۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق.jpg|جایگزین=مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق|بندانگشتی|450x450پیکسل|مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق]] | [[پرونده:مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق.jpg|جایگزین=مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق|بندانگشتی|450x450پیکسل|مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق]] | ||
'''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار | '''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار است، اما این سازمان به ضرورت آزادی پوشش در جامعه باور دارد و بسیاری از هواداران آن بیحجاب هستند. [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] از اولین سازمانهایی بود که در ابتدای انقلاب به اجباری شدن حجاب اعتراض کرد. سازمان مجاهدین پس از انقلاب ضدسلطنتی با مطرح شدن موضوع حجاب اجباری در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ در اطلاعیهای در این رابطه اعلام کرد: <blockquote>«هر موضع گيري خصمانه، براي تحميل جبري هر شكلي ازحجاب برزنان اين ميهن آن هم درجامعه اي كه تازه مي خواهد نظم فاسد و منحط آريامهري را كه در آن هيچ مرزي بين آزادي و بي بندوباري وجودنداشت ، پشت سر بگذارد، نامعقول و نامقبول است...انقلاب ما طبيعتا همچنان كه از روز نخست نيز مكررا مورد تائيد بوده است، نميتواند جز مبشر آزادي و رهايي تمام اقشار و طبقات و نیروهاي مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمايز جنسي، نژادي، طبقاتي و عقيدتي باشد.»</blockquote>همچنین زنان مجاهدین در حالی خود که روسری بر سر داشتند در تظاهرات علیه حجاب اجباری در ایران شرکت کردند. | ||
اگرچه بسیاری از هواداران مجاهدین بی حجاب هستند اما کادرهای این سازمان، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند. | اگرچه بسیاری از هواداران مجاهدین بی حجاب هستند اما کادرهای این سازمان، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند. | ||
داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد زنان مجاهد است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است و اعتقاد همگانی به آن، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است. | داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد زنان مجاهد است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است و اعتقاد همگانی به آن، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده از پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است. | ||
سازمان مجاهدین خلق تشکیل دهندهی ارتش آزادیبخش ملی ایران نیز هست. این ارتش از همهی کسانی که به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین معتقد نیستند، اما به خطوط سیاسی آن باور دارند، برای مبارزه دعوت به عمل آورد. زنانی که تحت این چارچوب به ارتش آزادیبخش ملی ایران پیوستند، بدون حجاب بودند. | سازمان مجاهدین خلق تشکیل دهندهی ارتش آزادیبخش ملی ایران نیز هست. این ارتش از همهی کسانی که به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین معتقد نیستند، اما به خطوط سیاسی آن باور دارند، برای مبارزه دعوت به عمل آورد. زنانی که تحت این چارچوب به ارتش آزادیبخش ملی ایران پیوستند، بدون حجاب بودند. | ||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است. | در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است. | ||
اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای | اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای اولین بار در جمهوری اسلامی با شعار یا روسری یا توسری به عنوان اهرم فشاری در جهت کنترل سیاسی جامعه بهکار گرفته شد. | ||
دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند. | دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند. | ||
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود. در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بخشنامهای به فرمان رضاخان صادر شد که بر مبنای آن زنان حق استفاده از روسری و چادر نداشتند. رضاخان پس از تصویب این قانون با اقدامات سرکوبگرانه تلاش کرد سیاست خود را اجرا کند. به فرمان او از ورود زنان با حجاب به حمامها، مراکز عبور و مرور شهر، بازارها، اتوبوسها ممانعت شد. پاسبانها باید به زنان چادری اخطار میکردند و همچنین در زیارتگاهها مأمورینی برای جلوگیری از ورود زنان با حجاب گمارده شد. رستورانها، ادارات دولتی و برخی مغازه مجبور شدند اطلاعیههایی مبنی بر عدم تعامل با زنان چادری در اماکن خود نصب کنند. | یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود. در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بخشنامهای به فرمان رضاخان صادر شد که بر مبنای آن زنان حق استفاده از روسری و چادر نداشتند. رضاخان پس از تصویب این قانون با اقدامات سرکوبگرانه تلاش کرد سیاست خود را اجرا کند. به فرمان او از ورود زنان با حجاب به حمامها، مراکز عبور و مرور شهر، بازارها، اتوبوسها ممانعت شد. پاسبانها باید به زنان چادری اخطار میکردند و همچنین در زیارتگاهها مأمورینی برای جلوگیری از ورود زنان با حجاب گمارده شد. رستورانها، ادارات دولتی و برخی مغازه مجبور شدند اطلاعیههایی مبنی بر عدم تعامل با زنان چادری در اماکن خود نصب کنند. | ||
مانعت از رفتن زنان با حجاب به | مانعت از رفتن زنان با حجاب به حمامها و نظارت بر کار حمامیها که مبادا آنها زنان با حجاب را به حمام راه دهند، گماردن پاسبانها در مراکز عبور و مرور شهر مخصوصاً بازارها، اخطار به زنان چادری، گرفتن التزام از گاراژدارها که زنان چادری را سوار نکنند، همچنین گماردن مأمور در زیارتگاهها که زنهای با چادر را اجازه ورود ندهند، جلوگیری از سوار کردن بانوان چادری در اتوبوسها و اتومبیلها و راه ندادن به سینماها و رستورانها و ادارات دولتی و نصب اطلاعیههای بدین مضمون که به چادریها جنس نمیفروشیم بر سردر مغازهها از شیوههای سرکوبگرایانهٔ پلیسی رضا خانی بود.<ref>کشف حجاب به کوشش امیر قربانی</ref> | ||
این اقدامات رضا شاه سرانجام جز برخی موارد در میان زنان طبقه | این اقدامات رضا شاه سرانجام جز برخی موارد در میان زنان طبقه متوسط، تأثیری مثبتی در جامعه ایران نگذاشت. اعمال خشونتآمیز وی در اجرای این قوانین موجب نارضایتی و مهجوریت زنان را فراهم کرد. در بسیاری مناطق خانوادهها به دلیل اجباری شدن بیحجابی در مدارس، از تحصیل دخترانشان به طور کامل جلوگیری کردند. رساندن زنان به حمام گاه از طریق پشت بام انجام می شد و این فشارها بر روی زنان در مواردی به خودکشی آنها انجامید. | ||
== حجاب در مناسبات درونی مجاهدین == | == حجاب در مناسبات درونی مجاهدین == | ||
خط ۵۲: | خط ۵۲: | ||
این درحالی است که حجاب در سازمان مجاهدین خلق اجباری نیست بلکه ناشی از اعتقاد آنها به شعائر اسلام است. کما اینکه اگر کسی به اسلام و شعائر آن اعتقادی نداشته باشد یقینا به عضویت این سازمان درنخواهد آمد. | این درحالی است که حجاب در سازمان مجاهدین خلق اجباری نیست بلکه ناشی از اعتقاد آنها به شعائر اسلام است. کما اینکه اگر کسی به اسلام و شعائر آن اعتقادی نداشته باشد یقینا به عضویت این سازمان درنخواهد آمد. | ||
به عنوان مثال کسی که به عضویت یک حزب مارکسیست | به عنوان مثال کسی که به عضویت یک حزب مارکسیست درمیآید، مطمئنا نماز نمیخواند و متقابلا کسی که نماز میخواند به یک حزب مارکسیست نخواهد پیوست، اگر چه اهداف سیاسی یا عدالتجویانه ی آنرا قبول داشته باشد. حزب نیز از پذیرفتن از پذیرفتن چنین شخصی معذور خواهد بود اما آیا میتوان یک حزب مارکسیست را متهم کرد که خواندن نماز را در حزب خود ممنوع ساخته و این نشانهی اجبار و دموکراتیک نبودن آن است؟ | ||
داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد آنها است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است. به این ترتیب اعتقاد همگانی به اعضای سازمان مجاهدین به مبارزهی قهرآمیز، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است. | داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد آنها است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است. به این ترتیب اعتقاد همگانی به اعضای سازمان مجاهدین به مبارزهی قهرآمیز، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است. | ||
خط ۷۲: | خط ۷۲: | ||
با این همه سازمان مجاهدین معتقد به در ضرورت آزادی پوشش درجامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از نزدیکترین هواداران و حتی فعالان این سازمان بیحجاب هستند. | با این همه سازمان مجاهدین معتقد به در ضرورت آزادی پوشش درجامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از نزدیکترین هواداران و حتی فعالان این سازمان بیحجاب هستند. | ||
سازمان مجاهدین از اولین سازمانهایی بود که علیه قانون اجباری شدن حجاب در ایران موضعگیری کرد و آن را مخالف با اسلام دانست. در بخشهایی از اطلاعیهای که سازمان مجاهدین خلق پس از آغاز زمزمههای اجباری شدن حجاب در ایران پس از انقلاب ضدسلطنتی صادر کرد آمده است:<blockquote>«اطلاعيه مجاهدين خلق ايران درمورد مسئله ي حجاب</blockquote><blockquote>به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران</blockquote><blockquote>و به نام همه ي خواهران و مادران فداكار ايراني كه انقلاب خونين اين ميهن را باوركرده اند.</blockquote><blockquote>خواهران گرامي !</blockquote><blockquote>همه | سازمان مجاهدین از اولین سازمانهایی بود که علیه قانون اجباری شدن حجاب در ایران موضعگیری کرد و آن را مخالف با اسلام دانست. در بخشهایی از اطلاعیهای که سازمان مجاهدین خلق پس از آغاز زمزمههای اجباری شدن حجاب در ایران پس از انقلاب ضدسلطنتی صادر کرد آمده است:<blockquote>«اطلاعيه مجاهدين خلق ايران درمورد مسئله ي حجاب</blockquote><blockquote>به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران</blockquote><blockquote>و به نام همه ي خواهران و مادران فداكار ايراني كه انقلاب خونين اين ميهن را باوركرده اند.</blockquote><blockquote>خواهران گرامي !</blockquote><blockquote>همه ميدانيم كه آزادي به بهاي خون هزاران خواهر و برادر وفرزندان شهيد اين ميهن كسب گرديده است و نيز مي دانيم كه اگر آزادي به تمامي حاصل نشود ومخدوش وقابل و باز گشت است . همچنين مي دانيم كه اگر آزادي را پاس نداريم وبه آن ارج ننهيم آن را از ما دور خواهند ربود...پيگيري مسائلي كه درشرايط كنوني از مسائل اصلي جامعه و جنبش ما نمي باشد به هرنحوي كه باشد موجب انحراف از مسير و به بيراهه رفتن نيروها وانرژي هاشده وفرصتها وزمينه هايي برا ي ”توطئة ها ” وتحريكات ضد انقلاب ، فراهم خواهد نمود ، از آن جمله است درگيريهايي كه اين روزها درمورد مسالهي حجاب ايجاد شده است.حجاب به عنوان يك نهاد انقلابي اسلام في الواقع چيزي نيست جز كوشش اجتماعي به خاطر رعايت و حفظ سلامت اخلاقي جامعه كه خود بدون شك از ضروريات رشد همه جانبه ي معنوي و مادي اجتماعي است، ومامطمئنيم كه خواهران ومادران انقلابي ما همان گونه كه تا كنون درعمل نشان داده اند ، اين ضرورت را به بهترين وجه رعايت نموده و خواهند نمود. لذا هر موضع گيري خصمانه، براي تحميل جبري هر شكلي ازحجاب بر زنان اين ميهن آن هم درجامعهاي كه تازه ميخواهد نظم فاسد و منحط آريامهري را كه در آن هيچ مرزي بين آزادي وبي بندوباري وجود نداشت، پشت سر بگذارد، نامعقول ونامقبول است...انقلاب ما طبيعتا همچنان كه ازروز نخست نيز مكررا مورد تائيد بوده است، نمي تواند جزمبشر آزادي و رهايي تمام اقشار و طبقات و نیروهاي مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمايز جنسي، نژاد ي، طبقاتي و عقيدتي باشد. بنابراين انقلاب ما هيچگونه ترديد و انكاري را در آزادي كامل حقوقي و سياسي و اجتماعي زنان ما نمي پذيرد...»</blockquote>پس از انقلاب ضدسلطنتی سازمان مجاهدین و زنان آن در حالی که خود روسری بر سرداشتند در تظاهرات مختلف علیه قانون اجباری شدن حجاب نیز شرکت کردند. | ||
مریم رجوی با استناد به آیه ی «لااکراه في الدین» اشاره میکند که هیچ چیز در دین اجبار نیست. او در کتاب اسلام، زنان و برابری میگوید:<blockquote>«من بارها از اين آخوندها پرسيدهام كه راستي در كجاي اسلام جنايتهايي كه شما ميكنيد مورد تأييد قرارگرفته است؟ كشتار و قتلعام زندانيان سياسي و به خصوص هزاران زن از دختران ١٣ ساله تا مادران ٧٠ ساله و زنان باردار در كجاي اسلام و قرآن تأييد شده است؟ دركجاي اسلام گفته شده كه شما مجازيد به زنان تهمت بزنيد؟ آنها را دركوچه و خيابان تحقيركنيد، آنها را سنگساركنيد و در شكنجه گاهها توسط دژخيمان و پاسداران وحشي مورد آزار و تجاوز قرار دهيد؟ دركجاي اسلام اجبار به حجاب هست؟ مگر آيه صريح قرآن اين نيست كه لااكراه في الدين؟ بنيادگرايان با عمده كردن مسايلي مثل حجاب براساس مرزبندي جنسي تصوير كاملاً واژگونهيي از اسلام ارائه ميدهند، گويا كه اسلام فقط همين است. يك بررسي اجمالي از قرآن نشان ميدهد كه از ميان | مریم رجوی با استناد به آیه ی «لااکراه في الدین» اشاره میکند که هیچ چیز در دین اجبار نیست. او در کتاب اسلام، زنان و برابری میگوید:<blockquote>«من بارها از اين آخوندها پرسيدهام كه راستي در كجاي اسلام جنايتهايي كه شما ميكنيد مورد تأييد قرارگرفته است؟ كشتار و قتلعام زندانيان سياسي و به خصوص هزاران زن از دختران ١٣ ساله تا مادران ٧٠ ساله و زنان باردار در كجاي اسلام و قرآن تأييد شده است؟ دركجاي اسلام گفته شده كه شما مجازيد به زنان تهمت بزنيد؟ آنها را دركوچه و خيابان تحقيركنيد، آنها را سنگساركنيد و در شكنجه گاهها توسط دژخيمان و پاسداران وحشي مورد آزار و تجاوز قرار دهيد؟ دركجاي اسلام اجبار به حجاب هست؟ مگر آيه صريح قرآن اين نيست كه لااكراه في الدين؟ بنيادگرايان با عمده كردن مسايلي مثل حجاب براساس مرزبندي جنسي تصوير كاملاً واژگونهيي از اسلام ارائه ميدهند، گويا كه اسلام فقط همين است. يك بررسي اجمالي از قرآن نشان ميدهد كه از ميان بيش از ٦٢٣٤ آيه تنها در سه چهار آيه به مسأله حجاب اشاره شده است. دجالگري آخوندها را ببينيد كه چه تصويري از اسلام درست كردهاند تصويري از اسلام ساختهاند كه گويي تمام اسلام يعني حجاب. در جبهه مقابل اين سيستم قرون وسطايي، تجربه شايان توجهي وجود دارد كه اعتقاد اسلام به آرمان برابري را در عمل ثابت كرده است. اين تجربه عبارت است از تجربة جنبش مقاومت ايران. زنان پيشتاز مقاومت ايران كه در يك جنبش آزاديبخش خطيرترين مسئوليتها را برعهده گرفته اند، از اسلام معتقد به برابري يعني اسلام دموكراتيك الهام گرفتهاند.آنها توانستهاند جنبشي را در برابر وحشيترين ديكتاتوري مذهبي دراين دوران هدايت كنند. آنهاتوانستهاند بر طلسم ضعيفگي زن غلبه كنند و نه تنها زنان بلكه مردان را نيز از قيد و بندهاي استثماري رها كنند. آنها توانسته اند راه شكست بنيادگرايان حاكم بر ايران را باز كنند.»</blockquote> | ||
=== طرح ده ماده ای مریم رجوی === | === طرح ده ماده ای مریم رجوی === | ||
خط ۸۰: | خط ۸۰: | ||
مریم رجوی برای آیندهی ایران یک طرح دهمادهای ارائه کرده است. ذر ماده ی پنجم از مواد بر آزادی پوشش تأکید شده است | مریم رجوی برای آیندهی ایران یک طرح دهمادهای ارائه کرده است. ذر ماده ی پنجم از مواد بر آزادی پوشش تأکید شده است | ||
#از نظر ما آرای مردم تنها ملاک سنجش است و بر همین اساس خواهان یک حکومت جمهوری مبتنی بر آرای مردم هستیم. | #از نظر ما آرای مردم تنها ملاک سنجش است و بر همین اساس خواهان یک حکومت جمهوری مبتنی بر آرای مردم هستیم. | ||
# ما خواهان یک نظام کثرت گرا، آزادی احزاب و اجتماعات هستیم. در ایران فردا ما به کلیه آزادیهای فردی احترام میگذاریم؛ و بر آزادی بیان و آزادی کامل رسانهها و دسترسی | # ما خواهان یک نظام کثرت گرا، آزادی احزاب و اجتماعات هستیم. در ایران فردا ما به کلیه آزادیهای فردی احترام میگذاریم؛ و بر آزادی بیان و آزادی کامل رسانهها و دسترسی بیقید و شرطِ همگان به فضای مجازی تأکید داریم. | ||
# ما در ایران آزاد شده فردا، از لغو حکم اعدام دفاع میکنیم و نسبت به آن متعهدیم. | # ما در ایران آزاد شده فردا، از لغو حکم اعدام دفاع میکنیم و نسبت به آن متعهدیم. | ||
# مقاومت ایران از جدایی دین و دولت دفاع خواهد کرد، هرگونه تبعیض در مورد پیروان کلیه ادیان و مذاهب ممنوع خواهد بود. | # مقاومت ایران از جدایی دین و دولت دفاع خواهد کرد، هرگونه تبعیض در مورد پیروان کلیه ادیان و مذاهب ممنوع خواهد بود. |