|
|
خط ۱: |
خط ۱: |
| | | کلیه مقالات شما به صفحات اصلی منتقل شد |
| --------------------
| | لطفا از این به بعد در صفحه تمرین کار نکنید |
| | | مقالات خود را در صفحات اصلی تکمیل کنید [[کاربر:Qubad|Qubad]] ([[بحث کاربر:Qubad|بحث]]) ۱۷ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۸ (CET) |
| == ادامه مقاله جدید ==
| |
| | |
| | |
| == '''۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰''' ==
| |
| '''تدارك بزرگترين تظاهرات اعتراضي مجاهدين'''
| |
| | |
| ''' '''مسعود رجوي: «... ما مجاهدين بلافاصله بعداز بستن روزنامهها، بهطورمتقابل روزنامههاي حكومتي را تحريم كرده و از فردا به تدارك يك تظاهرات بزرگ پرداختيم.» «ابتدا مسئولان ما فكر كرده بودند كه پا نگرفتن تظاهرات بزرگ بهخاطر نقايص تداركاتي و تشكيلاتي است. اما وقتي تمام جريان كار را از ابتدا تا انتها دوباره بررسي كرديم و ديديم كه در تداركات تشكيلاتي و تدافعي معمول، هيچ نقص جدي وجود ندارد؛ عنصر كاملاً جديدي جلب توجه نمود: فضاي اجتماعي و سياسي آنقدر تنگ شده بود كه امكان چنان حركت بزرگي را با تداركات معمولي مطلقاً و از اساس سلب ميكرد. بله، اينبار بعد از بستن روزنامهها و آغاز سركوب مطلق، تدارك متقابل ارتجاع ـكه از اين پيشتر نيز گزارشهايي راجع بهآن داشتيمـ كيفاً فرق كرده و هيچ واكنش بزرگي را براي جامعه امكانپذير نميساخت. مراكز متعددي را در تهران كشف كرديم كه دستههاي 100 تا 500 و حتي 1000نفري چماقداران مسلح با تجهيزات كامل و بيسيم و وسايل موتوري در آن گوشبهزنگ و آماده نشسته بودند. از طرف ديگر هر روز نيز ارباب چماقداران در جماران بهمنظور يك بسيج كامل ايدئولوژيكي و نظامي رَجَز ميخواند و تهديد ميكرد و به يكي گوشمالي ميداد تا از نظر رواني نيز قدرت حركت را سلب كند.»
| |
| | |
| «”ميبايست به هر ترتيب و با هر قيمت، يك تظاهرات بزرگ تودهيي را بار ديگر آزمايش نمود. آخرين تجربهٌ مسالمتآميز را نيز, حتي بهمنظور اتمام حجّت سياسي و تاريخي, بايد از سرگذرانده شود. اگر خميني ميخواهد 15خرداد يا 17شهريور ديگري درست كند بگذار شهيدانش را مجاهدين تقديم كنند.» <ref>'''مصاحبهٌ مسعود رجوي با ايرانشهر ـ نقل از نشريهٌ انجمنهاي دانشجويان مسلمان ـ اروپا و آمريكا شمارهٌ21 ـ 18ديماه1360'''</ref>
| |
| | |
| تظاهرات مسالمت آميز 30خرداد, به خون كشيده شد
| |
| | |
| 31خرداد ـ اعلاميه سازمان مجاهدين خلق ايران ـ «كشتار و تيراندازي گستردة 30 خرداد به سوي مردم تهران, داغ ننگي بر چهرة ارتجاع حاكم ـ تكرار جنايات 15خرداد و 17 شهريور, بهمنظور ممانعت از ابراز عقيدة آزاد و مسالمت آميز توده هاي خلق در راهپيمايي تاريخي 30خرداد60»
| |
| | |
| <ref>نشریه«مجاهد» - شمارة 127, 2تيرماه 1360
| |
| </ref>
| |
| | |
| اول تيرماه 1360ـ كيهان: «روابط عمومي دادستاني انقلاب جمهوري اسلامي مركز در رابطه با اعدام 15نفر از ضد انقلابيون كه از عاملين اساسي اغتشاشات شنبه 30خرداد ماه سال جاري هستند, اطلاعيه يي به اين شرح انتشارداد: ”... عده يي از اعضاي گروهكها و فريبخوردگان آنها به اتّهام شركت بر مقابله با اسلام و مسلمين شب و روز گذشته سي ام خرداد در دادسراي انقلاب جمهوري اسلامي مركز مراحل اوليه بازپرسي را گذراندند و ... پس از محاكمه به دادگاه فرستاده شدند. دادگاه انقلاب جمهوري اسلامي مركز... آنها را ... محارب با خدا و رسول دانست و به اعدام محكوم كرد. حكم صادره ظهر ديروز در محوطه زندان اوين به مرحله اجرا گذاشته شد...»
| |
| | |
| در اين اطلاعيه نام 5تن از جمله, مجاهد شهيد اصغر زِهتابچي ذكر شده كه چند روز پيش از 30خرداد 60 دستگير شده بود و در پايان اطلاعيه آمده است: «... افراد ديگر, حاضر به افشاي نام خود نشدند». اين افراد بي آن كه نام خود را به شكنجه گرانشان بگويند, دلاورانه به شهادت رسيدند.
| |
| | |
| ـ در اطلاعيه ديگري از «دادستاني انقلاب», نام 8تن از شهيدان روز 31خرداد60, ازجمله فدايي شهيد سعيد سلطانپور ذكر شده كه چندماه بيش, در سر سفرة عقد دستگير شده بود. در همين اطلاعيه نيز ذكر شده كه سه تن از اين هشت تن, «دو مرد و يك زن معلوم الاوصاف كه حاضر به افشاي نام خود نشدند... به جرم محارب با خدا و مفسد و باغي محكوم بهاعدام شدند». اين حكمها «در ساعت 9بعد از ظهر يكشنبه 31خرداد در محوطه زندان اوين به مرحله اجراگذاشته شد».<ref>'''عبدالعلی معصومی -کتاب رویارویی خميني و مجاهدين'''</ref>
| |
| | |
| == '''جبهه ملی بعد از۳۰خرداد۱۳۶۰''' ==
| |
| | |
| طی یک سال اکثریت اعضای هیئت اجرایی و هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی دستگیر شدند. سایر اعضا نیز مجبور به زندگی مخفی یا ترک ایران شدند. <ref>سایت پژواک ایران - [http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-17038.html در دهه شست چه گذشت؟]</ref><ref>جبهه ملی ایران در دهه ۶۰ - دکتر مهدی موید زاده - مسوول کمیته تعلیمات و عضوهایت اجرایی و شورای مرکزی جبهه ملی ایران</ref>
| |
| | |
| دکتر سید حسین موسویان رئیس هیئت اجرایی و مسوول تشکیلات جبهه ملی در نامه سرگشاده خود به شورای مرکزی در مورد فعالیتهای علنی و آخرین نشست شورای مرکزی در دهه ۶۰ چنین مینویسد:
| |
| | |
| .. در تابستان سال ۶۴ اعضای باقیمانده شورای مرکزی در جلسهای که به دعوت دانشپور نایب رئیس شورا و در منزل حسین شاهحسینی تشکیل گردید گرد هم آمدند و پس از بحث و گفتگوی طولانی به این جمعبندی رسیدند که جبهه ملی در آن شرایط که کشور درگیر جنگ گسترده با دشمن تجاوزگر خارجی است باید فقط به کار تشکیلاتی خود ادامه دهد و تا پایان یافتن جنگ برای شروع کار سیاسی منتظر بماند.<ref>نامه سرگشاده دکتر موسویان به اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران ۱۳۸۹</ref>٬
| |
| | |
| == حوزه علمیه قم ==
| |
| '''حوزه علمیه قم''' یکی از حوزههای علمیه شیعیان است، که در شهر قم قرار دارد. این حوزه در قرن اخیر بدست عبدالکریم حائری یزدی در سال ۱۳۰۱ شمسی سر و سامان گرفت.
| |
| | |
| == تاریخچه ==
| |
| شهر قم در سال ۲۳ هـ. ق در آخرین سال زندگی عمر به دست اعراب اشغال شد. <ref>بلاذری، فتوح البلدان، ص ۳۸۴؛ تاریخ قدیم قم، ص ۲۵</ref>و طبق نظر بعضی از نویسندگان، آغاز تشیع در میان مردم قم به تاریخ پس از ورود «اشعریها» به قم (سال ۸۳ هـ. ق) برمیگردد.
| |
| | |
| در نیمهٔ دوّم قرن اوّل زمینه برای پیریزی حوزه علمیه در قم به وجود آمد.<blockquote>در زمان قیام ابومسلم خراسانی قم پایگاه شیعه امامیه شد… و برای نخستین بار مکتب امامیه، توسط اعراب اشعری در قم افتتاح گردید که فقه شیعه بهطور رسمی در آن تدریس میشد.<ref>اقتباس از گنجینه، آثار قم، ص ۸۹؛ تتمة المنتهی، ص ۲۳۸.</ref></blockquote>در قرنهای پنجم و ششم (در دوره سلجوقیان) قم، مرکزی بزرگ برای فقهای شیعه بوده و عدّهای برای تحصیل به این شهر میآمدند.
| |
| | |
| حوزه علمیه قم در دوره صفویه مورد توجه همگان مخصوصاً دولتمردان شیعه مذهب آنزمان قرار گرفت و مدارس آباد گردید و مدارس دیگر از نو بنا گردید و کسانی مثل ملا صدرا، ملا محسن فیض، ملا لاهیجی، شیخ بهائی در آن جا مشغول تحصیل و تدریس شدند. <ref>تاریخ مذهبی قم، ص ۱۳۱.</ref>قم در آن عصر، دارای حوزه علمیّه فعال، مدارس و طلاب بسیار بوده، ومدرسه فیضیه یکی از آثار دوره صفویه میباشد.
| |
| | |
| در عصر قاجاریه هم علمای بزرگی در حوزهٔ علمیه قم به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند و در این سالها حوزه علمیه وارد مرحله تازهای از حیات خود شد.
| |
| | |
| حوزه علمیه همچنان در نوسانات مختلف ادامه حیات میداد ولی دارای تشکل و انسجامی نبود.
| |
| | |
| بعد از مرگ حائری، با ورود بروجردی به قم رونق یافت، و در اندک زمانی دارای مدارس، کتابخانهها، درس و بحثها، نشریات، و علوم مختلف فقه تدریس می شد. درزمان وی عده طلاب و ملا در قم بالغ بر شش هزار نفر شد.
| |
| | |
| پس از پیروزی انقلاب، حوزه گسترش چشمگیری یافت. هم اکنون بالغ بر چهل هزار نفر از طلاب ایرانی و خارجی در آن به درس و بحث مشغول هستند.
| |
| | |
| == آموزش در حوزه ==
| |
| هم اینک تمام علوم اسلامی در حوزه قم درس داده میشود. آموزش دروس حوزه علمیه در سه مرحله سطح ۱ و سطح ۲ و خارج انجام میگیرد. در مجموع این سه سطح ده پایه دارد <ref>[http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=30629]</ref>و با اهداف زیر برگزار میگردد:
| |
| | |
| الف: آشنایی با علوم مذهبی پایه و بخشی از دروس مقدماتی
| |
| | |
| ب: تأمین مبلغ و معلم دینی در سطوح مقدماتی حوزه
| |
| | |
| ج: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دوره مقدماتی حوزه
| |
| | |
| د: ایجاد زمینه برای آموزشهای سطوح بالاتر
| |
| | |
| این دوره به شش پایه درسی تقسیم میشود.
| |
| | |
| مدت تحصیل در دوره سطح یک حد متوسط ۶ سال و حداقل ۳ سال و حداکثر ۸ سال است.<ref>[https://hawzah.net/fa/Question/View/11932/ پایگاه اطلاع رسانی حوزه]</ref> پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح وارد درس خارج فقه و اصول میشوند و همواره فقط تعداد اندکی از طلاب میتوانند به درجه اجتهاد برسند.
| |
| | |
| == شهریه در حوزه ==
| |
| نظام مالی از طریق بخشی از خمس و اوقاف تأمین میشود. این مقدار بنا به سابقه و مجرد و متأهل بودن به طلاب داده میشود که به آن شهریه گفته میشود. البته امروزه طلاب تحت پوشش بیمه قرار میگیرند.
| |
| | |
| <ref>علیرضا ریحان یزدی، ج۱، ص۵۳، پانویس ۱، آینه دانشوران، با مقدمه و تعلیقات و اضافات ناصر باقری بیدهندی، قم ۱۳۷۲ ش.</ref>
| |
| | |
| == میزان شهریه در قدیم ==
| |
| در اوایل مرجعیت سید حسین بروجردی شهریه حوزه پنجاه ریال برابر پنج تومان بوده و در اواخر عمر او مبلغ شهریه به شصت تومان رسیده بودهاست.<ref>«مصاحبه با آیت اللّه سید محمد هاشم غضنفری خوانساری و مصاحبه با استاد هاشمی رفسنجانی»، ج۱، ص۳۷، حوزه، سال ۲، ش ۱۱ (مهر ۱۳۶۴).</ref>
| |
| | |
| == سازمان تبلیغات اسلامی ==
| |
| '''سازمان تبلیغات اسلامی''' نهادی در جمهوری اسلامی ایران است که زیر نظر رهبری قرار دارد و ریاست آن را از سال ۱۳۸۰ به این سو سید مهدی خاموشی بر عهده دارد. در گذشته این سازمان توسط احمد جنتی، محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: حقانی، شیرازی، جنتی، مهدوی کنی و امامی کاشانی اداره میشده است. حوزه هنری زیر نظر این سازمان اداره میشود. مسولیت این حوزه سالها به عهده محمد علی زم بود. بعدها این مسولیت به حسن بنیانیان واگذار شد که او نیز این حوزه را ترک گفت. سازمان دارالقران کریم نیز به عنوان متولی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم زیر نظر این سازمان اداره میشود.
| |
| | |
| اساسنامهٔ اولیه سازمان توسط روحالله خمینی امضا شده بود.
| |
| | |
| == معاونت های سازمان تبلیغات اسلامی ==
| |
| سازمان تبلیغات دارای سه معاونت است: معاونت پژوهشی و آموزشی، معاونت امور فرهنگی و تبلیغ، معاونت اداری و مالی<ref>[http://www.ido.ir/org/?content=chartچارت سازمان]</ref>
| |
| | |
| == مؤسسات وابسته ==
| |
| * دانشگاه سوره
| |
| * خبرگزاری مهر
| |
| * حوزه هنری
| |
| * پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
| |
| * سازمان دارالقرآن الکریم
| |
| * مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان
| |
| * مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر
| |
| * شرکت کتاب شهر
| |
| * روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز
| |
| * سازمان مدارس معارف اسلامی
| |
| | |
| == وظایف مشخص شده ==
| |
| مسئولیتها به این شرح است:<ref>[http://www.hamshahrionline.ir/details/77263آشنایی]</ref>
| |
| * سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی.
| |
| * زمینهسازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکلهای انجمنهای اسلامی و جمعیتهای مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
| |
| * تلاش در جهت احیا و اشاعه فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راهها.
| |
| * تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط و ارائه سیاستهای لازم در جهت خنثیسازی آنها.
| |
| * انجام مطالعات راهبردی و بررسیهای کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی قشرها مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامهها و شیوههای تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی.
| |
| * تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی.
| |
| * تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانههای همگانی و فعالیت مستقیم رسانهای.
| |
| * برنامهریزی، زمینهسازی و انجام اقدامهای لازم برای هرچه فعالتر شدن افراد تأثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهای بیگانه.
| |
| * برنامهریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعائر دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای دولتی.
| |
| * همکاری با وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی در محیط سازمانهای دولتی.
| |
| * تأسیس و اداره موسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارآمد دینی.
| |
| * تأسیس مراکز اطلاعرسانی تخصصی، تبلیغی و دینی.
| |
| * سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور.
| |
| * هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی و تشکلهای اسلامی و نظارت بر آنها.
| |
| * برگزاری کنفرانسها، جشنوارهها و نمایشگاههای در کشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی.
| |
| * انجام همکاریهای فرهنگی- تبلیغی با مراکز اسلامی و تألیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذیصلاح.
| |
| * نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهرهبرداری در کشور.
| |
| * نظارت بر چاپ و نشر قرآن و انجام فعالیتهای قرآنی از طریق تربیت مربی.
| |
| | |
| == پانویس ==
| |
| <references />
| |
| <references group="https://www.radiofarda.com/a/f3_katouzian_on_nehzat_azadi/24176060.html" />
| |