۹۷۳
ویرایش
(تأسیس سازمان کامل شد) |
|||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
دهه ۶۰ میلادی، اوج جنبشهای ضددیکتاتوری در جهان سوم بود. تئوری راهنمای عمل غالب این جنبشها، [[مارکسیسم]] بود. حتی اروپا نیز از این موضوع متأثر بود و جنبشهای متمایل به مارکسیسم، در حال افزایش بودند. تظاهرات و جنبش بزرگ دانشجویی، در قسمتهای وسیعی از اروپا ازجمله در فرانسه و آلمان، به درگیری خونین کشیده شد. در ایران، شکست رهبران غیرمذهبی سنتی، شرایط را، برای جذب قشر روشنفکر به سوی مارکسیسم، به عنوان یک راه حل در مقابل رژیم [[محمدرضا شاه|شاه]]، فراهم کرده بود. در رابطه با رهبران مذهبی نیز، در قشر روشنفکر یک ناامیدی وجود داشت و اسلام سنتی که [[روحالله خمینی|خمینی]] آن را نمایندگی میکرد، نمیتوانست جوابگوی آنان باشد. اما از طرف دیگر، افزایش سرکوب برای حاکمیت مانند یک مسکن موقت عمل میکرد، و کارساز نبود، به این دلیل که پتانسیل انفجاری جامعه را پیوسته افزایش میداد. این شرایطی بود که سازمان مجاهدین خلق ایران متولد شد. | دهه ۶۰ میلادی، اوج جنبشهای ضددیکتاتوری در جهان سوم بود. تئوری راهنمای عمل غالب این جنبشها، [[مارکسیسم]] بود. حتی اروپا نیز از این موضوع متأثر بود و جنبشهای متمایل به مارکسیسم، در حال افزایش بودند. تظاهرات و جنبش بزرگ دانشجویی، در قسمتهای وسیعی از اروپا ازجمله در فرانسه و آلمان، به درگیری خونین کشیده شد. در ایران، شکست رهبران غیرمذهبی سنتی، شرایط را، برای جذب قشر روشنفکر به سوی مارکسیسم، به عنوان یک راه حل در مقابل رژیم [[محمدرضا شاه|شاه]]، فراهم کرده بود. در رابطه با رهبران مذهبی نیز، در قشر روشنفکر یک ناامیدی وجود داشت و اسلام سنتی که [[روحالله خمینی|خمینی]] آن را نمایندگی میکرد، نمیتوانست جوابگوی آنان باشد. اما از طرف دیگر، افزایش سرکوب برای حاکمیت مانند یک مسکن موقت عمل میکرد، و کارساز نبود، به این دلیل که پتانسیل انفجاری جامعه را پیوسته افزایش میداد. این شرایطی بود که سازمان مجاهدین خلق ایران متولد شد. | ||
=== تأسيس سازمان مجاهدين خلق ايران === | |||
سازمان مجاهدین خلق ايران در سال١٣۴۴، به وسيله [[محمد حنیفنژاد|محمد حنيف نژاد]] و همفكرانش [[سعید محسن|سعيد محسن]] و [[علی اصغر بدیع زادگان|علياصغر بديع زادگان]]، به عنوان يك سازمان مسلمان، انقلابی، ملی و دموكراتيك تأسيس شد. هرسه نفر فارغالتحصيل دانشـگاه بودنـد و از زمـان مصدق، جزو فعالان جنبش دموكراتیك و سپس در شمار اعضاي نهضت آزادي ([[مهندس مهدی بازرگان]]) بودند. | |||
[[محمد حنیفنژاد|حنیفنژاد]] و [[سعید محسن]] به دلیل عضویت و فعالیت در نهضت آزادی، دستگیر و مدتی را در زندان بودند. هدف نهایی آنها جایگزین نمودن رژیم شاه با یک نظام دموکراتیک بود. | |||
در آن دوران جوانان مبارز، برای مبارزه به مارکسیسم رو میآوردند، اما بینانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران اعتقاد داشتند که یک برداشت نو و صحیح از اسلام ، میتواند دموکراسی را در ایران محقق کند، از این رو اسلام حقیقی را به عنوان مکتب راهنمای عملاشان انتخاب کردند. | |||
اما قبل از آن باید یک سازمان رزمندهی سیاسی ایجاد میکردند که میتوانست در مقابل اختناق حاکم دوام بیاورد، و در عین حال بتواند پاسخگوی خواستهها و نیازهای عامه مردم باشد، این راه سخت و دشوار بخصوص در شروع آن بود. | |||
آنها برداشت سطحی از اسلام را رد کردند، این نوع برداشت در انحصار آخوندها و روحانیون سنتی آن زمان بود، در نتیجه اولین تقابل آنها با آخوندهایی بود که اسلام را در انحصار خود میدیدند، بینانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران به طور همزمان مطالعه سایر مکاتب را هم در دست مطالعه قرار دادند، این امر آنها را قادر ساخت که با اشراف و آگاهی کاملتری، اسلام را به عنوان مکتبی که میتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد، معرفی کردند، | |||
این پیام بلافاصله در بین اقشار روشنفکر مسلمان وانقلابی جا باز کرد خیلی زود حمایت گستردهیی برای مجاهدین به ارمغان آورد. | |||
=== ایدئولوژی مجاهدین === | === ایدئولوژی مجاهدین === |
ویرایش