۳۷۴
ویرایش
خط ۸۰: | خط ۸۰: | ||
=== ازدواج مریم رجوی === | === ازدواج مریم رجوی === | ||
پس از اینکه مریم رجوی با قرار گرفتن، به گفته خود، در مسئولیت سنگین همردیفی، که ایده طلاق از همسرش را به دنبال داشت، او به گفته مجاهدین در اقدام عجیب و متهورانهی دیگری به رغم اتهاماتی که میدانست نثار او خواهد شد، از مسعود رجوی مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران، تقاضای ازدواج کرد. هر چند ازدواج | پس از اینکه مریم رجوی با قرار گرفتن، به گفته خود، در مسئولیت سنگین همردیفی، که ایده طلاق از همسرش را به دنبال داشت، او به گفته مجاهدین در اقدام عجیب و متهورانهی دیگری به رغم اتهاماتی که میدانست نثار او خواهد شد، از مسعود رجوی مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران، تقاضای ازدواج کرد. هر چند این ازدواج یک ازدواج معمول و مرسوم در چارچوب روابط زناشویی نبود، اما هدف از آن از دیدگاه وی شکستن ساختارها و سنتهای ارتجاعی و مردسالارانه توصیف شد. مسعود رجوی در آنزمان و بطور خاص بخاطر نقش بلاجایگزینش در دوران مبارزه با حکومت شاه و سپس نقش رهبریکنندهاش در مبارزه سیاسی با حکومت روحالله خمینی، برای مجاهدین به سمبلی از آرمانهای مجاهدین تبدیل شده بود. مریم رجوی معتقد بود این حرکت نمادین و در عین حال سنت شکنانه برای تمامی زنان و مردان مجاهدین این پیام را دارد که یک عضو مجاهدین زمانی که در صف مبارزه قرار میگیرد، باید آرمان و راهبر عقدتیاش را در کانون عواطف خود قرار دهد. او با این حرکت به تمامی زوجهایی که در آن زمان در مجاهدین حضور داشتند شوکی وارد کرد که نشان میداد اولویت برای اعضاء مجاهدین نه زندگی خصوصی و خانوادگی بلکه آرمان و اهداف مبارزاتی است. این امر بخصوص برای زنانی که خود را در چارچوب زندگی خانوادگی محدود و محصور به همسر می دیدند یک خرق عادت رو به جلو و نشانه راهگشا در جهت کسب هویت مستقل مبارزاتی آنها بشمار میرفت. از نظر مجاهدین مریم رجوی میخواست استقلال هویتی یک زن را به نسل گستردهیی از زنان که برای اولین بار در تاریخ مبارزات ایران وارد سازمان مجاهدین شده بودند، اعلام کند. از دیدگاه او این نسل از زنان در ارتباط خود با مردان، یا باید مطیع قوانین حاکم بر جامعه باشند - که وی آنرا مانع شکلگیری شخصیت مبارزاتی یک زن میدید - و یا هویت مستقل در ارتباط با هدف و آرمان خود داشته باشند. او با درخواست ازدواج از مسعود رجوی به عنوان رهبری که آرمانها و اهداف سازمان مجاهدین را نمایندگی میکرد، نشان داد که یک زن خود انتخاب میکند کدام مسیر، کدام آرمان و کدام هدف را برگزیند. از نظر مجاهدین، وی با این حرکت سنتشکنانه که منجر به واکنشهای بسیاری علیه او شد به همه اعضاء مجاهدین نشان داد که سمت گیری آنها در شرایط پیچیدهی مبارزه، به جای یک زندگی معمول که بطور مشخص برای زنان متضمن قید و بندهای زندگی خانوادگی است، همچنان باید در جهت آرمان آزادیخواهانه و رهبری عقیدتی باشد. | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
<references /> | <references /> |
ویرایش