کاربر:Pupak/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

۱٬۵۹۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۸
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۳۶: خط ۳۳۶:
یک عالم دینی که بتواند احکام و مسایل اسلامی را از منابع اسلام استنباط نماید. اما برای اینکه بشود از او تقلید کرد باید از همه توانمندتر (اعلم) و با تقوا تر باشد. <ref>[http://www.pasokhgoo.ir/node/20797]</ref>به مجتهدی که از او تقلید می‌کنند مرجع تقلید گفته می‌شود که رساله عملیه او در اختیار تقلید کنندگان قرار می‌گیرد.<ref>[http://www.hawzah.net/fa/Question/View/10297/%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF]</ref>بر اساس نظریه تقلید مردم در زمان غیبت باید به مجتهدین رجوع کنند. گرچه اخباریون به این تفکر اعتراض دارند.   
یک عالم دینی که بتواند احکام و مسایل اسلامی را از منابع اسلام استنباط نماید. اما برای اینکه بشود از او تقلید کرد باید از همه توانمندتر (اعلم) و با تقوا تر باشد. <ref>[http://www.pasokhgoo.ir/node/20797]</ref>به مجتهدی که از او تقلید می‌کنند مرجع تقلید گفته می‌شود که رساله عملیه او در اختیار تقلید کنندگان قرار می‌گیرد.<ref>[http://www.hawzah.net/fa/Question/View/10297/%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF]</ref>بر اساس نظریه تقلید مردم در زمان غیبت باید به مجتهدین رجوع کنند. گرچه اخباریون به این تفکر اعتراض دارند.   


<references />
== شهریه در حوزه ==
نظام مالی از طریق بخشی از خمس و اوقاف تأمین می‌شود. این مقدار بنا به رتبه علمی و مجرد و متأهل بودن به طلاب علوم دینی برای حداقل امرار درداده می‌شود که به آن شهریه گفته می‌شود. البته امروزه طلاب تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
 
اما در دهه چهل رسم بر این بود که هر یک از مراجع که از رؤسای حوزه علمیه بودند یک دفتر شهریه یا مُقسِّم داشتند، در دفتر شهریه اسامی طلابی که باید به آنان شهریه داده شود، غالباً به تفکیک شهر زادگاه یا شهرتشان ثبت شده بود. مُقسِّم در هر ماه در روزی که باید شهریه پرداخت می‌شد به مدارس محل اقامت طلاب می‌رفت و در همان مدرسه از روی دفتر شهریه، مقرری ماهیانه را به آنان می‌پرداخت. پرداخت شهریه معمولاً چند روز طول می‌کشید و به هر مدرسه روز خاصی تعلق گرفته بود. به مقسّم شهریه معمولاً چند تن کمک می‌کردند و این افراد روحانی و از افراد مورد اعتماد مراجع بودند. در زمان عبدالکریم حایری یزدی، شیخ علی محمد قمی و شیخ محمد صدوقی جزو مُقسمان شهریه بودند.<references />
۲۱۳

ویرایش