۹٬۰۸۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
در "شهریار جدید" نویسنده به ماکیاول ، بوروکراسی، اکونومیسم و .... می پردازد. در باب مایاول او اثر شهریار این فیلسوف عملگرا را به مثابه نمونه تاریخی اسطوره سورلی معرفی میکند؛ ژرژ سورلیای که نظریه پرداز سندیکالیسم انقلابی بود و به نوعی بر فاشیسم ایتالیایی ساخته موسولینی اثر عمدهای داشت. نکته جالب هم در همین امر نهفته است. گرامشی به نوعی به تمجید شهریار ماکیاول می پردازد و آن را این چنین میستاید:"..... نمونه یک ایدئولوژی سیاسی که به صورت یک خیالآباد بی روح یا نظریهبافی عالمانه ارائه نمیشود، بلکه به صورت آفریده یک تخیل عینی که روی مردم پراکنده و از هم بریده اثر میکند و اراده جمعی آنها را برمیانگیزد و سازمان میبخشد."<blockquote></blockquote> | در "شهریار جدید" نویسنده به ماکیاول ، بوروکراسی، اکونومیسم و .... می پردازد. در باب مایاول او اثر شهریار این فیلسوف عملگرا را به مثابه نمونه تاریخی اسطوره سورلی معرفی میکند؛ ژرژ سورلیای که نظریه پرداز سندیکالیسم انقلابی بود و به نوعی بر فاشیسم ایتالیایی ساخته موسولینی اثر عمدهای داشت. نکته جالب هم در همین امر نهفته است. گرامشی به نوعی به تمجید شهریار ماکیاول می پردازد و آن را این چنین میستاید:"..... نمونه یک ایدئولوژی سیاسی که به صورت یک خیالآباد بی روح یا نظریهبافی عالمانه ارائه نمیشود، بلکه به صورت آفریده یک تخیل عینی که روی مردم پراکنده و از هم بریده اثر میکند و اراده جمعی آنها را برمیانگیزد و سازمان میبخشد."<blockquote></blockquote> | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
خط ۱۱۵: | خط ۱۱۱: | ||
حقیقت این است | حقیقت این است | ||
که انسان قدمبهقدم و مرحلهبهمرحله از ارزش خود آگاه گردیده و ...<blockquote> | که انسان قدمبهقدم و مرحلهبهمرحله از ارزش خود آگاه گردیده و ... | ||
== سخنان گرامشی == | |||
شیفتگان درگاه استبداد ! اگر با مردم نیستید بر علیه مردم عمل نکنید ! | |||
یک حکومت تضعیف شده ، شبیه یک ارتش در حال شکست است! " آنتونیو گرامشی" | |||
کلیدی ترین پرسش برای فلسفه سیاسی در طول تاریخ , چگونگی اداره کشور توسط " بهترین حکومت " بود . یا بهترین رژیم سیاسی کدام است . چگونه می توان از رژیم بد به حکومتی شایسته دست یافت . | |||
بشریت اکنون میداند که کدام رژیم سیاسی " شر مطلق " است , در این حوزه دستش خالی نیست . | |||
فیلسوفان عصر روشنگری , در تبیین حکومت های سکولار , اهدافشان ناظر بر جهان شمول بودن universal آن بوده است . | |||
صلح جهانی کانتی cosmopolitan peace . و شهروند جهانی بودن هدفی در محدوده اروپا نبود , اگرچه کانت به آلمانی می نوشت اما هرگز مخاطبش مردم آلمان نبوده است . | |||
دموکراسی نوین جهان حاصل چهار صد سال جدال نظری و عملی است , انتخابی بودن حاکمان , سکولاریسم یا جدایی دین از دولت , تفکیک قوای سه گانه , و رعایت حقوق بشر , اجزا لاینفک این دموکراسی است . فقدان هر کدام از اجزای فوق ان دموکراسی ناقص و مستحق براندازی است . | |||
این دموکراسی شامل دوران اولیه " قانونمداری " ,دوران میانی " عدالت محوری" و شرایط کنونی " دفاع از محیط زیست " ایجاد نهاد های مستقل از قدرت سیاسی ngo ها و منشور جهانی حقوق بشر ,از مصوبات تخطی ناپذیر سازمان ملل تبدیل شد . | |||
دموکراسی ناقص و سیستم اداری منبعث از آن هرگز قادر نیست , منطبق بر رضایتمندی مردم , اقتصاد , فرهنگ , حقوق و وظایف شهروندی را ساماندهی نماید . | |||
اصول فوق با مفهوم " مشروعیت حکومت " ,معیار و سنجش ملت ها در "حق انقلاب و براندازی" است ! چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری برای مردم ایران آماده است ! | |||
به جای مردم , برای مردم , پیشاپیش مردم , به دنبال مردم نباید تصمیم و حرکت کرد , بلکه باید با مردم و از خواسته های مردم حمایت کنیم ! | |||
در چنین شرایطی مردم به تحقق حق و انجام درست وظیفه خویش عمل خواهند کرد ! <blockquote> | |||
</blockquote> | </blockquote> |
ویرایش