۶٬۳۸۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۰: | خط ۲۰: | ||
=== دیانت بابی === | === دیانت بابی === | ||
در سال ۱۲۲۳-ه. ش، جوانی از شهر شیراز به نام سید علیمحمد، خود را بنیانگذار دیانتی مدرن معرفی کرد. دینی که به ادامهدار بودن ظهور پیامبران الهی تأکید داشت؛ و بسیاری از سنتهای کهنهی جامعه را غیر قابل قبول میدانست؛ و بر پیشرفت و ترقی مقام زنان، تعلیم و تربیت همگانی توجه داشت سید علیمحمد خود را دروازهای نمادین، میان اعصار گذشته و آیندهای که همواره بشریت در انتظار آن به سر برده بود، معرفی میکرد؛ و بر این اساس لقب باب را برای خود برگزید. علیمحمد باب اعلام کرد که هدف اصلی او هموار ساختن راه برای ظهور عظیمتری است.<ref name=":0">[https://www.bahaisofiran.org/%D8%A8%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C/?gclid=EAIaIQobChMIw670ofm5-QIVhxoGAB04XgJbEAAYASACEgJfZ_D_BwE حضرت باب - سایت بهاییان ایران]</ref> | در سال ۱۲۲۳-ه. ش، جوانی از شهر شیراز به نام سید علیمحمد، خود را بنیانگذار دیانتی مدرن معرفی کرد. دینی که به ادامهدار بودن ظهور پیامبران الهی تأکید داشت؛ و بسیاری از سنتهای کهنهی جامعه را غیر قابل قبول میدانست؛ و بر پیشرفت و ترقی مقام زنان، تعلیم و تربیت همگانی توجه داشت سید علیمحمد خود را دروازهای نمادین، میان اعصار گذشته و آیندهای که همواره بشریت در انتظار آن به سر برده بود، معرفی میکرد؛ و بر این اساس لقب باب را برای خود برگزید. علیمحمد باب اعلام کرد که هدف اصلی او هموار ساختن راه برای ظهور عظیمتری است.<ref name=":0">[https://www.bahaisofiran.org/%D8%A8%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C/?gclid=EAIaIQobChMIw670ofm5-QIVhxoGAB04XgJbEAAYASACEgJfZ_D_BwE حضرت باب - سایت بهاییان ایران]</ref> | ||
[[پرونده:آرامگاه سید علیمحمد باب....JPG|جایگزین=مقبره سید علیمحمد باب در حیفا|بندانگشتی|245x245پیکسل|مقبره سید علیمحمد باب در حیفا]] | |||
=== تیرباران باب === | === تیرباران باب === | ||
خط ۳۰: | خط ۳۱: | ||
به عقیدهی بهاییان، میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله همان پیامبری است که باب از آن خبر میداد؛ و بهدنبال پیامبران سلف خود آمده است. بهاءالله که از رهبران جنبش بابی و پایهگذار دیانت بهایی است، یک سال پس از تیرباران باب، به سرزمین امپراتوری عثمانی تبعید شد. وی سرانجام در شهر دورافتادهی عکا زندانی شد؛ و در نزدیکی همان شهر درگذشت.<ref name=":1">[https://payaam.net/%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%A8-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/ سرکوب تاریخی بهاییان در ایران - سایت پیام]</ref> | به عقیدهی بهاییان، میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله همان پیامبری است که باب از آن خبر میداد؛ و بهدنبال پیامبران سلف خود آمده است. بهاءالله که از رهبران جنبش بابی و پایهگذار دیانت بهایی است، یک سال پس از تیرباران باب، به سرزمین امپراتوری عثمانی تبعید شد. وی سرانجام در شهر دورافتادهی عکا زندانی شد؛ و در نزدیکی همان شهر درگذشت.<ref name=":1">[https://payaam.net/%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%A8-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/ سرکوب تاریخی بهاییان در ایران - سایت پیام]</ref> | ||
=== کشتار بهاییان در دوران قاجار === | === کشتار بهاییان در دوران قاجار === | ||
پس از اعدام باب گروهی از پیروان او به خونخواهی او برخاستند؛ و در پی کشتن '''[[ناصرالدین شاه|ناصرالدین شاه]]''' بودند. بهاءالله مخالف این امر بود، اما فایدهای نداشت و طرح ترور ناصرالدین شاه اجرا شد. شاه از این ترور جان سالم به در برد. پس از این اتفاق به نام دین و دربار، کشتار بابیان در سراسر ایران به راه افتاد که از این رویداد بهعنوان سیاهترین دورههای تاریخ معاصر نام برده میشود. | پس از اعدام باب گروهی از پیروان او به خونخواهی او برخاستند؛ و در پی کشتن '''[[ناصرالدین شاه|ناصرالدین شاه]]''' بودند. بهاءالله مخالف این امر بود، اما فایدهای نداشت و طرح ترور ناصرالدین شاه اجرا شد. شاه از این ترور جان سالم به در برد. پس از این اتفاق به نام دین و دربار، کشتار بابیان در سراسر ایران به راه افتاد که از این رویداد بهعنوان سیاهترین دورههای تاریخ معاصر نام برده میشود. | ||
یک افسر اتریشی به نام کاپیتان آلفرد فون گومونز، که در آن دوران در ایران مأموریت داشت، در گزارش خود چنین نوشته است:<blockquote>'''«…''' روشی که این شکنجهگرها بهکار میبرند، شرایط محیط، مصیبتی که بدن این محکومین بختبرگشته تا لحظه دادن جان باید تحمل کنند، همه و همه به قدری ناگوار است که یادآوری آن خون را در رگهای من به غلیان میآورد. بدن محکومین را با میلههای سرخ داغ میکنند، چشمهای آنان را با مته سوراخ میکنند، سرشان را با پتک خرد میکنند، در بدنشان سوراخهای متعدد ایجاد کرده در آن شمع میگذارند، پوست کف پای ایشان را کنده پایشان را در روغن مذاب میگذارند؛ و بعد به آن نعل میکوبند و مجبورشان میسازند که با همان حال در بازارها راه بروند. محکوم بدبخت کوشش میکند بدود، اما بر زمین میخورد. تصور نکنید حال با یک تیر او را خلاص میکنند. خیر، بدن متلاشی شدهی این محکومین را به طور واژگون با دستهایشان از درخت آویزان مینمایند و آنگاه حاضران باید با طپانچه مهارت خود را با نشانه رفتن مغز و یا قلب و یا چشم محکوم نشان دهند … در اسلام چیزی به نام ترحم وجود ندارد.»</blockquote>تشکیل انجمن حجتیه سرفصل جدیدی در جنگ مسلمانان افراطی شیعه علیه پیروان دیانت بهایی بود. این انجمن توسط شیخ محمود ذاکرزاده تولایی معروف به حلبی پایهگذاری شد که اساس آن ضد بهاییت بود. فعالیتهای انجمن حجتیه پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ادامه یافت؛ و مسئولیتهای مهمی نیز در حکومت بهعهده گرفتند. برخی این انجمن را مافیای حجتیه مینامیدند.<ref name=":1" /> | یک افسر اتریشی به نام کاپیتان آلفرد فون گومونز، که در آن دوران در ایران مأموریت داشت، در گزارش خود چنین نوشته است:<blockquote>'''«…''' روشی که این شکنجهگرها بهکار میبرند، شرایط محیط، مصیبتی که بدن این محکومین بختبرگشته تا لحظه دادن جان باید تحمل کنند، همه و همه به قدری ناگوار است که یادآوری آن خون را در رگهای من به غلیان میآورد. بدن محکومین را با میلههای سرخ داغ میکنند، چشمهای آنان را با مته سوراخ میکنند، سرشان را با پتک خرد میکنند، در بدنشان سوراخهای متعدد ایجاد کرده در آن شمع میگذارند، پوست کف پای ایشان را کنده پایشان را در روغن مذاب میگذارند؛ و بعد به آن نعل میکوبند و مجبورشان میسازند که با همان حال در بازارها راه بروند. محکوم بدبخت کوشش میکند بدود، اما بر زمین میخورد. تصور نکنید حال با یک تیر او را خلاص میکنند. خیر، بدن متلاشی شدهی این محکومین را به طور واژگون با دستهایشان از درخت آویزان مینمایند و آنگاه حاضران باید با طپانچه مهارت خود را با نشانه رفتن مغز و یا قلب و یا چشم محکوم نشان دهند … در اسلام چیزی به نام ترحم وجود ندارد.»</blockquote>[[پرونده:گروهی از بهاییان اولیه.JPG|جایگزین=گروهی از بهائیان اولیه|بندانگشتی|267x267پیکسل|گروهی از بهائیان اولیه]]تشکیل انجمن حجتیه سرفصل جدیدی در جنگ مسلمانان افراطی شیعه علیه پیروان دیانت بهایی بود. این انجمن توسط شیخ محمود ذاکرزاده تولایی معروف به حلبی پایهگذاری شد که اساس آن ضد بهاییت بود. فعالیتهای انجمن حجتیه پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ادامه یافت؛ و مسئولیتهای مهمی نیز در حکومت بهعهده گرفتند. برخی این انجمن را مافیای حجتیه مینامیدند.<ref name=":1" /> | ||
== اصول و اعتقادات بهاییان == | == اصول و اعتقادات بهاییان == |
ویرایش