۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران- به رهبری پرویز محمود بود. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت.<ref name=":0" /> | او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران- به رهبری پرویز محمود بود. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت.<ref name=":0" /> | ||
== سبک کار == | == سبک کار == | ||
مشغله ی ذهنی حنانه چند صدایی کردن موسیقی ایرانی بود و با اینکه در این راه زحمت بسیار کشید اما هارمونی ابداعی او ( هارمونی زوج ) مورد توجه همهی هنرآفرینان موسیقی قرار نگرفت. خودش در اینباره | مشغله ی ذهنی حنانه چند صدایی کردن موسیقی ایرانی بود و با اینکه در این راه زحمت بسیار کشید اما هارمونی ابداعی او ( هارمونی زوج ) مورد توجه همهی هنرآفرینان موسیقی قرار نگرفت. خودش در اینباره میگوید: | ||
[[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه|جایگزین=|250x250پیکسل]]<blockquote>«اینکه میگویند موسیقی شرقی ذاتاً تک صدایی است و موسیقی غربی ماهیتاً چند صدایی، درست نیست. اولاً موسیقی غرب نیز در آغاز تک صدایی «مونوتون» بوده و موسیقیدانان آن را ارتقاء داده و به مرحله ی چند صدایی رسانده اند، ثانیاً در بسیاری ار ملودیهای روستایی در مشرق زمین از جمله ایران، دستکم میتوان ملودیهای دو صدایی پیدا کرد که گوشها نیز به شنیدن آن عادت کرده است.<ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref> ضعف دانش موسیقی و تنها به شیوه ی اجرا اندیشیدن سبب شده است که ما ابتدایی باقی مانده و آهنگسازان از امکان بازی با اصوات و در نتیجه ترکیب آنها غافل بمانند... از زمان علینقی وزیری اما به تدریج ارزشها و امکانات موسیقی ملی ما آشکار شده است. تقلید از آنچه از اجدادمان یاد گرفته ایم، هنر نیست، سنت است. هدایت چرا بزرگ است، برای آنکه دنبال زال و رستم و اسفندیار، لیلی و مجنون و شیخ صنعان نرفته است. زمان جاری، احساس، اندیشه، موضوع و تکنیک ویژه ی خویش را دارد و هنر یعنی همین. امروز اگر کسی بخواهد مثل حافظ و مولوی شعر بگوید، یک شاهی ارزش ندارد... اگر نیما، نیما میشود برای آن است که زحمت میکشد، فکرش را بهکار میاندازد و شیوه ی خاص خودش را پیدا میکند. موسیقی ما طفیلی شعر است و آنگونه که باید پیشرفت نمیکند. وقتی از زیر بار شعر بیرون آمد آنوقت، فی نفسه میشود موسیقی»</blockquote> | [[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه|جایگزین=|250x250پیکسل]]<blockquote>«اینکه میگویند موسیقی شرقی ذاتاً تک صدایی است و موسیقی غربی ماهیتاً چند صدایی، درست نیست. اولاً موسیقی غرب نیز در آغاز تک صدایی «مونوتون» بوده و موسیقیدانان آن را ارتقاء داده و به مرحله ی چند صدایی رسانده اند، ثانیاً در بسیاری ار ملودیهای روستایی در مشرق زمین از جمله ایران، دستکم میتوان ملودیهای دو صدایی پیدا کرد که گوشها نیز به شنیدن آن عادت کرده است.<ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref> ضعف دانش موسیقی و تنها به شیوه ی اجرا اندیشیدن سبب شده است که ما ابتدایی باقی مانده و آهنگسازان از امکان بازی با اصوات و در نتیجه ترکیب آنها غافل بمانند... از زمان علینقی وزیری اما به تدریج ارزشها و امکانات موسیقی ملی ما آشکار شده است. تقلید از آنچه از اجدادمان یاد گرفته ایم، هنر نیست، سنت است. هدایت چرا بزرگ است، برای آنکه دنبال زال و رستم و اسفندیار، لیلی و مجنون و شیخ صنعان نرفته است. زمان جاری، احساس، اندیشه، موضوع و تکنیک ویژه ی خویش را دارد و هنر یعنی همین. امروز اگر کسی بخواهد مثل حافظ و مولوی شعر بگوید، یک شاهی ارزش ندارد... اگر نیما، نیما میشود برای آن است که زحمت میکشد، فکرش را بهکار میاندازد و شیوه ی خاص خودش را پیدا میکند. موسیقی ما طفیلی شعر است و آنگونه که باید پیشرفت نمیکند. وقتی از زیر بار شعر بیرون آمد آنوقت، فی نفسه میشود موسیقی»</blockquote> | ||
== موسیقی | == موسیقی فیلم == | ||
مرتضی حنانه در پایان دهه ی چهل به موسیقی فیلم روکرد و به حق او را باید نخستین سازنده موسیقی فیلمهای سینمای ایران دانست که با حدود ۵۰ آفریده گاهی حتی برای فیلمهایی که از ارزش متوسطی برخودار بودند نیز موفقیت فراوان به بارآورد. | مرتضی حنانه در پایان دهه ی چهل به موسیقی فیلم روکرد و به حق او را باید نخستین سازنده موسیقی فیلمهای سینمای ایران دانست که با حدود ۵۰ آفریده گاهی حتی برای فیلمهایی که از ارزش متوسطی برخودار بودند نیز موفقیت فراوان به بارآورد. | ||
خط ۸۹: | خط ۸۹: | ||
== آثار تألیف و ترجمه شده == | == آثار تألیف و ترجمه شده == | ||
مرتضی حنانه آثاری نیز در زمینه موسیقی، ترجمه و تألیف کرده که از آن جمله میتوان جلد اول و دوم ارکستراسیون اثر شارل کوکلن، برگردان و تفسیر مقاصد الحان اثر عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان قرن نهم هجری، راه و روش ساختن ملودی اثر جولیو باس و گامهای گمشده تألیف خود او را نام برد که در این نوشته به ویژه از هارمونی ابداعی خود«هارمونی زوج» سخن | مرتضی حنانه آثاری نیز در زمینه موسیقی، ترجمه و تألیف کرده که از آن جمله میتوان جلد اول و دوم ارکستراسیون اثر شارل کوکلن، برگردان و تفسیر مقاصد الحان اثر عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان قرن نهم هجری، راه و روش ساختن ملودی اثر جولیو باس و گامهای گمشده تألیف خود او را نام برد که در این نوشته به ویژه از هارمونی ابداعی خود«هارمونی زوج» سخن میگوید. | ||
== آثار حنانه پس از انقلاب == | == آثار حنانه پس از انقلاب == |
ویرایش