کاربر:Khosro/صفحه تمرین مولانا جلاالدین: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۷۶: | خط ۱۷۶: | ||
== درگذشت مولانا == | == درگذشت مولانا == | ||
[[پرونده:مولانا آرامگااااه.JPG|جایگزین=آرامگاه مولانا در قونیه|بندانگشتی|241x241پیکسل|آرامگاه مولانا در قونیه]] | |||
مولانا پس از مدتها بیماری به دنبال تبی سوزان در چهارم دیماه ۶۵۲ ه.ش، درگذشت. | مولانا پس از مدتها بیماری به دنبال تبی سوزان در چهارم دیماه ۶۵۲ ه.ش، درگذشت. | ||
خط ۱۹۱: | خط ۱۹۲: | ||
== آرامگاه و موزه مولانا == | == آرامگاه و موزه مولانا == | ||
[[پرونده:قونیه مولانااا.JPG|جایگزین=آرامگاه و موزه مولانا در قونیه|بندانگشتی|243x243پیکسل|آرامگاه و موزه مولانا در قونیه]] | |||
[[پرونده:موزه مولانااااا قونیه.JPG|جایگزین=نمایی از مقبره و موزه مولانا|بندانگشتی|246x246پیکسل|نمایی از مقبره و موزه مولانا]] | |||
آرامگاه و موزه مولانا جلاالدین بلخی در شهر قونیه ترکیه و در بین استانهای آنکارا و آنتالیا در محلهی غزیزیه، خیابان مولانا واقع شده است. قونیه یکی از بزرگترین استانهای ترکیه که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. | آرامگاه و موزه مولانا جلاالدین بلخی در شهر قونیه ترکیه و در بین استانهای آنکارا و آنتالیا در محلهی غزیزیه، خیابان مولانا واقع شده است. قونیه یکی از بزرگترین استانهای ترکیه که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. | ||
در واقع آرامگاه مولانا در خانهی محل سکونتش در گذشته قرار دارد؛ و در طول ایام سال و بهویژه سالگرد تولد و درگذشت مولانا، مراسم گوناگونی در این آرامگاه برگزار میشود. هر ساله ۷ تا ۱۷ دسامبر، بهمدت ده شب، بزرگداشت مولانا را به مناسبت سالگرد درگذشت این عارف و شاعر نامی ایرانزمین برگزار میکنند. برگزاری این مراسم در این شبها با مناسکی خاص همراه است. مراسم این ده شب با اجرای نمایش و رقصهای گروهی سماع، بخشهای گوناگونی از زندگی مولانا رابه تصویر میکشند. '''«سایت کجارو»''' | در واقع آرامگاه مولانا در خانهی محل سکونتش در گذشته قرار دارد؛ و در طول ایام سال و بهویژه سالگرد تولد و درگذشت مولانا، مراسم گوناگونی در این آرامگاه برگزار میشود. هر ساله ۷ تا ۱۷ دسامبر، بهمدت ده شب، بزرگداشت مولانا را به مناسبت سالگرد درگذشت این عارف و شاعر نامی ایرانزمین برگزار میکنند. برگزاری این مراسم در این شبها با مناسکی خاص همراه است. مراسم این ده شب با اجرای نمایش و رقصهای گروهی سماع، بخشهای گوناگونی از زندگی مولانا رابه تصویر میکشند. '''«سایت کجارو»''' | ||
[[پرونده:چشمه تزکیه یا شست و شو.jpg|جایگزین=چشمه تزکیه یا شستوشو در مقبره و موزه مولانا|بندانگشتی|248x248پیکسل|چشمه تزکیه یا شستوشو در مقبره و موزه مولانا]] | |||
مزار مولانا بر روی تپهای با ارتفاع ۱۰۱۶، متر بنا شده است؛ و منظرهای بسیار دیدنی دارد. این تپه تا کنون چندین بار مورد کاوش باستانشناسان قرار گرفته است. در این تپه آثار ارزشمندی به دست آمده است که متعلق به هزاران سال پیش هستند. مساحت مزار مولانا در آغاز ۶.۵۰۰، متر مربع بود؛ اما اکنون گسترش یافته و به ۱۸.۰۰۰، متر مربع رسیده است. ساخت مقبره مولانا یک سال پس از مرگش در سال ۱۲۷۴، آغاز شد؛ و با نظارت همسر امیرسلیمان سلجوقی به پایان رسید. همچنین در سال ۱۸۵۴میلادی، نیز چند بخش دیگر به این مقبره افزوده شد تا جمعیت بیشتری را پذیرا باشد. بر فراز قبر مولانا یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزهای ساخته شده است که تشکیلشده از صدها سفال است؛ و اکنون مقبرهی این عارف و شاعر نامآور با همین گنبد فیروزهای شناخته میشود. در سال ۱۹۲۶میلادی، تبدیل مزار مولانا به موزه آغاز شد؛ و در سال ۱۹۲۷میلادی، مقبرهی او به شکل کامل به موزه تبدیل شده بود؛ و در سال ۱۹۵۴میلادی، مقبرهی مولانا را موزهی مولانا نامیدند. موزه مولانا یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری کشور ترکیه به حساب میآید. '''«سایت کارناوال»''' | مزار مولانا بر روی تپهای با ارتفاع ۱۰۱۶، متر بنا شده است؛ و منظرهای بسیار دیدنی دارد. این تپه تا کنون چندین بار مورد کاوش باستانشناسان قرار گرفته است. در این تپه آثار ارزشمندی به دست آمده است که متعلق به هزاران سال پیش هستند. مساحت مزار مولانا در آغاز ۶.۵۰۰، متر مربع بود؛ اما اکنون گسترش یافته و به ۱۸.۰۰۰، متر مربع رسیده است. ساخت مقبره مولانا یک سال پس از مرگش در سال ۱۲۷۴، آغاز شد؛ و با نظارت همسر امیرسلیمان سلجوقی به پایان رسید. همچنین در سال ۱۸۵۴میلادی، نیز چند بخش دیگر به این مقبره افزوده شد تا جمعیت بیشتری را پذیرا باشد. بر فراز قبر مولانا یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزهای ساخته شده است که تشکیلشده از صدها سفال است؛ و اکنون مقبرهی این عارف و شاعر نامآور با همین گنبد فیروزهای شناخته میشود. در سال ۱۹۲۶میلادی، تبدیل مزار مولانا به موزه آغاز شد؛ و در سال ۱۹۲۷میلادی، مقبرهی او به شکل کامل به موزه تبدیل شده بود؛ و در سال ۱۹۵۴میلادی، مقبرهی مولانا را موزهی مولانا نامیدند. موزه مولانا یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری کشور ترکیه به حساب میآید. '''«سایت کارناوال»''' | ||
خط ۲۱۳: | خط ۲۱۶: | ||
==== مثنوی معنوی ==== | ==== مثنوی معنوی ==== | ||
[[پرونده:مثنوی مولانااا1.JPG|جایگزین=مثنوی معنوی|بندانگشتی|200x200پیکسل|مثنوی معنوی]] | |||
شهرت مولانا بیشتر به خاطر کتاب مثنوی معنوی است که تعالیم در زمینهی عرفان و اصول تصوف و اخلاق و معارف است. مثنوی از همان آغاز در مجالس رقص سماع خوانده میشد. افرادی به نام مثنویخوانان، این کتاب را با صوتی دلکش میخواندند. ۱۸ بیت نخست مثنوی را ”نینامه” میگویند و تمامی شش دفتر مثنوی شرحی است بر این ۱۸ بیت: | شهرت مولانا بیشتر به خاطر کتاب مثنوی معنوی است که تعالیم در زمینهی عرفان و اصول تصوف و اخلاق و معارف است. مثنوی از همان آغاز در مجالس رقص سماع خوانده میشد. افرادی به نام مثنویخوانان، این کتاب را با صوتی دلکش میخواندند. ۱۸ بیت نخست مثنوی را ”نینامه” میگویند و تمامی شش دفتر مثنوی شرحی است بر این ۱۸ بیت: | ||
خط ۳۰۴: | خط ۳۰۸: | ||
==== غزلیات «دیوان شمس تبریزی» ==== | ==== غزلیات «دیوان شمس تبریزی» ==== | ||
[[پرونده:دیوان شمس....JPG|جایگزین=دیوان شمس تبریزی|بندانگشتی|180x180پیکسل|دیوان شمس تبریزی]] | |||
مجموعهی غزلیات مولانا حدود ۲۵۰۰، غزل است که در در پایان و مقطع بیشتر آنها مولانا به جای استفاده از تخلص خود، به نام شمس تبریزی تخلص کرده است؛ و به خاطر همین مجموعهی عزلیات مولانا به کلیات یا دیوان شمس معروف شده است. '''«سایت نمناک»''' | مجموعهی غزلیات مولانا حدود ۲۵۰۰، غزل است که در در پایان و مقطع بیشتر آنها مولانا به جای استفاده از تخلص خود، به نام شمس تبریزی تخلص کرده است؛ و به خاطر همین مجموعهی عزلیات مولانا به کلیات یا دیوان شمس معروف شده است. '''«سایت نمناک»''' | ||
خط ۳۳۰: | خط ۳۳۵: | ||
نامیست زمن باقی و دیگر همه اوست | نامیست زمن باقی و دیگر همه اوست | ||
[[پرونده:فیه ما فیه مولانااا.JPG|جایگزین=فیه ما فیه|بندانگشتی|180x180پیکسل|فیه ما فیه]] | |||
=== آثار منثور === | === آثار منثور === | ||
خط ۳۳۵: | خط ۳۴۱: | ||
==== فیه ما فیه ==== | ==== فیه ما فیه ==== | ||
[[پرونده:مولانااا3.JPG|جایگزین=مجالس سبعه|بندانگشتی|170x170پیکسل|مجالس سبعه]] | |||
کتاب فیه ما فیه، مجموعهی تقریرات مولانا است که در طول ۳۰ سال در مجالس مختلف فراهم آمده است. این سخنان توسط پسر مولانا، سلطان ولد یا یکی دیگر از مریدان وی یادداشت شده و به این شکل درآمده است. نثر کتاب فیه ما فیه، ساده و روان است؛ و درونمایهای عرفانی، دینی واخلاقی دارد. '''«سایت مدرسه»''' | کتاب فیه ما فیه، مجموعهی تقریرات مولانا است که در طول ۳۰ سال در مجالس مختلف فراهم آمده است. این سخنان توسط پسر مولانا، سلطان ولد یا یکی دیگر از مریدان وی یادداشت شده و به این شکل درآمده است. نثر کتاب فیه ما فیه، ساده و روان است؛ و درونمایهای عرفانی، دینی واخلاقی دارد. '''«سایت مدرسه»''' | ||
خط ۳۶۸: | خط ۳۷۵: | ||
ما از پی سنایی و عطار میرویم'''«سایت مدرسه»''' | ما از پی سنایی و عطار میرویم'''«سایت مدرسه»''' | ||
[[پرونده:یونسکو. بزرگداشت مولانا.JPG|جایگزین=پوستر یونسکو به مناسبت روز جهانی مولانا|بندانگشتی|223x223پیکسل|پوستر یونسکو به مناسبت روز جهانی مولانا]] | |||
== سال جهانی مولانا == | == سال جهانی مولانا == | ||
خط ۴۱۶: | خط ۴۲۴: | ||
== سیری در اندیشهی مولانا == | == سیری در اندیشهی مولانا == | ||
[[پرونده:مولانااا1.JPG|جایگزین=مولانا جلاالالدین محمد بلخی|بندانگشتی|180x180پیکسل]] | |||
مولانا جلاالدین بلخی از منتقدین نظریه حد وسط و میانهرو در اخلاق است که یکی از نظریات خیلی رایج در بین دانشمندان اسلامی است. اشکال مولانا به این ایده این بود که در تعداد زیادی از موارد آغاز و انجام یک موضوع مشخص نیست که بتوان وسطش را معین نمود و نیز این که تعداد زیادی از اصول اخلاقی نسبت به افراد متغیر است: | مولانا جلاالدین بلخی از منتقدین نظریه حد وسط و میانهرو در اخلاق است که یکی از نظریات خیلی رایج در بین دانشمندان اسلامی است. اشکال مولانا به این ایده این بود که در تعداد زیادی از موارد آغاز و انجام یک موضوع مشخص نیست که بتوان وسطش را معین نمود و نیز این که تعداد زیادی از اصول اخلاقی نسبت به افراد متغیر است: | ||
خط ۴۹۱: | خط ۵۰۰: | ||
=== عشق از نگاه مولانا === | === عشق از نگاه مولانا === | ||
[[پرونده:عشق از... مولانا.JPG|جایگزین=عشق از نگاه مولانا|بندانگشتی|204x204پیکسل|عشق از نگاه مولانا]] | |||
نگاه مولانا به محبت، همان عشق الهی است که درمانگر همهی دردهای بیدرمانی است که بهقول خودش: از محبت دردها شافی شود. یکی از عرفای هند میگوید: بیشتر عشق بورزید، عشق و خنده را در جهان گسترش بدهید. این تنها راه حفاظت جوامع بشریت، در برابر سلاحهای هستهای است. یکی از ویژگیهای شعر و کلام شاعران ایرانی نظیر حافظ، سنائی، نظامی، سعدی، مولانا و… این است که به هر قیمت و با هر بهانهای از عشق و عاشق و معشوق سخن میگویند، انگار که مایههای اصلی همهی آثار ماندگار و ارزندهی آنان، چیزی جز عشق و عاشقی نیست. | نگاه مولانا به محبت، همان عشق الهی است که درمانگر همهی دردهای بیدرمانی است که بهقول خودش: از محبت دردها شافی شود. یکی از عرفای هند میگوید: بیشتر عشق بورزید، عشق و خنده را در جهان گسترش بدهید. این تنها راه حفاظت جوامع بشریت، در برابر سلاحهای هستهای است. یکی از ویژگیهای شعر و کلام شاعران ایرانی نظیر حافظ، سنائی، نظامی، سعدی، مولانا و… این است که به هر قیمت و با هر بهانهای از عشق و عاشق و معشوق سخن میگویند، انگار که مایههای اصلی همهی آثار ماندگار و ارزندهی آنان، چیزی جز عشق و عاشقی نیست. | ||
خط ۵۳۲: | خط ۵۴۲: | ||
=== رهایی انسان === | === رهایی انسان === | ||
[[پرونده:رهایی انسان....JPG|جایگزین=رهایی انسان|بندانگشتی|206x206پیکسل]] | |||
مهمترین و اصلیترین رکن از ارکان اندیشهی مولانا، انسان است. او میخواهد انسان را از وادیهای ژرف و تنگناهای باریک و وحشتناک عبور دهد تا نفس او را تهذیب نماید؛ و به افقهای شگفتانگیز انسانیت برساند. براین اساس انسان مرکز جهان بینی مولاناست. | مهمترین و اصلیترین رکن از ارکان اندیشهی مولانا، انسان است. او میخواهد انسان را از وادیهای ژرف و تنگناهای باریک و وحشتناک عبور دهد تا نفس او را تهذیب نماید؛ و به افقهای شگفتانگیز انسانیت برساند. براین اساس انسان مرکز جهان بینی مولاناست. | ||
خط ۵۳۷: | خط ۵۴۸: | ||
== رمز جاودانگی مولانا == | == رمز جاودانگی مولانا == | ||
[[پرونده:مولانااا2.JPG|جایگزین=تندیس مولانا|بندانگشتی|250x250پیکسل|تندیس مولانا]] | |||
با وجود اینکه هشت قرن از روزگار مولانا گذشته است، اما همچنان در مرکز توجه بشریت معاصر قرار دارد؛ و گسترهی این اقبال روز به روز در حال توسعه است. برخی از دلایل و علتهای اقبال گسترده ابشریت معاصر به آثار مولانا عبارتند از: | با وجود اینکه هشت قرن از روزگار مولانا گذشته است، اما همچنان در مرکز توجه بشریت معاصر قرار دارد؛ و گسترهی این اقبال روز به روز در حال توسعه است. برخی از دلایل و علتهای اقبال گسترده ابشریت معاصر به آثار مولانا عبارتند از: | ||