۶٬۳۹۷
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
(اصلاح نویسههای عربی، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات شاعر و نویسنده | {{جعبه اطلاعات شاعر و نویسنده | ||
| نام =سیمون دوبووار | | نام =سیمون دوبووار | ||
خط ۴۸: | خط ۴۷: | ||
}} | }} | ||
'''سیمون دوبووار'''(زادهی ۹ ژانویه سال ۱۹۰۸ در پاریس - درگذشته ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۶ در پاریس) | '''سیمون دوبووار'''(زادهی ۹ ژانویه سال ۱۹۰۸ در پاریس - درگذشته ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۶ در پاریس) نویسنده، فیلسوف، فمینیست شهیر فرانسوی است و یکی از برجستهترین زنان اثر گذار در تاریخ معاصر فرانسه بهشمار میرود. این فیلسوف و نویسندهی مشهور فرانسوی علاوه بر عضویت در جنبش سوسیالیستی، و حمایت از جنبش های آزادیخواهانه و استقلالطلبانه، بیشتر به خاطر اعتقادات فمینیستیاش تأثیرات به سزایی در میان زنان فرانسوی بجا گذاشت. دو بووار عمیقاً تحت تأثیر فلسفهی اگزیستانسیالیسم قرار گرفت. گفتنی است که دوبووار نویسنده مشهور فرانسوی ژان پل سارتر را که از برجسته ترین فیلسوفان این مکتب فکری بود، بهعنوان شریک زندگی برگزید و تا پایان عمر با او بسر برد. از دوبووار آثار ارزشمندی بجا مانده که معروفترین آنها کتاب «جنس دوم» بود. «جدا ناشدنیها» اثر دیگر اوست که سه دهه پس از مرگ وی به چاپ رسید. | ||
== زندگی سیمون دوبووار == | == زندگی سیمون دوبووار == | ||
سیمون دوبووار از پدر و مادری سرمایهدار و در عین حال روشنفکر، کاتولیک مذهب به دنیا آمد. | سیمون دوبووار از پدر و مادری سرمایهدار و در عین حال روشنفکر، کاتولیک مذهب به دنیا آمد.<ref name=":0" /> | ||
در سن ۱۷ سالگی از یک مدرسه کاتولیک مدرک دیپلم گرفت و همگام با آن در رشتههای ریاضیات و ادبیات تحصیلات خود را ادامه داد.در سال ۱۹۲۶ به عضویت جنبش سوسیالیستها درآمد و تحصیلاتش را در دانشگاه سوربن پاریس در رشتهی فلسفه ادامه داد. سه سال بعد در سال ۱۹۲۹ تحصیلات را در رشته فلسفه به پایان رساند و همان سال نقطه شروع آشنایی سیمون دوبووار با ژانپل سارتر – فیلسوف و نویسندهی مشهور فرانسوی- بود.<ref>[https://ketabnak.com/persons/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86+%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1 سیمون دوبووار - کتابناک]</ref> | در سن ۱۷ سالگی از یک مدرسه کاتولیک مدرک دیپلم گرفت و همگام با آن در رشتههای ریاضیات و ادبیات تحصیلات خود را ادامه داد. در سال ۱۹۲۶ به عضویت جنبش سوسیالیستها درآمد و تحصیلاتش را در دانشگاه سوربن پاریس در رشتهی فلسفه ادامه داد. سه سال بعد در سال ۱۹۲۹ تحصیلات را در رشته فلسفه به پایان رساند و همان سال نقطه شروع آشنایی سیمون دوبووار با ژانپل سارتر – فیلسوف و نویسندهی مشهور فرانسوی- بود.<ref>[https://ketabnak.com/persons/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86+%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1 سیمون دوبووار - کتابناک]</ref> | ||
نام کامل او سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود. وی در نوجوانی گرایشات مذهبی داشت و برای دورهای هم تصمیم داشت که راهبه بشود؛ ولی با گذشت زمان از این ایده فاصله گرفت و اعتقاد به مذهب را کنار گذاشت.<ref name=":0" /> | نام کامل او سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود. وی در نوجوانی گرایشات مذهبی داشت و برای دورهای هم تصمیم داشت که راهبه بشود؛ ولی با گذشت زمان از این ایده فاصله گرفت و اعتقاد به مذهب را کنار گذاشت.<ref name=":0" /> | ||
خط ۶۷: | خط ۶۶: | ||
سیمون دوبووار نه تنها در جنبش زنان بلکه در جریان مبارزات استقلالطلبانهی مردم الجزایر نیز نقش مؤثری ایفا کرد.<ref name=":0">[https://fidibo.com/books/author/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1 سیمون دوبووار کیست؟- فیدیبو]</ref> | سیمون دوبووار نه تنها در جنبش زنان بلکه در جریان مبارزات استقلالطلبانهی مردم الجزایر نیز نقش مؤثری ایفا کرد.<ref name=":0">[https://fidibo.com/books/author/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1 سیمون دوبووار کیست؟- فیدیبو]</ref> | ||
[[پرونده:سیمون دوبوار و چگوارا.JPG|جایگزین=سیمون دوبووار|بندانگشتی|تصویری از ملاقات سیمون دوبووار، ژان پل سارتر و چهگوارا در کوبا - ۱۹۶۰ میلادی]] | [[پرونده:سیمون دوبوار و چگوارا.JPG|جایگزین=سیمون دوبووار|بندانگشتی|تصویری از ملاقات سیمون دوبووار، ژان پل سارتر و چهگوارا در کوبا - ۱۹۶۰ میلادی]] | ||
لازم به گفتن است که سیمون دوبووار در سال ۱۹۶۰ به اتقاق ژان پل سارتر با ارنستو [[چه گوارا | لازم به گفتن است که سیمون دوبووار در سال ۱۹۶۰ به اتقاق ژان پل سارتر با ارنستو [[چه گوارا]]، چریک آزادیخواه آرژانتینی الاصل کوبایی نیز در کوبا ملاقات کرد.<ref>[http://cafetarikh.com/News-19480/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%A7/?id=19480 دیدار ژان پل سارتر و چگوارا - کافه تاریخ]</ref> | ||
== سیمون دوبووار، روشنفکر فمینیست و فعال احیاء حقوق زنان == | == سیمون دوبووار، روشنفکر فمینیست و فعال احیاء حقوق زنان == | ||
خط ۷۵: | خط ۷۴: | ||
سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت.<ref name=":0" /> | سیمون دوبووار که در دانشگاه سوربن در رشتهی فلسفه درس میخواند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات مقدماتی خود در موسسهی کاتولیکها، در ۲ رشته ریاضیات و فلسفه به ادامه تحصیل پرداخت.<ref name=":0" /> | ||
سیمون دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: <blockquote>«به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم | سیمون دوبووار بهعنوان یک فمینیست در تعریف آن گفته بود: <blockquote>«به یاد دارم که در پایان کتاب جنس دوم ذکر کرده بودم که من آنتی-فمینیست هستم، زیرا فکر میکردم با توسعهی جامعه در مسیر سوسیالیسم مشکل زنان خودبهخود حل خواهد شد. فمینیستها زنان یا مردانی هستند که بدون توقع تغییرات حتمی در تمامی جامعه، برای حقوق زنان مبارزه میکنند. به این مفهوم من در حال حاضر فمینیست هستم، چون میپذیرم که مبارزه در صحنهی سیاسی سریعاً به دستیابی به هدف ختم نمیشود؛ بنابراین ما باید پیش از رسیدن به سوسیالیسم آرمانی خود، در راستای رسیدن به یک جایگاه مشخص و عینی برای زنان مبارزه کنیم.»</blockquote>با وجود آنکه کار برای دوبووار اهمیت فوقالعاده و اولویت خاصی داشت اما باعث نشد که بر رابطهی عمیقش با سارتر سایه افکند و آندو کماکان رابطهی عاشقانهی خود را حفظ کردند. | ||
ارزشهای بورژوایی مانند شبنشینی و میهمانیهای آنچنانی در زندگی این دو نویسنده شهیر نقش چندانی نداشت و آنها زندگی بیپیرایه و ساده خود را پی میگرفتند و بیشتر اوقاتشان را به کار اختصاص میدادند.<ref name=":1">[https://virgool.io/@ishraq/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%90-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1-wgynjvwzfr2f مشاهیر تاریخ: سیمون دوبووار - ویرگول چیست؟]</ref> | ارزشهای بورژوایی مانند شبنشینی و میهمانیهای آنچنانی در زندگی این دو نویسنده شهیر نقش چندانی نداشت و آنها زندگی بیپیرایه و ساده خود را پی میگرفتند و بیشتر اوقاتشان را به کار اختصاص میدادند.<ref name=":1">[https://virgool.io/@ishraq/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%90-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1-wgynjvwzfr2f مشاهیر تاریخ: سیمون دوبووار - ویرگول چیست؟]</ref> | ||
سیمون دوبووار با گسترش فمینیسم در فرانسه، با ارائه دیدگاههای خود بر پایهی اگزیستانسیالیسم به تبیین وضعیت زنان و ستمهایی که بر آنها میرود، پرداخت. بههمین علت نظرات متفاوتی در مورد وی در میان پیروانش وجود دارد. عدهای تئوریهای او را موجب شکوفایی نسل جوان ارزیابی میکنند. اما منتقدانش وی را بهخاطر فمینیسم بودن طرد میکنند. آنها با نقد نظریات سیمون دوبووار، دو تئوری معروف وی | سیمون دوبووار با گسترش فمینیسم در فرانسه، با ارائه دیدگاههای خود بر پایهی اگزیستانسیالیسم به تبیین وضعیت زنان و ستمهایی که بر آنها میرود، پرداخت. بههمین علت نظرات متفاوتی در مورد وی در میان پیروانش وجود دارد. عدهای تئوریهای او را موجب شکوفایی نسل جوان ارزیابی میکنند. اما منتقدانش وی را بهخاطر فمینیسم بودن طرد میکنند. آنها با نقد نظریات سیمون دوبووار، دو تئوری معروف وی «نابرابری جنسی» و «دیگری» را از اعتبار علمی ساقط میشمارند. زیرا به زعم آنان هیچ راهحلی برای کاهش معضلات زنان ارائه نمیدهند. گفتنی است که در حال حاضر حتی فمینیسم که در دورهای بسیار متأثر از نظرات دوبووار بود، این جملهی مشهور وی را که «ما زن زاده نشدهایم» را طرد مینماید و عبارت «من یک زنم شما چرا نباشید؟» را جایگزین آن میکند. چرا که فمینیسم جدید وجود مرد را نه یک سالار برتر بلکه بیفایده بهشمار میآورد.<ref>[https://tavaana.org/fa/content/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B1 مروری بر افکار سیمون دوبووار- وب توانا]</ref> | ||
== نقطه نظرات جنجالی پس از انتشار خاطرات سیمون دوبووار == | == نقطه نظرات جنجالی پس از انتشار خاطرات سیمون دوبووار == | ||
خط ۸۶: | خط ۸۵: | ||
از جمله کتابهای مشهور دوبووار که در سال ۱۹۴۹ غوغایی برانگیخت آنچنانکه کلیسای کاتولیک آن را ممنوع اعلام کرد، «جنس دوم» بود. | از جمله کتابهای مشهور دوبووار که در سال ۱۹۴۹ غوغایی برانگیخت آنچنانکه کلیسای کاتولیک آن را ممنوع اعلام کرد، «جنس دوم» بود. | ||
با وجود آنکه آلبرکامو و فرانسوا ماریاک نویسندگان مطرح فرانسوی نسبت به کتاب «جنس | با وجود آنکه آلبرکامو و فرانسوا ماریاک نویسندگان مطرح فرانسوی نسبت به کتاب «جنس دوم» واکنش منفی نشان دادند؛ اما در میان زنان اقبال گستردهای یافت بهنحویکه بیست هزار نسخه از آن به فروش رفت. این کتاب ۲ سال پس از آنکه زنان در فرانسه از حق رای برخوردار شدند، منتشر شد و تاکنون به ۴۰ زبان مختلف ترجمه شدهاست. بهعلاوه دوبووار در خلال دهه ۷۰ بود که برغم انکارهای اولیه بر اعتقادش به فمنیسم صحه گذاشت. | ||
سیمون دوبووار افزون بر نظرات فمینیستی که برای زنان جوان فمنیست بسیار جذاب بود، در مورد مهمترین مسائل روز هم از جمله جنگ موضعگیری کرده و نظرش را ابراز مینمود.<ref>[https://www.radiozamaneh.com/261849 زندگی دوگانه سیمون دوبووار - رادیو زمانه]</ref> | سیمون دوبووار افزون بر نظرات فمینیستی که برای زنان جوان فمنیست بسیار جذاب بود، در مورد مهمترین مسائل روز هم از جمله جنگ موضعگیری کرده و نظرش را ابراز مینمود.<ref>[https://www.radiozamaneh.com/261849 زندگی دوگانه سیمون دوبووار - رادیو زمانه]</ref> | ||
== «جدا | == «جدا ناشدنیها» رمانی که سارتر با چاپ آن مخالف بود == | ||
رمان «جدا ناشدنیها» یکی از آثار سیمون دوبووار است که مناقشات زیادی را برانگیخت. بهطوریکه حتی مورد علاقه ژان پل سارتر قرار نگرفت و لذا دوبووار از انتشار آن منصرف شد و به این دلیل وی آن را بدون عنوان باقی گذاشت و تنها ۳۴ سال پس از مرگ دوبووار بود که دخترش سیلوی وارث آثار او، هنگام انتشار، عنوان «جدا ناشدنیها» را برای آن کتاب برگزید. | رمان «جدا ناشدنیها» یکی از آثار سیمون دوبووار است که مناقشات زیادی را برانگیخت. بهطوریکه حتی مورد علاقه ژان پل سارتر قرار نگرفت و لذا دوبووار از انتشار آن منصرف شد و به این دلیل وی آن را بدون عنوان باقی گذاشت و تنها ۳۴ سال پس از مرگ دوبووار بود که دخترش سیلوی وارث آثار او، هنگام انتشار، عنوان «جدا ناشدنیها» را برای آن کتاب برگزید. | ||
[[پرونده:جدا ناشدنی ها.JPG|جایگزین=سیمون دوبووار|بندانگشتی|کتاب جدا ناشدنیها - سیمون دو بووار]] | [[پرونده:جدا ناشدنی ها.JPG|جایگزین=سیمون دوبووار|بندانگشتی|کتاب جدا ناشدنیها - سیمون دو بووار]] | ||
خط ۱۰۵: | خط ۱۰۴: | ||
کار در بیرون خانه و خودداری از ازدواج دو گام اساسی است که به اعتقاد دوبووار رهایی زنان را محقق میکند. گامهایی که باعث استقلال مالی و تثبیت هویت اجتماعی زنان گشته و به آزادی آنها منتهی خواهد شد. | کار در بیرون خانه و خودداری از ازدواج دو گام اساسی است که به اعتقاد دوبووار رهایی زنان را محقق میکند. گامهایی که باعث استقلال مالی و تثبیت هویت اجتماعی زنان گشته و به آزادی آنها منتهی خواهد شد. | ||
به باور دوبووار ازدواج بندی است که باید از دست و پای زنان باز شود. او در کتاب «جنس دوم» مطرح میکند که چگونه زنان با ازدواج جزو مایملک مردان محسوب و به بیگاری کشیده میشوند. آنها حتی صاحب اموال قانونی خود هم نیستند وهمه داراییشان به همسرانشان سپرده میشود. از آنجا که طی دهههای | به باور دوبووار ازدواج بندی است که باید از دست و پای زنان باز شود. او در کتاب «جنس دوم» مطرح میکند که چگونه زنان با ازدواج جزو مایملک مردان محسوب و به بیگاری کشیده میشوند. آنها حتی صاحب اموال قانونی خود هم نیستند وهمه داراییشان به همسرانشان سپرده میشود. از آنجا که طی دهههای ۴۰ قوانین ازدواج در فرانسه بسیار دست و پاگیر و حق طلاق برای زنان محدود بود، روشن است که چرا دو بووار ازدواج را بندی به دست و پای زنان میشمرد. | ||
از فعالیتهای قابل ذکر دوبووار مبارزه او برای کسب حق بازگشت دخترانی بود که باردار شده و به این علت از تحصیل محروم گشته و در مراکز بستهای نگهداری میشدند. این شیوه ای بود که در جامعة آن روزگار فرانسه هم پذیرفته شده بود. دوبووار درجریان این مبارزه ضمن ملاقات با مقامات عالیرتبه آموزش و پرورش فرانسه آنها را متقاعد کرد که این حق را به رسمیت بشمارند و پس از این پیروزی بود که نظر مردم فرانسه نسبت به این قشر از دختران جوان تغییر یافت.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1 سیمون دوبووار و تأثیری که بر مبارزات زنان ایران گذاشت – دویچه وله فارسی]</ref> | از فعالیتهای قابل ذکر دوبووار مبارزه او برای کسب حق بازگشت دخترانی بود که باردار شده و به این علت از تحصیل محروم گشته و در مراکز بستهای نگهداری میشدند. این شیوه ای بود که در جامعة آن روزگار فرانسه هم پذیرفته شده بود. دوبووار درجریان این مبارزه ضمن ملاقات با مقامات عالیرتبه آموزش و پرورش فرانسه آنها را متقاعد کرد که این حق را به رسمیت بشمارند و پس از این پیروزی بود که نظر مردم فرانسه نسبت به این قشر از دختران جوان تغییر یافت.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1 سیمون دوبووار و تأثیری که بر مبارزات زنان ایران گذاشت – دویچه وله فارسی]</ref> | ||
خط ۱۱۲: | خط ۱۱۱: | ||
سیمون دوبووار بهعنوان فیلسوف و روشنفکر و مادر فمینیسم آثار زیادی از جمله پنج رمان مختلف، یک نمایشنامه، چندین جلد خاطرات و مقالات فلسفی و سیاسی متعدد از خود به جا گذاشتهاست: | سیمون دوبووار بهعنوان فیلسوف و روشنفکر و مادر فمینیسم آثار زیادی از جمله پنج رمان مختلف، یک نمایشنامه، چندین جلد خاطرات و مقالات فلسفی و سیاسی متعدد از خود به جا گذاشتهاست: | ||
مهمان( ۱۹۴۳) | مهمان(۱۹۴۳) | ||
خون دیگران ( ۱۹۴۵) | خون دیگران (۱۹۴۵) | ||
همه میمیرند( ۱۹۴۶) | همه میمیرند(۱۹۴۶) | ||
جنس دوم( ۱۹۴۹) | جنس دوم(۱۹۴۹) | ||
ماندرینها(۱۹۵۴) | ماندرینها(۱۹۵۴) | ||
مرگی بسیار آرام( ۱۹۶۴) | مرگی بسیار آرام(۱۹۶۴) | ||
تصاویر زیبا( ۱۹۶۶) | تصاویر زیبا(۱۹۶۶) | ||
زن وانهاده(۱۹۶۷) | زن وانهاده(۱۹۶۷) |
ویرایش