|
|
خط ۳: |
خط ۳: |
| پرویز مشکاتیان (۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور - ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ در تهران) آهنگساز، موسیقیدان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود. او به سه تار نیز آشنایی داشت. | | پرویز مشکاتیان (۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور - ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ در تهران) آهنگساز، موسیقیدان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود. او به سه تار نیز آشنایی داشت. |
|
| |
|
| == زندگینامه و فعالیت هنری == | | == تولد و دوران حرفهای == |
| پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سهتار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهرانشد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد دکتر داریوش صفوت پرداخت. | | پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سهتار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. |
|
| |
|
| وی همزمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، دکتر مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. مشکاتیان در این سالها، کنسرتهای متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد. | | مشکاتیان در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد دکتر داریوش صفوت پرداخت. وی همزمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، دکتر مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. |
|
| |
|
| وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار میگردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشتهٔ سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیفنوازی را به دست آورد. وی همسر سابق افسانه شجریان بوده و صاحب دو فرزند به نامهای آوا و آیین است.
| | او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. |
|
| |
|
| == فعالیت حرفهای ==
| | استاد مشکاتیان در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد. وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار میگردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشتهٔ سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیفنوازی را به دست آورد. |
| مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد ولی پس از واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد. سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجهٔ این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. وی در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگساز و نوازندهٔ سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازندهٔ سهتار و در جان عشاق فقط آهنگساز) همکاری داشت. | |
|
| |
|
| او همچنین کارهای بسیار پرباری با نوازندگانی چون حسین علیزاده (سرپرست گروه عارف و گروه شیدا) و محمدرضا لطفی (سرپرست گروه شیدا) دارد.
| | مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد ولی پس از واقعه ۱۷شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفا داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد. سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجهٔ این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. وی در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگساز و نوازندهٔ سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازندهٔ سهتار و در جان عشاق فقط آهنگساز) همکاری داشت. |
|
| |
|
| پس از قطع همکاری با محمدرضا شجریان، وی با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرد. او همچنین در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد. | | او همچنین کارهای بسیار پرباری با نوازندگانی چون حسین علیزاده (سرپرست گروه عارف و گروه شیدا) و محمدرضا لطفی (سرپرست گروه شیدا) دارد. پس از قطع همکاری با محمدرضا شجریان، وی با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرد. او همچنین در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد. |
|
| |
|
| مشکاتیان از سال ۱۳۷۶ اجراهای صحنهای و انتشار آلبوم را متوقف کرد و تا تابستان سال ۱۳۸۴ کنسرتی در کشور اجرا نکرد. | | مشکاتیان از سال ۱۳۷۶ اجراهای صحنهای و انتشار آلبوم را متوقف کرد وتا تابستان سال ۸۴ کنسرتی در کشور اجرا نکرد. یکی از واپسین کارهای وی آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان سرپرست گروه عارف کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت. |
|
| |
|
| یکی از واپسین کارهای وی آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان سرپرست گروه عارف کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت. در سال ۱۳۸۶، پس از حضور پرویز مشکاتیان در کنسرت محمدرضا شجریان، رابطهٔ این دو استاد موسیقی ایرانی که بیش از یک دهه تیره بود، مجدداً برقرار شد. همچنین، در مراسم جشن خانه موسیقی در ۲۳ مهر ۱۳۸۶، ''لوح تقدیر از یک عمر فعالیت هنری'' توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانهٔ موسیقی به پرویز مشکاتیان داده شد.
| | در سال ۱۳۸۶، پس از حضور پرویز مشکاتیان در کنسرت محمدرضا شجریان، رابطهٔ این دو استاد موسیقی ایرانی که بیش از یک دهه تیره بود، مجدداً برقرار شد. همچنین، در مراسم جشن خانه موسیقی در ۲۳ مهر ۱۳۸۶، لوح تقدیر از یک عمر فعالیت هنری توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانهٔ موسیقی به پرویز مشکاتیان داده شد. |
|
| |
|
| از آثار مشکاتیان، کتابهای فراوانی منتشر شدهاست. از این کتابها میتوان به اثرهای بیست قطعه برای سنتور، گل آئین، گل آوا، سُل آیین، مجموعه تصانیف، بیداد، لاله بهار اشاره نمود | | از آثار مشکاتیان، کتابهای فراوانی منتشر شدهاست. از این کتابها میتوان به اثرهای بیست قطعه برای سنتور، گل آئین، گل آوا، مجموعه تصانیف، بیداد، لاله بهار اشاره نمود. استاد پرویز مشکاتیان در تاریخ ۲۹ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. |
|
| |
|
| == کتابها ==
| | محمدرضا درویشی درباره مشکاتیان گفته است: «پرویز در نوازندگی، نگاه به موسیقی ایرانی و ساختن تصانیف و قطعات بیشمار ویژگیهایی غیرقابل تقلید داشت، هرچند که تقلید از استاد مشق است و حتما دیگر هنرمندان آثار او را مشق میکنند، اما تصنیفهای او شبیه هیچکس نیست و سنتورنوازیاش نیز شیوهای متفاوت از هرکس را داشت. درواقع نگاه او به موسیقی باید فهمیده و درک شود و موسیقیدانان، سازندگان و نوازندگان سعی نکنند که از سبک او تقلید کنند، چون در این صورت کارشان تعطیل میشود.» |
| {| class="wikitable"
| | |
| !نام کتاب
| | == فعالیت های پرویز مشکاتیان == |
| !سال انتشار
| | پرویز مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، |
| !گردآورنده
| | |
| !ناشر
| | همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد ولی پس از واقعه ۱۷شهریور ۱۳۵۷ استاد مشکاتیان از رادیو |
| !توضیحات
| | |
| |-
| | استعفا داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد. |
| |بیست قطعه برای سنتور (ویرایش اول)
| | |
| |بهار ۱۳۶۱
| | پرویز مشکاتیان سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت(dot) استاد پرویز مشکاتیان از |
| |ارشد طهماسبی
| | |
| |نشر آروین
| | سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجهٔ این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، |
| |درغم، پگاه، مخالف، سروناز، سرانداز، شکسته، شورانگیز، نغمه، خسروشیرین، گلنوش، دل انگیزان، رقص چوبی، سرکش، چوپانی، غمانگیز، بیداد، جامهدران، طربانگیز، پیروزی
| | |
| |-
| | سِرّ عشق، نوا و دستان بود. |
| |بیداد- دونوازی سنتور
| | |
| |پاییز ۱۳۶۹
| | پرویز مشکاتیان در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگساز و نوازندهٔ سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازندهٔ سهتار) همکاری |
| |علیرضا جواهری
| | |
| |علیرضا جواهری
| | داشت(dot) از سال ۶۷ استاد مشکاتیان همکاری خود با خوانندگان دیگری را هم در دستور کار خود قرار می دهد |
| |تنظیم قطعهٔ بیداد برای دو سنتور توسط علیرضا جواهری
| | |
| |-
| | که شهرام ناظری (آلبوم لاله بهار)، علی جهاندار (آلبوم صبح مشتاقان)، علیرضا افتخاری (مقام صبر)، ایرج بسطامی (موسم گل، افشاری |
| |دستور سنتور
| | |
| |زمستان ۱۳۷۵
| | مرکب، مژده بهار،وطن من)، علی رستمیان و حمید رضا نوربخش (کنسرت گروه عارف) از جمله آنها بودهاند(dot) |
| |سعید نعیمی منش
| | |
| |آروین
| | پرویز مشکاتیان |
| |این کتاب روشی است نوین برای فراگیری ساز سنتور و در این کتاب سعی شده از ابتدا هنر جو از طریق دستگاه ماهور با سنتور و موسیقی ایرانی آشنا شود. قطعات و تمرینهای کتاب در دو کوک ماهور فا و ماهور دو تنظیم شدهاند.
| | |
| |-
| | در فستیوال موسیقی روح زمین در لندن شرکت کرد و مقام نخست این جشنواره را به دست آورد. |
| |گل آئین - ۱۸ قطعه برای سنتور
| | |
| |پاییز ۱۳۷۶
| | برخی از کارهای استاد مشکاتیان نیز با تنظیم چهره هایی چون محمد رضا درویشی (جان عشاق و گنبد مینا) وکامبیز |
| |علیرضا جواهری
| | |
| |چکاد هنر
| | روشن روان (دود عود) منتشر شدند که در هر سه این آلبومها محمد رضا شجریان آواز خواند. |
| |چهار مضراب شور، سماع آوا، خزان، مضراب پرانی شور، مضراب پرانی حسینی، مضراب پرانی لنگ، پیشدرآمد ابوعطا، سیخی، چند مضراب حجاز، چهارمضراب ابوعطا، چهار مضراب افشاری، پیشدرآمد همایون، چهار مضراب همایون، چهارمضراب بیداد، چهار مضراب بیات راجه، کاروانیان، ضربی راست پنجگاه، چند مضراب پنجگاه
| | |
| |-
| | برخی از مهمترین قطعات ساخته شده توسط استاد پرویز مشکاتیان از سوی علیرضا جواهری نت نویسی وبه بازار موسیقی عرضه |
| |بیداد - برای گروه سازهای ایرانی
| | |
| |زمستان ۱۳۷۶
| | شد(dot) استاد پرویز مشکاتیان از سال ۱۳۷۶ اجراهای صحنه ای و انتشار آلبوم را متوقف کرد و تا تابستان سال |
| |علیرضا جواهری
| | |
| |چکاد هنر
| | ۸۴ کنسرتی در کشور اجرا نکرد. |
| |پارتیتور برای سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار، بربط، بمتار، کمانچه، نی و تنبک در دستگاه همایون
| | |
| |-
| | در تابستان ۸۴ پرویز مشکاتیان به فکر تجدید ساختار گروه عارف و شیدا برآمد که حاصل آن اجرای کنسرتی در |
| |گل آوا - قطعاتی برای سنتور
| | |
| |بهار ۱۳۷۷
| | تالار کشور با صدای شهرام ناظری بود. |
| |علیرضا جواهری
| | |
| |چکاد هنر
| | == آلبوم های پرویز مشکاتیان == |
| |پیشدرآمد شور، رنگ اصول، گرایلی شستی و هشتری، گنبد مینا، چهارمضراب سنتور و ارکستر، طلوع، چهارمضراب نهفت، چهار مضراب بیات ترک، راز و نیاز، مقدمهٔ جان عشاق، چکاد، پیشدرآمد نغمه، کرشمهٔ زابل، پیشدرآمد ماهور، ضربی ماهور، مضراب پرانی ماهور، دو مضراب اصفهان، چهار مضراب عراق و نهیب
| | |
| |-
| | === برخی از مهم ترین آلبوم های پرویز مشکاتیان به شرح زیر می باشند: === |
| |چکاد - برای گروه سازهای ایرانی
| | • سر عشق (درماهور) سه تار پرویز مشکاتیان آواز محمد رضا شجریان• بیداد (دستگاه همایون)سنتور پرویز مشکاتیان آواز محمد رضا |
| |بهار ۱۳۷۸
| | |
| |علیرضا جواهری
| | شجریان• بر آستان جانان (در شور و بیات ترک) سنتور پرویز مشکاتیان آواز محمد رضا شجریان• نوا (مرکب خوانی در |
| |چکاد هنر
| | |
| |پارتیتور برای سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار ۱، تار ۲، بربط، رباب، بمتار، کمانچهٔ ۱، کمانچهٔ ۲، قیچک آلتو، نی، تنبک و تنبک زورخانه در دستگاه چهارگاه (دو) و آواز اصفهان (فا)
| | دستگاه نوا) سنتور پرویز مشکاتیان آواز محمد رضا شجریان• دستان (در دستگاه چهار گاه) سنتور پرویز مشکاتیان آواز محمد رضا |
| |-
| | |
| |مجموعه تصانیف - جلد اول
| | شجریان• لاله بهار سنتور پرویز مشکاتیان آواز شهرام ناظری• افق مهر سنتور پرویز مشکاتیان آواز ایرج بسطامی• مقام صبر سنتور |
| |بهار ۱۳۷۸
| | |
| |علیرضا جواهری
| | پرویز مشکاتیان آواز علیرضا افتخاری پرویز مشکاتیان همچنین اجرای کنسرتهای متعدد برون مرزی به همراه |
| |چکاد هنر
| | |
| |مرا عاشق، گلعذار، طالع اگر مدد دهد، شکر و شکایت، لالهٔ بهار، شب، افسرده حال، شیدایی، بر آستان جانان، ای مجلسیان، الا یا ایها الساقی، نفس باد صبا، جان جهان، دود عود
| | شجریان در کشورهای اروپایی را در کارنامه دارد(dot) |
| |-
| | |
| |مجموعه تصانیف - جلد دوم
| | == مشکاتیان از نگاه دیگران == |
| |زمستان ۱۳۷۸
| | '''''پرویز مشکاتیان''''' را میتوان از پرچمداران جریان مدرن موسیقی سنتی دانست. او در بسیاری از آثار خود چه در آهنگسازی و چه نوازندگی رگههای تازهای از موسیقی سنتی را به رخ کشید. تصنیف «لحظه دیدار»، تصنیف «قاصدک» و از همه آنها عجیبتر، تصنیف «هست شب» با صدای محمدرضا شجریان همگی جزو آثار مدرن موسیقی سنتی به شمار میآیند. |
| |علیرضا جواهری
| | |
| |چکاد هنر
| | س از مهاجرت '''''محمدرضا لطفی'' '''و '''''حضور حسین علیزاده''''' برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بود که شجریان و مشکاتیان تبدیل به نبض تپندهی موسیقی سنتی در آن سالها شدند و چرخ موسیقی را به همراه عدهای اندک از موزیسینهای مانده در ایران چرخاندند و تولید آلبوم در آن سالها توسط این افراد انجام شد. |
| |وطن من، سرو بلند، سمن بویان، قاصدک، مقام صبر، دیدم صنمی، هر شب من و دل، پروانه، روز وصل دوستداران، افق مهر، همنشین درد، صبح است ساقیا
| | |
| |-
| | پرویز مشکاتیان یک میهنپرست واقعی بود. او سه کار شاخص برای وطنش دارد که هرکدام حکایت خود رادارند. «رزم مشترک» با صدای'''''محمدرضا شجریان''''' که هیچگاه معلوم نشد که شاعر واقعی آن کیست و «برزین آذرمهر» نام مستعار پرویز مشکاتیان است یا افراد دیگری که مدعی آن شدند؛ «سرو آزاد» که یکبار توسط '''''شهرام ناظری''''' و در کنسرت گروه عارف خوانده شد و پیش از آن پرویز مشکاتیان با سهتار آن را خوانده و در آلبومی به همین نام عرضه کرده بود و نکته جالب آن این است که ابتهاج بزرگ این مرثیه را برای جنگل سروده بود و اعتماد وی به مشکاتیان باعث شد تا آهنگساز تمامی کلمات جنگل را با میهن عوض کند و مفهوم ملی – میهنی به شعر دهد و تصنیف سوم را هم''''' ایرج بسطامی''''' به زیبایی اجرا کرد و در آلبوم «وطن من» منتشر شد. |
| |سل آئین - ده قطعه برای سنتور
| |
| |تابستان ۱۳۷۹
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |سماع آئین، جستجو، داد و بیداد، چند مضراب بیداد، چهار مضراب ماهور بر اساس اثری از حبیب سماعی، چهار مضراب نهفت، چهار مضراب دلکش بر اساس اثری از ابوالحسن صبا و درویش خان ، انتظار، چهارمضراب چهارگاه، رنگ دشتی
| |
| |-
| |
| |رزم مشترک - برای آواز و گروه سازهای ایرانی
| |
| |زمستان ۱۳۸۰
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |پارتیتور برای آواز و گروه سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار ۱، تار ۲، بربط، رباب، بمتار، کمانچه، نی و تنبک (خط تنبک این تصنیف در کتاب درج نشدهاست) - ترانهٔ این اثر از برزین آذرمهر است.
| |
| |-
| |
| |لالهٔ بهار - برای آواز و گروه سازهای ایرانی
| |
| |زمستان ۱۳۸۰
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |پارتیتور برای آواز و گروه سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار ۱، تار ۲، بربط، رباب، بمتار، کمانچهٔ ۱، کمانچهٔ ۲، نی و تنبک - شعر این تصنیف از ملک الشعرا بهار است.
| |
| |-
| |
| |مجموعه تصانیف - جلد سوم
| |
| |بهار ۱۳۸۲
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |لحظهٔ دیدار، خوشنوای بینوا، کنج صبوری، بیا تا گل برافشانیم، ماه رو، ای عاشقان، سوختگان، زتو با تو راز گویم، دلبرا، مست و خراب، نا کجا آباد، دلم ای وای دل
| |
| |-
| |
| |پیروزی - برای گروه سازهای ایرانی
| |
| |بهار ۱۳۸۲
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |پارتیتور برای سازهای ایرانی، تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار، بمتار، کمانچه، تنبک ۱ و تنبک ۲
| |
| |-
| |
| |واژهٔ آزادی - برای آواز گروه سازهای ایرانی
| |
| |تابستان ۱۳۸۲
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |پارتیتور برای آواز و گروه سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار ۱، تار ۲، بربط، رباب، بمتار، کمانچهٔ ۱، کمانچهٔ ۲، نی - شعر این تصنیف از سیاوش کسرایی است.
| |
| |-
| |
| |محبوب من وطن - برای آواز و گروه سازهای ایرانی
| |
| |زمستان ۱۳۸۲
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |پارتیتور برای آواز و گروه سازهای ایرانی - تنظیم شده برای سازهای سنتور، تار ۱، تار ۲، بربط، رباب، بمتار، کمانچهٔ ۱، کمانچهٔ ۲، نی - شعر این تصنیف از برزین آذرمهر است.
| |
| |-
| |
| |در کوچه باغهای ترنم
| |
| |زمستان ۱۳۸۳
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعهٔ کامل آثار پرویز مشکاتیان در یک جلد
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد اول
| |
| |بهار ۱۳۸۶
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - لحظهٔ دیدار، مژدهٔ بهار، گنبد مینا، مرا عاشق، لالهٔ بهار، آواز تمنا (شور)، چهارمضراب تمنا
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد دوم
| |
| |زمستان ۱۳۸۷
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - بر آستان جانان (بیات ترک) - برآستان جانان (دشتی و کردبیات)، چگور آهنگ ۲۱ (بیات ترک و دشتی و کردبیات)
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد سوم
| |
| |زمستان ۱۳۸۸
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - افشاری مرکب، کنسرت نوا پاریس، کنسرت افشاری پاریس، سخن دوست (نوا)، صبح مشتاقان (ابوعطا)، تکنوازی سنتور در دستگاه شور
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد چهارم
| |
| |بهار ۱۳۸۹
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - سه گاه از آلبوم دونوازی، دستان (چهارگاه)، کنسرت سه گاه به همراهی بهمن رجبی ۱۳۵۶، کنسرت چهارگاه کلن
| |
| |-
| |
| |مجموعه تصانیف جلد چهارم
| |
| |زمستان ۱۳۹۴
| |
| |علیرضا جواهری
| |
| |چکاد هنر
| |
| |گنبد مینا، سرو آزاد، گون، ای مردم آزاده کجایید، پنهان چو دل، واژهٔ آزادی، محبوب من وطن، بهارا، ایرانی، جان عشاق، رزم مشترک، مقدمهٔ ققنوس، ققنوس
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد پنجم
| |
| |بهار ۱۳۹۵
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - همایون از آلبوم دونوازی، بیداد، کنسرت همایون نمایشگاه بینالمللی تهران، کنسرت فستیوال مولانا (ایتالیا)، خلوت گزیده، مقدمهٔ فرح، کنسرت همایون ۱۳۷۶ کرمانشاه، کنسرت همایون ۱۳۷۶ تهران
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد ششم
| |
| |تابستان ۱۳۹۵
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - قاصدک (راست پنجگاه)، قاصدک (دشتی)، مقام صبر (راست پنجگاه)، کنسرت راست پنجگاه، کنج صبوری، کنسرت ماهور جشن هنر شیراز
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد هفتم
| |
| |زمستان ۱۳۹۵
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - تمنا بخش اول، تمنا بخش دوم، سرو آزاد
| |
| |-
| |
| |شعر بی واژه جلد هشتم
| |
| |بهار ۱۳۹۶
| |
| |محسن غلامی
| |
| |چکاد هنر
| |
| |مجموعه تکنوازیهای پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای سنتور - گزیدهای از تکنوازیهای سنتور در دستگاه شور
| |
| |}
| |
|
| |
|
| == درگذشت == | | == درگذشت == |
خط ۱۹۲: |
خط ۸۹: |
|
| |
|
| همچنین مراسم تشییع پیکر پرویز مشکاتیان در روز ۴ مهر در زادگاهش نیشابور، از مقابل اداره فرهنگ و ارشاد و با حضور جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفر برگزار گردید. در این مراسم که هنرمندانی همچون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، همایون شجریان، کیوان ساکت، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان، محمدرضا رستمیان، شروین مهاجر و پژمان طاهری حضور داشتند، گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفنپوش کرده بودند. همچنین گروه موزیک شهر نیشابور در طول مراسم تشییع مارش عزا اجرا میکرد. پیکر پرویز مشکاتیان پس از مراسم تشییع و خواندن نماز در مسجد جامع نیشابور، در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد. | | همچنین مراسم تشییع پیکر پرویز مشکاتیان در روز ۴ مهر در زادگاهش نیشابور، از مقابل اداره فرهنگ و ارشاد و با حضور جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفر برگزار گردید. در این مراسم که هنرمندانی همچون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، همایون شجریان، کیوان ساکت، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان، محمدرضا رستمیان، شروین مهاجر و پژمان طاهری حضور داشتند، گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفنپوش کرده بودند. همچنین گروه موزیک شهر نیشابور در طول مراسم تشییع مارش عزا اجرا میکرد. پیکر پرویز مشکاتیان پس از مراسم تشییع و خواندن نماز در مسجد جامع نیشابور، در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد. |
|
| |
| == آثار ==
| |
| {| class="wikitable"
| |
| ! colspan="7" |آثار
| |
| |-
| |
| |'''نام آلبوم'''
| |
| |'''سال انتشار'''
| |
| |'''آهنگساز'''
| |
| |'''نوازنده'''
| |
| |'''خواننده'''
| |
| |'''ناشر'''
| |
| |'''توضیحات'''
| |
| |-
| |
| |چاووش ۴
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |هنگامه اخوان، شهرام ناظری
| |
| |
| |
| |آهنگسازان: محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، با همکاری گروه شیدا و عارف.
| |
| |-
| |
| |چاووش ۶
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |
| |
| |آهنگسازان: محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، با همکاری گروه شیدا، آهنگساز تصنیف ایرانی (پرویز مشکاتیان)
| |
| |-
| |
| |چاووش ۷
| |
| |۱۳۵۸
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان، شهرام ناظری
| |
| |
| |
| |در ساخت موسیقی این اثر محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان،هوشنگ کامکار و حسین علیزاده همکاری داشتند. با همکاری گروه شیدا و عارف.
| |
| |-
| |
| |چاووش ۱۲
| |
| | -
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |این مجموعه شامل دو نوازی سنتور و تمبک (ناصر فرهنگفر) میباشد.
| |
| |-
| |
| |آذرستون
| |
| | -
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |
| |
| |به صورت رسمی منتشر نشد. سنتور (مشکاتیان)، نی (محمد موسوی).
| |
| |-
| |
| |بیداد
| |
| |۱۳۶۴
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |بخش اول در دستگاه همایون و با آهنگسازی پرویز مشکاتیان و بخش دوم در همایون و شور و با نوازندگی تار توسط غلامحسین بیگجهخانی.
| |
| |-
| |
| |آستان جانان
| |
| |۱۳۶۴
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |در سال ۱۳۶۲ در سفارت ایتالیا در تهران اجرا و در سال ۱۳۶۴ منتشر شد. نوازنده سنتور (مشکاتیان)، نوازنده تنبک (ناصر فرهنگفر).
| |
| |-
| |
| |سر عشق
| |
| |۱۳۶۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |در سال ۱۳۶۱ اجرا و در سال ۱۳۶۵ منتشر شد. این آلبوم در دستگاه ماهور اجرا شدهاست. سهتار (مشکاتیان)، نی (محمد موسوی).
| |
| |-
| |
| |لاله بهار
| |
| |۱۳۶۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |شهرام ناظری
| |
| |
| |
| |لالهٔ بهار در سال ۱۳۶۲ اجرا و در سال ۱۳۶۵ منتشر شد. اجرا توسط گروه عارف.
| |
| |-
| |
| |نوا
| |
| |۱۳۶۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |این آلبوم در دستگاه نوا آغاز شده و سپس در گوشههایی از شور، بیات ترک و سهگاه ادامه مییابد. اجرا توسط گروه عارف.
| |
| |-
| |
| |دود عود
| |
| |۱۳۶۷
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |هالکو
| |
| |تنظیم این آلبوم با کامبیز روشنروان بود، در سال ۱۳۶۶ اجرا و در ۱۳۶۸ منتشر شد. بخشی از آلبوم با اجرای ارکستر.
| |
| |-
| |
| |دستان
| |
| |۱۳۶۷
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |در دستگاه چهارگاه، اجرا توسط گروه عارف.
| |
| |-
| |
| |افشاری مرکب
| |
| |۱۳۶۸
| |
| |
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |چهارباغ بانگ، همآواز آهنگ
| |
| |کنسرت گروه عارف در ایران و اروپا.
| |
| |-
| |
| |افق مهر
| |
| |۱۳۶۹
| |
| |
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |سروش
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |خلوتگزیده
| |
| |۱۳۷۰
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |اجرای سنتور مشکاتیان در (روی ب) آلبوم.
| |
| |-
| |
| |مژده بهار
| |
| |۱۳۷۱
| |
| |
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |دستان، چهارباغ بانگ
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |صبح مشتاقان
| |
| |۱۳۷۳
| |
| |
| |
| |
| |
| |علی جهاندار
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |
| |
| |-
| |
| |قاصدک
| |
| |۱۳۷۳
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |
| |
| |به صورت رسمی منتشر نشد. سنتور (مشکاتیان)، نوازنده تنبک (همایون شجریان).
| |
| |-
| |
| |جان عشاق
| |
| |۱۳۷۴
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |تنظیم: محمدرضا درویشی، پیانو: جواد معروفی
| |
| |-
| |
| |گنبد مینا
| |
| |۱۳۷۴
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |دل آواز
| |
| |اجرا در مایههای دشتی، سه گاه، ماهور و چهارگاه.
| |
| |-
| |
| |کنج صبوری
| |
| |۱۳۷۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |علی رستمیان
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |اجرای گروه عارف
| |
| |-
| |
| |وطن من
| |
| |۱۳۷۶
| |
| |
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |همآواز آهنگ
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |موسم گل
| |
| |
| |
| |محمدرضا درویشی
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |
| |
| |اجرای تصانیفی از عارف و شیدا توسط ارکستر سمفونیک تهران، در این آلبوم پرویز مشکاتیان نظارت و نوازندگی سه تار را بر عهده داشتهاند
| |
| |-
| |
| |کنسرت ۷۶ گروه عارف
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |حمیدرضا نوربخش
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |دو نوازی پرویز مشکاتیان (سنتور) و ناصر فرهنگفر (تنبک).
| |
| |-
| |
| |لحظه دیدار
| |
| |۱۳۸۰
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |پرویز مشکاتیان(سنتور)، محسن کثیرالسفر(تنبک)، بهداد بابایی(سهتار)
| |
| |-
| |
| |بیست سال با آثار پرویز مشکاتیان۱
| |
| |۱۳۸۲
| |
| |
| |
| |
| |
| |شهرام ناظری، علی رستمیان، حمیدرضا نوربخش، علیرضا افتخاری
| |
| |
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |بیست سال با آثار پرویز مشکاتیان ۲
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، ایرج بسطامی، علی رستمیان، حمیدرضا نوربخش،سپیده رئیسالسادات
| |
| |
| |
| |
| |
| |-
| |
| |کنسرت راست پنجگاه
| |
| |۱۳۸۳
| |
| |
| |
| |
| |
| |ایرج بسطامی
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |گروه عارف
| |
| |-
| |
| |پس پرده
| |
| |۱۳۸۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |سهتار نوازی پرویز مشکاتیان. اجرای خصوصی در سالهای ۱۳۶۲٬۶۳٬۶۴ و ۱۳۷۱
| |
| |-
| |
| |سرو آزاد
| |
| |۱۳۸۶
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |سهتار نوازی پرویز مشکاتیان، تنبک (جمشید محبی).
| |
| |-
| |
| |مقام صبر
| |
| |۱۳۸۷
| |
| |
| |
| |
| |
| |علیرضا افتخاری
| |
| |همآواز آهنگ
| |
| |
| |
| |-
| |
| |بیست قطعه برای سنتور
| |
| |۱۳۸۸
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |سنتور: پرویز مشکاتیان، محمدرضا رستمیان.
| |
| |-
| |
| |تمنا
| |
| |۱۳۸۸
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |سروش
| |
| |پرویز مشکاتیان (سنتور)، آئین مشکاتیان (تنبک).
| |
| |-
| |
| |دو نوازی (همایون، سه گاه)
| |
| |۱۳۸۸
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |چهارباغ بانگ
| |
| |پرویز مشکاتیان(سنتور)، ناصر فرهنگفر و جمشید محبی(تنبک).
| |
| |-
| |
| |طریق عشق
| |
| |۱۳۹۵
| |
| |
| |
| |
| |
| |محمدرضا شجریان
| |
| |ایران گام
| |
| |این اثر در سال ۱۳۶۷ در پاریس اجرا و در مهر ماه ۱۳۹۵ در ایران منتشر شد.
| |
| |}
| |
|
| |
|
| == منابع == | | == منابع == |
| # زندگینامه پرویز مشکاتیان (۱۳۴۴-۱۳۸۸ همشهری آنلاین، ۲۳ مهر ۱۳۸۶. بازبینیشده در مرداد ۱۳۹۰.
| | * سایت تابناک |
| # بی وبگاه رسمی پرویز مشکاتیان. بازبینیشده در شهریور ۱۳۸۹.
| | * سایت نماوا |
| # درگذشت پرویز مشکاتیان چهره نامدار موسیقی ایران ''همشهری آنلاین''
| |
| # زندگینامه پرویز مشکاتیان
| |
| # شجریان به مشکاتیان جایزه داد. همشهری آنلاین، ۲۴ مهر ۱۳۸۶. بازبینیشده در مرداد ۱۳۹۰.
| |
| # شجریان در مراسم ختم مشکاتیانهمشهری آنلاین، ۷ مهر ۱۳۸۸. بازبینیشده در مرداد۱۳۹۰
| |
| # انتقاد از مسئولان موسیقی در مراسم تشییع پیکر مشکاتیان همشهری آنلاین، ۷ مهر ۱۳۸۸. بازبینیشده در مرداد ۱۳۹۰..
| |
| # انبوه نیشابوریان در تشییع پیکر مشکاتیان همشهری آنلاین، ۴ مهر ۱۳۸۸. بازبینیشده در مرداد ۱۳۹۰
| |
| # پرویز مشکاتیان درگذشت فارس نیوز
| |
|
| |
|
| == رده ها == | | == رده ها == |
| متولدین ۱۳۴۴/ موسیقیدانان ایرانی/ آهنگسازان ایرانی /نوازندگان سنتور /نوازندگان سهتار /فوت شدگان ۱۳۸۸ | | متولدین ۱۳۴۴/ موسیقیدانان ایرانی/ آهنگسازان ایرانی /نوازندگان سنتور /نوازندگان سهتار /فوت شدگان ۱۳۸۸ |