شیوه هاست. یا در یک اداره، جریمه کردن و ... به عنوان راه حلهایی برای حل این تعارض مرسومند. | ||
اما در یک سازمان یا حزب انقلابی که افراد آن برای تحقق یک هدف و آرمان اجتماعی و بصورت داوطلبانه گرد یکدیگر جمع شده اند و با یکدیگر نوعی پیوند عاطفی و برادارانه و خواهرانه دارند، راه حل انتقاد و انتقاد از خود برای رفع مشکلات و از سویی به عنوان راه حلی برای ارتقاء رفتارهای | اما در یک سازمان یا حزب انقلابی که افراد آن برای تحقق یک هدف و آرمان اجتماعی و بصورت داوطلبانه گرد یکدیگر جمع شده اند و با یکدیگر نوعی پیوند عاطفی و برادارانه و خواهرانه دارند، راه حل انتقاد و انتقاد از خود ( عملیات جاری ) برای رفع مشکلات و از سویی به عنوان راه حلی برای ارتقاء رفتارهای انسانی و آموختن ارزشهایی که آن حزب یا سازمان مبلغ آن است، مورد استفاده قرار میگیرد. | ||
== قوانین عملیات جاری و انتقاد و انتقاد از خود == | == قوانین عملیات جاری و انتقاد و انتقاد از خود == | ||
انتقاد سازنده یک تکنیک است که به منظور بهبود رفتار فرد بکار برده میشود. او تصریح میکند که یک انتقاد سازنده باید از حملات شخصی و همچنین از سرزش کردن دوری کند. همچنین انتقاد سازنده باید در استفاده از واژهها کاملا طراحی شده باشد و کاملا از زبان خصمانه بپرهیزد.<ref>راس بونندهر-مقالهی [https://www.askmen.com/money/how_to_250/275_how_to.html « چگونه سازنده انتقاد کنم»]</ref> | راس بونندهر میگوید: انتقاد سازنده یک تکنیک است که به منظور بهبود رفتار فرد بکار برده میشود. او تصریح میکند که یک انتقاد سازنده باید از حملات شخصی و همچنین از سرزش کردن دوری کند. همچنین انتقاد سازنده باید در استفاده از واژهها کاملا طراحی شده باشد و کاملا از زبان خصمانه بپرهیزد.<ref>راس بونندهر-مقالهی [https://www.askmen.com/money/how_to_250/275_how_to.html « چگونه سازنده انتقاد کنم»]</ref> | ||
=== بایدها و نبایدها در انتقاد === | === بایدها و نبایدها در انتقاد === | ||
خط ۱۲۵: | خط ۱۱۷: | ||
* قانع کننده و قابل درک و انگیزاننده برای عمل<ref>J.R. Hackman و G.R. Oldham کتاب طراحی مجدد کار- چاب ۱۹۸۰ ص- ۷۸-۸۰</ref><ref>کاتز رالف(Katz, Ralph)- آنچه امروز به متخصصین انگیزه میدهد- مجله ''[[wikipedia:IEEE_Technology_and_Engineering_Management_Society|IEEE Engineering Management Review]]- شماره ۴۱- ۱مارس۲۰۱۳ ص ۲۸-۳۰''</ref> | * قانع کننده و قابل درک و انگیزاننده برای عمل<ref>J.R. Hackman و G.R. Oldham کتاب طراحی مجدد کار- چاب ۱۹۸۰ ص- ۷۸-۸۰</ref><ref>کاتز رالف(Katz, Ralph)- آنچه امروز به متخصصین انگیزه میدهد- مجله ''[[wikipedia:IEEE_Technology_and_Engineering_Management_Society|IEEE Engineering Management Review]]- شماره ۴۱- ۱مارس۲۰۱۳ ص ۲۸-۳۰''</ref> | ||
=== قواعد انتقاد عملیات جاری از دیدگاه سازمانهای انقلابی === | === قواعد انتقاد و عملیات جاری از دیدگاه سازمانهای انقلابی === | ||
بر همین اساس بر اصل انتقاد و انتقاد از خود در سازمانهای انقلابی نیز قوانین و چهارچوبهایی حاکم است.اصل انتقاد و انتقاد از خود یا چنان که سازمان مجاهدین نام عملیات جاری را بر آن میگذارد، شیوهایست که با بهرهجویی از آن استحکام تشکیلاتی و تقویت اخلاق و رفتار اعضاء میسر میشود. اما آنچنانکه به پیشینهی روانشاختی آن نیز اشاره شد بر این پدیده باید قوانینی نیز حاکم باشد تادر مسیر درست مورد استفاده قرار گیرد. از جمله انتقاد نباید به حملات شخصی تبدیل شود. مائو تسه دون از رهبرانی که این اصل را در تشکیلات خود تدوین و تئوریزه کرد تصریح میکند، باید به اعضاء یک تشکیلات بفهمانیم که منظور از انتقاد، ارتقاء نیروی رزمنده حزب جهت نیل به پیروزی است. | بر همین اساس بر اصل انتقاد و انتقاد از خود در سازمانهای انقلابی نیز قوانین و چهارچوبهایی حاکم است.اصل انتقاد و انتقاد از خود یا چنان که سازمان مجاهدین نام عملیات جاری را بر آن میگذارد، شیوهایست که با بهرهجویی از آن استحکام تشکیلاتی و تقویت اخلاق و رفتار اعضاء میسر میشود. اما آنچنانکه به پیشینهی روانشاختی آن نیز اشاره شد بر این پدیده باید قوانینی نیز حاکم باشد تادر مسیر درست مورد استفاده قرار گیرد. از جمله انتقاد نباید به حملات شخصی تبدیل شود. مائو تسه دون از رهبرانی که این اصل را در تشکیلات خود تدوین و تئوریزه کرد تصریح میکند، باید به اعضاء یک تشکیلات بفهمانیم که منظور از انتقاد، ارتقاء نیروی رزمنده حزب جهت نیل به پیروزی است. | ||
خط ۱۳۶: | خط ۱۲۸: | ||
همچنین گفته میشود که در رابطه با انتقاد نباید توجه خود را به مسائل فرعی معطوف ساخت. وظیفه عمده در انتقاد، باید نشان دادن اشتباهات سیاسی و تشکیلاتی است و نواقص و ویژگیهای شخصی درصورتی که با منافع جمع منافاتی نداشته باشند نباید مورد انتقاد قرار گیرند.<ref>مائوتسه دون- سبک کار حزب را اصلاح کنیم</ref> | همچنین گفته میشود که در رابطه با انتقاد نباید توجه خود را به مسائل فرعی معطوف ساخت. وظیفه عمده در انتقاد، باید نشان دادن اشتباهات سیاسی و تشکیلاتی است و نواقص و ویژگیهای شخصی درصورتی که با منافع جمع منافاتی نداشته باشند نباید مورد انتقاد قرار گیرند.<ref>مائوتسه دون- سبک کار حزب را اصلاح کنیم</ref> | ||
=== چالشهای روانشناختی انتقاد === | |||
در انتقاد ممکن است بسیار دشوار باشد که آنرا بدون هیچ گونه شائبه ای از رفتار غیرمحترمانه بیان نمود. همچنین بسیار دشوار است که عمل فرد را از خود او جدا نموده و فقط به آنچه واقع شده است انتقاد کنیم. به همین دلیل روانشناسات توصیه میکنند همیشه پیش از بیان انتقاد خود را در موقعیت فرد منتقد شونده بگذاریم. همچنین اگر احساس میکنیم ممکن است از انتقادی سوءتعبیر بوجود بیاید، بهتر است از آن چشم پوشی کنیم. | |||
یکی دیگر از دشواریها این است که معمولا افراد در گوش دادن به تمامی جزئیات یک انتقاد ضعیف عمل میکنند. آنها شما را بطور کامل نمیشنوند یا آنرا غیر دقیق میشوند. شاید فهم کامل یک انتقاد نیاز به زمان داشته باشد. از سویی، یکی دیگر از راههای مورد استفاده این است که انتقاد بسیار خلاصه و موجز باشد تا مورد توجه قرار گیرد. | |||
همچنین یکی از چالشهای پیش روی انتقاد این است که یک انتقاد ممکن است بسیار جدیتر از آن باشد که مورد استقبال قرار گرفته و شخصی تلقی نشود. پس ما هرگز نباید بدون در نظر گرفتن واکنش انتقاد شونده، انتقاد خود را مطرح کنیم. در این گونه موارد باید با استفاده از قضاوت بر اساس تجربه، انتقاد را برای فرد قابل پذیرش نمود. | |||
== اسلوب برگزاری انتقاد و انتقاد از خود و عملیات جاری == | == اسلوب برگزاری انتقاد و انتقاد از خود و عملیات جاری == |