۶٬۳۹۰
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «دکتر علی شریعتی ، با نام اصلی علی مزینانی (زادهی ۲ آذر سال ۱۳۱۲ - روستای کاهک...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
دکتر علی شریعتی ، با نام اصلی علی مزینانی (زادهی ۲ آذر سال ۱۳۱۲ - روستای کاهک مزینان، سبزوار) نویسنده، جامعهشناس، تاریخشناس، پژوهشگر دینی و از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی بود. استاد محمدتقی پدر دکتر علی شریعتی استاد دانشگاه تهران بود؛ و علی شریعتی در کلاسهای پدرش بهکسب علم میپرداخت. وی در سال ۱۳۲۷، به عضویت در كانون نشر حقایق اسلامی، كه پدرش پایهگذار آن بود، درآمد و از طریق آن با حقایق اسلامی آشنا شد. دکترعلی شریعتی پس از پایان تحصیلات در دانشسرا به معلمی که علاقهی زیادی بهآن داشت پرداخت. وی در سال ۱۳۳۷، پس از دریافت مدرک لیسانس در رشتهی ادبیات برای ادامهی تحصیل عازم فرانسه شد. دکتر علی شریعتی مدافع نهضت نهضت ملی ایران بود. او در سال ۱۳۴۰ به سازمان آزادیبخش الجزایر پیوست. علی شریعتی مقالهای به نام '' بهکجا تکیه کنیم'' را در یکی از نشریات فرانسه منتشر کرد؛ و مقالهی ''شعرچیست؟'' ژان پل سارتر را نیز ترجمه و در پاریس منتشر نمود. وی بهعلت فعالیت در سازمان آزادیبخش الجزایر دستگیر و در زندان پاریس زندانی شد. دکترعلی شریعتی پس از دریافت مدرک دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه در رشتههای جامعه شناسی و تاریخ ادیان به ایران بازگشت. علی شریعتی در سال ۱۳۴۸ به تدریس و سخنرانی در حسینیهی ارشاد تهران دعوت شد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت و سخنرانیهای وی شهرت یافت. در سال ۱۳۵۲، رژیم شاه حسینیهی ارشاد را تعطیل و علی شریعتی را روانهی زندان کرد. وی پس از ۱۸ ماه از زندان آزاد شد؛ اما همچنان تحت نظر ساواک بود. دکترعلی شریعتی در اردیبهشت ۱۳۵۶، به بلژیک هجرت کرد و از آنجا عازم انگلستان شد. وی سرانجام در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶، در انگلستان بهطرز مشکوکی درگذشت. از دکترعلی شریعتی آثار بسیاری بهجا مانده است که برخی از آنها عبارتند از: فاطمه فاطمه است، زن مسلمان، تفسیر نوین، بازگشت، کویر، حسین وارث آدم، تشیع علوی و تشیع صفوی، حج، و... | '''دکتر علی شریعتی''' ، با نام اصلی علی مزینانی (زادهی ۲ آذر سال ۱۳۱۲ - روستای کاهک مزینان، سبزوار) نویسنده، جامعهشناس، تاریخشناس، پژوهشگر دینی و از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی بود. استاد محمدتقی پدر دکتر علی شریعتی استاد دانشگاه تهران بود؛ و علی شریعتی در کلاسهای پدرش بهکسب علم میپرداخت. وی در سال ۱۳۲۷، به عضویت در كانون نشر حقایق اسلامی، كه پدرش پایهگذار آن بود، درآمد و از طریق آن با حقایق اسلامی آشنا شد. دکترعلی شریعتی پس از پایان تحصیلات در دانشسرا به معلمی که علاقهی زیادی بهآن داشت پرداخت. وی در سال ۱۳۳۷، پس از دریافت مدرک لیسانس در رشتهی ادبیات برای ادامهی تحصیل عازم فرانسه شد. دکتر علی شریعتی مدافع نهضت نهضت ملی ایران بود. او در سال ۱۳۴۰ به سازمان آزادیبخش الجزایر پیوست. علی شریعتی مقالهای به نام '' بهکجا تکیه کنیم'' را در یکی از نشریات فرانسه منتشر کرد؛ و مقالهی ''شعرچیست؟'' ژان پل سارتر را نیز ترجمه و در پاریس منتشر نمود. وی بهعلت فعالیت در سازمان آزادیبخش الجزایر دستگیر و در زندان پاریس زندانی شد. دکترعلی شریعتی پس از دریافت مدرک دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه در رشتههای جامعه شناسی و تاریخ ادیان به ایران بازگشت. علی شریعتی در سال ۱۳۴۸ به تدریس و سخنرانی در حسینیهی ارشاد تهران دعوت شد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت و سخنرانیهای وی شهرت یافت. در سال ۱۳۵۲، رژیم شاه حسینیهی ارشاد را تعطیل و علی شریعتی را روانهی زندان کرد. وی پس از ۱۸ ماه از زندان آزاد شد؛ اما همچنان تحت نظر ساواک بود. دکترعلی شریعتی در اردیبهشت ۱۳۵۶، به بلژیک هجرت کرد و از آنجا عازم انگلستان شد. وی سرانجام در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶، در انگلستان بهطرز مشکوکی درگذشت. از دکترعلی شریعتی آثار بسیاری بهجا مانده است که برخی از آنها عبارتند از: فاطمه فاطمه است، زن مسلمان، تفسیر نوین، بازگشت، کویر، حسین وارث آدم، تشیع علوی و تشیع صفوی، حج، و... | ||
== زندگی علی شریعتی == | |||
زندگی دکترعلی شریعتی به چند دورهی ۵ ساله تقسیم میشود. او خود در این باره میگوید: | زندگی دکترعلی شریعتی به چند دورهی ۵ ساله تقسیم میشود. او خود در این باره میگوید: | ||
«زندگی من مجموعاً، عبارت است از چندین برنامهی پنج ساله. همیشه كاری را شروع میكردهام و به اوج میرساندهام و آخر پنج سال درهم میریخته؛ هر بار از سر: از اول نوجوانی تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دكتر مصدق و آغاز دیكتاتوری، پنج سال. از این دوره تا تشكیل نهضت مقاومت ملی مخفی، كه از ۱۳۳۷ به هم خورد و دستگیر شدیم، پنج سال. از ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳، در اروپا پنج سال. از ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۹، دورهی خاص آوارگی و زندان و مقدمهچینی و زمینهسازی دانشكده، پنج سال. دورهی كنفرانسهای دانشگاهها و ارشاد، پنج سال، تا ۱۳۵۱. پس از آن، زندان و خانهنشینی و خفقان پنج سال. | «زندگی من مجموعاً، عبارت است از چندین برنامهی پنج ساله. همیشه كاری را شروع میكردهام و به اوج میرساندهام و آخر پنج سال درهم میریخته؛ هر بار از سر: از اول نوجوانی تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دكتر مصدق و آغاز دیكتاتوری، پنج سال. از این دوره تا تشكیل نهضت مقاومت ملی مخفی، كه از ۱۳۳۷ به هم خورد و دستگیر شدیم، پنج سال. از ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳، در اروپا پنج سال. از ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۹، دورهی خاص آوارگی و زندان و مقدمهچینی و زمینهسازی دانشكده، پنج سال. دورهی كنفرانسهای دانشگاهها و ارشاد، پنج سال، تا ۱۳۵۱. پس از آن، زندان و خانهنشینی و خفقان پنج سال.<ref>با مخاطبهای آشنا، مجموعه آثار ۱، ص ۲۶۲</ref> | ||
تحصیلات | == تحصیلات == | ||
دکترعلی شریعتی دوهی ابتدایی را در دبستان ابن یمین و دورهی دبیرستان را در دبیرستان فردوسی مشهد گذراند. او پس از سیكل اول دبیرستان (كلاس نهم نظام قدیم)، به دانشسرای مقدماتی تربیت معلم رفت؛ و علاوه بر خواندن دروس دانشسرا در کلاسهای پدرش نیز علم میآموخت. او پس از اتمام تحصیلات در دانشسرا به شغل معلمی پرداخت. علی شریعتی در سال ۱۳۴۴، به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد وارد و در رشتهی ادبیات فارسی مشغول تحصیل شد؛ و در همین سال بایکی از همکلاسیهای خود به نام پوران شریعت رضوی ازدواج کرد. او در دوران تحصیل در دانشکده ادبیات به انتشار آثاری مانند: ترجمه ''ابوذر غفاری''، ترجمه '' نیایش'' اثر الکسیس خ.کارل مبادرت کرد؛ و همچنین مقالههای تحقیقی نیز در این زمینه نوشت. وی در سال ۱۳۳۷، موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشتهی ادبیات فارسی شد؛ و بهخاطر کسب رتبهی شاگرد اولی، برای ادامهی تحصیل اعزام به فرانسه شد. علی شریعتی در فرانسه به تحصیل علوم جامعهشناسی، مبانی علم تاریخ، تاریخ ادیان و تاریخ و فرهنگ اسلامی پرداخت و در این دوران با استادان بزرگی همچون لویی ماسینیون، جورج گوروویچ، هانری لوفور و ژان پل سارتر آشنا و از آنان بهره برد. وی در سال ۱۳۴۲، مدرک دکترای خود را در رشتههای جامعهشناسی و تاریخ ادیان از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.<ref name=":0">[http://www.shariati.com/biof.html زندگینامه دکترعلی شریعتی - سایت دکترعلی شریعتی]</ref> | |||
دکترعلی شریعتی دوهی ابتدایی را در دبستان ابن یمین و دورهی دبیرستان را در دبیرستان فردوسی مشهد گذراند. او پس از سیكل اول دبیرستان (كلاس نهم نظام قدیم)، به دانشسرای مقدماتی تربیت معلم رفت؛ و علاوه بر خواندن دروس دانشسرا در کلاسهای پدرش نیز علم میآموخت. او پس از اتمام تحصیلات در دانشسرا به شغل معلمی پرداخت. علی شریعتی در سال ۱۳۴۴، به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد وارد و در رشتهی ادبیات فارسی مشغول تحصیل شد؛ و در همین سال بایکی از همکلاسیهای خود به نام پوران شریعت رضوی ازدواج کرد. او در دوران تحصیل در دانشکده ادبیات به انتشار آثاری مانند: ترجمه ''ابوذر غفاری''، ترجمه '' نیایش'' اثر الکسیس خ.کارل مبادرت کرد؛ و همچنین مقالههای تحقیقی نیز در این زمینه نوشت. وی در سال ۱۳۳۷، موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشتهی ادبیات فارسی شد؛ و بهخاطر کسب رتبهی شاگرد اولی، برای ادامهی تحصیل اعزام به فرانسه شد. علی شریعتی در فرانسه به تحصیل علوم جامعهشناسی، مبانی علم تاریخ، تاریخ ادیان و تاریخ و فرهنگ اسلامی پرداخت و در این دوران با استادان بزرگی همچون لویی ماسینیون، جورج گوروویچ، هانری لوفور و ژان پل سارتر آشنا و از آنان بهره برد. وی در سال ۱۳۴۲، مدرک دکترای خود را در رشتههای جامعهشناسی و تاریخ ادیان از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد. | |||
=== دانشگاه سوربن === | |||
ژیلبر لازار استاد راهنمای دکترعلی شریعتی و همسرش، در دانشگاه سوربن در دورهی دکترا بود. ژیلبر لازار، تصحیح متن فارسی کتاب فضائل بلخ، اثر صفیالدین بلخی و ترجمهی آن به فرانسه را برای رسالهی دکتری به علی شریعتی پیشنهاد کرد. وی هرچند که علاقهای به موضوع رسالهی خود نداشت؛ اما در سال ۱۳۴۲، تز دکترای خود را در ۱۵۵ صفحه به زبان فرانسه و با عنوان فضائل بلخ ارائه نمود و موفق به اخذ مدرک دکترا شد. «سایت پرورش افکار» | ژیلبر لازار استاد راهنمای دکترعلی شریعتی و همسرش، در دانشگاه سوربن در دورهی دکترا بود. ژیلبر لازار، تصحیح متن فارسی کتاب فضائل بلخ، اثر صفیالدین بلخی و ترجمهی آن به فرانسه را برای رسالهی دکتری به علی شریعتی پیشنهاد کرد. وی هرچند که علاقهای به موضوع رسالهی خود نداشت؛ اما در سال ۱۳۴۲، تز دکترای خود را در ۱۵۵ صفحه به زبان فرانسه و با عنوان فضائل بلخ ارائه نمود و موفق به اخذ مدرک دکترا شد. «سایت پرورش افکار» | ||
دکترعلی شریعتی در سال ۱۳۴۴ مدتی پس از بیکاری، اداره فرهنگ مشهد وی را بهعنوان دبیر انشاء کلاس چهارم دبستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام کرد؛ و سپس در دبیرستان بهتدریس پرداخت و سرانجام بهعنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد. | دکترعلی شریعتی در سال ۱۳۴۴ مدتی پس از بیکاری، اداره فرهنگ مشهد وی را بهعنوان دبیر انشاء کلاس چهارم دبستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام کرد؛ و سپس در دبیرستان بهتدریس پرداخت و سرانجام بهعنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد.<ref name=":0" /> | ||
== مبارزه و فعالیتهای سیاسی == | |||
در سال ۱۳۳۶، بهخاطرحمایت نهضت مقاومت ملی از دکتر محمد مصدق و اعتراض به معاملات نفتی، چند تن از اعضای نهضت در تهران و مشهد، از جمله دكترعلی شریعتی و پدرش، دستگیر شدند. شریعتی به مدت یك ماه در زندان قزلقلعهی تهران حبس شد. «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | در سال ۱۳۳۶، بهخاطرحمایت نهضت مقاومت ملی از دکتر محمد مصدق و اعتراض به معاملات نفتی، چند تن از اعضای نهضت در تهران و مشهد، از جمله دكترعلی شریعتی و پدرش، دستگیر شدند. شریعتی به مدت یك ماه در زندان قزلقلعهی تهران حبس شد. «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | ||
خط ۵۵: | خط ۵۱: | ||
دکتر شریعتی در سال ۱۳۴۳، در هنگام بازگشت به ایران در مرز بازرگان دستگیر شد؛ و او را به ادارهی ساواك ماكو و سپس به زندان خوی بردند؛ و پس از آن به زندان رضاییه منتقل شد. سرانجام وی را به تهران روانه كردند و مدت یك ماه در زندان قزلقلعه حبس شد. «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | دکتر شریعتی در سال ۱۳۴۳، در هنگام بازگشت به ایران در مرز بازرگان دستگیر شد؛ و او را به ادارهی ساواك ماكو و سپس به زندان خوی بردند؛ و پس از آن به زندان رضاییه منتقل شد. سرانجام وی را به تهران روانه كردند و مدت یك ماه در زندان قزلقلعه حبس شد. «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | ||
== اندیشهی دکترعلی شریعتی == | |||
دکترعلی شریعتی با اینکه یکی از متفکرین مسلمان بود؛ رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او بهطور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده میدانست و آن را توأم با اسارتپذیری، خرافه، تقلید و جبرگرایی معرفی میکرد. علی شریعتی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد میکرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملتهای شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیمودهاست. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت. | دکترعلی شریعتی با اینکه یکی از متفکرین مسلمان بود؛ رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او بهطور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده میدانست و آن را توأم با اسارتپذیری، خرافه، تقلید و جبرگرایی معرفی میکرد. علی شریعتی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد میکرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملتهای شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیمودهاست. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت. | ||
خط ۷۳: | خط ۶۸: | ||
علی شریعتی معتقد بود که وقتی مردم یک کشور از وضع موجود ناراضی هستند به کمک رهبری یک انسان عالم، دست بهقیام میزنند و انقلابی به وجود خواهند آورد؛ اما بهمحض اینکه انقلاب به پیروزی رسید آن نظام انقلابی بهقدرت رسیده و میخواهد خودش را در جامعه حفظ کند و فساد آن نظام پس از پیروزی بر همگان آشکار خواهد شد. این نظام اهداف بلندمدت خویش را فراموش میکند؛ و برای چه و بهچه دلیل قیام کرده را فراموش کرده است. این نظام برای حفظ خود هر حرکت انقلابی را شورش میخواند. در حالیکه انقلابی که در گذشته خود انجام داده و خود به قدرت رسیده است را درست میداند.« مقاله سرا» | علی شریعتی معتقد بود که وقتی مردم یک کشور از وضع موجود ناراضی هستند به کمک رهبری یک انسان عالم، دست بهقیام میزنند و انقلابی به وجود خواهند آورد؛ اما بهمحض اینکه انقلاب به پیروزی رسید آن نظام انقلابی بهقدرت رسیده و میخواهد خودش را در جامعه حفظ کند و فساد آن نظام پس از پیروزی بر همگان آشکار خواهد شد. این نظام اهداف بلندمدت خویش را فراموش میکند؛ و برای چه و بهچه دلیل قیام کرده را فراموش کرده است. این نظام برای حفظ خود هر حرکت انقلابی را شورش میخواند. در حالیکه انقلابی که در گذشته خود انجام داده و خود به قدرت رسیده است را درست میداند.« مقاله سرا» | ||
=== زندگی مخفیانه === | |||
دکترعلی شریعتی از آبانماه ۱۳۵۱ تا تیرماه ۱۳۵۲، به زندگی مخفی خود روی آورد. ساواک رژیم شاه بهدنبال وی بود؛ و پس از تعطیلی حسینیه ارشاد، متن سخنرانیهای دکتر شریعتی با اسم مستعار بهچاپ میرسید. در تیرماه ۱۳۵۲، ساواک پدر علی شریعتی و سپس برادر همسر او را به گروگان گرفت و به زندان اوین انداخت تا علی شریعتی مجبور شود خود را معرفی کند. پس از آن روز بهمدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت و سپس از زندان آزاد شد؛ چون شاه بهخاطر فشارهای بینالمللی و درخواست وزیر فرهنگ الجزایر، دریافت که ماندن علی شریعتی در زندان بیش از آزادی او میتواند به شهرت و محبوبیت او اضافه کند. رژیم شاه همه راههای فعالیتهای سیاسی و مبارزهی اجتماعی را بر او بسته بود، حسینیه ارشاد تعطیل و او را از تدریس در دانشگاه محروم کرده بود. مبارزه و فعالیت مخفی هم عملاً امکان نداشت. ساواک وی را تحت نظر داشت و هر روز حلقهی این محدودیتها را تنگتر میکرد. علی شریعتی خود در این باره میگوید: | دکترعلی شریعتی از آبانماه ۱۳۵۱ تا تیرماه ۱۳۵۲، به زندگی مخفی خود روی آورد. ساواک رژیم شاه بهدنبال وی بود؛ و پس از تعطیلی حسینیه ارشاد، متن سخنرانیهای دکتر شریعتی با اسم مستعار بهچاپ میرسید. در تیرماه ۱۳۵۲، ساواک پدر علی شریعتی و سپس برادر همسر او را به گروگان گرفت و به زندان اوین انداخت تا علی شریعتی مجبور شود خود را معرفی کند. پس از آن روز بهمدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت و سپس از زندان آزاد شد؛ چون شاه بهخاطر فشارهای بینالمللی و درخواست وزیر فرهنگ الجزایر، دریافت که ماندن علی شریعتی در زندان بیش از آزادی او میتواند به شهرت و محبوبیت او اضافه کند. رژیم شاه همه راههای فعالیتهای سیاسی و مبارزهی اجتماعی را بر او بسته بود، حسینیه ارشاد تعطیل و او را از تدریس در دانشگاه محروم کرده بود. مبارزه و فعالیت مخفی هم عملاً امکان نداشت. ساواک وی را تحت نظر داشت و هر روز حلقهی این محدودیتها را تنگتر میکرد. علی شریعتی خود در این باره میگوید: | ||
خط ۸۱: | خط ۷۵: | ||
دکترعلی شریعتی پس از ۲ سال، خسته از شرایط وضعیتش تصمیم به هجرت میگیرد. مانع بزرگ، ممنوعالخروج بودن وی برای مهاجرت به خارج از کشور بود. اما او توانست با گرفتن پاسپورت با اسم فامیلی ''علی مزینانی'' از کشور خارج و عازم بروکسل شود. «سایت پرورش افکار» | دکترعلی شریعتی پس از ۲ سال، خسته از شرایط وضعیتش تصمیم به هجرت میگیرد. مانع بزرگ، ممنوعالخروج بودن وی برای مهاجرت به خارج از کشور بود. اما او توانست با گرفتن پاسپورت با اسم فامیلی ''علی مزینانی'' از کشور خارج و عازم بروکسل شود. «سایت پرورش افکار» | ||
هجرت و مرگ | == هجرت و مرگ == | ||
دکترعلی شریعتی در سال ۱۳۵۶، تصمیم گرفت از ایران هجرت كند. اما چون ممنوعالخروج بود، سه راه را برای هجرت پیشبینی كرد: گرفتن دعوتنامهای رسمی از مقامات دانشگاهی الجزایر برای تدریس در آنجا، خروج مخفیانه از مرز، گرفتن پاسپورت با نامی دیگر. هر سه راه به تلاش دوستان دکتر شریعتی بررسی و نهایتاً مشخص شد كه همهی پروندههای دکتر شریعتی به نام علی شریعتی یا علی شریعتی مزینانی است و نه علی مزینانی. حال آنكه نام خانوادگی او در اصل، و چنانكه در شناسنامهاش بود، مزینانی است و نه شریعتی یا شریعتی مزینانی. از اینرو دکتر شریعتی از راه سوم را انتخاب کرد؛ و با تدابیر ویژهای به نام علی مزینانی پاسپورت گرفت. دکترعلی شریعتی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۶، به بلژیک غزیمت کرد؛ و از آنجا به انگلستان رفت تا از همسر و فرندانش كه قصد پیوستن به او را داشتند، استقبال كند. در این میان چند روز به فرانسه رفت و سپس در ۲۶ خرداد به انگلستان برگشت و منتظر خانوادهاش ماند كه قرار بود ۲۸ خرداد عازم انگلستان شوند. | دکترعلی شریعتی در سال ۱۳۵۶، تصمیم گرفت از ایران هجرت كند. اما چون ممنوعالخروج بود، سه راه را برای هجرت پیشبینی كرد: گرفتن دعوتنامهای رسمی از مقامات دانشگاهی الجزایر برای تدریس در آنجا، خروج مخفیانه از مرز، گرفتن پاسپورت با نامی دیگر. هر سه راه به تلاش دوستان دکتر شریعتی بررسی و نهایتاً مشخص شد كه همهی پروندههای دکتر شریعتی به نام علی شریعتی یا علی شریعتی مزینانی است و نه علی مزینانی. حال آنكه نام خانوادگی او در اصل، و چنانكه در شناسنامهاش بود، مزینانی است و نه شریعتی یا شریعتی مزینانی. از اینرو دکتر شریعتی از راه سوم را انتخاب کرد؛ و با تدابیر ویژهای به نام علی مزینانی پاسپورت گرفت. دکترعلی شریعتی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۶، به بلژیک غزیمت کرد؛ و از آنجا به انگلستان رفت تا از همسر و فرندانش كه قصد پیوستن به او را داشتند، استقبال كند. در این میان چند روز به فرانسه رفت و سپس در ۲۶ خرداد به انگلستان برگشت و منتظر خانوادهاش ماند كه قرار بود ۲۸ خرداد عازم انگلستان شوند. | ||
خط ۱۰۱: | خط ۹۴: | ||
پیكر دکترعلی شریعتی در بعدازظهر جمعه سوم تیرماه ۱۳۵۶، غسل داده و کفن شد. سپس در ۵ تیر پیکرش را از لندن به دمشق منتقل کردند؛ و پس از طواف در حرم حضرت زینب (س) در کنار حرم آن حضرت بهخاک سپردند. (بیوگرافی دکتر علی شریعتی «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | پیكر دکترعلی شریعتی در بعدازظهر جمعه سوم تیرماه ۱۳۵۶، غسل داده و کفن شد. سپس در ۵ تیر پیکرش را از لندن به دمشق منتقل کردند؛ و پس از طواف در حرم حضرت زینب (س) در کنار حرم آن حضرت بهخاک سپردند. (بیوگرافی دکتر علی شریعتی «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | ||
== آثار دکترعلی شریعتی == | |||
دکترعلی شریعتی آثار بسیاری در زمینه اسلامشناسی و شیعهشناسی دارد. اکثر کتابهای وی گردآوری و سخنرانیهای تحریریافته او در حسینیهی ارشاد، دانشگاهها، و یا مجموعهای از مقالات و نوشتههای پراکنده او هستند که توسط مرکز نشر آثار دکترعلی شریعتی بهصورت مجموعه آثار در ۳۶ جلد پس از مرگ او به چاپ رسیده است. '''« سایت تصویر زندگی»''' | دکترعلی شریعتی آثار بسیاری در زمینه اسلامشناسی و شیعهشناسی دارد. اکثر کتابهای وی گردآوری و سخنرانیهای تحریریافته او در حسینیهی ارشاد، دانشگاهها، و یا مجموعهای از مقالات و نوشتههای پراکنده او هستند که توسط مرکز نشر آثار دکترعلی شریعتی بهصورت مجموعه آثار در ۳۶ جلد پس از مرگ او به چاپ رسیده است. '''« سایت تصویر زندگی»''' | ||
خط ۱۷۷: | خط ۱۶۹: | ||
كتابهای دکتر علی شریعتی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶، از سوی رژیم شاه گمراه كننده و ممنوع اعلام شد؛ و در پی آن از كتابخانهها جمعآوری گردید. پس از این تا اواسط سال ۱۳۵۶، به كتابهای وی اجازهی چاپ داده نمیشد و با نامهای مستعار علی علوی، علی سبزواری، علی سربداری، علی شریفی، علی مزینانی، علی زمانی، علی سبزواری زاده، شیخ علی اسلامدوست، محمدعلی آشنا، محمدعلی اثنیعشری، محمدعبدالخطیب مصری، م. رفیعالدین، شمع، احسان خراسانی، رضا پایدار، كمالالدین مصباح و… چاپ میشد. (بیوگرافی دکتر علی شریعتی «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | كتابهای دکتر علی شریعتی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶، از سوی رژیم شاه گمراه كننده و ممنوع اعلام شد؛ و در پی آن از كتابخانهها جمعآوری گردید. پس از این تا اواسط سال ۱۳۵۶، به كتابهای وی اجازهی چاپ داده نمیشد و با نامهای مستعار علی علوی، علی سبزواری، علی سربداری، علی شریفی، علی مزینانی، علی زمانی، علی سبزواری زاده، شیخ علی اسلامدوست، محمدعلی آشنا، محمدعلی اثنیعشری، محمدعبدالخطیب مصری، م. رفیعالدین، شمع، احسان خراسانی، رضا پایدار، كمالالدین مصباح و… چاپ میشد. (بیوگرافی دکتر علی شریعتی «پایگاه تخصصی سیاست بینالملل») | ||
نقدها و یادبودها | === نقدها و یادبودها === | ||
دکترعلی شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید مینامند؛ و از زمان انقلاب ضدسلطنتی تاکنون یادبودهای بسیاری به یاد وی برگزار و اجرا شده است. همچنین از آن زمان نقدها و تجلیلهای فراوانی پیرامون آثار، اندیشه و تأثیراتی که او بر چند دههی معاصر ایران گذاشته وجود دارد. «سایت پرورش افکار» | دکترعلی شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید مینامند؛ و از زمان انقلاب ضدسلطنتی تاکنون یادبودهای بسیاری به یاد وی برگزار و اجرا شده است. همچنین از آن زمان نقدها و تجلیلهای فراوانی پیرامون آثار، اندیشه و تأثیراتی که او بر چند دههی معاصر ایران گذاشته وجود دارد. «سایت پرورش افکار» | ||
کتابهای بسیاری دربارهی دکترعلی شریعتی نوشته و منتشر شدهاست. برخی از این کتابها عبارتند از: مردی از خاکستان (طاها حجازی)، شریعتی در جهان (حمید احمدی)، میعاد با علی (حسن یوسفی اشکوری)، پیغام زخم (پرویز خرسند)، شریعتی متفکر فردا (هاشم آغاجری)، بار دیگر شریعتی (سیدقاسم یاحسینی)، تبارشناسی عقلانیت مدرن (محمدامین قانعیراد) و چندین کتاب دیگر. '''« سایت تصویر زندگی»''' | کتابهای بسیاری دربارهی دکترعلی شریعتی نوشته و منتشر شدهاست. برخی از این کتابها عبارتند از: مردی از خاکستان (طاها حجازی)، شریعتی در جهان (حمید احمدی)، میعاد با علی (حسن یوسفی اشکوری)، پیغام زخم (پرویز خرسند)، شریعتی متفکر فردا (هاشم آغاجری)، بار دیگر شریعتی (سیدقاسم یاحسینی)، تبارشناسی عقلانیت مدرن (محمدامین قانعیراد) و چندین کتاب دیگر. '''« سایت تصویر زندگی»''' | ||
== منابع: == | |||
زندگی نامه دکتر علی شریعتی «سایت دکترعلی شریعتی» | زندگی نامه دکتر علی شریعتی «سایت دکترعلی شریعتی» | ||
ویرایش