کاربر:Abbas/صفحه تمرین4: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
== خمینی بنیانگذار رژیم ولایت فقیه == | == خمینی بنیانگذار رژیم ولایت فقیه == | ||
[[پرونده:روحالله خمینی در جوانی.jpg|جایگزین=خمینی بنیانگذار رژیم ولایت فقیه در جوانی|بندانگشتی|350x350پیکسل|خمینی در دوران جوانی]] | |||
خمینی در سال ۱۲۷۹ شمسی در خمین متولد شد. پدرش مصطفی پسر احمد هندی بود. مادرش هاجر دختر میرزا احمد از اهالی خمین بود. به گفته مرتضی پسندیده، برادر خمینی، پدر او در خمین شخص با نفودی بود و خدمه و تفنگچی داشت. زمانیکه خمینی دوساله بود، پدرش به دست یکی از همراهانش به قتل رسید. خمینی دوران نوجوانی را در خمین گذراند و صرف و نحو و منطق را نزد برادر بزرگترش مرتضی پسندیده آموخت. از ۱۲۹۸ به ترتیب در حوزههای اصفهان و اراک و قم تحصیل کرد. در سال ۱۳۰۵ در حوزه قم سطوح عالیهی آموزشهای حوزوی را به پایان رساند و در سال ۱۳۱۵ در شمار آخوندهای مدعی اجتهاد بود. مهمترین استاد خمینی شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم بود که او نیز شاگرد شیخ فضلالله نوری بود.<ref>کتاب خمینی دجال ضد بشر ـ ص۲۴ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | خمینی در سال ۱۲۷۹ شمسی در خمین متولد شد. پدرش مصطفی پسر احمد هندی بود. مادرش هاجر دختر میرزا احمد از اهالی خمین بود. به گفته مرتضی پسندیده، برادر خمینی، پدر او در خمین شخص با نفودی بود و خدمه و تفنگچی داشت. زمانیکه خمینی دوساله بود، پدرش به دست یکی از همراهانش به قتل رسید. خمینی دوران نوجوانی را در خمین گذراند و صرف و نحو و منطق را نزد برادر بزرگترش مرتضی پسندیده آموخت. از ۱۲۹۸ به ترتیب در حوزههای اصفهان و اراک و قم تحصیل کرد. در سال ۱۳۰۵ در حوزه قم سطوح عالیهی آموزشهای حوزوی را به پایان رساند و در سال ۱۳۱۵ در شمار آخوندهای مدعی اجتهاد بود. مهمترین استاد خمینی شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم بود که او نیز شاگرد شیخ فضلالله نوری بود.<ref>کتاب خمینی دجال ضد بشر ـ ص۲۴ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ||
خط ۲۴: | خط ۲۵: | ||
=== خمینی در دوران محمد رضا شاه === | === خمینی در دوران محمد رضا شاه === | ||
[[پرونده:خمینی در کنار کاشانی.JPG|جایگزین=خمینی بنیانگذار رژیم ولایت فقیه در کنار کاشانی|بندانگشتی|خمینی در کنار کاشانی در سال ۱۳۳۱]] | |||
در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ و سقوط رضاخان که یک فضای نسبتا باز سیاسی ایجاد شده بود خمینی بالاخره سکوت خود را شکست و در کتاب کشفالاسرار به انتقاد از دیکتاتوری رضاخان که دیگر وجود نداشت پرداخت. در دوران نخست وزیری دکتر مصدق، خمینی در کنار کاشانی و از نزدیکان او بود. او در جهت مخالفت با دولت ملی دکتر مصدق میکوشید. خمینی بعد از رسیدن به قدرت، بارها کینه خود نسبت به مصدق را اعلام کرد. اولین بار بعد از مراسم سالگرد درگذشت مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ که آیتالله طالقانی در آن مراسم سخنرانی کرد؛ این مراسم را میتینگ راه انداختن «برای هر استخوانی» توصیف کرد. خمینی در سخنرانی خود در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰نیز گفت که مصدق مسلمان نبود.<ref>صحیفه نور - جلد ۱۵</ref> او همچنین با بیان اینکه مصدق از اسلام سیلی خورد (اشاره به کودتای استعماری ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق) ابراز خرسندی کرد. | در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ و سقوط رضاخان که یک فضای نسبتا باز سیاسی ایجاد شده بود خمینی بالاخره سکوت خود را شکست و در کتاب کشفالاسرار به انتقاد از دیکتاتوری رضاخان که دیگر وجود نداشت پرداخت. در دوران نخست وزیری دکتر مصدق، خمینی در کنار کاشانی و از نزدیکان او بود. او در جهت مخالفت با دولت ملی دکتر مصدق میکوشید. خمینی بعد از رسیدن به قدرت، بارها کینه خود نسبت به مصدق را اعلام کرد. اولین بار بعد از مراسم سالگرد درگذشت مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ که آیتالله طالقانی در آن مراسم سخنرانی کرد؛ این مراسم را میتینگ راه انداختن «برای هر استخوانی» توصیف کرد. خمینی در سخنرانی خود در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰نیز گفت که مصدق مسلمان نبود.<ref>صحیفه نور - جلد ۱۵</ref> او همچنین با بیان اینکه مصدق از اسلام سیلی خورد (اشاره به کودتای استعماری ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق) ابراز خرسندی کرد. | ||
خط ۴۵: | خط ۴۷: | ||
== ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی == | == ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی == | ||
ولایت فقیه روح، حوهر و اساس قوانین حکومت جمهوری اسلامی را تشکیل میدهد. مادهها و بندهای قانون اساسی رژیم ایران ممکن است به تنهایی نسبت به قانون اساسی مشروطه و برخی کشورها مترقی جلوه کند، اما وقتی تمامیت این قانون را کنار هم بگذاریم روح حاکم بر آن ولایت فقیه است. | ولایت فقیه روح، حوهر و اساس قوانین حکومت جمهوری اسلامی را تشکیل میدهد. مادهها و بندهای قانون اساسی رژیم ایران ممکن است به تنهایی نسبت به قانون اساسی مشروطه و برخی کشورها مترقی جلوه کند، اما وقتی تمامیت این قانون را کنار هم بگذاریم روح حاکم بر آن ولایت فقیه است. | ||
[[پرونده:جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی.JPG|جایگزین=جلسه مجلس خبرگان برای تصویب قانون اساسی رژیم ولایت فقیه در سال ۱۳۵۸|بندانگشتی|جلسه مجلس خبرگان برای تصویب قانون اساسی رژیم ولایت فقیه در سال ۱۳۵۸]] | |||
بعد از سقوط سلطنت پهلوی قرار بود برای تعیین قانون اساسی حکومت جدید، مجلس مؤسسان تشکیل شود و نمایندگان مردم از همه اقشار قانون اساسی جمهوری جدید را نوشته و به تصویب برسانند. خمینی و شورای موسوم به انقلاب این مجلس را به مجلس خبرگان تبدیل کردند و تعداد ۶۰ نفر که اساسا از عوامل و مهرههای خودشان یودند را وارد آن کردند و قانون اساسی مبتنی بر ولایت فقیه را تصویب کردند. | بعد از سقوط سلطنت پهلوی قرار بود برای تعیین قانون اساسی حکومت جدید، مجلس مؤسسان تشکیل شود و نمایندگان مردم از همه اقشار قانون اساسی جمهوری جدید را نوشته و به تصویب برسانند. خمینی و شورای موسوم به انقلاب این مجلس را به مجلس خبرگان تبدیل کردند و تعداد ۶۰ نفر که اساسا از عوامل و مهرههای خودشان یودند را وارد آن کردند و قانون اساسی مبتنی بر ولایت فقیه را تصویب کردند. | ||
خط ۸۸: | خط ۹۰: | ||
== پایههای رژیم ولایت فقیه == | == پایههای رژیم ولایت فقیه == | ||
پایگاه طبقاتی رژیم ولایت فقیه، خرده بورژوازی سنتی و به لحاظ سیاسی یک رژیم مادون سرمایهداری است. نیروهای پشتوانه ولایت فقیه از نطر تاریخی، نیروهای خشک اندیش با درک فرمالیستی از مذهب هستند که سابقه تاریخیشان به کاشانی و شیخ فضل الله نوری میرسد. ولایت فقیه رژیمی است که تلاش دارد یک سر مادون سرمایهداری به نام ولایت فقیه را به بدنه مناسبات سرمایهداری جامعه ایران بچسباند و تحمیل کند.<ref>کتاب استراتژی قیام و سرنگونی - ص۲۹۰ - مسعود رجوی</ref> | پایگاه طبقاتی رژیم ولایت فقیه، خرده بورژوازی سنتی و به لحاظ سیاسی یک رژیم مادون سرمایهداری است. نیروهای پشتوانه ولایت فقیه از نطر تاریخی، نیروهای خشک اندیش با درک فرمالیستی از مذهب هستند که سابقه تاریخیشان به کاشانی و شیخ فضل الله نوری میرسد. ولایت فقیه رژیمی است که تلاش دارد یک سر مادون سرمایهداری به نام ولایت فقیه را به بدنه مناسبات سرمایهداری جامعه ایران بچسباند و تحمیل کند.<ref>[https://image.mojahedin.org/Attachments/?id=a02b9c43-ebe9-452b-a2da-d04ec8fe39c6 کتاب استراتژی قیام و سرنگونی] - ص۲۹۰ - مسعود رجوی</ref> | ||
بنا به همین خاصیت ضدتاریخی این رژیم برای اینکه بتواند سر پا بماند، پایههای حاکمیت خود را بر دو پایهی، سرکوب و صدوربحران و تروریسم استوار کرده است. رژیم ولایت فقیه با توسل به سرکوب شدید و بیشکاف داخلی از طریق سپاه و بسیج و عوامل لباس شخصی و دهها ارگان سرکوب دیگر، جامعه ایران را قفل کرده است و از حرکت روبه جلو در مسیر آزادی و دموکراسی باز داشته است. این رژیم برای سرپوش گذاشتن برروی سرکوب و دادن دینامیزم و انگیزه به نیروهای خود و برای بسط و گسترش حاکمیت خود، که همان خلافت اسلامی و حکومت جهانی اسلام است؛ به سیاست صدور بحران و تروریسم که دخالت در امور کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای اسلامی است و در فرهنگ جاری حکومت ولایت فقیه به آن «صدور انقلاب» گفته میشود، به عنوان یکی از پایههای حکومت ولایت فقیه روی آورده است. این سیاست از ابتدای رسیدن خمینی به حاکمیت شروع شد و به عنوان یک سیاست پایهای در نظام ولایت فقیه همواره از طرف سران جمهوری اسلامی دنبال شدهاست. هم اکنون آثار سیاست صدور بحران ولایت فقیه در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان و سوریه و یمن مشهود است. | بنا به همین خاصیت ضدتاریخی این رژیم برای اینکه بتواند سر پا بماند، پایههای حاکمیت خود را بر دو پایهی، سرکوب و صدوربحران و تروریسم استوار کرده است. رژیم ولایت فقیه با توسل به سرکوب شدید و بیشکاف داخلی از طریق سپاه و بسیج و عوامل لباس شخصی و دهها ارگان سرکوب دیگر، جامعه ایران را قفل کرده است و از حرکت روبه جلو در مسیر آزادی و دموکراسی باز داشته است. این رژیم برای سرپوش گذاشتن برروی سرکوب و دادن دینامیزم و انگیزه به نیروهای خود و برای بسط و گسترش حاکمیت خود، که همان خلافت اسلامی و حکومت جهانی اسلام است؛ به سیاست صدور بحران و تروریسم که دخالت در امور کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای اسلامی است و در فرهنگ جاری حکومت ولایت فقیه به آن «صدور انقلاب» گفته میشود، به عنوان یکی از پایههای حکومت ولایت فقیه روی آورده است. این سیاست از ابتدای رسیدن خمینی به حاکمیت شروع شد و به عنوان یک سیاست پایهای در نظام ولایت فقیه همواره از طرف سران جمهوری اسلامی دنبال شدهاست. هم اکنون آثار سیاست صدور بحران ولایت فقیه در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان و سوریه و یمن مشهود است. | ||
خط ۹۶: | خط ۹۸: | ||
=== سرکوب در رژیم ولایت فقیه === | === سرکوب در رژیم ولایت فقیه === | ||
سرکوب در رژیم ولایت فقیه بر اساس مذهب است. این رژیم با سوء استفاده از اسلام سرکوب میکند. در نظام ولایت فقیه یک سرکوب همه جانبه حاکم است. در دیکتاتوری پهلوی یک سرکوب سیاسی حاکم بود. آزادیهای سیاسی را از بین برده بود. آزادی مطبوعات وجود نداشت. کلیه احزاب تعطیل شده بودند و فقط احزاب دست ساز دربار اجازه فعالیت داشتند. در رژیم ولایت فقیه از آنجا که توجیه سرکوب بر پایهی مذهب صورت میگیرد، منافع حاکمیت نیز با مذهب توجیه میشود. سرکوب به تمامی عرصههای اجتماعی و زندگی خصوصی مردم کشیده میشود. در نظام ولایت فقیه سرکوب اجتماعی زیر ساخت سرکوب سیاسی را هم تشکیل میدهد.<ref name=":0" /> | سرکوب در رژیم ولایت فقیه بر اساس مذهب است. این رژیم با سوء استفاده از اسلام سرکوب میکند. در نظام ولایت فقیه یک سرکوب همه جانبه حاکم است. در دیکتاتوری پهلوی یک سرکوب سیاسی حاکم بود. آزادیهای سیاسی را از بین برده بود. آزادی مطبوعات وجود نداشت. کلیه احزاب تعطیل شده بودند و فقط احزاب دست ساز دربار اجازه فعالیت داشتند. در رژیم ولایت فقیه از آنجا که توجیه سرکوب بر پایهی مذهب صورت میگیرد، منافع حاکمیت نیز با مذهب توجیه میشود. سرکوب به تمامی عرصههای اجتماعی و زندگی خصوصی مردم کشیده میشود. در نظام ولایت فقیه سرکوب اجتماعی زیر ساخت سرکوب سیاسی را هم تشکیل میدهد.<ref name=":0" /> | ||
[[پرونده:سرکوب در ایران.JPG|جایگزین=سرکوب معترضان در رژیم ولایت فقیه |بندانگشتی|سرکوب معترضان در ایران]] | |||
سرکوب گروهها و جریانهای سیاسی از ابتدای روی کار آمدن نظام ولایت فقیه شروع شد. حذف جناحهایی از حاکمیت مانند نهضت آزادی و بازرگان که اولین نخست وزیر بعد از انقلاب ضد سلطنتی بود و یا بنی صدر اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب، همه در راستای انحصار طلبی ولایت فقیه و سیطره کامل بر تمامی ارکان اجتماعی و سیاسی ایران بود. سرکوب در عرصه فرهنگی نیز از کارکردهای این رژیم است که بارزترین نمونه آن بستن دانشگاهها تحت عنوان «انقلاب فرهنگی» در سال ۱۳۵۹ بود. هدف آن بیرون راندن نیروهای آزادیخواه از دانشگاه و استقرار نیروها و فرهنگ مد نظر ولایت فقیه در دانشگاهها بود. | سرکوب گروهها و جریانهای سیاسی از ابتدای روی کار آمدن نظام ولایت فقیه شروع شد. حذف جناحهایی از حاکمیت مانند نهضت آزادی و بازرگان که اولین نخست وزیر بعد از انقلاب ضد سلطنتی بود و یا بنی صدر اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب، همه در راستای انحصار طلبی ولایت فقیه و سیطره کامل بر تمامی ارکان اجتماعی و سیاسی ایران بود. سرکوب در عرصه فرهنگی نیز از کارکردهای این رژیم است که بارزترین نمونه آن بستن دانشگاهها تحت عنوان «انقلاب فرهنگی» در سال ۱۳۵۹ بود. هدف آن بیرون راندن نیروهای آزادیخواه از دانشگاه و استقرار نیروها و فرهنگ مد نظر ولایت فقیه در دانشگاهها بود. | ||
خط ۱۲۲: | خط ۱۲۴: | ||
=== صدور بنیادگرایی و تروریسم در رژیم ولایت فقیه === | === صدور بنیادگرایی و تروریسم در رژیم ولایت فقیه === | ||
[[پرونده:انفجار برجهای خبر.JPG|جایگزین=انفجار برجهای خبر در عربستان توسط عوامل رژیم ولایت فقیه|بندانگشتی|انفجار برجهای خبر در عربستان توسط عوامل رژیم ولایت فقیه]] | |||
بعد از سقوط دیکتاتوری پهلوی در جریان انقلاب ضد سلطنتی، نیروهای جوان زیادی در جامعه ایران آزاد شدند. خمینی یا باید این نیروها را در مسیر ساختن یک نظام دموکراتیک و پیشرفته از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به کار میگرفت که این رویکرد با ماهیت ضد تاریخی و انحصار طلب ولایت فقیه در تعارض بود و یا اینکه در راستای توسعه طلبی و صدور بحران به بیرون از مرزهای ایران استفاده میکرد. خمینی این نیروها را در راستای توسعه طلبی و صدور بحران استفاده کرد. با این رویکرد زمینه سرکوب هر صدای آزادی خواهی نیز فراهم شد.<ref name=":2" /> | بعد از سقوط دیکتاتوری پهلوی در جریان انقلاب ضد سلطنتی، نیروهای جوان زیادی در جامعه ایران آزاد شدند. خمینی یا باید این نیروها را در مسیر ساختن یک نظام دموکراتیک و پیشرفته از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به کار میگرفت که این رویکرد با ماهیت ضد تاریخی و انحصار طلب ولایت فقیه در تعارض بود و یا اینکه در راستای توسعه طلبی و صدور بحران به بیرون از مرزهای ایران استفاده میکرد. خمینی این نیروها را در راستای توسعه طلبی و صدور بحران استفاده کرد. با این رویکرد زمینه سرکوب هر صدای آزادی خواهی نیز فراهم شد.<ref name=":2" /> | ||
در قانون اساسی جمهوری اسلامی، در چند اصل تأکید و تصریح شده است که حمایت و تلاش برای گسترش حاکمیت جهانی اسلام از اهداف و وظائف جمهوری اسلامی است. در کتاب ولایت فقیه خمینی نیز مکرر بر این تصریح شده که مرزها از نظرش اسلامی است و نه جغرافیایی.<ref name=":2" /> | در قانون اساسی جمهوری اسلامی، در چند اصل تأکید و تصریح شده است که حمایت و تلاش برای گسترش حاکمیت جهانی اسلام از اهداف و وظائف جمهوری اسلامی است. در کتاب ولایت فقیه خمینی نیز مکرر بر این تصریح شده که مرزها از نظرش اسلامی است و نه جغرافیایی.<ref name=":2" /> | ||
خمینی در کتاب حکومت اسلامی در بخشی به نام، «لزوم وحدت اسلامی»، رویای تشکیل حکومتی مانند حکومت عثمانی را در ذهن میپروراند و مینویسد: « وطن اسلام را استعمارگران تجزیه کردند... یک زمان هم دولت بزرگ عثمانی بهوجود آمد، استعمارگران آن را تجزیه کردند... ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تأمین کنیم، برای اینکه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهای دست نشانده آنها خارج کنیم، راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم. چون به منظور تحقق وحدت و آزادى ملتهاى مسلمان بايستى حكومتهاى ظالم و دست نشانده را سرنگون كنيم؛ و پس از آن حكومت عادلانه اسلامى را كه در خدمت مردم است به وجود آوريم. تشكيل حكومت براى حفظ نظام و وحدت مسلمين است.»<ref>کتاب حکومت اسلامی (ولایت فقیه) - نوشته خمینی </ref> | خمینی در کتاب حکومت اسلامی در بخشی به نام، «لزوم وحدت اسلامی»، رویای تشکیل حکومتی مانند حکومت عثمانی را در ذهن میپروراند و مینویسد: « وطن اسلام را استعمارگران تجزیه کردند... یک زمان هم دولت بزرگ عثمانی بهوجود آمد، استعمارگران آن را تجزیه کردند... ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تأمین کنیم، برای اینکه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهای دست نشانده آنها خارج کنیم، راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم. چون به منظور تحقق وحدت و آزادى ملتهاى مسلمان بايستى حكومتهاى ظالم و دست نشانده را سرنگون كنيم؛ و پس از آن حكومت عادلانه اسلامى را كه در خدمت مردم است به وجود آوريم. تشكيل حكومت براى حفظ نظام و وحدت مسلمين است.»<ref>کتاب حکومت اسلامی (ولایت فقیه) - نوشته خمینی </ref> | ||
[[پرونده:انفجار مرکز آمیا.JPG|جایگزین=انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوئنس آیرس آرژانتین توسط عوامل رژیم ولایت فقیه|بندانگشتی|انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوئنس آیرس آرژانتین توسط عوامل رژیم ولایت فقیه]] | |||
برجستهترین تلاش رژیم ولایت فقیه در صدور بنیادگرایی و تلاش برای حکومت جهانی اسلام، جنگ ایران و عراق بود. بحرانهای مرزی، درگیریها و دخالتهای رژیم ولایت فقیه در عراق، از سال ۱۳۵۸ شروع شد. علت اصلی این دخالتها این بود که خمینی خود را متولی و مدعی عراق میدانست. حمله بزرگ و همه جانبه را عراق در سال ۱۳۵۹ آغاز کرد، اما علت اصلی شروع جنگ بین ایران و عراق، مطامع خمینی بود و تحریکاتی که در این رابطه در مزرها و داخل عراق به عمل آورد. خمینی در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹، شش ماه قبل از آغاز جنگ با عراق، مردم عراق را به قیام علیه صدام فراخواند.<ref>صحیفه نور- جلد۱۲ ص ۴۰</ref> همجنین در ۲۸ فروردین ۱۳۵۹ ارتش عراق را به کودتا علیه صدام تشویق کرد.<ref>صحیفه نور - جلد ۱۲ - ص۴۴</ref> | برجستهترین تلاش رژیم ولایت فقیه در صدور بنیادگرایی و تلاش برای حکومت جهانی اسلام، جنگ ایران و عراق بود. بحرانهای مرزی، درگیریها و دخالتهای رژیم ولایت فقیه در عراق، از سال ۱۳۵۸ شروع شد. علت اصلی این دخالتها این بود که خمینی خود را متولی و مدعی عراق میدانست. حمله بزرگ و همه جانبه را عراق در سال ۱۳۵۹ آغاز کرد، اما علت اصلی شروع جنگ بین ایران و عراق، مطامع خمینی بود و تحریکاتی که در این رابطه در مزرها و داخل عراق به عمل آورد. خمینی در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹، شش ماه قبل از آغاز جنگ با عراق، مردم عراق را به قیام علیه صدام فراخواند.<ref>صحیفه نور- جلد۱۲ ص ۴۰</ref> همجنین در ۲۸ فروردین ۱۳۵۹ ارتش عراق را به کودتا علیه صدام تشویق کرد.<ref>صحیفه نور - جلد ۱۲ - ص۴۴</ref> | ||
خط ۱۳۹: | خط ۱۴۲: | ||
بعد از آتش بس بین ایران و عراق، اقدامات تروریستی رژیم ولایت فقیه افزایش یافت. از جمله آنها میتوان به، ماجرای سلمان رشدی و صدور فتوای قتل او توسط خمینی در بهمن ۱۳۶۷، دخالت مجدد در عراق بعد از جنگ اول خلیج، ترور مخالفان درخارج از ایران مانند ترور شاهپور بختیار در پاریس ، دکتر عبدالرحمان قاسملو در وین، ترور دکتر صادق شرفکندی در برلین، ترور دکتر کاظم رجوی در ژنو، ترور محمد حسین نقدی نماینده شورای ملی مقاومت در ایتالیا اشاره کرد.<ref name=":3">کتاب شناخت رژیم ولایت فقیه - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | بعد از آتش بس بین ایران و عراق، اقدامات تروریستی رژیم ولایت فقیه افزایش یافت. از جمله آنها میتوان به، ماجرای سلمان رشدی و صدور فتوای قتل او توسط خمینی در بهمن ۱۳۶۷، دخالت مجدد در عراق بعد از جنگ اول خلیج، ترور مخالفان درخارج از ایران مانند ترور شاهپور بختیار در پاریس ، دکتر عبدالرحمان قاسملو در وین، ترور دکتر صادق شرفکندی در برلین، ترور دکتر کاظم رجوی در ژنو، ترور محمد حسین نقدی نماینده شورای ملی مقاومت در ایتالیا اشاره کرد.<ref name=":3">کتاب شناخت رژیم ولایت فقیه - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ||
انفجار بزرگ مرکز یهودیان (آمیا) در ژوئیه ۱۹۹۴ در بوئنس آیرس آرژانتین<ref name=":4">رژیم یاغی ـ گزارش منتشر شده گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا</ref> و انفجار برجهای خبر در زهران عربستان که متعلق به نیروهای آمریکایی بود ازجمله اقدامات تروریستی رژیم ولایت فقیه است که علیه منافع خارجی در خارج از مرزهای ایران انجام گرفت.<ref name=":3" /> | انفجار بزرگ مرکز یهودیان (آمیا) در ژوئیه ۱۹۹۴ در بوئنس آیرس آرژانتین<ref name=":4">رژیم یاغی ـ گزارش منتشر شده گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا</ref> و انفجار برجهای خبر در زهران عربستان که متعلق به نیروهای آمریکایی بود ازجمله اقدامات تروریستی رژیم ولایت فقیه است که علیه منافع خارجی در خارج از مرزهای ایران انجام گرفت.<ref name=":3" /> | ||
[[پرونده:رژه نیروهای حزب الله لبنان.JPG|جایگزین=رژه نیروهای حزب الله لبنان از نیروهای وابسته به رژیم ولایت فقیه|بندانگشتی|رژه نیروهای حزب الله لبنان از نیروهای وابسته به رژیم ولایت فقیه]] | |||
رژیم ولایت فقیه از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود برای پیشبرد منافعش در خارج از کشور، تامین پوشش برای عملیات اطلاعاتی و ایجاد بیثباتی در خاورمیانه استفاده میکند. این ارگان ( نیروی قدس) از نیروهای نیابتی مانند حزبالله درلبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، کتائب حزبالله و اصائب الحق و حشد الشعبی در عراق، تیپهای الاشتر در بحرین و حوثیها در یمن برای دخالت در کشورهای منطقه استفاده میکند و آموزشهای نظامی و کمکهای تسلیحاتی به آنان را بر عهده دارد. رژیم ایران به عوامل القاعده در ایران پناه داد، از جمله برخی از هواپیماربایان ۱۱سپتامبر در مسیرشان به افغانستان از ایران عبور کردند.<ref name=":4" /> | رژیم ولایت فقیه از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود برای پیشبرد منافعش در خارج از کشور، تامین پوشش برای عملیات اطلاعاتی و ایجاد بیثباتی در خاورمیانه استفاده میکند. این ارگان ( نیروی قدس) از نیروهای نیابتی مانند حزبالله درلبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، کتائب حزبالله و اصائب الحق و حشد الشعبی در عراق، تیپهای الاشتر در بحرین و حوثیها در یمن برای دخالت در کشورهای منطقه استفاده میکند و آموزشهای نظامی و کمکهای تسلیحاتی به آنان را بر عهده دارد. رژیم ایران به عوامل القاعده در ایران پناه داد، از جمله برخی از هواپیماربایان ۱۱سپتامبر در مسیرشان به افغانستان از ایران عبور کردند.<ref name=":4" /> | ||
خط ۱۵۰: | خط ۱۵۳: | ||
=== ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم در رژیم ولایت فقیه === | === ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم در رژیم ولایت فقیه === | ||
[[پرونده:جلسه شورای نگهبان.JPG|جایگزین=شورای نگهبان ارگان نظارت بر انتخابات و مصوبات مجلس در رژیم ولایت فقیه|بندانگشتی|شورای نگهبان ارگان نظارت بر انتخابات و مصوبات مجلس در رژیم ولایت فقیه]] | |||
با توجه به دو پایه سرکوب و صدور تروریستم در رژیم ولایت فقیه ساختار و تشکیلات این رژیم برای حفظ همین دو پایه ساخته شده است. گرچه مانند هر حکومتی باید برای پیشبرد امور ضروری جاری مملکتی کارهایی را انجام دهد، ولی ساختارش حول حفظ این دو پایه شکل گرفته است. ساختار رژیم ولایت فقیه برای پیشرفت اجتماعی، اقتصادی یا ملی ساخته نشده است. بروکراسی و ساختار اداری رژیم ولایت فقیه، اگر مستقیم درخدمت این دو پایه نظام نیست، غیر مستقیم به آن کمک میکند. در نظام ولایت فقیه هر سه قوه تحت نظارت ولی فقیه هستند. رئیس قوه قضائیه مستقیما توسط ولی فقیه منصوب میشود. بقیه ارگانها از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای مسلح و دستگاههای تبلیغاتی همه به ولی فقیه وصل هستند. این ارگانها جدا از نحوه سازماندهیشان در محتوا در خدمت سرکوب و صدور تروریسم هستند. | با توجه به دو پایه سرکوب و صدور تروریستم در رژیم ولایت فقیه ساختار و تشکیلات این رژیم برای حفظ همین دو پایه ساخته شده است. گرچه مانند هر حکومتی باید برای پیشبرد امور ضروری جاری مملکتی کارهایی را انجام دهد، ولی ساختارش حول حفظ این دو پایه شکل گرفته است. ساختار رژیم ولایت فقیه برای پیشرفت اجتماعی، اقتصادی یا ملی ساخته نشده است. بروکراسی و ساختار اداری رژیم ولایت فقیه، اگر مستقیم درخدمت این دو پایه نظام نیست، غیر مستقیم به آن کمک میکند. در نظام ولایت فقیه هر سه قوه تحت نظارت ولی فقیه هستند. رئیس قوه قضائیه مستقیما توسط ولی فقیه منصوب میشود. بقیه ارگانها از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای مسلح و دستگاههای تبلیغاتی همه به ولی فقیه وصل هستند. این ارگانها جدا از نحوه سازماندهیشان در محتوا در خدمت سرکوب و صدور تروریسم هستند. | ||
خط ۱۷۷: | خط ۱۸۱: | ||
در رژیم ولایت فقیه استحاله و اصلاحات با ترک برداشتن پایهی صدور تروریسم امکان پذیر است. با توقف صدور تروریسم، سپاه پاسداران یکی از پایههای فلسفه وجودی خود را از دست میدهد و سرکوب داخلی نیز ترک برمیدارد.<ref name=":5" /> | در رژیم ولایت فقیه استحاله و اصلاحات با ترک برداشتن پایهی صدور تروریسم امکان پذیر است. با توقف صدور تروریسم، سپاه پاسداران یکی از پایههای فلسفه وجودی خود را از دست میدهد و سرکوب داخلی نیز ترک برمیدارد.<ref name=":5" /> | ||
مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت ایران در مورد رژیم ولابت فقیه در کتاب استراتژی قیام و سرنگونی میگوید: <blockquote>« ...بحث ما، مشخصا بر روی محور و صفحه مختصات سیاسی در مورد رژیم ولایت فقیه است. این رژیم رو به نفی و زوال است، رو به رشد و اثبات نیست. این رژیم پس رونده و پس برنده است، پیشبرنده نیست. میرنده است، بالنده نیست. کهنه است، نو و پاسخگوی شرایط و اوضاع و مقتضیات جامعه ایران نیست. این رژیم از روز اول، مشروعیت تاریخی نداشت زیرا چنانکه گفتیم از اعماق تاریخ و از درون عقبماندهترین نیروها سربرداشت. این رژیم از روز اول از نظر مجاهدین مشروعیت ایدئولوژیک هم نداشت و ملغمهای از جاهلیت و ارتجاع بود. اگر در یک منحنی فرضی تاریخی آن را به عقب برگردانیم، همجنانکه خمینی خودش در کشف الاسرار نوشته بود، هیچگاه با حاکمان جائر در تعارض ماهوی نیست... اکنون به سراغ مشروعیت خمینی و رژیمش میرویم که به طور مقطعی مبتنی بر رأی مردم ایران بود. از روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، مشروعیت مقطعی سیاسی خود را هم از دست داد و ازجبهه خلق به کلی خارج شدهاست. به همین خاطر هرگز و هیچگاه حاضر نبوده و نیست که به انتخابات آزاد، بدون صافیهای شناخته شده از قبیل شورای نگهبان ارتجاع و تاریکخانههای تجمیع آرا حتی در درون خودش تن بدهد. این رژیم بر ضد حاکمیت جمهور مردم ایران است. به همین خاطر باید سرنگون گردد. راه دیگری جز استراتژی سرنگونی وجود ندارد. جز این، هر چه هست، موهوم و غیر واقعی و بازی دادن و سردواندن است.» <ref>کتاب استراتژی قیام و سرنگونی - | مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت ایران در مورد رژیم ولابت فقیه در کتاب استراتژی قیام و سرنگونی میگوید: <blockquote>« ...بحث ما، مشخصا بر روی محور و صفحه مختصات سیاسی در مورد رژیم ولایت فقیه است. این رژیم رو به نفی و زوال است، رو به رشد و اثبات نیست. این رژیم پس رونده و پس برنده است، پیشبرنده نیست. میرنده است، بالنده نیست. کهنه است، نو و پاسخگوی شرایط و اوضاع و مقتضیات جامعه ایران نیست. این رژیم از روز اول، مشروعیت تاریخی نداشت زیرا چنانکه گفتیم از اعماق تاریخ و از درون عقبماندهترین نیروها سربرداشت. این رژیم از روز اول از نظر مجاهدین مشروعیت ایدئولوژیک هم نداشت و ملغمهای از جاهلیت و ارتجاع بود. اگر در یک منحنی فرضی تاریخی آن را به عقب برگردانیم، همجنانکه خمینی خودش در کشف الاسرار نوشته بود، هیچگاه با حاکمان جائر در تعارض ماهوی نیست... اکنون به سراغ مشروعیت خمینی و رژیمش میرویم که به طور مقطعی مبتنی بر رأی مردم ایران بود. از روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، مشروعیت مقطعی سیاسی خود را هم از دست داد و ازجبهه خلق به کلی خارج شدهاست. به همین خاطر هرگز و هیچگاه حاضر نبوده و نیست که به انتخابات آزاد، بدون صافیهای شناخته شده از قبیل شورای نگهبان ارتجاع و تاریکخانههای تجمیع آرا حتی در درون خودش تن بدهد. این رژیم بر ضد حاکمیت جمهور مردم ایران است. به همین خاطر باید سرنگون گردد. راه دیگری جز استراتژی سرنگونی وجود ندارد. جز این، هر چه هست، موهوم و غیر واقعی و بازی دادن و سردواندن است.» <ref>[https://image.mojahedin.org/Attachments/?id=a02b9c43-ebe9-452b-a2da-d04ec8fe39c6 کتاب استراتژی قیام و سرنگونی] - مسعود رجوی</ref></blockquote> | ||
== بحرانهای درونی رژیم ولایت فقیه == | == بحرانهای درونی رژیم ولایت فقیه == |