۷۳۵
ویرایش
خط ۱۳۲: | خط ۱۳۲: | ||
== قشریگری == | == قشریگری == | ||
«ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره او اشد قسوه...»- - - همچون دیروز در چهره «خوارج» و «اخباریگری»، و گاه همچون امروز در چهرهگروههای مختلف تکفیری چون «طالبان»، «القاعده»، «داعش» و…- - - از معنای ظاهری کتاب و سنت فراتر نرفته و با هرگونه اجتهاد و تاویل و غایت گرایی مخالفت است؛ دین را در احکام شرعی عصر نزول منحصر می کند؛ در مرام او تعقل و شهود و اجتهاد در مبانی و اصول جایی ندارد؛ با هرگونه مدرنیسم مخالف است؛ مدارا ندارد و هر امر متفاوت با فهم مضیق خود را بدعت می پندارد؛ بر افکار و عقاید خود در حد افراط قاطعیت و اصرار می ورزد درحالیکه بعضاً فاقد دلیل، بینه، شاهد، قرینه و اماره مرتبط با آن باور است؛ گوشی برای شنیدن رأی مخالف ندارد و حاضر به پذیرش تغییر و تجدید نظر در آراء خود نیست. تعصب، لجبازی و ستیزه گری -کج فهمی و بدفهمی - ظاهر بینی - درک و دریافت گزینشی و غربال داده ها - .- .- '''اما ذهنی که می خواهد پا به پای زمان پیش رود، همواره باید در مقابل افکار نوین ـ که محصول گذشت زمان اند ـ حالت انعطافی از خود نشان دهد و پذیرای دخالت زمان و تحول اندیشه ها باشد .'''<ref>[https://pe.annabaa.org/religion/1770 مرکزالانبیأ]</ref> | منظور از قشریگری، برخوردجامد وپذیرش صرف ِ ظواهر متون دینی و پذیرش جامد بر ظواهر مناسک در مقام عمل است. است.نقطه مقایل قشریگری خِرَدگرایی یا عقلگرایی∗ یا مکتب اصالت عقل که به معنی تکیه بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار است. این کلمه هنگامی که در ارتباط با متفکرانِ نخستینِ قرنِ هفدهم از جمله رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایبنیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ شناخت است.این متفکران تلاش نمودند حقایقِ اصلیِ هستی را از راهِ برهان و استدلالِ عقلی اثبات کنند. | ||
مخالفین قشریگری با استناد به قرآن بطورمثال قشریون رابدین شمل توصیف میکنند : «ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره او اشد قسوه...»- - - همچون دیروز در چهره «خوارج» و «اخباریگری»، و گاه همچون امروز در چهرهگروههای مختلف تکفیری چون «طالبان»، «القاعده»، «داعش» و…- - - از معنای ظاهری کتاب و سنت فراتر نرفته و با هرگونه اجتهاد و تاویل و غایت گرایی مخالفت است؛ دین را در احکام شرعی عصر نزول منحصر می کند؛ در مرام او تعقل و شهود و اجتهاد در مبانی و اصول جایی ندارد؛ با هرگونه مدرنیسم مخالف است؛ مدارا ندارد و هر امر متفاوت با فهم مضیق خود را بدعت می پندارد؛ بر افکار و عقاید خود در حد افراط قاطعیت و اصرار می ورزد درحالیکه بعضاً فاقد دلیل، بینه، شاهد، قرینه و اماره مرتبط با آن باور است؛ گوشی برای شنیدن رأی مخالف ندارد و حاضر به پذیرش تغییر و تجدید نظر در آراء خود نیست. تعصب، لجبازی و ستیزه گری -کج فهمی و بدفهمی - ظاهر بینی - درک و دریافت گزینشی و غربال داده ها - .- .- '''اما ذهنی که می خواهد پا به پای زمان پیش رود، همواره باید در مقابل افکار نوین ـ که محصول گذشت زمان اند ـ حالت انعطافی از خود نشان دهد و پذیرای دخالت زمان و تحول اندیشه ها باشد .'''<ref>[https://pe.annabaa.org/religion/1770 مرکزالانبیأ]</ref> | |||
=== تحجّر علمی === | === تحجّر علمی === | ||
واپسزنی علوم غربی وعدم مراجعه به آنها بویژه طلاب علوم دینی | واپسزنی علوم غربی وعدم مراجعه به آنها بویژه طلاب واساتید علوم دینی هیچ مراجعه به علوم روز غربی نداشته و از پیشرفت های علمی خود رامحروم کردند. | ||
=== تحجّر فرهنگی === | === تحجّر فرهنگی === | ||
ترویج این عادت ها و نگرش که دین، با لذت های دنیوی مخالف است و لازمه دینداری، تحمل ریاضت ها و بدبختی ها و اندوه دائمی و دور بودن از رفاه و شادی و تفریحات سالم است. | |||
=== تحجّر سیاسی === | === تحجّر سیاسی === | ||
ممنوعیت احزاب و رسانه ها، سازمان های غیر دولتی، و ...که مخالف یا دگر اندیش باشند و انحصار همه چیز به موافقان و همفکران . | |||
=== تحجّر اجتماعی === | === تحجّر اجتماعی === | ||
پافشاری بر آداب و رسوم گذشته و یا اصالت دادن به آداب و رسوم خاصّی در برابر آداب و رسوم طایفه و قبیله و جامعه ای دیگر، از مصادیق جُمود و تحجّر است . | |||
== پانویس == | == پانویس == |
ویرایش