|
|
(۱۱۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| | کلیه مقالات شما به صفحات اصلی منتقل شد |
| | از این به بعد در صفحات اصلی کار کنید |
| | ویرایش صفحاتی که قبلاً تولید کردهاید را بهبود ببخشید |
| | از لیست ۱۰۰۰ نوشتار حیاتی مقالات جدید را انتخاب و ایجاد کنید [[کاربر:Qubad|Qubad]] ([[بحث کاربر:Qubad|بحث]]) ۱۷ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۵۴ (CET) |
|
| |
|
| ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
| | علی میهن دوست |
| | |
| == سید محمود طالقانی ==
| |
| سید محمود علایی طالقانی (تولد سال ۱۳۲۶ق (اسفند ۱۲۸۹ش) (درگذشت ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ش؛ ۱۸ شوال سال ۱۳۹۹ )مفسر قرآن و نهج البلاغه، از علمای تهران و مبارزان و شخصیتهای انقلاب اسلامی ایران.
| |
| | |
| وی پیش از انقلاب با جبهه ملی و نهضت آزادی همراهی داشت و پس از کودتای ۲۸ مرداد، از مدافعان فدائیان اسلام بود. وی در جریان انقلاب سفید و مخالفت با آن، به زندان افتاد. در آستانه انقلاب، ریاست شورای انقلاب را بر عهده گرفت و پس از انقلاب اولین امام جمعه شهر تهران و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی شد.
| |
| | |
| == کودکی و تحصیلات ==
| |
| وی از پنج سالگی، تحصیلات خود را در مکتبخانه آغاز و نزد ملا سید تقی اورازانی، قرآن و کتب رایج آن دوره را فرا گرفت.<ref>افراسیابی، طالقانی و تاریخ، ص۲۵.[http://fa.wikishia.net/view] سید محمود طالقانی</ref>ا سپس مقدمات علوم حوزوی را نزد پدرش شروع کرده و در ده سالگی راهی قم و مدارس رضویه و فیضیه شد،<ref>[http://fa.wikishia.net/view افراسیابی]. طالقانی و تاریخ، صص۲۸-۲۹.</ref> پس از آن راهی نجف اشرف شده و از دروس بزرگان آن زمان بهره برد. اساتید مهم او در قم و نجف، از این قرار بودند:
| |
| # سید شهاب الدین مرعشی نجفی
| |
| # ادیب تهرانی
| |
| # سید محمد حجت
| |
| # سید ابوالحسن اصفهانی
| |
| # شیخ محمدحسین غروی
| |
| # آقا ضیاءالدین عراقی
| |
| # شیخ عبدالکریم حائری یزدی
| |
| # وی موفق به اخذ درجه اجتهاد از سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری، و اجازه نقل حدیث از شهاب الدین مرعشی و قمی، شد. وی در خلال سالهای ۱۳۱۸- ۱۳۱۷ﻫ.ش به تهران بازگشت و در درس میرزا خلیل کمرهای، فلسفه و حکمت آموخت.
| |
| | |
| #
| |
| | |
| == فعالیت سیاسی فرهنگی ==
| |
| | |
| سید محمود طالقانی دلیل بازگشت خود به تهران را تثبیت عقاید ایمانی جوانان ذکر کرده است و فعالیتهای فرهنگی خود را با نوشتن مقاله و سخنرانی، شروع میکند. وی چارۀ درد اجتماع را در بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه میدانست و تلاش کرد خود در این راه پیشقدم باشد، از همینرو برای جوانان جلسات تفسیر قرآن برپا کرد. خود در این باره میگوید:
| |
| :: این کتاب هدایت که چون نیم قرن اول اسلام باید بر همه شئون نفسانی و اخلاقی و قضاوت و حکومت حاکم باشد، یکسره از زندگی برکنار شده و در هیچ شأنی دخالت ندارد. دنیای اسلام، که با رهبری این کتاب روزی پیشرو و رهبر بود، امروز دنبالهرو شده. کتابی که سند دین و حاکم بر همه امور بوده مانند آثار عتیقه و کتاب ورد تنها جنبه تقدس و تبرک یافته و از سرحد زندگی و حیات عمومی برکنار شده و در سر حد عالم اموات و تشریفات آمرزش قرار گرفته و آهنگ آن اعلام مرگ است.<ref>[http://fa.wikishia.net/view/ اسفندیاری]، پیک آفتاب، ص۳۲۶.</ref>
| |
| ::
| |
| | |
| === تأسیس کانون اسلام ===
| |
| پس از سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ش، وی '''کانون اسلام''' را برای نشر معارف قرآن و سنت تأسیس کرد و در همان زمان مجلهای به نام دانشآموز از طرف همان کانون به انتشار رساند. این کانون محل آمد و شد اقشار مختلف جامعه اعم از افسران ارشد ارتش، مهندسین، و صاحبان منصب عالی در برخی وزارتخانهها همچون پست و تلگراف، دانشیاران، آموزگاران، دانشجویان، دانشآموزان و حتی کسبه بود.<ref name=":0">[http://fa.wikishia.net/view شیرخانی]، شورا و آزادی، ص۷۹.[http://fa.wikishia.net/view/]</ref>
| |
| | |
| === واقعه آذربایجان و زنجان ===
| |
| پس از واقعه آذربایجان در سال ۱۳۲۵ش، طالقانی از طرف انجمن تبلیغات اسلامی، اتحادیه مسلمین و جامعه روحانیت آن زمان، جهت بررسی حوادث آذربایجان، راهی آن دیار گردید. وی حدود ده شبانهروز در زنجان و آذربایجان به تحقیق و تفحص درباره مسئله دموکراتها و حمله ارتش به آن مناطق میپردازد و پس از آن گزارشی مفصل از حوادث و وقایع ارائه میدهد.<ref name=":0" />
| |
| | |
| در بهبوحه غائله آذربایجان، تهدیدات در زنجان هم شروع شد و بیشترین فشار بر آیت الله سید محمود حسینی زنجانی بود که در مقابل کمونیستها و جدایی طلبها ایستاده بود. با مساعدت طالقانی و برای حفظ جان استادش، آیت الله زنجانی به تهران منتقل شد و طالقانی به سفارش استاد، عازم زنجان شد و در همین سفر برای سربازان ارتش، سخنرانی کرد. خود وی نقل میکند:
| |
| :: وقتی به راه آهن... عدهای از جوانان و مخبرین مطبوعات با تعجب به من نگاه میکردند که این سید اینجا چه کار میکند و به این کارها چه کار دارد.<ref>یادآوران، مصاحبه با آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی، ص۲۴.[http://fa.wikishia.net/view]</ref>
| |
| | |
| === حضور مؤثر در انجمنها ===
| |
| طالقانی سلسه سخنرانیهایی در انجمنهای مختلف آن دوره داشت از جمله انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران، انجمن اسلامی مهندسین، و تشکلفدائیان اسلام. وی بیشترین فعالیت را در خلال سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱ش، در انجمن ماهانه دینی داشت که غالباً پیرامون مسائل روز و کاربردی جامعه به سخنرانی میپرداخت. شهید مطهری و محمد ابراهیم آیتی نیز از ارکان این انجمن بودند.<ref>اسفندیاری، پیک آفتاب، ص۶۲.[http://fa.wikishia.net/view]</ref>
| |
| | |
| === حوزه و دانشگاه ===
| |
| فاصله میان حوزویان و دانشگاهیان، یکی از مهمترین دغدغههای طالقانی بود و همواره از این دیوار بزرگ میان این دو قشر، رنج میبرد. وی تلاش بسیاری کرد تا میان این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه ارتباط و وحدت ایجاد کند که بیشترین این فعالیت ها در مسجد هدایت بوده است.<ref>مجله یادآور، مصاحبه با آیت الله امامی کاشانی، ص۲۹؛ اسفندیاری، پیک آفتاب، ص۶۳.[http://fa.wikishia.net/view]</ref> کاتوزیان در این باره میگوید:
| |
| :: آیتالله طالقانی ... حق بزرگی به گردن ما دانشگاهیان دارد؛ برای اینکه از نخستین کسانی بود که میخواست بین دانشگاه و روحانیت پلی ایجاد کند و این دو مرکز علمی را به هم مربوط سازد، ارتباطی در سطح برابر، نه در سطح ولایت که یکی پیشرو باشد و یکی مقلد.
| |
| | |
| === دوران رضاشاه ===
| |
| | |
| === نهضت ملی شدن نفت ===
| |
| | |
| === جبهه ملی ===
| |
| | |
| === تاسیس نهضت آزادی ===
| |
| | |
| == انقلاب سال 57 ==
| |
| | |
| == مخالقت با حجاب اجباری ==
| |
| | |
| == قانون اساسی و مخالفت با ولایت فقیه و حاکمیت آخوندها ==
| |
| | |
| == امامت نماز جمعه ==
| |
| | |
| == مرگ ==
| |
| <references />
| |