۹٬۹۰۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
(اصلاح ارقام) |
||
خط ۹: | خط ۹: | ||
آنتونیو گرامشی، مبارز فعال و پرشور کمونیست و جنبش جهانی کارگری، بنیانگذار حزب کمونیست ایتالیا، از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۴ در دانشگاه تورین تحصیل میکرد. در سال ۱۹۱۳ عضو حزب سوسیالیست ایتالیا شد. در سالهای جنگ اول جهانی، سردبیری هفتهنامهی سوسیالیستی «ایل گریدو دل پوپولو» (فریاد خلق) را بر عهدهداشت و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اکتبر، طی مقالهای در این نشریه از انقلاب سوسیالیستی روسیه حمایت کرد. | آنتونیو گرامشی، مبارز فعال و پرشور کمونیست و جنبش جهانی کارگری، بنیانگذار حزب کمونیست ایتالیا، از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۴ در دانشگاه تورین تحصیل میکرد. در سال ۱۹۱۳ عضو حزب سوسیالیست ایتالیا شد. در سالهای جنگ اول جهانی، سردبیری هفتهنامهی سوسیالیستی «ایل گریدو دل پوپولو» (فریاد خلق) را بر عهدهداشت و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اکتبر، طی مقالهای در این نشریه از انقلاب سوسیالیستی روسیه حمایت کرد. | ||
در آغاز | در آغاز ۱۹۱۷، گرامشی بهعنوان روزنامهنگار در روزنامهی محلی سوسیالیستی تورین به نام IL Grido del Popolo (بانگ خلق) کار میکرد و با چاپ پیمونتِ ''Avanti! (به پیش!)'' همکاری داشت. در نخستین ماههای پس از انقلاب فوریهی روسیه، همچنان اخبار مربوط به انقلاب در ایتالیا بهندرت یافت میشد. این اخبار عمدتاً به چاپ مقالات آژانسهای خبری لندن و پاریس محدود بودند. در ''آوانتی'' پوشش خبری مربوط به روسیه در مقالاتی با امضای «جونیور»، نام مستعار واسیلی واسیلویچ ساچاملین، یک تبعیدی روس انقلابی و سوسیالیست جای میگرفت. | ||
رهبری حزب سوسیالیست ایتالیا (PSI)، بهمنظور فراهم کردن اطلاعات قابلاتکا برای سوسیالیستهای ایتالیا تلگرامی به اودینو مورگاریِ نماینده که در لاهه بود، زد و از او خواست تا به پتروگراد برود و با انقلابیون تماس برقرار کند. سفر انجام نشد و مورگاری در ژوییه به ایتالیا بازگشت. در | رهبری حزب سوسیالیست ایتالیا (PSI)، بهمنظور فراهم کردن اطلاعات قابلاتکا برای سوسیالیستهای ایتالیا تلگرامی به اودینو مورگاریِ نماینده که در لاهه بود، زد و از او خواست تا به پتروگراد برود و با انقلابیون تماس برقرار کند. سفر انجام نشد و مورگاری در ژوییه به ایتالیا بازگشت. در ۲۰ آوریل، ''آوانتی!'' یادداشتی به قلم گرامشی در مورد تلاش نماینده برای سفر منتشر کرد و مورگاری را «سفیر سرخ» نامید. شور و شوق گرامشی در رابطه با وقایع روسیه مشهود بود. گرامشی در آن موقع معتقد بود که قدرت بالقوهی طبقهی کارگر ایتالیا برای مواجه شدن با جنگ ارتباط مستقیمی با قدرت پرولتاریای روسیه دارد. او میاندیشید که با انقلاب در روسیه، تمام مناسبات بینالمللی به نحوی بنیادین تغییر خواهد کرد. | ||
هفتهنامهی «اوردینه نوئووو (نظم نوین) به همت گرامشی، تولیاتی و دیگران، انتشار یافت. ژانویهی ۱۹۲۱ حزب کمونیست ایتالیا به رهبری گرامشی تاسیس شد. گرامشی سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۳ به عنوان نمایندهی حزب کمونیست ایتالیا در بینالملل سوم در شوروی بسر برد. در سال ۱۹۲۴ به پیشنهاد و پیگیری گرامشی، روزنامهی «اونیتا) (وحدت) ارگان کمیتهی مرکزی حزب کمونیست ایتالیا در شهر میلان شروع به کار کرد. در سال ۱۹۲۴ فراکسیون پارلمانی حزب در مجلس ایتالیا به رهبری او سیاست فاشیسم را افشاء و تقبیح کرد. گرامشی سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۷ را در زندانهای رژیم فاشیستی موسولینی گذراند. از آنجا که سخت بیمار بود، واپسین روزهای زندگیاش را در بیمارستان گذراند و در حالیکه قرار بود روز ۲۱ آوریل ۱۹۲۷ آزاد شود، بیماریهای سخت و گوناگونش چنین اجازهای به او نداد. سرانجام گرامشی، یک هفته بعد در ۲۷ آوریل در بیمارستان «کی سیسانا» رم درگذشت. تاتیانا خواهرش هنگام ترتیب مراسم تدفین موفق شد «یادداشتهای زندان» گرامشی را که ۳۳ دفتر را شامل میشد، مخفیانه از اتاقش خارج سازد و به صورت محمولهی دیپلماتیک به مسکو بفرستد. | هفتهنامهی «اوردینه نوئووو (نظم نوین) به همت گرامشی، تولیاتی و دیگران، انتشار یافت. ژانویهی ۱۹۲۱ حزب کمونیست ایتالیا به رهبری گرامشی تاسیس شد. گرامشی سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۳ به عنوان نمایندهی حزب کمونیست ایتالیا در بینالملل سوم در شوروی بسر برد. در سال ۱۹۲۴ به پیشنهاد و پیگیری گرامشی، روزنامهی «اونیتا) (وحدت) ارگان کمیتهی مرکزی حزب کمونیست ایتالیا در شهر میلان شروع به کار کرد. در سال ۱۹۲۴ فراکسیون پارلمانی حزب در مجلس ایتالیا به رهبری او سیاست فاشیسم را افشاء و تقبیح کرد. گرامشی سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۷ را در زندانهای رژیم فاشیستی موسولینی گذراند. از آنجا که سخت بیمار بود، واپسین روزهای زندگیاش را در بیمارستان گذراند و در حالیکه قرار بود روز ۲۱ آوریل ۱۹۲۷ آزاد شود، بیماریهای سخت و گوناگونش چنین اجازهای به او نداد. سرانجام گرامشی، یک هفته بعد در ۲۷ آوریل در بیمارستان «کی سیسانا» رم درگذشت. تاتیانا خواهرش هنگام ترتیب مراسم تدفین موفق شد «یادداشتهای زندان» گرامشی را که ۳۳ دفتر را شامل میشد، مخفیانه از اتاقش خارج سازد و به صورت محمولهی دیپلماتیک به مسکو بفرستد. | ||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
گرامشی و انقلاب روسیه / آلوارو بیانچی و دانیلا موسی / ترجمهی مهرداد امامی | گرامشی و انقلاب روسیه / آلوارو بیانچی و دانیلا موسی / ترجمهی مهرداد امامی | ||
''توسط'' نقد اقتصاد سیاسی • | ''توسط'' نقد اقتصاد سیاسی • ۱۴/۱۱/۲۰۱۷ | ||
ALVARO BIANCHI and DANIELA MUSSI, Gramsci and the Russian Revolution, Jacobin, 04.25.2017 | ALVARO BIANCHI and DANIELA MUSSI, Gramsci and the Russian Revolution, Jacobin, 04.25.2017 | ||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
جنگ جهانی سختترین لحظات خود را پشتسر میگذاشت و بسیج نظامی بهشدت مردم ایتالیا را تحت تأثیر قرار داد. آنجلو تاسکا، اومبرتو تراچینی، و پالمیرو تولیاتی، دوستان و رفقای گرامشی، به جبهه فرا خوانده شده بودند ـ گرامشی به دلیل وضعیت متزلزل سلامتیاش معاف شده بود. بدین نحو بود که روزنامهنگاری تبدیل به «جبهه»ی وی شد. گرامشی در مقالهی مربوط به مورگاری، از بیانیهی انقلابیون سوسیالیست روس مدافعانه نقل کرد که در ایتالیا روزنامهی ''کوریره دلا سرا'' آن را منتشر کرده بود و از تمام دولتها در اروپا میخواست که تهاجم نظامیشان را محکوم و فقط مانورهای دفاعی در برابر حملهی آلمانها پیشه کنند. این موضع «دفاع انقلابی»، موضع اکثریت عظیمی در کنفرانس طرفداران شوراهای روسیه در ماه آوریل بود. چند روز بعد، ''آوانتی'' نتیجهی این کنفرانس را با ترجمهی جونیور منتشر کرد. | جنگ جهانی سختترین لحظات خود را پشتسر میگذاشت و بسیج نظامی بهشدت مردم ایتالیا را تحت تأثیر قرار داد. آنجلو تاسکا، اومبرتو تراچینی، و پالمیرو تولیاتی، دوستان و رفقای گرامشی، به جبهه فرا خوانده شده بودند ـ گرامشی به دلیل وضعیت متزلزل سلامتیاش معاف شده بود. بدین نحو بود که روزنامهنگاری تبدیل به «جبهه»ی وی شد. گرامشی در مقالهی مربوط به مورگاری، از بیانیهی انقلابیون سوسیالیست روس مدافعانه نقل کرد که در ایتالیا روزنامهی ''کوریره دلا سرا'' آن را منتشر کرده بود و از تمام دولتها در اروپا میخواست که تهاجم نظامیشان را محکوم و فقط مانورهای دفاعی در برابر حملهی آلمانها پیشه کنند. این موضع «دفاع انقلابی»، موضع اکثریت عظیمی در کنفرانس طرفداران شوراهای روسیه در ماه آوریل بود. چند روز بعد، ''آوانتی'' نتیجهی این کنفرانس را با ترجمهی جونیور منتشر کرد. | ||
اما به موازاتی که اخبار تازه میرسید، گرامشی شروع کرد به پروراندن تفسیر خود از آنچه در روسیه میگذشت. در اواخر آوریل | اما به موازاتی که اخبار تازه میرسید، گرامشی شروع کرد به پروراندن تفسیر خود از آنچه در روسیه میگذشت. در اواخر آوریل ۱۹۱۷، گرامشی در ''بانگ خلق'' مقالهای به نام «یادداشتهایی در باب انقلاب روسیه» منتشر کرد. گرامشی برخلاف اکثر سوسیالیستهای آن زمان ـ که وقایع روسیه را بهعنوان انقلاب فرانسهی دیگری تحلیل میکردند ـ از آن به مثابهی «کنشی پرولتری» یاد میکرد که به سوسیالیسم منجر خواهد شد. | ||
از نظر گرامشی، انقلاب روسیه بسیار متفاوت از الگوی ژاکوبنی بود که یک «انقلاب بورژواییِ» محض تلقی میشد. گرامشی در تفسیر وقایع پتروگراد از برنامهای سیاسی برای آینده رونمایی کرد. سوسیالیستهای روسی بهمنظور پیشبرد جنبش و حرکت به سمت انقلابی کارگری باید از الگوی ژاکوبنی کاملاً میگسستند- الگویی که در اینجا با کاربرد نظاممند خشونت و فعالیت فرهنگی اندک شناخته میشد. | از نظر گرامشی، انقلاب روسیه بسیار متفاوت از الگوی ژاکوبنی بود که یک «انقلاب بورژواییِ» محض تلقی میشد. گرامشی در تفسیر وقایع پتروگراد از برنامهای سیاسی برای آینده رونمایی کرد. سوسیالیستهای روسی بهمنظور پیشبرد جنبش و حرکت به سمت انقلابی کارگری باید از الگوی ژاکوبنی کاملاً میگسستند- الگویی که در اینجا با کاربرد نظاممند خشونت و فعالیت فرهنگی اندک شناخته میشد. | ||
در ماههای بعدی | در ماههای بعدی ۱۹۱۷، گرامشی بهسرعت خود را متحد بلشویکها کرد، موضعی که همچنین نشانگر هویت او در کنار جناحهای رادیکالتر و ضدّجنگ حزب سوسیالیست ایتالیا بود. در ۲۸ ژوییه، گرامشی با مقالهی «''ماکسیمالیستهای روسی''» حمایت کامل خود را از لنین و آنچه او سیاست «ماکسیمالیستی» مینامید، اعلام کرد. سیاست ماکسیمالیستی از نظر گرامشی نمایانگر «تداوم انقلاب، ضربآهنگ انقلاب و بنابراین خود انقلاب بود». ماکسیمالیستها تجسد «ایدهی محدود سوسیالیسم» بدون هرگونه تعهد نسبت به گذشته بودند. | ||
گرامشی پافشاری میکرد که نمیشود جلوی انقلاب را گرفت و باید بر جهان بورژوایی فائق آمد. برای روزنامهنگار ''بانگ خلق''، بزرگترین خطر تمام انقلابها، بهویژه انقلاب روسیه، بسط این دریافت است که فرآیند انقلاب به سرحد خود رسیده. ماکسیمالیستها نیرویی علیه این انقطاع، و به همین دلیل، «آخرین حلقهی منطقی فرآیند انقلابی» بودند. در استدلال گرامشی، کل فرآیند انقلابی زنجیروار بههم متصل و سوق یافته در جنبشی بود که در آن قویترین و مصممترینها توانایی حرکت دادن ضعیفترین و مبهوتترینها را داشتند. | گرامشی پافشاری میکرد که نمیشود جلوی انقلاب را گرفت و باید بر جهان بورژوایی فائق آمد. برای روزنامهنگار ''بانگ خلق''، بزرگترین خطر تمام انقلابها، بهویژه انقلاب روسیه، بسط این دریافت است که فرآیند انقلاب به سرحد خود رسیده. ماکسیمالیستها نیرویی علیه این انقطاع، و به همین دلیل، «آخرین حلقهی منطقی فرآیند انقلابی» بودند. در استدلال گرامشی، کل فرآیند انقلابی زنجیروار بههم متصل و سوق یافته در جنبشی بود که در آن قویترین و مصممترینها توانایی حرکت دادن ضعیفترین و مبهوتترینها را داشتند. | ||
در پنجم اوت، هیأتی روسی از نمایندگان شوراها، ازجمله ژوزف گلدمبرگ و الکساندر اسمیرنوف، وارد تورین شد. دولت ایتالیا، که امیدهایی نظامی داشت مبنی بر اینکه دولت جدید روسیه به جنگ علیه آلمان خواهد پیوست، اجازهی این سفر را داده بود. سوسیالیستهای ایتالیایی پس از ملاقات با هیأت روس، بهت خود را در مورد ایدههایی که همچنان در میان شوراهای روسیه رایج بود، ابراز کردند. در | در پنجم اوت، هیأتی روسی از نمایندگان شوراها، ازجمله ژوزف گلدمبرگ و الکساندر اسمیرنوف، وارد تورین شد. دولت ایتالیا، که امیدهایی نظامی داشت مبنی بر اینکه دولت جدید روسیه به جنگ علیه آلمان خواهد پیوست، اجازهی این سفر را داده بود. سوسیالیستهای ایتالیایی پس از ملاقات با هیأت روس، بهت خود را در مورد ایدههایی که همچنان در میان شوراهای روسیه رایج بود، ابراز کردند. در ۱۱ اوت، سردبیر ''بانگ خلق'' این سؤال را مطرح کرد: | ||
زمانی که ما میشنویم نمایندگان شوراهای روسیه در دفاع از تداوم جنگ تحت عنوان انقلاب سخن میگویند، در مقابل مشتاقانه سؤال میکنیم که آیا این به معنی پذیرش یا حتی آرزوی تداوم جنگ به منظور حفاظت از منافع تفوق سرمایهداری روسیه علیه پیشرفتهای پرولتری نیست؟ | زمانی که ما میشنویم نمایندگان شوراهای روسیه در دفاع از تداوم جنگ تحت عنوان انقلاب سخن میگویند، در مقابل مشتاقانه سؤال میکنیم که آیا این به معنی پذیرش یا حتی آرزوی تداوم جنگ به منظور حفاظت از منافع تفوق سرمایهداری روسیه علیه پیشرفتهای پرولتری نیست؟ | ||
خط ۴۵: | خط ۴۵: | ||
گرامشی این گردهمآیی با نمایندگان روس دربارهی انقلاب را مشتاقانه در ''بانگ خلق'' گزارش کرد. از نظر او، تظاهرات صحنهی «نمایش راستین نیروهای پرولتری و سوسیالیست در همبستگی با روسیهی انقلابی» بود. چند روز بعد، این نمایش یکبار دیگر خیابانهای تورین را تسخیر کرد. | گرامشی این گردهمآیی با نمایندگان روس دربارهی انقلاب را مشتاقانه در ''بانگ خلق'' گزارش کرد. از نظر او، تظاهرات صحنهی «نمایش راستین نیروهای پرولتری و سوسیالیست در همبستگی با روسیهی انقلابی» بود. چند روز بعد، این نمایش یکبار دیگر خیابانهای تورین را تسخیر کرد. | ||
در صبح | در صبح ۲۲ اوت، در نتیجهی بحران عرضهی طولانی ناشی از جنگ، دیگر نانی در تورین باقی نماند. ظهر کارگران در کارخانههای شهر از کار دست کشیدند. در ساعت ۵ بعدازظهر، در حالی که تقریباً تمام کارخانهها کار را تعطیل کرده بودند، جمعیت شروع به راهپیمایی در شهر و غارت نانواییها و انبارهای کالا کرد. شورشی خودانگیخته، که هیچکس فراخوانی برایش نداده بود، در شهر گسترش یافت و آن را به زانو درآورد. بازگردانی عرضهی نان جنبش را متوقف نکرد، جنبشی که بهسرعت خصلت سیاسی به خود گرفت. | ||
بعدازظهر روز بعد، قدرت در شهر به ارتش واگذار شد که کنترل مرکز تورین را در دست گرفته بود. غارت و ساخت سنگر در حومههای شهر تداوم داشت. در بورگو سان پائولو، دژی سوسیالیستی، معترضان کلیسای سان برناردینو را غارت کردند و به آتش کشیدند. پلیس رو به جمعیت آتش گشود. برخوردها در | بعدازظهر روز بعد، قدرت در شهر به ارتش واگذار شد که کنترل مرکز تورین را در دست گرفته بود. غارت و ساخت سنگر در حومههای شهر تداوم داشت. در بورگو سان پائولو، دژی سوسیالیستی، معترضان کلیسای سان برناردینو را غارت کردند و به آتش کشیدند. پلیس رو به جمعیت آتش گشود. برخوردها در ۲۴ اوت تشدید شد. صبح آن روز، معترضان تلاش کردند به مرکز شهر برسند اما موفق نشدند. چند ساعت بعد، با ارتشی مواجه شدند که با تیربار و ماشینهای زرهی تیراندازی میکرد. در نهایت، حاصل این ویرانگری بالغ بر ۲۴ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زندانی شد. قرار بود صبح روز بعد شورش تداوم یابد اما بدون سنگرها. آنگاه دوجین از رهبران سوسیالیست دستگیر شدند. شورش خودانگیخته به پایان خود رسید.''بانگ خلق'' طی این روزها انتشار نیافت. این روزنامه در یکم سپتامبر فعالیت خود را از سر گرفت، اینک تحت نظر گرامشی که جانشین رهبر سوسیالیست دستگیرشده، ماریا جیودیس، شده بود. سانسور دولتی اجازهی انتشار هیچ گونه ارجاعی به شورش را نمیداد. گرامشی آنگاه از فرصت استفاده کرد تا ارجاع کوتاهی به لنین دهد: «کرنسکی نمایانگر تلفات تاریخی اما لنین یقیناً نشانگر صیرورت سوسیالیستی است و همهی ما با تمام اشتیاقمان همراه اوییم.» این ارجاعی به روزهای ماه ژوییه در روسیه و آزار و اذیت سیاسی بلشویکها بود که متعاقباً رخ داد و لنین را مجبور کرد تا در فنلاند پناه بگیرد. | ||
چند روز بعد، در پانزدهم سپتامبر، زمانی که سربازان تحت امر ژنرال لاور کورنیلوف به سمت پتروگراد حرکت کردند تا نظم را در برابر انقلاب احیا کنند، گرامشی یکبار دیگر اشاره کرد به آن «انقلابی که در وجدانها روی داده بود». و در | چند روز بعد، در پانزدهم سپتامبر، زمانی که سربازان تحت امر ژنرال لاور کورنیلوف به سمت پتروگراد حرکت کردند تا نظم را در برابر انقلاب احیا کنند، گرامشی یکبار دیگر اشاره کرد به آن «انقلابی که در وجدانها روی داده بود». و در ۲۹ سپتامبر، لنین باز هم به عنوان «محرک وجدان، و زنگ خطر برای روحهای ناهشیار» لقب گرفت. اطلاعاتی که در ایتالیا موجود بود همچنان قابلاتکا نبود و ترجمههای جونیور در ''آوانتی!'' سانسورشان میکرد. در این زمان گرامشی همچنان ویکتور چرنف، انقلابی سوسیالیست، را به عنوان «انسانی که برنامهی عمل مشخصی دارد، برنامهای که کاملاً سوسیالیستی است و با بورژوازی همکاری نمیکند و از جانب بورژوازی هم پذیرفته نمیشود، چرا که نافی اصل مالکیت خصوصی است، بدین خاطر که دست آخر شروع انقلاب اجتماعی است» در نظر میگرفت. | ||
در این اثنا، بحران سیاسی در ایتالیا تداوم داشت. پس از آنکه ارتش ایتالیا در نبرد کاپورتو در | در این اثنا، بحران سیاسی در ایتالیا تداوم داشت. پس از آنکه ارتش ایتالیا در نبرد کاپورتو در ۱۲ نوامبر شکست خورد، جناح سوسیالیستی پارلمان، به رهبری فیلیپو توراتی و کلودیو تروز، موضعی آشکارا ملیگرایانه گرفت و هوادار دفاع از «ملت» شد و خود را از «بیطرفی» سالهای قبل جدا کرد. در صفحات روزنامهی ''نقد اجتماعی''، توراتی و تروز مقالهای منتشر کردند که بر نیاز به پرولتاریا برای دفاع از کشور در زمان خطراصرار میورزید. | ||
جناح انقلابی-سرسخت حزب نیز، از سوی دیگر، خود را برای مواجهه با وضعیت جدید سازمان داد. در نوامبر، رهبران این جناح برای گردهمآیی مخفی در فلورانس فراخوان دادند تا به بحث در مورد «جهتگیری آتی حزب ما» بپردازند. گرامشی که تازه نقشی مهم در بخش تورین حزب را بر عهده گرفتهه بود، در نقش یک نماینده در گردهمآیی شرکت کرد. در این نشست، گرامشی خود را با کسانی مثل آمادئو بوردیگا متحد کرد که باور به ضرورت عمل ستیزهجویانه داشتند، در حالی که سراتی و دیگران هوادار حفظ تاکتیکهای بیطرفانهی گذشته بودند. نشست با تأیید مجدد اصول انترناسیونالیسم انقلابی و مخالفت با جنگ به پایان رسید اما بدون هرگونه راهنمای عملی برای آنچه باید کرد. | جناح انقلابی-سرسخت حزب نیز، از سوی دیگر، خود را برای مواجهه با وضعیت جدید سازمان داد. در نوامبر، رهبران این جناح برای گردهمآیی مخفی در فلورانس فراخوان دادند تا به بحث در مورد «جهتگیری آتی حزب ما» بپردازند. گرامشی که تازه نقشی مهم در بخش تورین حزب را بر عهده گرفتهه بود، در نقش یک نماینده در گردهمآیی شرکت کرد. در این نشست، گرامشی خود را با کسانی مثل آمادئو بوردیگا متحد کرد که باور به ضرورت عمل ستیزهجویانه داشتند، در حالی که سراتی و دیگران هوادار حفظ تاکتیکهای بیطرفانهی گذشته بودند. نشست با تأیید مجدد اصول انترناسیونالیسم انقلابی و مخالفت با جنگ به پایان رسید اما بدون هرگونه راهنمای عملی برای آنچه باید کرد. | ||
خط ۵۷: | خط ۵۷: | ||
گرامشی وقایع ماه اوت در تورین را در پرتو انقلاب روسیه تفسیر کرد و درست پس از بازگشت از نشست، متقاعد شد که این لحظه مستلزم عمل است. گرامشی که با این خوشبینی و با طنینهای تسخیر قدرت در روسیه به دست بلشویکها جان گرفته بود، در دسامبر مقالهی «انقلاب علیه ''سرمایه''» را نوشت که در آن اعلام کرد: «انقلاب بلشویکی یقیناً تداوم انقلاب سراسری مردم روسیه بود». | گرامشی وقایع ماه اوت در تورین را در پرتو انقلاب روسیه تفسیر کرد و درست پس از بازگشت از نشست، متقاعد شد که این لحظه مستلزم عمل است. گرامشی که با این خوشبینی و با طنینهای تسخیر قدرت در روسیه به دست بلشویکها جان گرفته بود، در دسامبر مقالهی «انقلاب علیه ''سرمایه''» را نوشت که در آن اعلام کرد: «انقلاب بلشویکی یقیناً تداوم انقلاب سراسری مردم روسیه بود». | ||
پارتیزانهای لنین پس از آنکه مانع رکود انقلاب شدند، در جایگاهی به قدرت رسیدند تا «دیکتاتوری خود» را بنیان نهند و «اَشکالی سوسیالیستی را بسط دهند که انقلاب در نهایت باید به منظور تداوم توسعهی هماهنگ خود با آن مطابقت کند». گرامشی در | پارتیزانهای لنین پس از آنکه مانع رکود انقلاب شدند، در جایگاهی به قدرت رسیدند تا «دیکتاتوری خود» را بنیان نهند و «اَشکالی سوسیالیستی را بسط دهند که انقلاب در نهایت باید به منظور تداوم توسعهی هماهنگ خود با آن مطابقت کند». گرامشی در ۱۹۱۷ دیدگاه مشخصی در باب تمام تفاوتهای سیاسی در میان انقلابیون روس نداشت. علاوه بر این، هستهی اندیشههای او دربارهی انقلاب سوسیالیستی فرضی کلی بود مبنی بر اینکه انقلاب جنبشی مداوم «بدون برخوردهای خشن» خواهد بود. | ||
انقلاب بلشویکها با نیروی فرهنگی آشنا و مقاومتناپذیرش «بیشتر مبتنی بر ایدئولوژیها بود تا بر واقعیتها.» به همین دلیل، نمیتوان خوانشی «برحسب نوشتههای مارکس» از انقلاب داشت. گرامشی چنین ادامه داد که در روسیه، کتاب ''سرمایه'' «کتاب بورژوازی بود، نه پرولتاریا». گرامشی به ''مقدمهی | انقلاب بلشویکها با نیروی فرهنگی آشنا و مقاومتناپذیرش «بیشتر مبتنی بر ایدئولوژیها بود تا بر واقعیتها.» به همین دلیل، نمیتوان خوانشی «برحسب نوشتههای مارکس» از انقلاب داشت. گرامشی چنین ادامه داد که در روسیه، کتاب ''سرمایه'' «کتاب بورژوازی بود، نه پرولتاریا». گرامشی به ''مقدمهی ۱۸۶۷'' ارجاع میداد که در آن مارکس معتقد بود ملتهایی با توسعهی سرمایهداری افزونتر به ملتهایی که توسعهی کمتری دارند مسیر «مراحل طبیعی» پیشرفت را نشان میدهند که گریزناپذیرند. | ||
بر مبنای این متن، منشویکها خوانشی از تحولات اجتماعی در روسیه صورتبندی کرده بودند که مؤید نیاز به شکلگیری یک بورژوازی و تشکیل یک جامعهی صنعتی کاملاً توسعهیافته بود پیش از آنکه سوسیالیسم امکانپذیر شود. اما، به گفتهی گرامشی، انقلابیون تحت رهبری لنین، بهصراحت «مارکسیست نیستند»، یعنی، در عین آنکه «اندیشهی درونماندگار» مارکس را نفی نمیکنند، اما «نافی بعضی از عبارتهای ''سرمایه''اند» و آن را به عنوان «آموزهی بیرونی ناچیز که سرشار از عبارتهای جزماندیشانه و مسلّم است» نمیپذیرند. | بر مبنای این متن، منشویکها خوانشی از تحولات اجتماعی در روسیه صورتبندی کرده بودند که مؤید نیاز به شکلگیری یک بورژوازی و تشکیل یک جامعهی صنعتی کاملاً توسعهیافته بود پیش از آنکه سوسیالیسم امکانپذیر شود. اما، به گفتهی گرامشی، انقلابیون تحت رهبری لنین، بهصراحت «مارکسیست نیستند»، یعنی، در عین آنکه «اندیشهی درونماندگار» مارکس را نفی نمیکنند، اما «نافی بعضی از عبارتهای ''سرمایه''اند» و آن را به عنوان «آموزهی بیرونی ناچیز که سرشار از عبارتهای جزماندیشانه و مسلّم است» نمیپذیرند. | ||
خط ۶۵: | خط ۶۵: | ||
به گفتهی گرامشی، پیشبینی مارکس از توسعهی سرمایهداری که در ''سرمایه'' ارائه شد، برای وضعیتهای توسعهی عادی صحیح است که در آنها شکلگیری «ارادهی دستهجمعی مردمی» از طریق «مجموعهای بلندبالا از تجارب طبقاتی» حاصل میشود. بااینحال، جنگ این زمانمندی را به شکل پیشبینیناپذیری تسریع کرده بود و کارگران روسیه ظرف سه سال بهشدت این تأثیرات را تجربه کرده بودند: «هزینهی بالای زندگی، گرسنگی، مرگ ناشی از گرسنگی که میتواند به سراغ همه برود، دهها میلیون نفر را یکجا نابود میکند. ]در برابر این[، ارادهها نخست به صورت مکانیکی و سپس به شکل معنوی پس از انقلاب نخست، متحد شدند.» | به گفتهی گرامشی، پیشبینی مارکس از توسعهی سرمایهداری که در ''سرمایه'' ارائه شد، برای وضعیتهای توسعهی عادی صحیح است که در آنها شکلگیری «ارادهی دستهجمعی مردمی» از طریق «مجموعهای بلندبالا از تجارب طبقاتی» حاصل میشود. بااینحال، جنگ این زمانمندی را به شکل پیشبینیناپذیری تسریع کرده بود و کارگران روسیه ظرف سه سال بهشدت این تأثیرات را تجربه کرده بودند: «هزینهی بالای زندگی، گرسنگی، مرگ ناشی از گرسنگی که میتواند به سراغ همه برود، دهها میلیون نفر را یکجا نابود میکند. ]در برابر این[، ارادهها نخست به صورت مکانیکی و سپس به شکل معنوی پس از انقلاب نخست، متحد شدند.» | ||
تبلیغات سوسیالیستی منبع تغذیهی این ارادهی مردمی جمعی بود. این اراده به کارگران روسیه اجازه میداد تا، در وضعیتی استثنایی، کل تاریخ پرولتاریا را در یک آن زندگی کنند. کارگران تلاشهای پیشینیان خود را برای رهایی از «بندهای بندگی» تشخیص میدادند و بهسرعت «وجدانی نوین» را گسترش میدادند که در حال تبدیل به «شاهد حی و حاضر جهان آینده» بود. علاوه بر این، پرولتاریای روسیه که زمانی به این آگاهی دست یافته بود که سرمایه در سطح بینالمللی در کشورهایی مثل انگلستان کاملاً توسعهیافته است، میتوانست بهسرعت به بلوغ اقتصادی خود، شرطی ضروری برای جمعگرایی، دست یابد.سردبیر جوان ''بانگ خلق'' در | تبلیغات سوسیالیستی منبع تغذیهی این ارادهی مردمی جمعی بود. این اراده به کارگران روسیه اجازه میداد تا، در وضعیتی استثنایی، کل تاریخ پرولتاریا را در یک آن زندگی کنند. کارگران تلاشهای پیشینیان خود را برای رهایی از «بندهای بندگی» تشخیص میدادند و بهسرعت «وجدانی نوین» را گسترش میدادند که در حال تبدیل به «شاهد حی و حاضر جهان آینده» بود. علاوه بر این، پرولتاریای روسیه که زمانی به این آگاهی دست یافته بود که سرمایه در سطح بینالمللی در کشورهایی مثل انگلستان کاملاً توسعهیافته است، میتوانست بهسرعت به بلوغ اقتصادی خود، شرطی ضروری برای جمعگرایی، دست یابد.سردبیر جوان ''بانگ خلق'' در ۱۹۱۷ به رغم آنکه همچنان شناخت کمی از اندیشههای بلشویکی داشت به طور طبیعی به فرمول انقلاب مداوم تروتسکی متمایل شده بود. گرامشی در لنین و بلشویکها تجسم برنامهی احیای انقلاب پیوسته را میدید. انقلابی که او میخواست در ایتالیا نیز تحقق یابد.بیست سال بعد، گرامشی به عنوان زندانی فاشیسم ایتالیایی از دنیا رفت. چنین نگاه معطوف به گذشتهای میتواند ما را به این باور برساند که این سرنوشت تراژیک گرامشی را به تردید در امیدهای عظیمی که در اکتبر میدید رهنمون شد. یا حتی اینکه ''دفترهای زندان'' او میتوانست تمرینی برای یافتن «راههایی جدید»، اَشکال معتدلتر یا توافقیتر مبارزه علیه سرمایهداری باشند.چنین تسلیمی هرگز رخ نداد. گرامشی در نوشتههای زندان خود، نظریهای دربارهی سیاست را مطرح کرد که در آن زور و رضایت از یکدیگر مجزا نیستند و دولت به عنوان پیآمد تاریخی فرآیندهای درهمتنیدهی نیروها تلقی میشود، فرآیندهایی که بهندرت شرایط سودمندی برای گروههای فرودست فراهم میکنند. گرامشی از ضرورت تجهیز مبارزه در تمام عرصههای زندگی و نیز پیرامون خطرات همسازی هژمونیک و «تحولگرایی» سیاسی نوشت. او توجه خاصی به نقشِ- تقریباً همواره زیانبارِ- روشنفکران در زندگی عامه و اهمیت گسترش مارکسیسم به عنوان جهانبینی «بینقص»- فلسفهی کنش داشت.ازاینرو، هیچچیز در طول سالیان زندان حاکی از این نیست که گرامشی از انقلاب روسیه به عنوان مرجعی عملگرا و تاریخی برای رهایی طبقهی کارگر صرفنظر کرده باشد. انقلاب روسیه در ذهن و قلب گرامشی تا زمان مرگش در آوریل ۱۹۳۷ زنده بود. | ||
== نامههای زندان == | == نامههای زندان == | ||
خط ۷۳: | خط ۷۳: | ||
آنتونیو گرامشی در دفترهای زندان درگیر نبردی دائمی علیه هرگونه جبرباوری مکانیکی بود که نیروهای بالقوهی مارکسیسم را به عنوان یک فلسفهی پراکسیس تحلیل میبُرد. این برداشت که ما در حال حاضر شکست خوردهایم اما «مسیر تاریخ در بلندمدت همراستای ما عمل میکند» قطعاً میتواند در ایجاد اندکی پایداری در مبارزه مفید باشد، اما همچنین نوعی افیونِ مذهبیِ طبقات فرودست نیز هست، «جایگزینی برای تقدیر یا مشیتِ دینهای متکی به اقرار»، و در این معنا میتواند دلیلی برای انفعال و «خودبسندگی احمقانه» باشد. بنابراین، گرامشی نقد مشهور مارکس از دین را درموردِ خودِ مارکسیسم بهکار میبرد. هیچ تضمینی به هیچشکل در تاریخ وجود ندارد، همهچیز به توانایی ما در واکاوی، سازماندهی و تشکیل اتحادها وابسته است. اینمورد را همچنین میتوان به تجربههای مربوط به بحرانهای اقتصادی نیز تسری بخشید. | آنتونیو گرامشی در دفترهای زندان درگیر نبردی دائمی علیه هرگونه جبرباوری مکانیکی بود که نیروهای بالقوهی مارکسیسم را به عنوان یک فلسفهی پراکسیس تحلیل میبُرد. این برداشت که ما در حال حاضر شکست خوردهایم اما «مسیر تاریخ در بلندمدت همراستای ما عمل میکند» قطعاً میتواند در ایجاد اندکی پایداری در مبارزه مفید باشد، اما همچنین نوعی افیونِ مذهبیِ طبقات فرودست نیز هست، «جایگزینی برای تقدیر یا مشیتِ دینهای متکی به اقرار»، و در این معنا میتواند دلیلی برای انفعال و «خودبسندگی احمقانه» باشد. بنابراین، گرامشی نقد مشهور مارکس از دین را درموردِ خودِ مارکسیسم بهکار میبرد. هیچ تضمینی به هیچشکل در تاریخ وجود ندارد، همهچیز به توانایی ما در واکاوی، سازماندهی و تشکیل اتحادها وابسته است. اینمورد را همچنین میتوان به تجربههای مربوط به بحرانهای اقتصادی نیز تسری بخشید. | ||
▪️گرامشی بارها و بارها به رفقایش که معتقد بودند و امید داشتند که بحرانها ضرورتاً منجر به فروپاشی نظام سرمایهداری شود هشدار داد. او استدلال میکرد که اینگونه نیست، این انتظار که بحرانهای اقتصادی رخنهای در صفوف دفاعی دشمن پدید آورد که پس از آن بتوان ارتشِ خود را بهشکلی «برقآسا» به درون این صفوف گسیل کرد و پیروزیِ استراتژیک قاطعی بهدست آورد، قضاوتی اکونومیستی و جبرباورانه است که متعلق به الگوهای منسوخِ مدلی از انقلاب به مثابهی «جنگ مانووری» است. این مدل آخرین بار در | ▪️گرامشی بارها و بارها به رفقایش که معتقد بودند و امید داشتند که بحرانها ضرورتاً منجر به فروپاشی نظام سرمایهداری شود هشدار داد. او استدلال میکرد که اینگونه نیست، این انتظار که بحرانهای اقتصادی رخنهای در صفوف دفاعی دشمن پدید آورد که پس از آن بتوان ارتشِ خود را بهشکلی «برقآسا» به درون این صفوف گسیل کرد و پیروزیِ استراتژیک قاطعی بهدست آورد، قضاوتی اکونومیستی و جبرباورانه است که متعلق به الگوهای منسوخِ مدلی از انقلاب به مثابهی «جنگ مانووری» است. این مدل آخرین بار در ۱۹۱۷ در روسیه موفق شد و پس از آن در کشورهای پیشرفتهی سرمایهداری در غرب، به دلیل ساختار عمیقاً پیچیدهی جامعهی مدنی در این جوامع، شکست خورد. در شرایط «جنگ موضعی»، بحران اقتصادی بهخودیخود نمیتواند باعث بهوجود آمدن رخدادهای تاریخی بنیادین شود و صرفاً «زمینهای مناسبتر برای انتشار ایدههای بدیل فراهم میآورد» . طبقات حاکم معمولاً میتوانند با شرایط جدید سازگار شوند و دوباره کنترل جنبههایی که از چنگشان خارج شده بود را به دست آورند. اینجا هم خبری از هیچگونه فرایند خودبهخودی نیست. بین اتفاقاتی که در «اقتصاد» در حال رخ دادن است و سطوح سیاسی و ایدئولوژیکی، هیچ توازی و تعادل بلاواسطی وجود ندارد. ممکن است طبقهی کارگر به بخشهایی رقیب تجزیه شود و ازهمینرو، درونِ هژمونی بورژواییِ بلوکِ قدرت حاکم جذب شود، یا آنکه میتواند هژمونی خود را از پایین شکل دهد، یا ترکیبی از هردوی اینها_ ــ تمامی اینها به تواناییاش در عمل و دگرگونی مناسبات قدرت در «جامعهی مدنی» و «جامعهی سیاسی» وابسته است. | ||
== شهریار جدید == | == شهریار جدید == |
ویرایش