۴۷۴
ویرایش
خط ۷۲: | خط ۷۲: | ||
پس از مرگ بهروز دهقانی آثارش با نام مستعار «بهروز تبریزی» به چاپ میرسید اما در این مختصر، مبنای کار را بیشتر کتاب «در شناخت ادبیات و اجتماع» قرار دادهایم زیرا در بر گیرندهی اغلب نقطه نظرهای ادبی و اجتماعی اوست. | پس از مرگ بهروز دهقانی آثارش با نام مستعار «بهروز تبریزی» به چاپ میرسید اما در این مختصر، مبنای کار را بیشتر کتاب «در شناخت ادبیات و اجتماع» قرار دادهایم زیرا در بر گیرندهی اغلب نقطه نظرهای ادبی و اجتماعی اوست. | ||
[[پرونده:بهروز دهقانی ....png|جایگزین=بهروز دهقانی |بندانگشتی|186x186پیکسل|بهروز دهقانی ]] | [[پرونده:بهروز دهقانی ....png|جایگزین=بهروز دهقانی |بندانگشتی|186x186پیکسل|بهروز دهقانی ]] | ||
بهروز همانند صمد و رفقای دیگرش، به سوی ادبیات شفاهی | بهروز همانند صمد و رفقای دیگرش، به سوی ادبیات شفاهی تودههاکشانده شد که او را راهی روستاهای دور میکرد، او ساعتها پای صحبت پیرمردان روستائی می نشست تا افسانهها، تجربهها و خاطرههاشان را بشنود و ثبت کند، بهروز برای میراثهای فرهنگی خلق خود ارزش فراوان قائل بود و در حفظ و ترویج آن میکوشید، او ضمن مقالهای در باره کتاب «کوراوغلو» مینویسد: «در میان داستانها داستانهای حماسی فولکلوريک آذربايجان، کوراوغلو از همه انسانیتر است. در اين داستانها از نیرویهای فوق طبیعی، اژدها، دیو و پریان گوناگون اثری نیست. گرهگشای کارها، هوش و زحمت انسانی است. کوراوغلو مظهر مبارزهی انسان است با همهی نیروهای پلید جامعه که میکوشند مردمان دیگر را تا حد حیوان باربری پائین بکشند.» (در شناخت ادبیات و اجتماع ص ٢٦) | ||
در آثار او نبردی بی امان و بی وقفه علیه محیطهای روشنفکری منفعل و پُرگو و نشخوارهای فریبندهی آنها به چشم میخورد و از اینهمه قصدش این است که روشنفکران صادقی را که هنوز در این منجلابها غرق نشده اند نجات دهد و به راه مقدس مردم بکشاند. | در آثار او نبردی بی امان و بی وقفه علیه محیطهای روشنفکری منفعل و پُرگو و نشخوارهای فریبندهی آنها به چشم میخورد و از اینهمه قصدش این است که روشنفکران صادقی را که هنوز در این منجلابها غرق نشده اند نجات دهد و به راه مقدس مردم بکشاند. |
ویرایش