۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۹: | خط ۴۹: | ||
'''صادق چوبک''' (متولد ١۴ تیر ۱۲۹۵ در بوشهر – درگذشتۀ ١٣ تیر ۱۳۷۷ در برکلی) نویسندو مترجم ایرانی بود. او به همراه [[صادق هدایت]] و [[بزرگ علوی]]، از پدران داستاننویسی ایران به شمار میروند.{{سخ}}صادق چوبک در بوشهر و سپس در شیراز تحصیل کرد در تهران به کالج آمریکایی رفت. او در سال ۱۳۱۶ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. صادق چوبک اولین مجموعه داستانش را با نام خیمه شببازی در سال ۱۳۲۴ منتشر کرد. پس از آن رمانهای تنگسیر و سنگ صبور منجر به شهرت او شد.<ref>[https://vista.ir/m/a/m2ynn زندگینامه صادق چوبک]</ref> | '''صادق چوبک''' (متولد ١۴ تیر ۱۲۹۵ در بوشهر – درگذشتۀ ١٣ تیر ۱۳۷۷ در برکلی) نویسندو مترجم ایرانی بود. او به همراه [[صادق هدایت]] و [[بزرگ علوی]]، از پدران داستاننویسی ایران به شمار میروند.{{سخ}}صادق چوبک در بوشهر و سپس در شیراز تحصیل کرد در تهران به کالج آمریکایی رفت. او در سال ۱۳۱۶ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. صادق چوبک اولین مجموعه داستانش را با نام خیمه شببازی در سال ۱۳۲۴ منتشر کرد. پس از آن رمانهای تنگسیر و سنگ صبور منجر به شهرت او شد.<ref>[https://vista.ir/m/a/m2ynn زندگینامه صادق چوبک]</ref> | ||
مشهورترین آثار صادق چوبک نیز تنگسیر و سنگ صبور است. اغلب داستانهای او در مورد فقر و بیچارگی مردم است. او همچنین در داستانهایش جهل و نادانی که ناشی از فقر و عقبمانده نگاه داشته شدن تودههاست را به تصویر | مشهورترین آثار صادق چوبک نیز تنگسیر و سنگ صبور است. اغلب داستانهای او در مورد فقر و بیچارگی مردم است صادق چوبک در رمان تنگسیر که فیلم «تنگسیر» نیز بر اساس آن ساخته شده است، علاوه بر فقر، روحیهی مبارزهجویی و پتانسیل شورش و قیام در طبقه فرودست را نیز به تصویر میکشد. در تنگسیر، زائر محمد با نام عامیانهی «زارمحمد» با قیام علیه ظلم تبدیل به «شیر محمد» میشودو به شکلی کاملا قهرآمیز، حق خود را از صاحبان قدرت میگیرد. او همچنین در داستانهایش جهل و نادانی که ناشی از فقر و عقبمانده نگاه داشته شدن تودههاست را به تصویر میکشد. | ||
صادق چوبک در داستان نویسی یک رئالیست بود و جزئیات حوادثی واقعی را با فضایی تیره توصیف میکرد و نشان میداد که فقر و جهل انسان را در چنبره خویش فرو برده و به او جازهی خلاقیت و خروج از عادات خویش نمیدهد. | صادق چوبک در داستان نویسی یک رئالیست بود و جزئیات حوادثی واقعی را با فضایی تیره توصیف میکرد و نشان میداد که فقر و جهل انسان را در چنبره خویش فرو برده و به او جازهی خلاقیت و خروج از عادات خویش نمیدهد. |